ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:20 صبح
مقاله موردشناسی تحریف اندیشه در فلسفه سیاسی معاصر تحت فایل ورد (word) دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله موردشناسی تحریف اندیشه در فلسفه سیاسی معاصر تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله موردشناسی تحریف اندیشه در فلسفه سیاسی معاصر تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
1 محافظهگرایی به جای سنتگرایی
2 پنهانکاری به جای پنهاننگاری
3 افلاطون حیلهگر به جای افلاطون حکیم
4 انقیاد بشر به جای سعادت بشر
نویسندگان غربی و نقد شادیا دروری
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله موردشناسی تحریف اندیشه در فلسفه سیاسی معاصر تحت فایل ورد (word)
بورک، رابرت ایچ.، در سراشیبی به سوی گومورا، لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا، ترجمه الهه هاشمی حائری، تهران، حکمت، 1379
پوپر، کارل، جامعه باز و دشمنان آن، عزت الله فولادوند، تهران، خوارزمی، 1377
داوری اردکانی، رضا، «عالمان در برابر فیلسوفان یا در کنار آنان؟»، فلسفه معاصر ایران، نشر ساقی، 1384
رضوانی، محسن، لئو اشتراوس و فلسفه سیاسی اسلامی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1385
فارابی، ابونصر، «تلخیص النوامیس»، افلاطون فیالاسلام، تحقیق عبدالرحمن بدوی، ط.الثالثه، بیروت، دارالاندلس، 1402/ 1982
فارابی، ابونصر، «فلسفه افلاطون»، افلاطون فیالاسلام، تحقیق عبدالرحمن بدوی، ط.الثالثه، بیروت، دارالاندلس، 1402/ 1982
Biale, David, “Leo Strauss: The Philosopher as Weimar Jew”, Leo Strauss’s Thought, Edited by Alan Udoff, Lynne Rienner,
Drury, Shadia B., “Leo Strauss and the Grand Inquisitor”, Free Inquiry magazine, Volume 24, Number 4., June
Drury, Shadia B., “Noble lies and perpetual war: Leo Strauss, the neo-cons, and Iraq”, Information Clearinghouse, 18/10/
Drury, Shadia B., “Saving America, Leo Strauss and the American Right”, On Point Radio Show, May 15, 2003, (Evatt Foundation, September 11, 2004)
Drury, Shadia B., AlexandreKojeve: The Roots of Postmodern Politics, Palgrave Macmillan,
Drury, Shadia B., Leo Strauss and the American Right, Palgrave Macmillan,
Drury, ShadiaB.,Terror and Civilization: Christianity, Politics, and the Western Psyche, Palgrave Macmillan,
Drury, Shadia B., The Political Ideas of Leo Strauss, St. Martin’s Press, 1988, (Revised Edition. 2005)
Fukuyama, Francis, “After Neoconservatism”, America at the Crossroads: Democracy, Power and the Neoconservative Legacy, Yale University Press,
Lenzner, Steven, “Leo Strauss and the Conservatives”, Policy Review, April & May
Madarasz, Norman, “Behind the Neocon Curtain: Plato, Leo Strauss and Allan Bloom”,CounterPunch, June 2,
Norton, Anne, Leo Strauss and the Politics of American Empire, Yale University Press,
Orr, Susan, Jerusalem and Athens: Reason and Revelation in the Work of Leo Strauss, Rowman& Littlefield,
Scruton, Roger, Conservative Texts: An Anthology, Edited with an Introduction by Roger Scruton, New York, St. Martin’s Press,
Strauss Clay, Jenny “The Real Leo Strauss”, The New York Times via online sources, June 7,
Strauss, Leo, “How to Begin to Study Medieval Philosophy”, The Rebirth of Classical Political Rationalism; an introduction to the thought of Leo Strauss: essays and lectures; selected and introduced by Thomas L. Pangle, Chicago: University of Chicago Press,
Strauss, Leo, Liberalism: Ancient and Modern, foreword by Allan Bloom, Chicago: University of Chicago Press,
Strauss, Leo, Persecution and the Art of Writing, University of Chicago Press,
West, Thomas G., “Leo Strauss and American Foreign Policy”, The Claremont Institute, April 25,
Yurica, Katherine, Toward a New Political Humanism, Prometheus Books,
Zuckert, Catherine H. & Zuckert, Michael, The Truth about Leo Strauss: Political Philosophy and American Democracy, University Of Chicago Press,
چکیده
در چند سال اخیر، اکثر محافل خبری و تحلیل سیاسی جهان تقریباً به اتفاق این ادعا را مطرح کردهاند که «لئو اشتراوس» پدر فکری نومحافظهگرایی است. در حالی که، تنها منبع و مرجع ادعای مذکور، نوشتهها و مصاحبههای انتقادی خانم شادیا بی. دروری است. وی برای مدعای خویش به رویکردی تمسک میکند که روح آن برای نویسندگان و حامیان چنین ادعایی، به ویژه در کشور ایران مغفول مانده است. رویکرد فمنیستی و همجنسگرایانه شادیا دروری موجب شده تفسیری از اشتراوس ارائه شود که در واقع تحریف اندیشه مبتنی بر فضیلت و معنویت است. این مقاله به شیوه موردشناسی و با رویکرد انتقادی در صدد است با بررسی تصویر دروری از اشتراوس با تصویر واقعی وی به معناکاوی ضمنی خلطهای رایج جریانشناسی در فلسفه سیاسی معاصر بپردازد.
کلید واژهها: فلسفه سیاسی، اندیشهشناسی، افلاطونشناسی، سعادتشناسی، پنهاننگاری، سنتگرایی، محافظهگرایی، نومحافظهگرایی.
مقدمه
شادیا بی. دروری (1950) استاد دانشگاه، مفسر سیاسی و نویسنده چپ لیبرال کانادایی است که درباره تاریخ، فلسفه و سیاست مطالعاتی انجام داده است. ایشان نویسنده آثاری همچون اندیشه سیاسی لئو اشتراوس (1988)؛0 الکساندر کوژف: ریشههای سیاست پستمدرن (1994)؛1 لئو اشتراوس و راست آمریکا(1999)؛2 ترور و تمدن: مسیحیت، سیاست و روح غربی (2004)؛3 میباشد که تماماً با رویکرد انتقادی است. دروری همچنین کرسی «تحقیقات عدالت اجتماعی» را در دانشگاه ریجینای کانادا در اختیار دارد.4 وی در مقالات و مصاحبههای متعددی مدعی است اندیشههای اشتراوس، تأثیر شگرفی بر مردانی که قدرت را در دولت بوش دوم در دست داشتهاند گذاشت. آنگاه که به نظرات خوانندگان نوشتههای خانم دروری توجه کنیم، خواهیم دید تا چه اندازه خوانندگان از وی تشکر میکنند که توانست آنان را از جهل بیرون آورده و معمای اقدامات دولت نومحافظهگرای بوش را بیابند. اما فصل مشترک همه این نظرات این است که تقریباً همه آنان دانشجویانی هستند که به صراحت اعتراف میکنند که تاکنون حتی یک اثر آثار اشتراوس را نخواندهاند و حتی برخی برای اولینبار با فلسفه ایشان آشنا شدهاند؛ فلسفهای که توسط خانم دروری روایت شده است و نه فلسفهای که از دل متون اشتراوس بیرون میآید.5 دروری برای اثبات مدعای خویش به نوعی از تفسیر اشتراوس دست میزند که در واقع برخاسته از عقلانیت مورد قبول وی و در نتیجه، تحریف اندیشههای واقعی اشتراوس میباشد. در اینجا به مهمترین آن میپردازیم
1 محافظهگرایی به جای سنتگرایی
