ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:21 صبح
مقاله تطبیق مساجد جامع یزد و اصفهان تحت فایل ورد (word) دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تطبیق مساجد جامع یزد و اصفهان تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تطبیق مساجد جامع یزد و اصفهان تحت فایل ورد (word)
مقدمه
طرح معماری مساجد جامع یزد و اصفهان در دورانهای مختلف تاریخی
طرح مساجد ایران در دوران اولیه اسلام
معماری مساجد ایرانی در دوره آل بویه (320-447 هجری)
معماری مساجد ایرانی در دوره سلجوقیان (447- 553 هجری)
مسجد جامع اصفهان
معماری مساجد ایرانی در دوره ایلخانان (615-735 هجری)
کنده کاری روی گچ و مرمر و آجرهای سفالی
مسجد جامع یزد
معماری مساجد ایرانی در دوره تیموریان (772-908 هجری)
مسجد جامع اصفهان
معماری مساجد ایرانی در دوره صفویان
موقعیت مکانی و زمانی مساجد جامع اصفهان و یزد
تطبیق بناها و قسمتهای مختلف تاریخی در مساجد جامع یزد واصفهان
مسجد جامع یزد
هزار سال تاریخ در آستانه یک فاجعه
مسجد جامع اصفهان
فهرست منابع
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تطبیق مساجد جامع یزد و اصفهان تحت فایل ورد (word)
1- دکتر زکی، محمد حسن. کتاب هنر ایران در روزگار اسلام . ترجمه: محمد ابراهیم اقلیدی. چاپ اول 1377 انتشارات صدای معمار
2- وزیری، علینقی. کتاب تاریخ عمومی هنرهای مصور. چاپ چهارم 1377 انتشارات هیرمند
3- علام، نعمت اسماعیل. کتاب هنرهای خاورمیانه در دوران اسلامی. ترجمه: دکتر عباسعلی تفضلی. چاپ اول 1382 انتشارات آستان قدس
4- آیت اللهی، دکتر حبیب الله. کتاب تاریخ هنر ایران. چاپ اول 1380 انتشارات بین المللی الهدی
5- رایس، دیوید تالبوت. کتاب هنر اسلامی . ترجمه ماه ملک بهار . چاپ دوم 1381 انتشارات علمی و فرهنگی
6- آزاد، میترا. کتاب معماری ایران در قلمرو آل بویه. چاپ اول 1381 انتشارات کلیدی
مقدمه
ایستادن در برابر خداوند و سخن گفتن با او، 5 بار در روز، اجتماع در «مسجد» محلی که نه تنها عبادتگاه، بلکه مرکز مهم همه فعالیت های یک جامعه اسلامی است، سبب شد که بنای مساجد در ایران به سرعت پا بگیرد. این بناها در آغاز، بسیار ساده بودند و بر اساس متون و مصالح ساختمانی و سبک های محلی ساخته می شدند. مساجد آغاز ایرانی، نسبت به ساختمان های ساسانی، چندان عظمت و ابهتی نداشتند. متأسفانه هیچ نمونه ای از این مساجد بر جا نمانده است، لیکن تاریخ نویسان آنها را بسیار وصف کرده اند؛ مثلاً در این مساجد علاوه بر نیایش پنج گانه روزانه، به آموزش خواندن و نوشتن و تعلیم تا مدارج بالای علمی می پرداختند. علاوه بر آن، مسجد مرکز تجمع سیاسی- اجتماعی مردم نیز بود. اطلاعات سیاسی- نظامی و اجتماعی در مسجد در دسترس مردم گذارده می شد
امور مختلف همگانی نیز در مسجد حل و فصل می شد. به همین سبب درهای آن همیشه به روی مردم باز بود. هر مسجد، حداقل، یک کتابخانه، یک آب انبار، یک مدرسه، یک درمانگاه و حتی یک غذاخوری همگانی داشت. از این رو باید روز به روز بر وسعت مسجدها افزوده شود. نخستین مسجدهای ایرانی، ساختمانهای کاملی بودند که برای ساختن آنها هزینه زیادی صرف می شد و تزئینات پرخرجی بکار می بردند. با این حال، مساجد نقشه و طرح ثابت نداشتند
مسئله مهم در ساخت مساجد این است که شکل بنا بیشتر از مصالح و متون آن، منشأ آغازین اثری نیرومند و عاطفی است که بخشی از آن از نیازهای عبادی و نیایشی ناشی می گردد. در مسجد نیازمند تشکیلات پیچیده و ویژه ای نیست و با سادگی محض سازگار است. این معماری نه به سنگ اهمیت می دهد و نه به آجر و یا مهارت و تردستی استاد کار. این، بیش از هر چیز، پژواک روح هنرمند و چکیده و عصاره نیروهایی است که بر آن حاکمند و آنرا رهبری می کنند. مطالبی که در این تحقیق آورده شده چکیده ای از خصوصیات مساجد در دورانهای مختلف پس از اسلام می باشد که در هر فصل به بررسی آنها می پردازیم
طرح معماری مساجد جامع یزد و اصفهان در دورانهای مختلف تاریخی
طرح مساجد ایران در دوران اولیه اسلام
طرح مسجد در ایران در دوران اولیه اسلامی، از سه روشی پیروی می شد. نخست: مسجد چهار طاق گنبد دار که از روی آتشکده های ساسانی ساخته شده بود؛ دوم: مسجد ایوان دار با پوشش گنبدی، که از کاخهای ساسانی پیروی گردیده بود. سوم: مسجدی که از سبک عربی اقتباس شده و عبارت از صحن بازی بود که چهار طرف آن را رواقهایی قرار گرفته بود. این سبکهای سه گانه در مساجد قرن نهم میلادی به شکوفایی رسید و شکل آنها در دروه آل بویه ترکیب یافته است. در ساختمان مساجد دوره آل بویه، تأثیر روشهای عباسی آشکار بود
معماری مساجد ایرانی در دوره آل بویه (320-447 هجری)
خاندان آل بویه، در غرب ایران و جنوب دریای قزوین، توانستند با سیاستی مستقل از قدرت مرکزی بغداد، حکومت را بدست گیرند. این واقعه در قرن 9 میلادی، یعنی اواخر قرن 3 ه. اتفاق افتاد و در نیمه جنوب ایران را به مملکتشان ضمیمه کنند. آنها پیشروی به طرف غرب را آنقدر ادامه دادند تا سرانجام در حدود سال (945 میلادی) به بغداد رسیدند و خلیفه عباسی را مجبور به ترک بعضی از قسمتهای عراق نمودند. در دوره آل بویه حیات فرهنگی شکوفا شد و در مرکز حکومتشان در ایران و عراق تمدنها و فرهنگهایی با رنگ خالص ایرانی به ظهور رسید
در پی کاوش هایی که کاوشگران انجام داده اند دو ستون از ستون های شیوه آل بویه در مسجد جامع اصفهان شناسایی شد. قسمت اعظم این ستونها سالم بوده است. بخشی از این دو ستون در داخل دیوار جدیدی که بعداً ساخته شده، قرار گرفته است. ستون های مدور معظم ردیف بیرونی قبلی در نتیجه این تغییرات مبدل به ردیف دوم شده است
معماری مساجد ایرانی در دوره سلجوقیان (447- 553 هجری)
در سال 443 هجری ، طغرل ، بنیانگذار سلسله سلجوقی ، در پی سال ها محاصره اصفهان بالاخره حکومت آل کاکویه را ، در هم شکست . آلب ارسلان جانشین طغرل شد و ملکشاه سلجوقی در سالهای 465 تا 485 ه ق به فرمانروایی رسید و اصفهان را رسما به پایتختی برگزیددر منطقه دورتر به جانب غرب، سلجوقیان از جیحون گذشتند وارد خاک خراسان شدند و پس از کسب پیروزی در 418 ه قدرت را بدست آوردند و از آن به بعد دولت سلجوقیان را در مرو پایه گذاری کردند. از این زمان به بعد است که بیشتر بناهای قابل ذکر در ایران تاریخگذاری می شود، زیرا این عصر، دوران فعالیتهای عظیم و گسترده است
مساجد چهار ایوانی در شهر اصفهان و اطراف آن در دورهء سلجوقی پا به عرصهء وجود گذاشته است و در دیگر نقاط ایران از مکتب معماری اصفهان تقلید کرده اند . یکی از قدیمی ترین و عالی ترین مساجد چهار ایوانی مسجد جامع اصفهان (جامع عتیق یا مسجد جمعهء یهودیه) است . این بنا که بخشهایی از آن بیش از یک هزار سال قدمت دارد به تنهایی موزه ای است که از کلیهء صنایع و فنون بنایی و معمــــــاری که افــــزون بر آن که عالی ترین درجهء استادی و مهارت مردم اصفهان را درمعماری ، طراحی ، آجرتراشی ، نقاشی و گچ بری درهزار سال گذشته به نمایش گذاشته است آمیخته ای است متناسب از کلیهء فنون بنایی که در کنار هم قرار گرفته است . بسیاری از جهانگردان و باستان شناسان بر این باورند که این مسجد در سالهای میان (143 و 152 هجری قمری /= 761 و 770 مسیحی) در زمان خلافت منصور عباسی (136 تا 158 هجری قمری /= 754 تا 775 مسیحی) بر جای یک آتشکده قدیمی احداث شده است . حتی اگر چنین بوده است به جای مسجد مذکور که به سبک عربی و با خشت خام بنا شده بود و استحکام لازم را نداشته است مسجد چهار ایوانی با شکوهی با آجر و با عنایت به استحکام لازم از دورهء ملکشاه سلجوقی پایه گذاری شده است
