ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:14 صبح
تجربیات مدون پیرامون مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس تحت فایل ورد (word) دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تجربیات مدون پیرامون مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تجربیات مدون پیرامون مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس تحت فایل ورد (word)
مقدمه
منظور از مدارس هوشمند چیست
ویژگیهای مدارس سنتی ،خام،پیشرو و دارای عملکرد عالی در ایران
تقسیمبندی مدارس
تعاریف دیگر از مدارس هوشمند
ویژگیها و خصوصیات مدارس هوشمند
مهمترین اهداف مدارس هوشمند
مهمترین دلایل تاسیس مدارس هوشمند
هفت اصل کلیدی در مدارس هوشمند
سیستم های رایانش شناختی
ویژگی های مدرسه هوشمند از ابعاد مختلف
ارکان مدرسه هوشمند
زیر ساخت ها و لوازم مورد نیاز مدارس هوشمند
اصول یادگیری در مدارس هوشمند
تفاوت مدرسه هوشمند با مدرسه مجازی
تفاوت مدارس سنتی و هوشمند
بررسی مدارس هوشمند در ایران
مشکلات توسعه مدارس هوشمند در ایران
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تجربیات مدون پیرامون مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس تحت فایل ورد (word)
هوشمندسازی مدارس، راهبرد تحولی وزرات آموزش وپرورش در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات
جعفری حاجتی،ام کلثوم ،ارزیابی طرح مدرسه هوشمند در دبیرستان های تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد
جلالی ،علی اکبر ،مدرسه هوشمندکلید دستیابی به فناوری های نوین ،وب سایت دکتر علی اکبر جلالی ،(1388)
دلوز ،ژاک ،آموزش برای قرن بیست ویکم ،ترجمه افتخارزاده ،سید فرهاد ،انشارات عابد ،تهران .(1380)
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ،پیش نویس سند راهبردی مدارس هوشمند ،وب سایت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران(1386)
صادقی مقدم ،محمودی و نالچیگر و ابراهیمی ، بررسی چالش های توسعه مدارس هوشمند در کشورفصلنامه نو آوریهای آموزشی.(1387)
مقدمه :
آموزش رایج در مدارس کشور، یک آموزش سنتی و یا به عبارت دیگر آموزش فقط شنیداری می باشد. حداکثر اقدام تصویری در خصوص موضوعات مورد آموزش، نصب بعضی پوسترهای رنگی بر روی تخته سیاه کلاس می باشد. در روش دیداری- شنیداری سعی می شود آموزش به کمک فیلم ، انیمیشن، نماهنگ و ; ارائه گردد. در این روش ماندگاری مطلب قریب به 20 سال می باشد در حالی که ماندگاری مطلب در روش شنیداری حداکثر 6 ماه است. در ضمن در روش دیداری- شنیداری مطالب علمی در محیطی جذابتر و در مدت زمان کمتر قابل انتقال است
در مدارس معمولی، طرح درس معلم شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، برنامه های درسی، سؤالات تمرینات اضافه، امتحانات کلاس و ; می شود. اما در مدارس چندرسانه ای علاوه بر این موارد، معلم از مواد آموزشی چندرسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا، اسلاید و ; استفاده می کند تا کیفیت و ماندگاری آموزش را ارتقا بخشد. این قدم اول در راه حرکت به سمت مدارس هوشمند است
درباره ی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی (و به طور خاص مدارس) دو رویکرد متفاوت وجود دارد. برخی معتقدند، اثر فناوری های جدید تدریجی است و صرفاً انتقال برنامه ی درسی سنتی را کارآمدتر می سازد و در واقع، دسترسی به اطلاعات سریع تر می شود. رویکردی دیگر معتقد است ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به مدرسه ها، هدف ها و ابزارهای تعلیم و تربیت را به طور اساسی تغییر می دهد. از این دیدگاه فناوری اطلاعات بر مرزهای ساختاری نظام آموزش سنتی فایق می آید