یکی از مباحث مهم در اشتراوسشناسی، فهم جایگاه واقعی اشتراوس در رویکردها و گرایشهای فکری است. پیچیدگی این مسئله بدان حد زیاد است که تصویرهای متعددی از اشتراوس ارائه شده است. عمده آثار درباره مکاتب سیاسی غرب معاصر، اشتراوس را در زمره «محافظهگرایی» قرار میدهند. برخی از نویسندگان نیز در صدد هستند وی را «لیبرال» و یا حتی «لیبرال دموکرات» بنامند.6 شادیا دروری، در واکنش به رویکردهای مذکور، اشتراوس را نه لیبرال میداند و نه لیبرال دموکرات، بلکه متفکری محافظهگرا قلمداد میکند که از معنای مرسوم و کلاسیک محافظهگرایی عبور کرده و «الهام بخش نومحافظهگرایی» شده است. به اعتقاد خانم دروری، امروزه آگاهی فزایندهای وجود دارد که فیلسوف منزوی و مهاجر آلمانی، الهام بخش ایدئولوژی نومحافظهگرایی حزب جمهوریخواه است. اشتراوس مدتها شخصیت پرطرفدار محافل علمی آمریکای شمالی بوده است. به رغم اینکه وی تنفر شدید نسبت به لیبرالیسم و همچنین دموکراسی داشت، شاگردان وی از هیچ کوششی برای پنهانکردن این واقعیت فروگذار نکردند.7 دروری، در تمایز میان محافظهگرایی قدیم و جدید مینویسد
محافظهگرایی قدیم متکی بر سنت و تاریخ بود؛ محتاط، آرام و میانه بود و با جریان حرکت میکرد. اما تحت تأثیر لئو اشتراوس، محافظهگرایی جدید ذاتاً مست و از خود بیخود شده است. محافظهگرایی جدید دیگر آرام و محتاط نیست، بلکه فعّال، مهاجم و ارتجاعی به معنای واقعی کلمه است
دروری در نقد مقاله «سیمور هرش»9 در نیویورکر، که درصدد برآمد تصویری لیبرال دموکرات و وطنپرست از اشتراوس ارائه دهد، میگوید: «البته این تصویر از اشتراوس به عنوان وطنپرست بزرگ آمریکا، که عاشق آزادی و دموکراسی بود، جعلی محض است.»10 اساساً «این ایده که اشتراوس حامی بزرگ لیبرال دموکراسی بود خندهدار است. من فکر میکنم شاگردان اشتراوس آن را دروغی بزرگ به حساب آوردند. با این حال، برخی از رسانهها به اندازه کافی ساده لوح بودهاند که آن را باور کردند. چگونه یک مرید افلاطون و نیچه میتواند لیبرال دموکرات باشد؟»11 البته هرچند اشتراوس در جوانی علاقهمند آثار نیچه بود، اما از زمانی که با افلاطون و اندیشههای وی، به ویژه بر اساس تفاسیر اسلامی آشنا شد، دیگر افکار و اندیشه نیچه پاسخگویی روح جستجوگر او نبود. بنابراین، تا آخر عمر مرید افلاطون باقی ماند
یکی از مشکلات محافل فکری امروزین، به ویژه محافل ژورنالیستی که مطالعات سطحی درباره مباحث اندیشه معاصر دارند، دستهبندی متفکران در قالبها و الگوهای مدرنیته است. لیبرالیسم، کمونیسم و کنسرواتیسم (محافظهگرایی) سه رویکردی است که به زعم برخی نویسندگان، گویا از حصر عقلی برخوردار بوده است، به گونهای که هیچ متفکری نمیتواند خارج از چارچوبه تعیین شده قرار بگیرد. از اینرو، برخی نویسندگان اشتراوس را در زمره محافظهگرایی، برخی دیگر در زمره لیبرالیسم و برخی حتی در لیبرال دموکراسی قرار میدهند. در حالی که، اگر آثار اشتراوس به خوبی فهمیده شود، روشن میگردد که اندیشه اشتراوس اساساً با الگوهای غربی برآمده از اندیشه مدرنیته سازگاری ندارد. بنابراین، هیچیک از الگوهای غربی مدرن و معاصر نمیتوانند افکار او را تبیین کنند. این مسئله صرفاً منحصر در اشتراوس نیست، در مورد بسیاری از متفکران دیگر، به ویژه در رابطه با جریانشناسی انقلاب اسلامی ایران، متفکران و فیلسوفان مسلمان نیز همواره چنین خلطهایی صورت میپذیرد
حقیقت این است که نسبت اشتراوس به محافظهگرایی، سوء برداشت و بدفهمی بیش نیست. شادیا دروری با مفروض دانستن رویکرد اشتراوس در زمره محافظهگرایی، درصدد بر میآید به اندیشههای او جلوه دیگری بدهد. این در حالی است که حتی در غرب نیز نویسندگان متعددی فرض مذکور را مورد چالش قرار دادند. در کتاب منتخب متون محافظهگرایی، که زیر نظر راجر اسکروتن به نگارش درآمد، آثار و اندیشه بیست و سه متفکر محافظهگرای غربی مورد بررسی و پردازش قرار گرفته است. در حالی که، اشتراوس در زمره آنان نیست. نویسنده کتاب مذکور معتقد است: هرچند اشتراوس به عنوان محافظهگرا مشهور است، اما نمیتوان ایشان و برخی دیگر از متفکران مانند گادامر را در زمره محافظهگرایان مصطلح قرار داد.12 استیون لنزر در مقاله «لئو اشتراوس و محافظهگرایان» به صورت مستند بیان میکند که اشتراوس در زمره محافظهگرایی قرار ندارد: «اشتراوس نه هرگز خود را به عنوان محافظهگرا معرفی کرد و نه نوشتههای او اغلب به موضوع محافظهگرایی میپردازد.»13 به جز مقدمه کوتاه کتاب لیبرالیسم؛ قدیم و جدید (1968)؛ نامه نشنال ریویو (1956) و زیر فصل «ادموند برک» در کتاب حقوق طبیعی و تاریخ (1953)؛ انسان به سختی میتواند عبارات و بیاناتی از اشتراوس بیابد که صریحاً درباره محافظهگرایی صحبت کرده باشد. البته همین مقدار مطالب اندک نیز نه تنها رویکرد محافظهگرایانه اشتراوس را اثبات نمیکند، بلکه بر عکس از اهمیت انتقادی در فهم دیدگاههای اشتراوس در رابطه با محافظهگرایی معاصر برخوردار است. اشتراوس ویژگی ذهن محافظهگرا را اینگونه تبیین میکند: «محافظهگرا یعنی کسی که معتقد است، هر چیز خوبی میراث است». بنابراین، «محافظهگرایی خیر را با میراث یا سنت یکسان میگیرد.» در حالی که، فلسفه همان چیزی را مورد پرسش قرار میدهد که محافظهگرایی معتقد به خیر بودن آن است. بر این اساس، محافظهگرایی نوعاً میلی به اعتماد داشتن نسبت به فلسفه یا ادعاهای عقل ندارد
البته استیون لنزر، پس از آنکه نسبت محافظهگرایی به اشتراوس را مورد نقادی قرار میدهد، در صدد بر میآید وی را در زمره لیبرالیسم قرار دهد. از اینرو، مدعی است در اندیشه اشتراوس، لیبرالیسم بر محافظهگرایی ترجیح دارد. این نوع اقدام تنها منحصر به لنزر نیست؛ اغلب متفکران غربی راهی جز دستهبندی افکار در سه گرایش مزبور ندارند. لنزر برای فرار از نسبت محافظهگرایی به اشتراوس مینویسد
اگر نگاهی به مقدمه کتاب لیبرالیسم بیندازیم، در اشتراوس حتی نوعی ترجیح نسبت به لیبرالیسم نسبت به محافظهگرایی کشف میشود. اشتراوس در آنجا بیان میکند که مخالفت متداول میان محافظهگرایی و لیبرالیسم به نحو مؤثری میتواند با مخالفت میان محافظهگرایی و پیشرفتگرایی جایگزین شود؛ چرا که اگر محافظهگرایی، همانگونه که از نامش بر میآید، تنفر از تغییر یا بیاعتمادی نسبت به تغییر است، مخالف آن باید به عنوان موضع مخالف تغییر معرفی شود و نه با امر واقعی مانند آزادی یا آزادگی. اشتراوس بدین صورت به محدودیت ذاتی محافظهگرایی اشاره میکند؛ یعنی محافظهگرایی فاقد هویت واقعی است
همانگونه که بیان شد، این نوع تلاشها، مبتنی بر پیشفرضهای متأثر از مدرنیته است. هر چند لنزر در نقد نسبت اشتراوس به محافظهگرایی توفیق یافته، اما در تعیین گرایش اشتراوس و جایگاه اصلی نگرش وی دچار اشتباه شده است. همانطور که ژورنالیستهایی همچون سیمور هرش دچار چنین توهمی شدند. اساساً برداشت لنزر از مقدمه کتاب لیبرالیسم؛ قدیم و جدید، آنگونه نیست که خود اشتراوس در صدد بیان آن است. اشتراوس لیبرالیسم و محافظهگرایی امروزی را در حمایت از لیبرال دموکراسی دارای مبانی مشترک میداند
یکی از مسائل جدی این است که امروزه لیبرالیسم و محافظهگرایی دارای مبانی مشترک هستند؛ زیرا امروزه هر دو مبتنی بر لیبرال دموکراسی هستند. بنابراین، هر دو در تعارض با کمونیسم قرار دارند. از اینرو، اختلاف میان این دو خیلی بنیادی به نظر نمیرسد. با این همه، آنها در اختلاف با کمونیسم بسیار فرق میکنند