در دورهی سلجوقی استفاده از گچ در تزیینات، نه تنها در مساجد، بلکه در کاخها و خانههای اشراف نیز بسیار متداول بود. تصاویر تزیینی عبارت بود از صحنههای شکار و مناظری از دربار. عمق کندهکاریها در بعضی موارد آن قدر زیاد بود که به مجّسمهسازی شباهت داشت. این نقوش برجستهی گچی عمدتاً در ری (تهران) و ساوه یافت میشود
در پانزده بنای بازمانده از دورهی سلجوقی، کاشیهای لعابی مزیّن به شبکههای نقوش یا کتیبهنویسی در نمای داخل یا خارج به کار رفته است. هنر معرّقکاری که در گنبد کبود مراغه (593/1196) عرضه شده است به مرحلهای رسید که با کار گذاشتن ردیفهای کاشی لعابدار در زمینهی گچی، شبکهی در هم بافتهی پرکار و دقیقی به وجود میآورد. ازارهها از جنس کاشی و ستارهای شکل با جلای قهوهای طلایی بود که روی زمینهای سفید رنگ کار گذاشته شده بود. تزیین محرابها نیز به همین گونه بود و برای مثال محراب مسجد میدان در کاشان (623/1226) را میتوان نام برد. از سلاطین قابل ذکر دورهی سلجوقی، ملکشاه، پادشاه بزرگ این سلسله (465-485/1072-1092) است که پایتخت خود، اصفهان، را به یکی از زیباترین شهرهای آسیا مبدّل ساخت. مسجد جامع اصفهان در زمان این پادشاه ساخته شد و اولین بار در ایران برجهای خیارهدار مخروطی در عهد او بنا گردید. بهترین نمونهی این منارههای استوانهای شکل مینای عالی در ایران است که به دستور ملکشاه ساخته شده است. این مناره با شبکههای نقوش هندسی و نوارهایی از کتیبههای کاشی لعابدار تزیین گردیده است
مسجد جامع اصفهان
معماری اسلامی ایران، که عاری از هر گونه تأثیر بیگانه باشد و بتوان از آن به عنوان یک معماری اصیل نام برد و معماری دوران سلجوقیان است که قدرت و صلابت و نجابت آن همه در مسجد جامع اصفهان مشهور به « مسجد جمعه» تجلی کرده است. این مسجد یکی از بزرگترین مسجدهای جهان است. لیکن بنیان آن از سلجوقیان نیست و هنوز بخش هایی از عهد آل بویه در آن پا برجاست، اما آنچه که شکوه و عظمت و زیبایی مسجد را سبب می شود از دوران سلجوقیان است. حیاط مسجد به ابعاد 60 ×70 متر، با چهار ایوان که، بوسیله رواق های دو طبقه و کاشی کاری شده بهم پیوسته اند. در وسط هر یک از اضلاع چهارگانه صحن جامع، ایوان های بلند عظیمی قرار داد که بزرگترین آنها ایوان قبله است که با کاشی کاری آذین شده است و به یک شبستان گنبدار باز می شود که این گنبدها به شکل طاقهای جناغی سبک ایرانی دیده می شود
این گنبد را یک کتیبه دایره ای به خط کوفی با آجر برجسته به اسم نظام الدین و سلطان ملکشاه تزیین بخشیده است. قطر این گنبد 17 متر است و بر روی گوشواره های سه پره و به شیوه ی بقعه ی دوازده امام یزد، و لیکن با کمال وقتی برتر، قرار گرفته است. اتاقکهای گنبد مسجد جامع اصفهان، نه تنها در معماری ایران، بلکه در معماری سراسر جهان جزو قشنگترین آثار شناخته شده است
معماری مساجد ایرانی در دوره ایلخانان (615-735 هجری)
بناهای مذهبی که در عهد خاندان ایلخانی ساخته شد، از سبک معماری سلجوقیان پیروی نمود. معماری مساجد بدون تغییر اساسی حفظ شد و تغییرات، تنها منحصر به طولانی شدن تدریجی عناصر تزیینی بود. این نقشه های اصلی، بر مناطق مختلف بناها رونق و ابهت بخشید، به طوری که بر شکوه سردرها و عظمت و ارتفاع مناره ها افزوده شد
کنده کاری روی گچ و مرمر و آجرهای سفالی
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:21 صبح
مقاله جایگاه عقل در فلسفه سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی تحت فایل ورد (word) دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله جایگاه عقل در فلسفه سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله جایگاه عقل در فلسفه سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
الف) ویژگیهای کلان و مهم عقل در فلسفه سیاسی شیعه
1 عدم تقابل عقل و وحی
2 جایگاه و مرتبه عقل به عنوان کاشف حکم وحی
3 تقدم عقل نظری بر عقل عملی و غلبه عقل بر میل و رغبت
4 امکان دستیابی عقل به حقایق ثابت و معرفت یقینی
5 تمسک به برهان
ب) تأثیر «جایگاه عقل در فلسفه» بر تدوین نظام سیاسی شیعه
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله جایگاه عقل در فلسفه سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی تحت فایل ورد (word)
جوادی آملی، عبدالله، شریعت در آینه معرفت، قم، اسراء، 1381
ـــــ، نسبت دین و دنیا، چ دوم، قم، اسراء، 1381
ـــــ، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم، نشر اسراء، چ اول، 1386ش
ـــــ، وحی و رهبری، قم، نشر اسراء، چ اول، 1382
ـــــ، ولایت فقیه، ولایت فقاهت وعدالت، قم، نشر اسراء، چ سوم، خرداد 1381ش
حسینزاده، محمد؛ معرفتشناسی، چ ششم، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1380
امام خمینی(ره)، ولایت فقیه، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، 1373ش
دینانی، غلامحسین، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، تهران، طرح نو، 1377ش
طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1376ش
ـــــ، نهایه الحکمه، قم، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چ ژنجم، 1376ش
فارابی، ابونصر، آراء اهل المدینه الفاضله، تحقیق دکتر البیر نصری نادر، بیروت، دارالمشرق، 1991 م
ـــــ، السیاسه المدنیه، ترجمه حسن ملکشاهی، تهران، سروش، 1376ش
ـــــ، المله، تحقیق دکتر محسن مهدی، بیروت، دارالمشرق، 1967 م
ـــــ، عیون المسائل، تحقیق احمد ناجی الجمالی، قاهره، مطبعه السعاده، 1325 ق
ـــــ، معانی العقل، تحقیق محمد امین الخانجی، مصر، مطبعه السعاده، 1325 ق
لکزایی، نجف، اندیشه سیاسی ملاصدرا، قم، بوستان کتاب، 1381ش
کربن، هانری، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه جواد طباطبایی، تهران، کویر، 1373ش
ملاصدرا، اسفار اربعه، بیجا، دار احیاء التراث العربی، چ دوم، 1981 م
ـــــ، الشواهد الربوبیه، بیجا، مرکز نشر دانشگاهی، 1360ش
ـــــ، شرح اصول کافی، تهران، مکتبه المحمودی، 1391 ق
مهاجر نیا، محسن، اندیشه سیاسی فارابی، قم، بوستان کتاب، 1380ش
نیکزاد، عباس، عقل و دین از دیدگاه ملاصدرا و برخی فیلسوفان صدرایی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1386ش
چکیده
این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که جایگاه عقل در فلسفه سیاسی شیعه چیست و چه نقشی در نظام سیاسی شیعه دارد؟ نویسنده با تبیین ویژگیهای مهم و کلان عقل در فلسفه اسلامی (با رویکرد شیعی)، تأثیر آن را در تدوین نظام سیاسی شیعه نشان داده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که با توجه به اینکه در فلسفه اسلامی عقل در امتداد وحی و کاشف حکم آن است، و همچنین با توجه به بحث سلسله مراتب عقول و اینکه عقل ناب عقلی است که بر حس، وهم و شهوت غالب شده باشد و تحت تأثیر آن نباشد و اینکه عقل عملی تابع عقل نظری است و امکان دستیابی به معرفت یقینی وجود دارد و حقیقت امری نسبی نیست، نظام سیاسی شیعه نظامی است که بر محور ارتباط با عقل فعال و در امتداد ولایت الهی طراحی میشود. در این نظام سیاسی، مسائل حکومت بر اساس مصالح حقیقی مردم، که از وحی دریافت میشود و یا بر اساس فهم قدسی حکیمان و فقیهان تشخیص داده میشود، اداره میشود و نه بر اساس تمایلات شخصی افراد. از این رو، خواست مردم در این نظام جایگاه و حدود خاصی دارد.