با این که موارد بالا از دستاوردهای استفاده از فناوری اطلاعات است، با این حال ساده لوحانه است اگر تصور کنیم ورود فناوری اطلاعات (در جلوه های متفاوت آن : اینترنت ، رایانه ، چند رسانه ای و ; ) به تنهایی باعث انقلاب آموزشی شود. اگر فرهنگ یاد دهی – یادگیری در نظام آموزشی تحول نپذیرد ، ورود فناوری های اطلاعاتی نه تنها تحولی ایجاد نخواهد کرد ، بلکه به تقویت سنت های محافظه کارانه ی آموزشی منجر خواهد شد. لذا تغییر در مدرسه سنتی به سوی مدرسه هوشمند نیازمند تغییر در نظام آموزش و پرورش کشور می باشد و هیچگاه راه اندازی مدارس هوشمند میسر نخواهد شد مگر ساختار نظام آموزش و پرورش تغییر یابد . این امر نیازمند برنامه ریزی حداقل بیست ساله می باشد. این تغییر می بایست قدم به قدم و با درایت و تفکر باشد
منظور از مدارس هوشمند چیست ؟
در سال 1984، دیوید پرکینز و همکارانش در دانشگاه ها هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه نمودند. این طرح به تدریج در چند مدرسه اجرا گشت و بعدها تا حدوددی توسعه یافت، به طوریکه امروزه برخی از کشورهای توسعه یافته در امر فناوری اطلاعات، همچون مالزی، از این مدارس جهت تربیت نیروی انسانی در برنامه های توسعه خود استفاده می کنند. در تعریف این نوع مدارس گفته شده اس که مدرسه هوشمند یک مدرسه و محیط آموزشی فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می باشد و محتوای اکثر دروس الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند است ودر فرایند آموزش به تفاوت استعداد وتوانایی دانش آموز توجه می شود
دانشآموزان در مدرسه هوشمند نقش یاددهنده و یادگیرنده را برعهده دارند. در این مدرسه، برنامه درسی محدودکننده نیست و به دانشآموزان اجازه داده میشود از برنامههای درس خود فراتر گام بردارند. در این مدرسه روش تدریس براساس دانشآموز محوری است. تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی ـ یادگیری از راهبردها و خط مشیهای مدرسه هوشمند است
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:14 صبح
مقاله سبک زندگی تحت فایل ورد (word) دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله سبک زندگی تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله سبک زندگی تحت فایل ورد (word)
چکیده
سبک زندگی چیست ؟
فرمایشات رهبری در مورد سبک زندگی
سبک زندگی ایرانی
سبک زندگی غربی
آسیب شناسی سبک زندگی
چرا سبک زندگی نیاز به بازنگری دارد؟
آیا سبک زندگی دلخواهمان را خودمان می توانیم بسازیم ؟
تربیت اسلامی
سبک زندگی جوان مسلمان
مفهوم شناسی بصیرت
چکیده
سبک زندگی شامل مجموعه رفتارها و الگوها و کنش های هر فرد که معطوف به ابعاد هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی می باشد اطلاق میشود و نشاندهنده کم و کیف نظام باورها و کنشهای فرد است
سبک زندگی پایه و اساس فهم شرایط فرهنگی موجود و تحولات پیش رو در این حوزه تلقی میشود و نشان میدهد که در بطن ارزشهای موجود در خردهنظام فرهنگی چه میگذرد
در جامعه امروز ما ، سبک زندگی ایرانی اسلامی که برگرفته از حیات طیبه اسلامی و مبتنی بر توجه به تولید و آسایش همراه با احسان به دیگران – از همسایه گرفته تا همنوع - ترویج هم نمی شود. همچنین میتوان گفت که منبع معتبری از سبک زندگی ایرانی اسلامی که هم بر الگوهای عملی توجه داشته باشد و هم مبانی نظری را موشکافانه طرح کرده باشد ، موجود نیست
سبک زندگی چیست ؟
به چه چیزی سبک زندگی می گویند ؟
سبک زندگی (Lifestyle)مفهومی است که توسط روان شناسی به نام آدلر مطرح شد، اما امروزه تحقیقات و مطالعات زیادی روی آن صورت گرفته و همچنین در حال انجام است. مقصود از سبک زندگی این است که زندگی را به درختی که دارای سه بخش ریشه، تنه و شاخ و برگ است تشبیه می کنند و سبک زندگی در حقیقت محتوایی است که این ریشه، تنه و شاخ و برگ و میوه آن دارد. مجموعه جهت گیری های کلی زندگی و نگرش هایی که وجود دارد مجموعه سبک زندگی هر فردی را تشکیل می دهد
«سبک زندگی که شامل مجموعه رفتارها و الگوهای کنش هر فرد که معطوف به ابعاد هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی می باشد اطلاق میشود و نشاندهنده کم و کیف نظام باورها و کنشهای فرد است. به عبارتی سبک زندگی بر ماهیت و محتوای خاص تعاملات و کنشهای اشخاص در هر جامعه دلالت دارد و مبین اغراض، نیات، معانی و تفاسیر فرد در جریان عمل روزمره و زندگی روزانه است.»