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:20 صبح
تجربیات مدون نقش و وظایف معلمان در امر آموزش و تربیت دانش آموزان تحت فایل ورد (word) دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تجربیات مدون نقش و وظایف معلمان در امر آموزش و تربیت دانش آموزان تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تجربیات مدون نقش و وظایف معلمان در امر آموزش و تربیت دانش آموزان تحت فایل ورد (word)
مقدمه
تدابیر معلمان
روشهای تقویت ارزشهای اخلاقی در دانش آموزان
مفاهیم اخلاقی
روش آموزش اخلاق در مکتب روانکاوی
روش آموزش اخلاق در مکتب یادگیری
روش آموزش اخلاق در مکتب رشدی ـ شناختی
قضاوت اخلاق و رفتار اخلاقی
پرورش اخلاقی دانش آموزان
تقویت ارزشهای اخلاقی در دانش آموزان
آموزش مسئولیت پذیری
آموزش ارزشهای اخلاقی در دانش آموز و معرفی «میزان »به او
یادگیری و شعار زدگی
یادگیری و دانش آموز
اثر شاد بودن معلمان بردانشآموزان
کار دشوار معلمی
به سوی تربیت آسان
نکات کوچک موفقیتهای بزرگ
35 نکته برای والدین و معلمان در مورد فرزندان و دانش آموزان
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تجربیات مدون نقش و وظایف معلمان در امر آموزش و تربیت دانش آموزان تحت فایل ورد (word)
1 ـ اسمایلز ،سموئیل ـ اخلاق ـ مترجم ، محمد سعیدی ،انتشارات صفیعلی شاه ، 1342
2 ـ اسمایلز ،سموئیل ـ وظیفه .مترجم ، مهرداد مهرین. ناشر ، کانون معرفت
3 ـ افجه ای ، علی اکبر ـ اهمیت گروه در تأمین نیازهای فردی ، فصلنامه مدیریت ، شماره ی 17 ، 1369 ، ص 25
4 ـ الوانی ، مهدی ، خویشتن شناسی مدیران ، تهران :نشرنی ، 1373 ، ص
5 ـ بازرگان ، زهرا .1376 .یازده قدم در رشد اخلاقی کودکان .پیوند . شماره
6 ـ باهنر ، ناصر . 1378 .آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد . تهران :سازمان چاپ و نشر بین الملل
7 ـ بلاسی ، 1983 ، به نقل از کدیور ، 1378 ، ص
8 ـ پارسا ، محمد . 1375 .روانشناسی رشد . چاپ دهم ، تهران : انتشارات بعثت
9 ـ جریس ، بروس .1373 .الگوهای تدریس ،ترجمه محمدرضا بهرنگی ، ص 422
10 ـ رشد معلم ، 1379 ، ص 53
11 ـ شکوهی ، غلامحسین ، تعلیم و تربیت و مراحل آن ، ص 12
12 ـ طوسی ، خواجه نصیر الدین ، اخلاق ناصری ، ص
13 ـ طوسی ، محمد علی ، مفهوم تازه ای از آموزش و پرورش در روزگار کنونی .فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، شماره ی 14 ، 1375 ، ص
14 ـ علی اشرف جودت ، تقی ، 1370 .نقش عادت در تربیت ، ماهنامه ی تربیت ، ص
15 ـ غضنفری ، احمد ، 1380 .روانشناسی عمومی .اصفهان : انتشارات مرکز فرهنگی شهید مدرس
16 ـ فلسفی ، محمد تقی ، کودک از نظر وراثت و تربیت ، 1343 .هیئت نشر معارف اسلامی ، ص
17 ـ قورچیان ، نادرقلی ، 1374رشد و تحولات برنامه درسی ، تهران : مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، ص
18 ـ کدیور ، پروین ، 1378 .روانشناسی اخلاق ، تهران :انتشارات آگاه ، ص 14
19 ـ کریمی ، 1377 ، صص 229 ، 209
20 ـ گنجی ، حمزه ، 1376 .روانشناسی رشد .تهران :انتشارات بعثت
21 ـ ماهنامه ی تربیت ، 1370 ، صص 45 ـ 44
22 ـ محمد خلیفه ، عبدالطیف ، 1378 .بررسی روانشناسی تحول ارزشها ، ترجمه ی سید حسین سیدی ، مشهد :انتشارات آستان قدس رضوی
23 ـ مطهری ، مرتضی .حکمت عملی ، آشنایی با علوم اسلامی ، ص 34
24 ـ مقدم ،بدری .1366کاربرد روانشناسی در آموزشگاه .تهران : نشر سروش ، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
25 ـ یاسایی ،مهشید .1376و رشد شخصیت کودک ، تهران : نشر مرکز
مقدمه
نقش نیروی انسانی در آموزش و پرورش بسیار مهم و با ارزش است و معلم از مهمترین عوامل مؤثر در رشد و توسعه کیفی تربیت و تعلیم به شمار میآید. واکنش تربیت شوندگان یکسان نیست و بسیار متنوع است. به همین علت امکان ارائه الگویی مشخص را نمیتوان برای کار معلم در نظر گرفت
نقش نیروی انسانی در آموزش و پرورش بسیار مهم و با ارزش است و معلم از مهمترین عوامل مؤثر در رشد و توسعه کیفی تربیت و تعلیم به شمار میآید. واکنش تربیت شوندگان یکسان نیست و بسیار متنوع است. به همین علت امکان ارائه الگویی مشخص را نمیتوان برای کار معلم در نظر گرفت. در کار معلمی هزاران نکته باریکتر از مو وجود دارد و به این زودیها نمیتوان هر معلمی را معلم نامید
شایستگی معلم برای اشتغال در آموزش و پرورش را میتوان در سه بعد ذیل بررسی کرد
ـ ویژگیهای عقیدتی، روانی و اخلاقی که با کار معلم متناسب باشد
ـ کسب اطلاعات لازم و کافی برای اشتغال به تدریس در هر رشته و هر مقطع تحصیلی
ـ کسب مهارت برای به کار گرفتن روش مطلوب به منظور ارائه اطلاعات و انتقال معلومات
حال به توجیه مختصری در رابطه با موارد ذکر شده میپردازیم: معلمی که از جهت اخلاقی، تعادل روانی، عقیده و ایمان، ضعیف یا بیتفاوت باشد نمیتواند از نظر عقیدتی در جهت تکامل انسانها گام بردارد
معلمی که به اطلاعات لازم و کافی مجهز نباشد، نمیتواند انسان مطلع تربیت کند. آشنایی به رموز تعلیم و تربیت شرط لازم کار معلم است. از قدیم گفتهاند: «هر عالمی معلم نیست» چه بسیار افرادی هستند که صلاحیت کامل اخلاقی و معلومات بالا و جامع دارند، اما در اشتغال به تعلیم و تربیت به سبب ضعف فنی، موفق نیستند
معلمان موفق برای نتیجهگیری مثبت باید این موارد را مورد توجه قرار دهند
ـ باید در کلاس درس جوی ایجاد شود که دانشآموزان در آن احساس امنیت، و موفقیت و پیشرفت کنند
ـ ایجاد فضایی که یادگیری در آنجا امکانپذیر باشد
ـ آموزش رفتارهای مناسب به دانشآموزان
ـ هدفمند کردن دانشآموزان و آموزش دادن مهارتهایی که راه موفقیت آنها را بگشاید
البته موردهای دیگری هم وجود دارد که تقریباً با موارد ذکر شده مشابه هستند
مجرب و کارآمد آندسته از معلمانی هستند که در کار خود اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند و بیشک اعتمادشان به این دلیل است که برنامه منسجم و روشنی دارند که به آنها امکان میدهد با آرامش بیشتری به کار خود ادامه دهند. وقتی که فضای کلاس سرشار از حمایت و اعتماد باشد، صمیمیت بین معلم و دانشآموز افزایش مییابد. البته در مورد میزان صمیمیت باید حد و مرز مشخص شود. برای اداره کلاس همیشه یک راه حل وجود ندارد. معلمان مجرب ابتدا شرایط کلاس را میسنجند و براساس آن بهترین و مناسبترین شیوه عمل را انتخاب میکنند
البته هر موقع که با انسانها سروکار داریم، نمیتوان موفقیت صددرصد را برای انجام کارها و به ثمر رساندن آنها تضمین کرد، چرا که بسیاری از رفتارها غیرقابل پیشبینی است. کلاسداری صحیح و توسعه قوانین معقول و منطقی میتواند در رسیدن به اهداف ما را یاری دهد
برای آنکه در کلاس درس، معلم کارآمدی باشیم باید برای خود و دانشآموزان چهارچوب مشخصی را تعیین کنیم تا در تصمیمگیریها به ما کمک کنند
تدابیر معلمان
یکی از تدابیر مهم و در عین حال ساده که معلمان میتوانند در جهت اعمال روشهای کلاسی از آن استفاده کنند، به کاربردن «تقویمها» به منظور ثبت فعالیتهای روزمره و تکالیف خاص تحصیلی است که در کلاس به کار میرود