کلید واژهها: عقل، وحی، فلسفه سیاسی شیعه، نظام سیاسی شیعه، عقل نظری و عقل عملی.
مقدمه
وجه تمایز اصلی انسان با سایر موجودات و علت اشرفیت و برتری او نسبت به آنها، قوه عاقله و به تبع آن امکان گزینش و انتخاب اوست. عقل انسان به او این امکان را میدهد که برای تدبیر امور زندگی خویش، پس از تفکر، تدبر و سنجش، بهترینها را انتخاب، و برای امور خود برنامهریزی کند. به همین دلیل، جایگاه عقل در سیاست نیز که معنای اصلی آن تدبیر است، جایگاه ویژهای دارد. اساساً عقل راهبر سیاست است. با توجه به اهمیت جایگاه عقل در سیاست، یکی از مهمترین مبانی علم سیاست، عقل و قوه عاقله انسان است. نوع نگاه انسان به عقل و حد توانایی و امکان آن در معرفت اشیا، میزان و نحوه راهبری عقل برای سیاست را روشن میسازد. پرسش اصلی مقاله این است که جایگاه و نقش عقل در فلسفه سیاسی شیعه چه تأثیری بر اندیشه و نظام سیاسی ایجادشده در این دو دیدگاه داشته است. با توجه به اینکه امروزه حکومتهای دموکراتیک غربی را حکومتهای عقلانی میدانند و از این حیث حکومتهای دینی را در مقابل آن قرارمی دهند، برآنیم تا در این مقاله نشان دهیم در نظام سیاسی شیعه عقل جایگاه مهمی دارد و این نظام مبتنی بر اصول و مبانی عقلی است؛ اما آنچه موجب تفاوت نظام سیاسی شیعه با نظامهای دموکراتیک و سکولار غربی شده است، نوع نگاه آن به عقل و جایگاه آن در فلسفه سیاسی شیعی است. در این پژوهش، ابتدا مفهوم عقل و مفهوم فلسفه سیاسی تشیع، و سپس ویژگیهای کلان و مهم عقل در فلسفه سیاسی شیعه که در تدوین نظام سیاسی نقش اساسی دارد، و نقش آن در نظام سیاسی شیعه تبیین شده است
درباره مفهوم عقل، بحثهای زیادی شده است و معانی مختلفی برای آن ذکر کرده اند. ملاصدرا در کتاب شرح اصول کافی ذیل روایت «العقل ما عبد به الرحمن و ا کتسب به الجنان» به معانی مختلف عقل اشاره کرده است؛ این معانی عبارتاند از
1 قوه عاقله که وجه ممیز انسان و حیوان است؛ عقل به این معنا، در همه افراد انسان وجود دارد؛ اما در همگان به یک اندازه نیست؛ بلکه دارای مراتب تشکیکی شدت و ضعف است
2 عقل به معنای علم به بدیهیات، مسلمات و مشهورات؛ عقل به این معنا، مراتب شدت و ضعف ندارد؛ به این معنا که اگر کسی برخی از بدیهیات و مشهورات را بداند، بقیه را نیز میداند
3 عقل به معنای نیرو یا حالتی در نفس که از راه تجربههای عملی و ملاحظه دیدگاهها و رفتارهای مختلف به تدریج حاصل میشود. در عرف مردم، به انسان آزموده و کاردیده عاقل گفته میشود. عقل به این معنا دارای مراتب شدت و ضعف است
4 عقل به معنای خوب فهمیدن و زود رسیدن به مطلب و سرعت در درک اموری که سزاوار است انجام یا ترک شود؛ هرچند مربوط به امور دنیوی و خواستههای نفسانی باشد. در عرف، مردم به کسی که خوب مسائل را میفهمد و تحلیل میکند عاقل گفته میشود. به همین دلیل به معاویه عاقل میگویند؛ اما در نگاه روایات و اهل حق و حقیقت به چنین کسی عاقل نمیگویند؛ عاقل کسی است که مصالح واقعی و اخروی خود را خوب بفهمد و از شهوت و شهرت و شیطنت پرهیز کند. مقصود از عقل در روایات، همین معناست
5 عقل به معنای موجود مجرد تام که مادی نیست و ویژگیهای ماده و مادیات را ندارد؛ در برابر موجود مادی و مثالی
میتوان گفت معنای اصلی عقل، همان معنای اول است و دیگر معانی از لوازم و نتایج آن است. مؤید این مطلب سخن امام محمد غزالی است؛ وی پس از ذکر معانی چهارگانه عقل و پس از بیان این که مقصود از عقل در روایات معنای چهارم عقل است، میگوید: «بهتر این است که گفته شود لفظ عقل در اصل لغت و استعمال اسم همان قوه عاقله است که به صورت یک غریزه در نهاد انسان وجود دارد.»
در این مقاله نیز مراد ما از عقل همان معنای مذکور، یعنی قوه عاقله میباشد که وجه ممیز انسان و حیوان است. منظور از فلسفه سیاسی تشیع نیز فلسفه سیاسی مطرحشده توسط فیلسوفان سیاسی شیعه است
الف) ویژگیهای کلان و مهم عقل در فلسفه سیاسی شیعه
1 عدم تقابل عقل و وحی
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:21 صبح
مقاله ایده و مفهوم ساختارگرایی با بررسی آرای سوسور و لِوی استروس تحت فایل ورد (word) دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ایده و مفهوم ساختارگرایی با بررسی آرای سوسور و لِوی استروس تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ایده و مفهوم ساختارگرایی با بررسی آرای سوسور و لِوی استروس تحت فایل ورد (word)
چکیده
درآمد
ساختار اجتماعی، روابط اجتماعی و عناصر اجتماعی
تقدم ساختار بر عاملیت
نفی سوژه
1 فردینان دوسوسور
بنیانگذار زبانشناسی جدید
ماهیت اختیاری نشانه
تفاوت میان زبان و گفتار
درزمانی و همزمانی
همنشینی و جانشینی
2 ـ انسانشناسی لِوی استروس
جمعبندی و نقد
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله ایده و مفهوم ساختارگرایی با بررسی آرای سوسور و لِوی استروس تحت فایل ورد (word)
احمدی، بابک، ساختار و تأویل متن، تهران، نشر مرکز، 1382
ایگلتون، تری، درآمدی بر ایدئولوژی، ترجمه اکبر معصوم بیگی، تهران، آگه،
پالمر، ریچارد، علم هرمنوتیک، ترجمه محمدسعید حناییکاشانی، چ سوم، تهران، هرمس،
دوسوسور، فردیناند، دوره زبان شناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، تهران، هرمس،
فکوهی، ناصر، تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران، نی،
کالر، جاناتان، فردینان دوسوسور، ترجمه کورش صفوی، تهران، هرمس،
هارلند، ریچارد، ابر ساختگرایی، فلسفه ساختگرایی و پساساختگرایی، ترجمه فرزان سجودی، تهران، حوزه هنری،
یان کرایب، نظریه اجتماعی مدرن، ترجمه عباس مخبر، تهران، آگه،
Althusser, Louis, Lenin and Philosophy and Other Essays, translated from French, by Ben Brewster, New York and London: Monthly Review Press,
Lévi-Strauss, Claude, Structural Anthropology, translated by Allen Lane, London: The Penguin Press,
Lévi-Strauss, Claude, Structuralism and Ecology, Social Science Information 1973; 12 (1), pp. 7-
Martin, James, Hegemony and the Crisis of Legitimacy in Gramsci, History of the Human Sciences, Vol. 10, No. 1: 37-56. And ash, Scott (2007), Power after Hegemony, Theory, Culture and Society, SAGE, 1997, Vol. 24(3): 55-
Saussure, Ferdinan De, Courses in General Linguistics, edited by Charles Bally and Albert Sechehaye, Translated by Wade Baskin, London: McGraw-Hill Book Company,
چکیده
ساختارگرایی در حوزه مطالعات اجتماعی یکی از گرایشهای نظری پیچیده و با نفوذ است. بسیاری از متفکران مهم جامعهشناسی از مارکس. دورکیم، بوردیو، گیدنز و بسیاری دیگر از نظریهپردازان، دغدغه و دلمشغولی اصلی شان درگیری با ساختارگرایی و تلاش برای بسط این جریان فکری و یا رهایی از آن بوده است. هدف این نوشتار، مشارکت در ابهامزدایی از این جریان با نفوذ فکری و پرداختن به پارهای از اصول نظری آن با ارجاع به آرای تنی چند از مهمترین متفکران کلاسیک آن، یعنی سوسور، لِوی استروس، بارت، آلتوسر و لاکان است. مسئله اساسی در بحث، ساختارگرایی، بحث از سوژه انسانی و تقدم ساختار بر عاملیت است. نقطه مشترک همه نحلههای ساختارگرایی از جمله زبانشناسی، انسانشناسی، اسطورهشناسی و مارکسیسم ساختاری، نفی سوژه انسانی و اصالتدادن به ساختار به جای عاملیت است. اما به لحاظ روششناسی این جریان فکری، پیشاپیش بر اصول و مقدماتی استوار است که بدون پذیرفتن و به کار بستن آن در مطالعات، نمیتوان به نتایج ساختارگرایانه دستیافت. بخشهای مهم این اصول، با ارجاع به آرای دو تن از مهمترین متفکران آن، یعنی سوسور و لِوی استروس، در نوشتار حاضر بررسی شده است.
کلید واژهها: ساختار، ساختارگرایی، سوژه، عاملیت انسانی، زبانشناسی، انسانشناسی، زبان و گفتار.
درآمد
آنچه امروزه «ساختارگرایی» نامیده میشود، زمانی پدید آمد که انسانشناسان، منتقدان ادبی و دیگران دریافتند که زبانشناسی میتواند برای توجیه روش کارشان کمک مؤثری باشد. اما زمانی که آنان زبانشناسی را الگوی کار خود قراردادند، به این نکته پیبردند آنچه را که سوسور بدان پرداخته و مطرح کرده، تحت یک طرح کلانتر نظریی میگنجد که آنان از آن بهعنوان «ساختارگرایی» یاد کردند. ساختارگرایی در نزد آنان چیزی بود که دستِ کم با دو جریان فکری دیگر تفاوت اساسی داشت: پدیدارشناسی ذهنیتگرا و سوژه محور و کنشگرایی فردگرایانه. بدین ترتیب، آنان با قرار دادن اصول فکری سوسور در طرح کلان ساختارگرایی، خط تمایزی میان خود و جریانهای نظری موازی کشیدند
سوسور گرچه آشکارا ساختارگرایی را بر زبان جاری ساخت، اما با تمرکز بر اهمیت رابطهها و نظامی که بر مبنای آن شکل میگیرد، آنچه را که به صورت زمزمههای خاموش، دغدغههای ضمنی و مکنون در درون نظریات متفکران پیشین نهفته بود، صراحت بخشید. بدین ترتیب، آنچه را که سوسور تدوین کرده بود، به نحلهای نظری بدل شد و در ادامه، از درون این نحله شاخههای سر برکشید که بسیاری از رشتههای علوم انسانی را تحت تاثیر قرار داد به گونهای که دلمشغولی اصلی متفکران یا گامزدن در بستر نظری ساختارگرایی شد یا اینکه تلاش کردند به هر نحو ممکن خود را از زیر این چتر فراگستر بیرون کشیده و هویت متمایز و مستقلی برای خود بتراشند
اما ساختارگرایی چیست؟ و آنچه ساختارگرایی نامیده میشود با چه اصولی سروکار دارد؟ مقدم بر طرح دستگاههای نظریی که در درون این نحله شکلگرفته است، لازم است مرور اجمالی بر مفهوم و مراد از ساختارگرایی ارائه شود
ساختار اجتماعی، روابط اجتماعی و عناصر اجتماعی
برای فهم ساختارگرایی راههای مختلفی وجود دارد. بهترین راه، بررسی عناصری است که این دستگاه نظری در بنیاد خویش با ترکیب آنها قوام یافته است. این عناصر عبارتند از: «ساختار اجتماعی»، «روابط اجتماعی» و «عناصر اجتماعی». از نظر استروس، اصل پایهای برای درک مفهوم ساختار اجتماعی آن است که ساختار اجتماعی «نه به واقعیت تجربی، بلکه به الگوهای ساخته شده بر اساس آن واقعیت مربوط میشود».1 بنابراین، ساختار اجتماعی با اصل واقعیت سروکار ندارد، بلکه با سطح انتزاعی از واقعیت در ارتباط است. درحالی که، «روابط اجتماعی» امر واقعی و انضمامی است و «ماده اولیهای است که برای ساختن الگوهایی بهکار میرود که خود ساختار اجتماعی را ظاهر میسازند».2 ضِلع سوم ساختارگرایی را «عناصر اجتماعی» تشکیل میدهد. در واقع عناصر اجتماعی انضمامیترین و در عینحال، کم اهمیتترین ضلع ساختارگرایی به شمار میرود. عناصر اجتماعی امری است که همواره در خدمت ساختار و روابط اجتماعی قرار دارد و صرفاً به عنوان تکیهگاه روابط اجتماعی عمل میکند