یکی دیگر از مواردی که معلم برای برنامه کلاس درسی خود در نظر دارد، ایجاد «انگیزه» در دانشآموز است. انگیزه، رفتاری مبتنی بر هدف پدید میآورد و آن را استمرار میبخشد و دانشآموز را به تلاش و کوشش وا میدارد و به فعالیت او شکل و جهت میدهد. انگیزه حالات و شرایط درونی است که رفتار شخص را تحریک میکند و در جهت معینی سوق میدهد. دانشآموزان خوب آن دسته از دانشآموزانی هستند که در دروس خود انگیزه دارند
حال یک معلم چگونه میتواند در دانشآموزان انگیزه ایجاد کند؟ معلمانی که انگیزه دانشآموزان خود را ارتقا میبخشند، افرادی معمولیاند و رفتارهای آنها قابل یادگیری است و ویژگیهای آنها تا حد زیادی در کنترل خودشان است. یکی از صفات معلمان انگیزاننده، اشتیاق است. آنها مدیران خوبی هستند و از عهده اداره کلاس به خوبی برمیآیند، دانشآموز را فعال و تحریک میکنند، همواره یادگیرندگان را از روند یادگیری آگاه میکنند و نقاط ضعف و قدرت آنها را یادآوری میکنند. به دانشآموزان چیزهایی ارائه میکنند که در حد توان آنهاست. به دانشآموزان کمک میکنند تا مهارت خود را شکوفا سازند و از آنان انتظار موفقیت در یادگیری را دارند
البته نحوه برقراری ارتباط با دانشآموزان به آنان کمک میکند تا به شکل دادن جهتگیریهای انگیزشی در کلاس بپردازند، نخستین هدف معلمان در کلاس ایجاد یک رابطه مثبت، دوستانه و حمایتکننده با دانشآموزان است. ناگفته نماند که اولین محیطی که نقش بسزایی در ایجاد انگیزه و رشد فکری دانشآموزان دارد، محیط خانوادگی است، دومین محیط مدرسه و کلاس درس و معلم است معلم این قدرت و توان را دارد که شاگردان را از نظر فکری رشد دهد. پس بهترین تربیتها تربیتی است که فکر افراد را تکامل ببخشد، به همین مناسبت بهترین شیوه آموزشی آن است که افکار شاگردان را پرورش دهد
بنابراین یکی از رسالتهای اساسی معلمان، رشد و پرورش عقلی دانشآموزان است و معلمی که بتواند در این مسیر وظیفه خود را عملی سازد، بزرگترین رسالت خود را در بعد فرهنگی انجام داده است
معلم برای جلب توجه دانشآموزان میتواند شروع جالبی را ارائه دهد
ـ معلم برای پاسخگویی به پرسشهای دانشآموزان آمادگی کافی داشته باشد
ـ کلیاتی درباره موضوع درس و درک بهتر دانشآموزان بیان کند
ـ اهمیت موضوع و ضرورت یادگیری آن را توضیح دهد
برای جلب توجه دانشآموزان به موضوع درسی از روشهای مختلفی (خلاصه درس، طرح سؤال و;) استفاده کند
ـ برای ایجاد علاقه و انگیزش رابطه بین مطالب یادگرفته شده با دروس کلاسهای بالاتر را توضیح دهد
روشهای تقویت ارزشهای اخلاقی در دانش آموزان
تعریف رشد :
دانشمندان ،تغییروتداوم درزندگی را رشد می نامند .به نظر آنها ،رشد یعنی تغییراتی که به طور مستمردرطول زندگی ارگانیسم ،از لحظه ی انعقاد نطفه تا لحظه ی مرگ به وجود می آید (گنجی ، 1379 ، ص 28 )
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:20 صبح
مقاله آکروپولیس شهر آتن تحت فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله آکروپولیس شهر آتن تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله آکروپولیس شهر آتن تحت فایل ورد (word)
چشمانداز آکروپولیس آتن.
آکروپلیس شهر آتن
تاریخچه
شغل ابتدایی بشر
دورانهای تاریک و نامعلوم
آکروپلیس باستانی
برنامه ساختمان پریکلس
بقایای باستان شناسی
سایت پلان
اهمیت فرهنگی
منبع
چشمانداز آکروپولیس آتن
آکروپولیس (Acropolis؛ به یونانی قدیم: بلندشهر یا دژشهر). در شمال شرقی پارتنون در آتن پایتخت یونان و در مرتفع ترین نقطه دشت و 150 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. مجموعه تاریخى آکروپولیس براى مردم یونان یک نماد ملى است بر همین اساس هر شهر یونان باستان داراى آکروپولیس معادل دژ یا قلعه مستحکم بوده است. این مجموعه با دقت و ظرافت بسیار دقیق هندسى و ریاضى ساخته شده است
آکروپلیس شهر آتن
آکروپلیس آتن معروف به آکروپلیس، به معنای شهر مرتفع یا صخره مقدس که در یونان و تمام دنیا فراوان است. اگر چه آکروپلیس های دیگری در یونان قرار دارد، اهمیت این آکروپلیس آنقدر زیاد است که نام آکروپلیس به عنوان اسم خاص مربوط به همین مکان است. آکروپلیس رسما به عنوان بنای برجسته در میراث فرهنگی اروپا در 26 مارس 2007 (6فروردین 1386) به ثبت رسیده است. آکروپلیس بر روی یک تپه سنگی صاف که دارای 150متر ارتفاع از سطح دریاست در داخل شهر آتن یونان بنا گردیده است. قبلا این بنا به نام “سکروپیا” مشتق از نام افسانه ای مرد ماری، به نام ککروپس یا سکروپس اولین پادشاه آتن نامیده میشد
تاریخچه
شغل ابتدایی بشر
اولین دست ساخته بشر مربوط به بخش میانی دوران نو سنگی در بالای این تپه است، مدارکی نیز درباره امکان وجود ساکنینی در بنای آتیک (اتاق کوچک زیر شیروانی) وجود دارد مه مربوط به آغاز دوران نوسنگی ـ هزاره ششم پیش از میلاد میباشد. اطلاعات مشکوکی نیز حکایت کننده آن است که یکی از اهالی “مای سنی” که با ایجاد بناهای پادشاهی برای خود و خانواده و پایه گذاری آیین دینی و ایجاد معابد، تعدادی کارگاه و سکونت دادن به گروهی از مردم عادی در این مکان یعنی بالای این تپه تشکیلاتی راه انداخته است. این مجموعه با دیوارهای قطر 45 تا 6 متر محصور گردیده بود که دروازه مایل با جانپناه و برخی را که از دست راست وارد شوندگان غریبه را آویزان مینمود و بنابراین وسایلی برای دفاع به شمار میرفت. در بخش شمالی دو راه پله ای تنگ با شیب زیاد بود که در بین صخره ایجاد شده بود. هومر مورخ یونانی به این محکم سازی ساختمانی به نام “خانه ای قوی ارچ توس” اشاره مینماید. این در زمانی بود که زلزله در ضلع شمال شرقی شکافی ایجاد کرد که تا بخش خاکی زمین ادامه یافت و در آن آب جمع میشد. در این بخش پلههایی استادانه ساخته شد و به عنوان بخش محافظت شده آب آشامیدنی در دوران مای سنین استفاده میشد که در اعصار بعد از ارزشی برخوردار نبود
دورانهای تاریک و نامعلوم
احتمال میرود که آکروپلیس مؤثر از انهدام قصرهای مای سنیها باشد ، زیرا در این بنا هیچ اثری از آتشسوزی و تخریب عمده یک بنای ساخته آن زمان وجود ندارد. بر اساس عقیده ساکنین آتن این منطقه در مقابل تهاجم “دوریان” ها با موفقیت دفاع کرد. اطلاعات باستانی زیادی در مورد موقعیت ساختمان روی این صخره وجود ندارد، غیر از آن که آکروپلیس یک بار توسط کایلون در شورش کایلونیها و دو بار توسط پیسی استراتوس فتح شد که این عملیات طی سلطه یافتن با کودتا محقق گردید. معهذا به نظر میرسد که دیوار 9 دروازهای یا “انه آپیلون” در اطراف بزرگترین چشمه یعنی “کلپسیدرا” در پای شمال غربی ساخته شده بود. در آغاز همان “پیسی استراتوس” بود که مرزی را برای آرتمیس (الهه ماه و شکار) بنا نمود
آکروپلیس باستانی
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:20 صبح
مقاله بیداری اسلامی؛ خیزش تمدنی اسلام تبیین نظریه مقام معظم رهبری در باب بیداری اسلامی تحت فایل ورد (word) دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بیداری اسلامی؛ خیزش تمدنی اسلام تبیین نظریه مقام معظم رهبری در باب بیداری اسلامی تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بیداری اسلامی؛ خیزش تمدنی اسلام تبیین نظریه مقام معظم رهبری در باب بیداری اسلامی تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
تبیین مفاهیم کلیدی نظریه خیزش تمدنی اسلام
1 بیداری اسلامی
2 خیزش تمدنی
روند شناسی جریان بیداری اسلامی
مرحله اول: فریاد و مبارزه
مرحله دوم: تجربه و عملکرد
مرحله سوم: خیزش تمدنی
انقلاب اسلامی و غلبه بر گفتمان یأس و ناامیدی
انقلاب اسلامی حلقه اتصال گذشته و آینده تمدنی اسلام
بسیاری از کشورها، که پس از انقلاب اسلامی:
متفکران جهان اسلام:
انقلاب اسلامی، افق گشایی و احیای ظرفیت های تمدنی
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله بیداری اسلامی؛ خیزش تمدنی اسلام تبیین نظریه مقام معظم رهبری در باب بیداری اسلامی تحت فایل ورد (word)
جمعی از نویسندگان، 1377، چیستی گفتگوی تمدن ها ( مجموعه مقالات)، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
جمعی از نویسندگان، 1391، مقالات برگزیده همایش نظریه بیداری اسلامی در اندیشه حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ره و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، تهران، انقلاب اسلامی
حاجتی، میراحمدرضا، 1381، عصر امام خمینی ره، چ پنجم، قم، بوستان کتاب
حسین عارف، علیرضا، 1390، بهار عربی: در پرتو بیداری اسلامی، قم، سنابل
حسین عارف، علیرضا، 1390، بهار عربی: در پرتو بیداری اسلامی، قم، سنابل
خامنه ای، سیدعلی، حدیث ولایت، تهران، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای
داوری اردکانی، رضا، 1379، اوتوپی و عصر تجدد، تهران، ساقی
ـــــ ، 1382، تقابل سنت و تجدد چه وجهی دارد؟، نامه فرهنگ، ش49، ص 4
دوانی، علی، 1340، زندگانی زعیم بزرگ عالم تشیع علامه عالیقدر آیت الله بروجردی، قم، حکمت
روحانی، سیدحمید، 1376، نهضت امام خمینی ره، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
طاهرزاده، اصغر، 1388، انقلاب اسلامی بازگشت به عهد قدسی، اصفهان، لب المیزان
مجیب الرحمان شامی ـ روزنامه نگار، مجله حضور، ش 34
مظاهری، ابوذر، 1391، منطق فراز و فرود فلسفه سیاسی در اسلام و غرب، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
ـــــ ، 1393، افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی، اصفهان، آرما
موسوی خمینی، سیدروح الله، بی تا، صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره
ـــــ ، 1373، کوثر (پیام ها و سخنرانی ها)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره
نبوی، سیدعبدالامیر، 1389، بهار دموکراتیک عربی؛ بررسی ویژگی های موج چهارم دموکراسی در خاورمیانه عربی، مهرنامه، ش9، بخش علم سیاست، پرونده جهان عرب
نجفی، موسی، نظریه بیداری اسلامی براساس اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، س 9، ش28، 1391
بی نام، 1380، نگاه شرق شناسی به فلسفه اسلامی، ترجمه علی مرادخانی، نامه فرهنگ، ش41، ص 105
هانتینگتون، ساموئل، 1378، برخورد تمدن ها و بازسازی نظم جهانی، ترجمه محمد علی حمید رفیعی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی
چکیده
براساس نظریه «خیزش تمدنی»، بیداری اسلامی نهضتی است احیاگر و هویتبخش که به صورت مستمر از یکونیم قرن پیش در جهان اسلام به راه افتاده است و مراحل متعدی را طی کرده است. منشأ این بیداری اراده خداوند، تعالیم دین اسلام و مجاهدت علما و مصلحان اسلامی است و عمق آن تا بعد تمدنی اسلام پیش رفته است. این حرکت مستمر، از فریاد و مبارزه در مقابل استبداد و استعمار گرفته تا دوران تجربه و عملکرد و تا خیزش تمدنی اخیر، دورانی از بیداری، استقلالخواهی و هویتجویی را شکل داده است. انقلاب اسلامی در میانه این دوران و با بیش از سیسال تجربه و عملکرد موفق خود، توانست این حرکت را از سطح مبارزه و قیام و انقلاب، به سطح نظامسازی و حرکت در مسیر تکامل با افق تمدن اسلامی ارتقا دهد. بر این اساس، جنبشهای اخیر نوپای جهان اسلام، با نظر به انقلاب اسلامی در یک منازعه تمدنی به وقوع میپیوندند؛ منازعهای که میان تمدن غربی و بزرگترین نامزد تمدن آینده یعنی اسلام به نمایندگی انقلاب اسلامی در جریان است
کلیدواژهها: بیداری اسلامی، خیزش تمدنی اسلام، انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی، بینالملل اسلامی، هویت اسلامی
مقدمه
بیداری اسلامی، بیداری انسانی[1]، انقلاب آزادی[2]، بهار عربی[3] و موج دموکراسی خواهی[4]، مفاهیمی هستند که یک واقعه بزرگ خیزش های اخیر مردمی در کشورهای اسلامی را توصیف می کنند. اما به راستی کدام یک از این مفاهیم و نظریه ها می تواند بیانگر ماهیت واقعی این خیزش ها باشد؟ اساساً این منازعه در چه سطحی صورت گرفته است؟ آیا صرفاً یک منازعه سیاسی و ملی است؟ اگر این یک حرکت اسلام خواهانه باشد آیا سطح این مطالبه سیاسی و ملی است؟ این پرسش ها، حول محور دو مسئله مطرح شده اند؛ یکی، ماهیت این خیزش ها و دیگری، سطح و میزان عمق آنهاست. این نوشته تلاش می کند پاسخ این مسائل را براساس دیدگاه های مقام معظم رهبری، درخصوص بیداری اسلامی بیابد. دیدگاه های ایشان را می توان در قالب یک نظریه و یا چارچوب تحلیلی ارائه کرد[5] و براساس آن، پاسخ مناسبی به این مسائل ارائه کرد
عنوان نظریه خیزش تمدنی اسلام است. در این چارچوب، اجمالاً سخن در این است در عصری که سخن از برخورد و جنگ تمدن ها (هانتینگتون، 1378) است و یا به تعبیر بهتر، عصر صف آرایی و منازعه الگوهای کلی است، نباید حرکت هایی مانند بیدرای اخیر کشورهای اسلامی را تنها در چارچوب ملی و قومی و نیز در سطح اجمالی و روبنایی تعریف و تحلیل کرد. شاید بتوان گفت: در دوران کنونی کشمکشی مشابه کشمکش های دوران جنگ سرد برقرار شده است. کشمکش و جنگ سردی میان دو الگوی بزرگ تمدنی، یعنی اسلام و غرب. درواقع، می توان گفت: خیزش های اخیر، جلوه گسترده تر و دور جدیدی از رویارویی اسلام و غرب هستند (خامنه ای، 25/04/1369). این سطح از رویارویی، از نظر این دیدگاه محصول عبور جریان بیداری اسلامی از مرحله ای است که دوران تجربه و عملکرد نام دارد؛ دورانی که انقلاب اسلامی آن را رقم زده و بر اثر آن، نوعی بیداری تمدنی را که اسلام در مرکز آن قرار دارد، ایجاد کرده است
این نظریه بر یک دوره بندی مفهومی، از جریان بیداری اسلامی از صد و پنجاه سال پیش تاکنون مبتنی است. جریان بیداری اسلامی در این نظریه، حرکت یک پارچه و مستمری تصور شده است که با گذشتن از مراحل فریاد و مبارزه و بعد تجربه و عملکرد، به مرحله خیزش تمدنی رسیده است
در میان این مراحل، مرحله دوم، که بر سه دهه تجربه و عملکرد انقلاب اسلامی مبتنی است، مانند یک خط فارق، حرکت بیداری اسلامی پیش و پس از انقلاب اسلامی را از یکدیگر تفکیک می کند. وقوع انقلاب اسلامی و استمرار و پیشرفت آن، یک نمونه عینی و زنده ای پیش روی جریان بیداری اسلامی خلق کرده که این جریان را از آرمان دست نیافتنی تأسیس حکومت اسلامی و پایداری آن، در دنیایی سرشار از سلطه کفر و الحاد عبور داده و افق و آرمان جدیدی در سطح تمدنی برای آن ایجاد کرده است. به عبارت دیگر، جریان بیداری اسلامی را به تفصیل رسانده و الگویی زنده و متفاوت از یک مدنیت و تمدن جدید، به جهان اسلام ارائه کرده است