بنابراین، نخستین نکته اساسی این است که ساختار اجتماعی با روابط اجتماعی مترادف نیست و ساختار اجتماعی را بههیچ رو نمیتوان بر مجموعه روابط اجتماعیِ قابل مشاهده در یک جامعه مشخص منطبق ساخت. ساختار امری فراتر از روابط است؛ زیرا روابط چیزی است که میان دو عنصر ساختاری رابطه برقرار میکند. در حالی که، ساختار هم خود عناصر و هم روابط میان عناصر را در بر میگیرد. ساختار هرچند از مجموعه روابط به دست میآید، اما در نهایت قابل فروکاستن به روابط نیست. روابط همواره در درون ساختار شکل میگیرد و بر مبنای الگویی که ساختار ارائه میکند، سمت و سوی خویش را معین میکند. بدین ترتیب، این نکته تمایز ظریفی میان دو مفهوم «ساختار اجتماعی» و «روابط اجتماعی» برقرار میکند که از نظر استروس، درک آن از اهمیت اساسی برخوردار است؛ زیرا این «دو مفهوم، چنان به یکدیگر نزدیک اند که اغلب با هم اشتباه گرفته میشوند».3 در حالی است، اگر تصور درستی از تمایز موجود میان این دو مفهوم به وجود نیاید، رسیدن به فهم شفاف و روشن از ساختارگرایی دچار مشکل میشود
از سوی دیگر، روابط مهمتر از عناصراند؛ زیرا عناصر، در حقیقت چیزی است که روابط بر اساس الگوی ساختار بدو میبخشد. عناصر اجزا و بخشهایی اند که هم جایگاه و هم اهمیت و نقش خویش را از شبکه روابطی که در درون ساخت برقرار میشود میگیرد. در واقع عناصر، بدون روابط تکه پارههای بیاهمیتاند که به هیچ دردی نمیخورند. آنچه آنها را به یک امر بدرد بخور و حائز اهمیت بدل میکند، رابطهها ست. بدین ترتیب، ساختارگرایی دستگاه نظری پیچیدهایی است که از بهمزدن توازن میان «ساختار اجتماعی»، «روابط اجتماعی» و «عناصر اجتماعی» به وجود آمده است. طبق این دستگاه فکری ساختار اجتماعی نقش اساسی در جهان اجتماعی دارد و الگوهایی را که ساختار اجتماعی ارائه میکند، روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد و به آنها سمت و سویی مشخص میبخشد. در سرِ دیگر طیف، عناصر به کماهمیتترین بخش این دستگاه بدل میشود، زیرا آنها ماهیت رابطهای دارند و بدون وجود ساخت و روابط فاقد هر نوع اهمیت و کارکرد اساسی اند
به هر حال، همانگونه که استروس تصریح میکند، ساختار اجتماعی در نزد آنها به چیزی گفته میشود که دستِ کم از خصایص زیر برخوردار باشد
نخست آنکه، ساختار باید مشخصه نظام داشته باشد؛ یعنی ساختار باید از عناصری بهگونهای تشکیل شده باشد که تغییری دریکی از آنها، سبب تغییر در تمامی عناصر دیگرشود. دوم آنکه، هر الگویی باید به گروهی از دگرگونیها تعلق داشته باشد که هرکدام از آنها بر الگویی از همان خانواده انطباق داشته باشد، بهصورتی که مجموعه این دگرگونیها یک گروه از الگوها را بسازند. سوم آنکه، مشخصات یادشده در بالا باید امکان پیشبینی این نکته را فراهم کنند که الگو در صورت تغییر یکی از عناصرش، به چه صورت واکنش نشان خواهد داد. سرانجام، الگو باید به صورتی ساخته شود که کارکرد آن بتواند همه واقعیتهای مشاهده شده را پوشش دهد
بنابراین، ساختارگرایی به نوعی از درک و تحلیلی از واقعیتها و رخدادهای اجتماعی اهمیت میدهد که از ورای آشفتگیها، به همریختگیها، تنوع و دگرگونیهای محسوس در جهان اجتماعی در جستجوی نظم و کهن الگویی باشد که رخدادهای اجتماعی بر اساس آن سامان مییابد. ویژگی بارز این نظمی نهفته در پس اشیا و رخدادهای نامنظم ثبات و تغییرناپذیری نسبی آن است. ارجاع به این نظم صرفاً برای سامانبخشیدن اشیا و رخدادها به منظور کاستن از ابهام و پیچیدگی جهان اجتماعی نیست، بلکه از منظر ساختارگرایی، جهان اجتماعی پیشاپیش بر اساس چنین نظم و طرحی ساخت یافته و شکل گرفته است. در نتیجه، ساختارگرایی نوعی سادهسازی امور برای قابل فهم کردن آنها نیست، بلکه پیچیدهکردن آن و سرباز زدن از تحلیل اشیا و رخدادها بر اساس روابط میان اشیا و عناصر ملموس و مشاهدهپذیر در سطح جهان اجتماعی است. کاستی اساسی بسیاری از تحلیلهای اجتماعی آن است که پدیدهها و کل جهان اجتماعی را به امور مشاهدهپذیر و روابط حاکم میان آنها تقلیل میدهند، در حالی که از منظر ساختارگرایی، این امور و روابط میان آنها اگر چنانچه پیشاپیش طرح و الگویی درکار نباشد که جایگاه و جهت این روابط و امور را تعیین نماید، بیمعنا و غیرقابل درک میگردد. عناصر و روابط میان این عناصر تنها در قالب یک طرح پیشینی و الگویی که مسیر و جهت روابط و بر اساس آن جایگاه عناصر را تعیین نماید، معنادار و قابل درک میشود. از اینرو، عناصر و روابط میان آنها همواره ممکن است تغییر کند، جای یک عنصر را عنصر دیگری بگیرد و نوعی رابطه میان دو عنصر در جریان زمان نیز تغییر کند، اما ساختار و طرح پیشینی همچنان بدون تغییر و پابرجا باقی بماند. این نکته حکایت از آن دارد که عناصر و روابط میان آنها از اصالت برخوردار نیست و اهمیت زیاد ندارد. جابهجایی و تغییر در این عناصر و روابط، همواره موجب تغییر و دگرگونی اساسی نمیگردد. میتوان همه این عناصر را تغییر داد، بی آنکه ذرهایی از تغییرات در سطح ساختار امکانپذیر گردد. اما زمانی که ساختار تغییر میکند، همه چیز از جمله عناصر و روابط میان آنها نیز تغییر میکنند. تفاوت نمیکند که این عناصر همان عناصر پیشین باشد، یا عناصر دیگری جای آنها را گرفته باشد. به هر حال، همه چیز از بنیاد تغییر میکند و مناسبات و روابط میان اشیا و رخدادها از منطق و نظم دیگری تبعیت میکند. ساختارگرایی از این لحاظ، مدعی دستیافتن به لایههای بنیادین اشیا و پدیدههاست. از این رو، این نوع تحلیل را واجد عمق و ژرفایی میبیند که دیگر رویکردهای نظری و فکری از آن بیبهره است
آنچه بیان شد هرچند تصویر اجمالی از مفاهیم بنیادین ساختارگرایی ارائه میکند، اما فهم دقیق ساختارگرایی به مثابه یک جریان نظری ممکن نیست، جز آنکه پارهای از اصول نظری آن را نیز مرور کنیم
تقدم ساختار بر عاملیت
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:21 صبح
پایان نامه تیرچه و بلوک تحت فایل ورد (word) دارای 63 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پایان نامه تیرچه و بلوک تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه تیرچه و بلوک تحت فایل ورد (word)
مقدمه
اجزای تشکیلدهنده سقف تیرچه و بلوک و نقش آنها در مراحل دوگانه باربری
محدودیتها و ویژگیهای فنی سقف تیرچه و بلوک و اجزای آن
جزئیات اجرای سقفهای تیرچه و بلوک
تیرچه و بلوک
روش حمل و انبار کردن مصالح تشکیلدهنده سقف
حمل و انبار کردن بلوکها
حمل و انبار کردن تیرچهها
حمل و انبار کردن میلگرد
حمل و انبار کردن مصالح سنگی
حمل و انبار کردن سیمان
نصب تیرچهها
نصب تیکهگاههای موقت
نصب بلوکها
بخش 5- کنترل کیفیت تیرچه و بلوک
3-1 تیرچه خرپایی
3-1-1 کنترل ابعاد و سلامت ظاهری تیرچهها
3-1-2 کنترل مکانیکی فولاد و اتصالات تیرچهها
3-1-3 نمونهبرداری
3-1-3-1 نمونهبرداری قبل از خرید تیرچهها(کنترل اولیه)
3-1-4-1 آزمایش کشش میلگرد
3-1-4-2 آزمایش خم و باز کردن میلگرد
3-1-4-3 آزمایش و کنترل مقاومت جوش
3-2 روش آزمایش تیرچههای پیشتنیده
3-2-1 نمونهبرداری
3-2-2 کنترل ابعاد و سلامت ظاهری تیرچهها
3-2-3 آزمایش مکانیکی تیرچههای پیشتنیده
3-3 روش آزمایش بلوک
بخش 6- مختصری درباره تولید بلوک بتنی و جوشکاری خرپا در کارگاه
5-1 تولید بلوکهای بتنی در کارگاه
5-2 جوشکاری اعضای خرپای تیرچه