شرایط و وضعیت جنبش های کنونی، بسیار متفاوت از شرایطی است که انقلاب اسلامی در آن به وقوع پیوست. انقلاب اسلامی و جنبش های دو قرن گذشته در جهان اسلام، زمانی واقع شدند که هیچ الگوی متفاوتی از مدنیت، جز آنچه تمدن غربی ارائه کرده، وجود نداشت. جریان بیداری اسلامی تا انقلاب اسلامی، بیشتر در نفی خلاصه می شد. اگرچه برخی مباحث اثباتی در مقام نظر تولید شده بود، اما حرکتی که بتواند خود را در مقام عمل اثبات کند، وجود نداشت. به تعبیر یکی از روشنفکران جهان عرب، ما قبل از انقلاب اسلامی می دانستیم که چه نمی خواهیم، اما این امام خمینی ره بود که به ما یاد داد که چه بخواهیم و چگونه بخواهیم (حسین شریعتمداری به نقل از فهمی هویدی، ر.ک: مصاحبه با دکتر بی ریا، نقش مؤسسه امام خمینی ره در بیداری اسلامی، فرهنگ پویا، ش 21، ویژه بیداری اسلامی). انقلاب اسلامی با وقوع خود و نیز اثبات و تثبیت خود، بیداری اسلامی را نیز از نفی به اثبات و از اثبات به تثبیت کشاند و تداوم و استمرار انقلاب اسلامی، تداوم و استمرار بیداری را تا تمدن سازی اسلامی به دنبال خواهد داشت
تبیین مفاهیم کلیدی نظریه خیزش تمدنی اسلام
1 بیداری اسلامی
در چارچوب این نظریه، بیداری اسلامی به رستاخیزی اسلامی (خامنه ای، 10/03/1369) و یک حالت برانگیختگى و آگاهى اى در امت اسلامى (همان، 26/6/1390) گفته می شود که احساس هویت و شخصیت را در [ملت های مسلمان] باز آفریده است (همان، 07/04/1369 و 01/12/1380)، به گونه ای که احساس مى کنند که مى توانند در دنیا، در وضعیت بشر، در سرنوشت خود، اثرگذار باشند. وقتى این احساس در ملت ها به یک نقطه معینى برسد، تبلور و تجسم خواهد یافت و تبدیل به واقعیت ها خواهد شد (همان، 27/12/1380). و می توانند در پرتو آن، ابتدا خود را از خمودگی و سستی و خواب آلودگی برهانند و سپس، حصارهاى استبداد و استکبار را ویران سازند (همان، 26/06/1390) و محدودیت های فرهنگی، دینی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را که توسط عوامل داخلی یا خارجی بر آنها اعمال شده، از بین ببرند
خودآگاهی این ملت ها، نسبت به هویت اسلامی خود، اسلام را در دل آنها زنده می کند و اسلام برانگیزاننده و احیاکننده (همان، 18/03/1368) نیز حیات مجدد به آنها می دهد. اسلام هم در گذشته با ظهور خود مرده هاى اجتماعى و سیاسى را زنده کرد: اذا دعاکم لما یحییکم (انفال: 24)؛ اسلام ملت هایى را که خاک مرگ بر روى آنها پاشیده شده بود و چیزى از حیات حقیقى و سرافرازانه مجتمع انسانى نمى دانستند، حیات و آقایى بخشید و پرچم انسانیت و دفاع از انسان ها را به آنها داد (همان، 09/11/1376). و نیز امروزه توانایی این را دارد که به ملت های مسلمان زندگی و حیات مجدد ببخشد. نمونه اش ایران کنونی است که
قرن های متمادی در زیر فشار استبداد ; هویت و قدرت تصمیم و قدرت عمل خودش را از دست داده بود. در این صد سال اخیر هم در زیر فشارهاى مضاعف استعمار و استکبار و دخالت خارجى، اعتماد به نفس خود را به کلى از دست داده بود. اسلام این ملت را به یک ملت پیشرو، مقدم در میدان علم، در میدان عمل، در میدان سیاست، در میدان تفکر، در میدان تعقل و تأمل و در ابتکارات زندگى تبدیل کرد (همان)
روشن است که این توانایی از داشته های یک اسلام واقعی و ناب است و اسلامى که نتواند آرزوهاى خفته و فروکشته قشرهاى مظلوم را در سطح دنیا، نه فقط در سطح کشور خودمان، زنده و احیا کند، شک کنید در اینکه این دین، اسلام [واقعی] باشد (همان،10/12/1368)
در این نظریه، حرکت بیداری اسلامی اخیر، نه بریده و بی ارتباط با حرکت های قبلی است و نه چیزی است که در صورت کنونی متوقف شده و به نتایج فعلی بسنده کند. حرکت بیداری اسلامی یک جریان به هم پیوسته است که از حدود صد و پنجاه سال پیش آغاز، و پس از طی مراحلی، به مرحله کنونی که یک نوع خیزش تمدنی است، رسیده است. باز شدن افق تمدنی اسلام پیش روی این حرکت ها و نیز بسته شدن چشم انداز تمدن مادی غرب، موجب شده که این حرکت ها از یک جریان مستمر درونی برخوردار شوند که تا دستیابی به تمدن اسلامی خاموش نمی شود
همچنین، براساس فلسفه الهی تاریخ، که از پیش فرض های این نظریه به شمار می آید، بیداری اسلامی و استمرار آن اقتضای تاریخ است (مظاهری، 1393). ازاین رو، با اطمینان کامل می توان گفت: این حرکت تداوم خواهد یافت و تحقق کامل وعده الهى، یعنى پیروزى حق بر باطل و بازسازى امت قرآن و تمدن نوین اسلامى در راه است (همان، 17/09/1387)
نشانه این وعده تخلفناپذیر هم در مرحله اول پیروزى انقلاب اسلامى در ایران و بناى بلندآوازه نظام اسلامى بود که ایران را به پایگاه مستحکمى براى اندیشه حاکمیت و تمدن اسلامى تبدیل کرد. سربرآوردن این پدیده معجزه آسا ; آنگاه مقاومت و استحکام آن در برابر ضربات سیاسى و نظامى و اقتصادى و تبلیغاتى که از همه سو نواخته مىشد، در دنیاى اسلام امیدى تازه برانگیخت و شورى در دل ها پدید آورد. هرچه زمان گذشته، این استحکام، به حول و قوه الهى، بیشتر و آن امید ریشهدارتر شده است. در طول سه دههاى که بر این ماجرا مىگذرد، خاورمیانه و کشورهاى مسلمان آسیا و آفریقا، صحنه این هماوردى پیروزمندانه است (همان، 17/09/1387)
2 خیزش تمدنی
خیزش تمدنی یک برانگیختگی تمدنی است؛ یعنی آنچه موجب تحرک و انگیزه خیزش ملت های اسلامی در این دوره تاریخی شده است، چشم اندازی از تمدن نوین اسلامی است. نه یک چشم انداز تفصیلی و همراه با در اختیار داشتن کلیه لوازم تمدن سازی، بلکه به نحو اجمالی. این مسئله اساساً درباره اسلامی نامیدن این حرکت ها نیز صادق است؛ یعنی اسلامی خواندن آنها به معنى این نیست که همه ملت ها و همه آحادى که در این بیدارى سهیم اند، به صورت منطقى و استدلالى مبانى فکرى یک نظام اسلامى را شناخته اند، بلکه به این معناست که احساس هویت اسلامى در میان توده هاى مسلمان، در همه جا، به وجود آمده است (همان، 07/04/1369) و مسلمانان به آینده اسلام امیدوار شده اند (همان، 22/06/1368)
پرسشی که مطرح می شود، اینکه چگونه می شود ملت هایی که هنوز به یک نظام سیاسی اسلامی نرسیده اند، با چشم انداز تمدنی به حرکت در بیایند. اینجاست که مسئله الگوی خیزش مطرح می شود. انسان با داشتن الگوی کامل می تواند افق خواسته های خود را ارتقا ببخشد. هرچند که با آن افق فاصله زیادی داشته باشد. انقلاب اسلامی هنوز به یک الگوی کامل تمدنی تبدیل نشده است. به تعبیر رهبری، ما زمانی می توانیم الگوی تمدنی جهان اسلام باشیم که مرحله کشور اسلامی را پشت سر بگذاریم و الگو که درست شد، نظایرش در دنیا به وجود می آید (همان، 12/09/1379)، بلکه الگوی خیزش انقلاب اسلامی، تمدنی است؛ چراکه حرکت انقلاب و خیز انقلاب اسلامی ماهیتاً تمدنی است
ما در حال پیشرفت و سازندگى و در حال بناى یک تمدن هستیم. ; ملت ایران، همچنان که شأن اوست، در حال پدید آوردن یک تمدن است. ; ما در این صراط و در این جهت هستیم. نه اینکه ما تصمیم بگیریم این کار را بکنیم، بلکه حرکت تاریخى ملت ایران در حال به وجود آوردن آن است (همان، 01/01/1373)
به عبارت دیگر، ما در بیداری اسلامی اخیر با یک نوع خودآگاهی تمدنی روبه روایم؛ یعنی آنچه این ملت ها را به حرکت در آورده است، اسلام تمدن سازی است که در روند انقلاب اسلامی در حال آشکار شدن است
از سوی دیگر، جنبش های اسلامی اخیر در یک منازعه تمدنی، که میان تمدن غربی و نامزد های تمدن آینده که بزرگ ترین آنها اسلام است[6] ایجاد شده اند (ر.ک: جمعی از نویسندگان، چیستی گفتگوی تمدن ها، ص 3). در این منازعه لازم نیست، همه نیروها در یک سطح باشند. در جهان اسلام، انقلاب اسلامی پرچمدار این منازعه است. سایر کشورهای اسلامی عمدتاً با توجه به ملت ها و نه دولت هایشان در اردوگاه انقلاب اسلامی قرار دارند
روند شناسی جریان بیداری اسلامی
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:20 صبح
تحقیق متغیرهای مرتبط با جذب دانشآموزان به نماز جماعت از نظر عوامل مدرسه تحت فایل ورد (word) دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق متغیرهای مرتبط با جذب دانشآموزان به نماز جماعت از نظر عوامل مدرسه تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق متغیرهای مرتبط با جذب دانشآموزان به نماز جماعت از نظر عوامل مدرسه تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
روش
ابزار جمعآوری اطلاعات
نتایج
بحث
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق متغیرهای مرتبط با جذب دانشآموزان به نماز جماعت از نظر عوامل مدرسه تحت فایل ورد (word)
آزادیان، حسین، نظرات دانش آموزان دبیرستانی شهر ساوه در رابطه با استقبال از نماز مدارس با تأکید بر علل عدم استقبال، اراک، طرح پژوهشی شورای تحقیقات آموزش و پرورش، 1373
احمدی، خدابخش؛ بیگدلی، زهرا؛ رییسی، فاطمه، «عوامل مرتبط با میزان شرکت کارکنان در نماز جمعه»، مجله علوم رفتاری. 2 (4): 317-323، 1387
بشلیده، کیومرث و دیگران، «بررسی عوامل موثر درون مدرسه ای جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز با روش تحلیل عواملF،مطالعات تربیتی و روانشناسی. 4 (2 (پیاپی 8)):41-63، 1382
بهرامی، اشرف، «بررسی عوامل مدرسه ای تمایل دانش آموزان نسبت به اقامه نماز جماعت در مقطع راهنمایی و دبیرستان»، پایان نامه، دانشگاه تهران دانشکده مدیریت و برنامه ریزی، 1379
بیگلو، بهروز، بررسی علل و عوامل درون مدرسه ای مؤثر بر جذب دانش آموزان به نماز، طرح کشوری، پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش، 1382
حسینی، روح الله، «بررسی راههای جذب دانش آموزان به نماز»، طرح پژوهشی، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان کرمانشاه، 1374
سبیلان اردستانی، شمسی، «راههای گسترش فرهنگ نماز در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان اردستان»، پایان نامه، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، 1379
صفایی فیروزآبادی، صدیقه، « بررسی عوامل مؤثر در جذب جوانان به نماز جماعت مدارس یزد»، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان یزد، 1371
عسگری، محمد، «بررسی نگرش و راههای جذب دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه استان همدان نسبت به طرح اقامه نماز»، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان همدان، 1378
غباری بناب،باقر، باورهای مذهبی و اثرات آنها در بهداشت روان، اندیشه و رفتار، سال اول، شماره 4، 1374
قرائتی، محسن، پرتوی از اسرار نماز، تهران، ستاد اقامه نماز، 1388
کمالی نهاد، محمدعلی، «بررسی عوامل خانوادگی مدرسه ای در گرایش دانش آموزان به نماز جماعت»، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان مرکزی، 1371
مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، چ بیست و سوم. تهران، صدرا، 1373
نصر، احمدرضا و دیگران، بررسی فراتحلیلی عوامل موثر بر جذب و شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مدارس، نوآوری های آموزشی. 7(26):63-، 1387
Barrera, T.L., Darrell Zeno, Amy L. Bush, Catherine R. Barber, Melinda A. Stanley, Integrating religion and spirituality into treatment for late-life a تحقیق متغیرهای مرتبط با جذب دانشآموزان به نماز جماعت از نظر عوامل مدرسه تحت فایل ورد (word) iety: Three case studies. Cognitive and Behavioral Practice, In Press, Accepted Manuscript, Available online 23,
Cohen, L, Manion, L. & Morrison, Research Method in education, Rutledge Flamer.ISBN: 0415368782, 9780415368780,
Dew, R.E. Daniel, S.S. Goldston, D.B., W.V. McCall, M. Kuchibhatla, C. Schleifer, M.F. Triplett, H.G. Koenig, A prospective study of religion/spirituality and depressive symptoms among adolescent psychiatric patients. Journal of Affective Disorders, Volume 120, 1-3, 149-157,
Dezuttera.J, Soenens B, Hutsebaut. D, Religiosity and mental health: A further exploration of the relative importance of religious behaviors vs. religious attitudes.aPersonality and Individual Differences 40, 807–818, 2006
Hackney, C., and Sanders, G, Religiosity and mental health: A meta-analysis of recent studies,Journal for the Scientific Study of Religion 42, pp. 43–55, 2007
Maltby, J., Day, L, Should never the twain meetIntegrating models of religious personality and religious mental health. Personality and Individual Differences 36, 1275–1290, 2004
Nielsen, M.E, Operationalizing religious orientation. The Journal of Psychology, 129 (5): 485-494,
Romanowski, M. H, Is School Prayer the Answer Educational Forum, Vol66, No.2, P. 154-161,
چکیده
هدف این مطالعه تعیین متغیرهای مرتبط با جذب دانشآموزان به نماز جماعت از نظر عوامل مدرسه در دوره تحصیلی متوسطه است. نمونه این مطالعه 247 نفر از عوامل مدرسه بوده است که به روش نمونهگیری چندمرحلهای از بین کلیه عوامل مدرسه (معلمان، مربیان، امامان جماعت، مدیران و معاونان) مقطع متوسطه در استان اردبیل در سال تحصیلی 89-90 انتخاب شدهاند. در قالب روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی از پرسشنامه ارزشیابی عوامل مرتبط با گرایش دانشآموزان به نماز جماعت مدرسه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که از نظر عوامل مدرسه، هفت عامل، بارعاملی معنادار داشته و به ترتیب اولویت، عامل حسن روابط معلمان و مربیان و سپس امکانات فیزیکی مدرسه و نمازخانه، ایمان فردی ـ خانوادگی، همسالان، وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده، تبلیغات رسانهها و جنسیت و پایه تحصیلی در گرایش دانشآموزان به نماز جماعت مدرسه اهمیت دارند.
کلید واژهها: نماز جماعت مدرسه، آموزش و پرورش، دانشآموز.