بخش 7 – آزمایش بارگذاری تیرچههای پیشتنیده
منابع :
بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه تیرچه و بلوک تحت فایل ورد (word)
1- جوش و اتصالات جوشی _ شاپور طاحونی
2- مبحث دهم مقررات ملی ساختمان
3- اتصالات ساختمان : سازمان مسکن و شهر سازی
4- اسکلت فلزی هنرستان
مقدمه
از هنگامی که استفاده از بتن در ساختمانسازی معمول شد، تلاش مهندسان برای به کاربردن قطعههای پیش ساخته آغاز گردید. این تلاش بیش از همه متوجه پیش ساختگی سقفها شد. فن سقفسازی با استفاده از تیرچه و بلوک در واقع ترکیبی از دو روش پیش ساختگی و بتنریزی در محل، که از لحاظ زمانی نیز دیرتر از دو روش یاد شده است
در این روش سقفسازی، مزایای پیشساختگی از قبیل سرعت ساخت، کاهش هزینههای قالببندی و میلگردگذاری، کیفیت خوب قطعه ساخته شده در کارخانهها، با جنبههای مثبت بتنریزی در محل به ویژه نیاز نداشتن به جرثقیل، تلفیق شده است
صرفهجویی در مصرف آهنآلات ساختمانی، از لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت است، زیرا فولاد از جمله اقلام مهم وارداتی است. از یک سوی، افزایش سریع جمعیت نیاز روز افزون به مسکن، و بازسازی مناطق جنگزده ، و از سوی دیگر، کوشش در جهت کاستن وابستگی به خارج در زمینه فولاد ساختمانی ، که از جنبههای مهم سیاست توسعه کشور است اهمیت این مسأله را بیشتر مینماید
در ایران، در چند سال اخیر با توجه به تکامل کاربردی مصالح ساختمانی، استفاده از تیرچه بلوک به جای تیرآهن – طاق ضربها در سقف، گسترش چشمگیری داشته است. دلیل مهم این امر، مزایای یکپارچگی سقف و مصرف کمتر فولاد در این نوع از سقفهاست که با وجود مصرف کمتر فولاد، مقاومت این سقفها نه تنها از مقاومت سقف نوع تیرآهن – طاق ضرب کمتر نیست، بلکه در مقابل نیروهای ناشی از زلزله ، پایداری آن بیشتر است. با افزایش تولید مصرف تیرچه و بلوک در کشور، و شناخت فنی ناکافی عدهای از دست اندرکاران تولید، و همچنین کمبود نشریههای معتبر در مورد ویژگیها و مشخصات فنی و محاسبه انواع تیرچههای پیشساخته ، لزوم تدوین منبعی نسبتاً جامع در این زمینه احساس میشود که نشریداری با در نظر گرفتن آییننامههای کشورهای مختلف، از جمله ایران ،آمریکا،انگلیس ، آلمان، فرانسه ، اتریش و غیره که تولیدکنندگان معتبر تیرچههای پیش ساخته هستند منتشر شود
اجزای تشکیلدهنده سقف تیرچه و بلوک و نقش آنها در مراحل دوگانه باربری
سقف اجرا شده با تیرچه و بلوک از انواع سقفهای با پشت بند ( تیرکدار ) بتنی است که تحمل فشار به بتن بالایی یا ضخامت حداقل پنج سانتیمتر واگذار میگردد و کشش توسط میلگردهای کششی تیرچه (میلگردهای تحتانی تیرچه) تحمل میشود
بتن بالایی، همچنین ، همانند یک دال نازک با دهانهای برابر فاصله دو تیرچه، خمش موضعی را در محل بین دو تیرچه تحمل میکند. در این نوع سقف، تیرچهها به فاصله حداکثر 70 سانتیمتر ( محور تا محور کنار هم و در امتداد دهانه کوتاهتر سقف قرار میگیرند و با بتن پوششی که در محل ریخته میشود و ضخامت آن حداقل پنج سانتیمتر است، تیرهای T شکل چسبیده و مجاور هم را تشکیل میدهند. برای پر کردن فاصله تیرچهها، از عناصر گوناگون، مانند آجرهای توخالی، بلوکهای بتنی و حتی پلاستیک و چیزهای دیگر استفاده میشود. این عناصر پرکننده در سقف تحمل نیرو نمیکنند
بنابراین، سقف تیرچه و بلوک از اجزای اصلی، به شرح زیر تشکیل میشود
1 تیرچه
2 بلوک
3 میلگرد حرارتی و افت و میلگرد منفی
4 بتن پوششی (درجا)
که نقش هر یک از این اجزا در مراحل دوگانه باربری، یعنی مرحله حمل و نقل تیرچه و اجزای سقف و مرحله بهرهبرداری را، به ترتیب زیر میآوریم
تیرچه : عضو پیش ساختهای است، متشکل از بتن و فولاد به مقطع تقریبی T، که در دو نوع تیرچه خرپایی و تیرچه پیش تنیده، تولید میشود و مانند همه قطعههای پیش ساخته در هر دو مرحله تحت اثر نیرو قرار میگیرد. این دو مرحله به علت اهمیت آنها باید به دقت مورد ملاحظه قرار گیرند
الف) مرحله اول باربری : در این مرحله باید تیرچه به تنهایی قادر به تحمل بار ناشی از وزن خود در هنگام حمل و نقل بوده و همچنین قادر به تحمل وزن مرده سقف ( وزن تیرچه، بلوک و بتن پوششی) بین تکیهگاههای موقت (شمعبندیها) در زمان اجرای سقف باشد
ب) مرحله دوم باربری : این مرحله در تیرچه پس از حصول مقاومت بتن پوششی فرا میرسد که تکیهگاههای موقت اجرایی برداشته شده و تیرچه به عنوان عضو کششی مقطع تیر T تحمل نیرو مینماید
تیرچه پیشساخته خرپایی : تیرچه پیش ساخته از خرپای فولادی و پاشنه بتنی تشکیل شده است و در صورتی که دارای قالب سفالی باشد، تیرچه کفشکدار نامیده میشود
تیرچه پیشساخته خرپایی برای تحمل مراحل دوگانه باربری ، از اجزای زیر تشکیل میشود
عضو کششی
میلگردهای عرضی
میلگرد بالایی
بتن پاشنه تیرچه
عضو کششی : در مرحله اول باربری تیرچه، فولاد زیرین خرپا به عنوان عضو کششی خرپای تیرچه باید قادر به تحمل نیروی کششی (حاصل از لنگر خمشی) ناشی از وزن خود تیرچه در زمان حمل و نقل باشد و همچنین قادر به تحمل نیروی کششی (حاصل از لنگر خمشی) ناشی از وزن مرده سقف در فاصله محور تیرچهها و بین دو تکیهگاه موقت (شمعبندی) باشد
در مرحله دوم باربری تیرچه، فولاد زیرین خرپا به عنوان عضو کششی تیر T عمل میکند
میلگردهای عرضی : در مرحله اول باربری، میلگردهای عرضی همانند عضو مورّب خرپا عمل میکنند و به کمک اعضای کششی و بالایی ، ایستایی لازم را جهت تحمل وزن خود تیرچه (در هنگام حمل و نقل) و وزن مرده سقف بین تکیهگاههای موقت (در هنگام اجرا) تأمین مینمایند
در مرحله دوم باربری تیرچه، میلگردهای عرضی، پیوستگی لازم بین میلگرد کششی خرپا و بتن پوششی (بتن در جا) را تأمین میکنند. همچنین مقابله با نیروی برشی تیر T به وسیله میلگردهای عرضی انجام میگیرد
در بعضی از انواع تیرچههای پیش ساخته ، در خرپا به جای میلگرد، از ورق خمکاری شده به جای عضو کششی – میلگردهای عرضی – میلگرد بالایی استفاده میشود
میلگرد بالایی : در مرحله اول باربری، فولاد تعبیه شده در قسمت بالای تیرچه، به عنوان میلگرد بالایی خرپا عمل مینماید و به کمک دیگر اعضای خرپا، وزن تیرچه را هنگام حمل و نقل و همچنین وزن مرده سقف را در فاصله دو تیکهگاه موقت (هنگام قالببندی و بتنریزی پیش از به مقاومت رسیدن بتن پوششی) تحمل میکند
در مرحله دوم باربری تیرچه اگر میلگرد بالایی در ضخامت بتن پوششی و بالاتر از سطح بلوکها قرار گیرد، در نقش فولاد افت و حرارتی مقطع مرکب سقف عمل میکند ( در مقطع تیر T)، و در صورتی که پایینتر از سطح بلوکها قرار گیرد، نقشی نخواهد داشت
بتن پاشنه تیرچه پیشساخته : برای تأمین تکیهگاه بلوکها و نیز برای پرهیز از قالببندی قسمت زیرین جان تیر T در موقع اجرا، بتن پاشنه تیرچه در کارخانه ریخته میشود. حسن دیگر این عمل این است که به علت فراهم بودن شرایط بهتر اجرا در کارخانه، پوشش آرماتورهای کششی به صورت مطمئنتری تأمین میگردد. این پوشش در مقاومت سقف در برابر آتشسوزی اثر بسزایی دارد
برای جلوگیری از خرد شدن هنگام حمل و نقل و جاگذاری (مرحله اول باربری) و همچنین تأمین مقاومت لازم در برابر آتشسوزی ( پوشش روی میلگرد) بتن یاد شده باید مقاومتهای مندرج در فصل دوم را داشته باشند