مقدمه
نماز در بیشتر ادیان الهی، برترین آیین عبادی و رکن معنویت و ارتباط با خداوند دانسته شده است. برای مثال، درخواست حضرت ابراهیم(ع) در این باره از خداوند چنین است: «پروردگارا من و ذریهام را برپا دارنده نماز قرار ده».1 به حضرت موسی(ع) در کوه طور خطاب شد: «همانا من الله هستم، معبودی جز من نیست مرا پرستش کن و نماز را برای یاد من برپادار».2 از حضرت عیسی(ع) هم روایت است: «و مرا به نماز و زکات توصیه کرده است، مادام که زندهام»
در آیین مقدس اسلام نماز جایگاهی والا دارد و عالیترین شکل ارتباط با خداوند تلقی میشود. پیامبر(ص) فرمود: «الصلوه، معراج المؤمن؛ نماز، معراج مؤمن است».4 امام کاظم(ع) فرمود: «افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفه به، الصلوه؛ بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا بهوسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا میکند، نماز است». امام باقر(ع) فرمود: «بنی الاسلام علی خمس: الصلوه و الزکوه و الصوم و الحج و الولایه؛ اسلام روی پنج پایه بنا شده است: نماز، روزه، زکات، حج و ولایت»
اندیشمندان بسیاری نیز به نماز و نقش آن در زندگی انسان پرداختهاند. امام خمینی(ره) در ابتدای باب نماز توضیحالمسائل معتقدند: «نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول میشود و اگر پذیرفته نشود، اعمال دیگر هم قبول نمیشود. شهید مطهری درخصوص ریشه عبادت و نیایش مینویسد
یکی از پایدارترین و قدیمیترین تجلیات روح آدمی و یکی از اصیلترین ابعاد وجود آدمی، حس نیایش و پرستش است. مطالعه آثار زندگی بشری نشان میدهد هر زمان و هرکجا که بشر وجود داشته باشد، نیایش و پرستش هم وجود داشته است. چیزی که هست، شکل کار و شخص معبود متفاوت شده است
همچنین قدرت محافظتی مذهب که ابتدا توسط امیل دورکهایم در سال 1951م مطرح شد، بعدها توسط راش، جیمز، یونگ، فرانکل و فروم تأیید شد و آنها نیز بر اهمیت رفتارها و اعتقادات مذهبی تأکید کردند.6 رومانوسکی7 طی پژوهشی، دفاع از اجرای عبادت روزانه در مدارس را نیازی مبرم و ضروری دانسته است و عقیده دارد که در این زمینه، درک دیدگاههای کلیسا، دولت و فهم فرهنگی اهمیت دارد. دیزاتر، سونینز و هاتس بوت8 اظهار داشتهاند که گروهی که به صورت تیمی با هم عبادت میکنند، بهتر در کنار یکدیگر باقی میمانند. همچنین اهمیت مذهب در احساس سلامتی و احساس خوب بودن9 مردم در تحقیقات مختلف، تأیید شده است.10و
اگرچه نماز اهمیت فراوان دارد، اما برگزار کردن نماز به جماعت اهمیت بیشتر دارد، زیرا نماز جماعت نمادی با ارزش از جامعه مطلوب اسلامی است که عناصری، مانند رهبری، اتحاد و نظم را دربرمیگیرد. بنابراین، مطالعه نماز جماعت و حکمتهای فراوانی که در آن نهفته، بسیار بااهمیت است. به همین علت، یکی از مهمترین مسائلی که دینداران جوامع گوناگون بشری را به خود جلب کرده، این مسئله است که چگونه فرزندان جامعه را دیندار و نمازخوان کرده و آنها را از بهرههای فراوان این ودیعه آسمانی پرنصیب سازند
در این میان، مدرسه بهعنوان مرکز فراگیری میتواند به تغییر و اصلاح نابسامانیهای دانشآموزان بپردازد. پژوهشها نشان میدهند مدارسی که رفتارهای مذهبی و به ویژه اقامه نماز را جدی گرفتهاند، اضطرابها و ناهنجاریها، ضدارزشها و مشکلات اخلاقی کمتر را شاهد بودهاند
شرکت یا عدم شرکت دانشآموزان در نماز جماعت مدارس میتواند متأثر از متغیرهایی باشد که در تحقیقات به بعضی از آنها پرداخته شده است. در پژوهش کمالی14 دانشآموزانی که در نماز جماعت شرکت نکردهاند، دلایلی از قبیل نامناسب بودن شرایط جوی نمازخانه، نامناسب بودن امکانات فیزیکی، مانند سرویس بهداشتی، مناسب نبودن وقت برگزاری نماز، طولانی و خستهکننده بودن مراسم نماز را مطرح کردهاند. در پژوهش بیگلو15 نیز اعتقاد و ایمان قلبی شخص در درجه اول، و حضور کارکنان مدرسه در صفوف نماز جماعت، در مرحله دوم اهمیت قرار گرفته است. حسینی16 میان آموزش در مدرسه و نماز خواندن دانشآموزان رابطهای معنادار یافته است. همچنین وی چگونگی عملکرد معلمان و شرکت آنان در نماز جماعت مدرسه و ارتباط صمیمانه با دانشآموزان را در برپایی هرچه با شکوهتر نماز جماعت و علاقهمندی دانشآموزان به این امر، مؤثر دانسته است. عسگری17 طی پژوهش خود تأکید کرده است که باید به زمان مناسب برگزاری نماز، آشنا کردن دانشآموزان به اهمیت و به ویژه فلسفه نماز و تقویت درونی دانشآموزان در این خصوص توجه شود. بهرامی18 به این نتایج دست یافته که میان گرایش به نماز در میان دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد و گرایش دانشآموزان دختر به نماز در مقایسه با پسران بیشتر است. همچنین او وجود نمازخانه و امکانات، تشویق دانشآموزان و اهمیت دادن پدر و مادر را به نماز، در گرایش دانشآموزان به نماز بسیار مؤثر دانسته است
محققان دیگری چون صفایی فیروزآبادی19، آزادیان20، سبیلان اردستانی21 و بشلیده و همکاران22 نیز نتایج مشابهی اعلام کردهاند. پژوهشهای خارج از کشور مربوط به تربیت مذهبی و اخلاقی و لزوم عبادت در زندگی و مدارس، حاکی از اهمیت این مسئله است. برای مثال، هاکنی و ساندرز23 مروری بر آینده تربیتی، اخلاقی و دینی داشته و ضرورت راه حلهای کارآمد در این زمینه را مطرح کردهاند. همچنین آنها بر عرضه خدمات مؤثر برای اجرای این برنامهها تأکید کردهاند. در همین راستا، مالتبی و دی24 بر این امر تأکید کردهاند که برای انجام دادن عبادتهای گروهی در مدارس لازم است خانوادهها و سازمانهای خصوصی و عمومی در اجرای این مسئولیت مشارکت داشته و این مسئله تحمیلی نباشد
پژوهشهای یادشده نشان میدهد که تربیت مذهبی و اخلاقی دانشآموزان یکی از نگرانیهای جوامع بشری است که روزبهروز بر اهمیت آن افزوده میشود. عبادت بهطور عام، و برگزاری نماز جماعت در مدارس بهطور خاص، یکی از مصداقهای توجه به تربیت مذهبی است که در مدارس جوامع اسلامی برگزار میشود. راههای جذب هرچه بیشتر دانشآموزان به این عبادت، موضوع پژوهشهای زیادی بوده است که نتایج برخی از آنها ارائه شد. وجه تمایز این پژوهش با پژوهشهای قبلی که در ایران انجام گرفته، این است که در مطالعه حاضر، بررسی تحلیل عاملی عوامل مؤثر در جذب و گرایش دانشآموزان به نماز جماعت مد نظر بوده است. به عبارت دیگر، بیشتر مطالعات گذشته به بیان توصیفی دادهها بسنده کردهاند. بنابراین، پژوهش حاضر با الگو گرفتن از پژوهشهای قبلی، عواملی را که بهطور معنادار در جذب هرچه بیشتر دانشآموزان دوره متوسطه استان اردبیل به نماز جماعت در مدارس مؤثر بوده، شناسایی و در اختیار دستاندرکاران قرار میدهد. در همین راستا، سؤال پژوهش حاضر بدین صورت خواهد بود که عوامل مرتبط با گرایش دانشآموزان به نماز جماعت در دوره تحصیلی متوسطه در استان اردبیل کداماند؟ و مهمترین عامل یا عوامل چیست؟
کلمات کلیدی :