تیرچه پیشساخته پیش تنیده : این نوع تیرچه که فقط در کارخانههای مجهز تولید میشود، از مقطع بتنی T و سیمهای فولادی با مقاومت بالا (17500 تا 19000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع) تشکیل میشود. سیمها را پیش از بتنریزی تیرچه توسط جکهایی تحت کشش قرار داده و پس از حصول مقاومت لازم بتن، آنها را آزاد میکنند. در نتیجه، بتن تیرچه تحت تنش فشاری قرار میگیرد . با توجه به اینکه طرح و محاسبه تیرچه پیش ساخته پیش تنیده موضوع نشریه جداگانهای را تشکیل خواهد داد، در اینجا به همین شرح مختصر بسنده میکنیم
2 بلوک : برای پر کردن محلهای خالی بین تیرچهها، از بلوکهای توخالی استفاده میشود که جنس آنها از سفال یا بتن و حتی پلاستیک و یونولیت است . بلوکها علاوه بر خصایت پرکنندگی فضای خالی در حکم قالب بتن پوششی نیز هستند. بلوکها علاوه بر خاصیت پرکنندگی فضای خالی، در حکم قالب بتن پوششی نیز هستند. بلوکها در سقفهای اجرا شده با تیرچه و بلوک، تحمل نیرو نمیکنند و فقط خاصیت پرکنندگی دارند
3 میلگردهای افت و حرارتی : جهت مقابله با تنشهای متفرقه در بتن پوششی و به منظور جذب تنشهای ناشی از افت و تغییر حرارت، میلگردهایی در دو جهت عمود بر هم و در قسمت بالایی تیر نواری T و روی بلوکها نصب میگردند، که میلگرد افت و حرارتی نامیده میشوند
محدودیتها و ویژگیهای فنی سقف تیرچه و بلوک و اجزای آن
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:21 صبح
مقاله تعامل روحانیت و دولت اسلامی تحت فایل ورد (word) دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تعامل روحانیت و دولت اسلامی تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تعامل روحانیت و دولت اسلامی تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
الف. مفاهیم
روحانیت
دولت اسلامی
ب. مبانی نظری
1 اسلام و اجتماع
2 اسلام و تأسیس دولت
3 اسلام و روحانیت
3ـ1 ضرورت عقلی
3ـ2 ضرورت دینی
3ـ3 ضرورت تاریخی
4 روحانیت و جامعه
5 مشروعیت دولتها
ج. دیدگاهها در شیوه تعامل با حکومت
1 همکاری با دولتها
2 ادلّه مخالفان و موافقان همکاری علما با دولتهای جائر
د. دیدگاهها
1 نظریه دولتسالاری مطلق
2 نظریه روحانیتسالاری مطلق
3 نظریه جدایی روحانیت از دولت اسلامی (سکولاریسم)
4 نظریه دولت اسلامی منهای روحانیت (روحانیتستیزی)29
ه . تعامل نهادی روحانیت با دولت اسلامی
1 تفکیک میان حاکمیت و ساختار اعمال آن
2 روحانی، به عنوان رهبری دینی و روحانی به عنوان عضو یک صنف
3 انفکاکناپذیری مأموریت و تکالیف روحانیت و دولت اسلامی
4 عوامل پیوند روحانیت با دولت اسلامی
4ـ1 اجتهاد و قانونگذاری
4ـ2 هدایت، نظارت، حفاظت
4ـ3 قضاوت
4ـ4 امر به معروف و نهی از منکر
4ـ5 تبلیغ دین
4ـ6 تربیت، تهذیب و تتمیم مکارم اخلاق
5 لوازم تعامل روحانیت و دولت اسلام
5ـ1 استقلال
الف. استقلال مالی
ب. استقلال جایگاه
5ـ2 کارآمدی
5ـ3 حفظ جایگاه، خاستگاه و پایگاه
حفظ پایگاه
5ـ4 انسجام و سازماندهی
نتیجهگیری
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تعامل روحانیت و دولت اسلامی تحت فایل ورد (word)
اغصان، علی رحیق، دانشنامه در علم سیاست ، تهران، فرهنگ صبا، ص300
امام خمینی(ره)، تحریر الوسیله، تهران، مکتبه الاعتماد، 1366
ـــــ ، جهاد اکبر، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار، 1373
ـــــ ، شرح چهل حدیث، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار 1373
ـــــ ، صحیفه نور، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1370
ـــــ ، کشف الاسرار، تهران، محمد، بیتا
ـــــ ، ولایت فقیه: حکومت اسلامی قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار، 1373
باربیه، موریس، دین و سیاست در اندیشه مدرن، ترجمه امیررضایی، تهران، قصیده سرا، 1384
بازرگان ، مهدی، بعثت و ایدئولوژی، تهران، طلوع، 1345
ـــــ ، آخرت و خدا هدف رسالت انبیاء، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1377
جعفریان، رسول، دین و سیاست در دوره صفویه، قم، انصاریان، 1370
جمشیدی، محمدحسین، اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، تهران، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، 1388
جوادی آملی، عبداللـه، ولایت فقیه: فقاهت و عدالت، قم، اسراء، 1378
حائری، عبدالهادی، تشیع و مشروطیت در ایران، بیجا، امیر کبیر، بیتا
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، 1416ق
خامنهای، سیدعلی، حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1375
ذبیحزاده، علینقی، مرجعیت و سیاست در عصر غیبت، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1383
سروش، عبدالکریم، قبض و بسط تئوریک شریعت، تهران، موسسه فرهنگی صراط، 1373
شجاعی زند، علیرضا، «مشروعیت دینی دولت و اقتدار سیاسی دین»، نشر تبیان،
شریعتی، علی، تشیع علوی و تشیع صفوی، تهران، چاپخش، 1378
ـــــ ، مذهب علیه مذهب، تهران، چاپخش، 1377
صدر، محمدباقر، الاسلام یقود الحیات (رسالتنا)، بیجا، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر، 1379
طباطبائی، سیدمحمدحسین، المیزان، بیروت، مؤسسه الاعلی للمطبوعات، 1411ق
طبری، محمدبیجریر، تفسیر طبری،تهران، توس، 1367
عالم، عبدالرحمن، بنیادهای علم سیاست، تهران، نی، 1373
قائم مقام فراهانی، میرزا عیسی، احکام جهاد و اسباب الرشاد، با مقدمه و تصحیح غلامحسین زرگری نژاد، تهران، بقعه، 1380
قرطبی، محمدبناحمد، الجامع لاحکام القرآن، بیجا، دارالفکر، 1424ق
ماوردی، علی بن محمد، النکت و العیون: تفسیر الماوردی، بیجا، دار الکتب العلمیه، 1386
محقق کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، قم، موسسه آل البیت لاحیاء التراث، 1379
ـــــ ، رسائل المحقق الکرکی، قم، مکتبه آیهالله المرعشی العامه، 1409ق
مصباح یزدی، محمدتقی، جامعه و تاریخ، قم، سازمان تبلیغات اسلامی، 1372
مطهری، مرتضی، روحانیت، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1370
چکیده
در ارتباط با نوع تعامل روحانیت با دولت اسلامی دیدگاههای متفاوتی وجود دارد: دیدگاهی روحانیت را تابع دولت اسلامی و در خدمت آن میداند و معتقد است که چون دولت اسلامی است، به حکم وظیفه دینی همه از جمله روحانیت، باید از همه اجزا آن اطاعت کند. دیدگاه دیگر روحانیت را حاکم بر دولت اسلامی دانسته و معتقد است که دولت اسلامی مجرای اجرای حدود الهی است و عامل اجرای آن عالمان و کارشناسان دین هستند. دولت اسلامی آنگاه محقق میشود که روحانیت به عنوان رهبری دینی در رأس آن باشد. جریانی نیز اصولاً ارتباط میان دین و سیاست را قبول ندارد و با همین توجیه، عرصه حضور و مأموریت روحانیت و دولت را متفاوت و از هم جدا میداند. تفکری مدعی پیوند دین و سیاست است، ولی این پیوند را به روحانیت و دولت سرایت نمیدهد و معتقد به دولت اسلامی، منهای روحانیت است. منشأ هریک از این دیدگاهها، تلقی صاحبان آن از مفهوم روحانیت و دولت اسلامی، رابط بین دین و جامعه، اسلام و حکومت، اسلام و روحانیت، روحانیت و جامعه و; است.
در این مقاله، پس از تبیین مفاهیم و مبانی موضوع و بررسی دیدگاههای مختلف در این خصوص، به بررسی و ارائه الگویی هماهنگ با فلسفه سیاسی اسلام و منطبق بر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، به عنوان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی پرداخته میشود.
کلید واژهها: روحانیت، دولت اسلامی، دولتسالاری، روحانیتسالاری، روحانیتستیزی، تعامل نهادی.
مقدمه
تعامل روحانیت و دولت اسلامی از مسائل مهمی است که پرداختن به آن، با توجه به گذشت سه دهه از استقرار حاکمیت دینی در ایران امری ضروری است. در حقیقت، این مسئله افزون بر آنکه یکی از مطالبات اساسی رهبری انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون بوده بوده است، همواره دغدغه کارگزاران حکومت دینی نیز بوده است. حوزههای علمیه به عنوان کانون تولید علم، تسیهیل و زمینهسازی اجرای قوانین اسلامی در جامعه، نقش زیادی در ایجاد، حفظ و گسترش حاکمیت دینی دارند. در زمینه چگونگی ارتباط نهاد حوزه با دولت اسلامی دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. در این مقال، ضمن نقد و ارزیابی این دیدگاهها، به تبیین دیدگاه موردنظر اشاره میگردد
الف. مفاهیم
روحانیت
برای واژه «روحانیت» سه معنا ذکر شده است: 1 روحانیت به معنای «معنویت» در مقابل مادیت؛ 2 روحانیت «منسوب به روح» و یا عالم ملائکه و اجنه؛ 3 به معنای روحانیان به عنوان طیفی از انسانها.1 روحانیت مدنظر در این مقاله، معنای سوم است
اما اینکه چرا به این گروه از انسانها، «روحانی» گفته میشود؟ آیا این واژه مبنای اسلامی دارد یا نه، باید گفت: در معارف اسلامی واژهای به نام «روحانیت» سابقه طولانی ندارد، ولی این، به معنای آن نیست که اصل روحانیت در اسلام سابقه ندارد، بلکه حقیقتی به عنوان عالمان اسلامی، که وظیفه شناخت عمیق و همهجانبه اسلام و تبیین و تبلیغ آن را عهدهدار است، ریشه در معارف و تاریخ اسلام دارد و در هر زمان، به تناسب فرهنگ و ادبیات حاکم، از آن با اسم یا واژهای خاص یاد میشده است
بر اساس ادلّه ضرورت وجودی روحانیت که در پی خواهد آمد، روحانیت موردنظر در این تحقیق عبارتند از: «طیفی از انسانهای عالم و معتقد به اصول، ارزشها و احکام اسلامی، که مراحل نظام تعلیم و تربیت ویژه علوم دینی، به تناسب مأموریتهای متفاوت، را طی نموده و در خدمت شناخت و تبیین و ترویج دین قرار دارند. از نصاب لازم تقوا و معنویت برای انجام این وظیفه برخوردار بوده و معمولاً با لباس خاص و امروزه با عنوان روحانیت شناخته میشوند.»
دولت اسلامی
در علم سیاست، دولت عبارت است از: سازمان مرکزی سیاست که دارای چهار رکن است: رکن اقلیمی (سرزمین)؛ رکن انسانی (مردم)؛ رکن حاکمیتی (نوع حاکمیت)؛ رکن ساختاری (حکومت یا ساختار اعمال حاکمیت).2
بر اساس این تعریف، جمهوری اسلامی ایران، نشانگر ساختاری از حاکمیت است که در ولایت فقیه تبلور یافته و در حال حاضر، در کشور ایران و متعلق به مردم آن است
ب. مبانی نظری
1 اسلام و اجتماع
با قطعنظر از دیدگاههای مختلف متفکران دینی و غیردینی در خصوص ماهیت و حقیقت جامعه و اصالت یا فرعیت آن نسبت به فرد و تفاوت دیدگاه متفکران اسلامی در این خصوص،3 اصل موضوعیت جامعه و اهمیت آن انکارناپذیر است.4
با نگاهی استقرایی به اصول، ارزشها و احکام اسلامی، اجتماعی بودن آنها بینیاز از استدلال است. از دَه ضروری دین (روزه، نماز، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولی، تبری)، فقط سه ضروری (روزه، نماز، حج)، آن هم با نگاه بسیط، عبادی و فردی محسوب میشوند و اجتماعی بودن هفت ضروری دیگر بدیهی است. با نگاهی جامع به زوایای مختلف روزه، نماز و حج، ابعاد اجتماعی آنها کمتر از ابعاد فردی نیست. روزه و غایاتی که برای آن لحاظ شده، از جمله درک رنج مستمندان و گرسنگان و کمک به آنان و نقش و آثار اجتماعی نمازهای جمعه و جماعات و آثار اجتماعی اصل نماز طبق صراحت قرآن کریم «إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ;»(عنکبوت: 45) و آثار اجتماعی حج به عنوان یک کنگره عظیم جهانی به خوبی روشن است که اسلام یک مکتب اجتماعی است و برای جامعه طرح، برنامه و قانون دارد و جامعه را بستر بندگی خدا و تکامل انسان تا رسیدن به کمال نهایی، یعنی قرب خداوند میداند
امام خمینی(ره) در اینباره میفرمایند: «احکام شرع حاوی قوانین و مقرّرات متنوعی است که یک نظام کلی اجتماعی را میسازد. در این نظام حقوقی، هرچه بشر نیاز دارد، فراهم آمده است.»5 و در تعریف جامع و همهجانبه از فقه میفرمایند: «فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان و جامعه از گهواره تا گور است.»6
2 اسلام و تأسیس دولت
کلمات کلیدی :