«سبک زندگی پایه و اساس فهم شرایط فرهنگی موجود و تحولات پیش رو در این حوزه تلقی میشود و نشان میدهد که در بطن ارزشهای موجود در خردهنظام فرهنگی چه میگذرد. در واقع با بهکارگیری مفهوم سبک زندگی و تعمق در آن میتوان از هنجارهای پنهان در اذهان، باورها و رفتارهای مردم یک جامعه، سر درآورد و از جهتگیریها و الگوهای موجود یا در حال شکلگیری، تفسیر واقعبینانهای اریه کرد. »
سبک زندگی هرچیزی است که متن و جوهره زندگی انسان را تشکیل می دهد.در واقع باید به نوعی آن را همان فرهنگی دانست که مردم بر اساس آن زندگی می کنند. نظیر خانواده، آداب ورسوم ازدواج، نوع لباس، تفریحات، الگوی مصرف، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی و هرچه که در اثر نگاه افراد به زندگی و تعریفشان از اهداف خود بوجود می آید
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:13 صبح
تحقیق بررسی و مقایسه میزان بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در خانوادههای سالم و آشفته تحت فایل ورد (word) دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق بررسی و مقایسه میزان بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در خانوادههای سالم و آشفته تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی و مقایسه میزان بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در خانوادههای سالم و آشفته تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
روش
جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری
ابزار پژوهش پایایی و روایی آزمون
روش نمرهگذاری و شیوه اجرا
یافتههای پژوهش
آزمون ریزمؤلفههای پژوهش
بحث و نتیجهگیری
پیشنهادات
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی و مقایسه میزان بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در خانوادههای سالم و آشفته تحت فایل ورد (word)
آمدی، علی، غررالحکم و دررالحکم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی،
ابن شعبه، حسن ابن علی، تحف العقول من آل رسول(ص)، قم، شریف الرضی، 1421 ق
بارکر، فلیپ، خانواده درمانی پایه، ترجمه دهقانی، تهران، رشد،
پروچسکا، جیمزاو، نظریه های روان درمانی، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، رشد،
حر عاملی، محمدابن الحسن، وسایل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، تهران، الاسلامیه/ محمدی، 1403 ق
حیرت، عاطفه، بررسی اثر بخشی زوج درمانی اسلام محور بر سازگاری، سلامت روان و خوشبینی زوجین شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان،
دشتی، محمد، ترجمه و شرح نهج البلاغه، قم، مشهور،
رضایی، جواد، «تاثیر آموزش سبک زندگی اسلام محور با تاکید بر نظام خانواده بر تعهد و صمیمیت زوجین اراک»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان،
سالاری فر، محمد رضا، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،
____ ، محمد رضا، درآمدی بر نظام خانواده در اسلام، تهران، هاجر،
شرفی، محمد رضا، خانواده متعادل، تهران، انجمن اولیا و مربیان،
صافی، احمد، مدیریت خانواده، تهران، انجمن اولیا و مربیان،
خوانساری، غلامحسین، نهج الفصاحه، قم، انصاریان،
طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم، جامعه مدرسین،
کلینی، محمد ابن یعقوب، اصول کافی، بیروت، دارالاضواء،
گلادینگ، ساموئل، خانواده درمانی، ترجمه بهاری و همکاران، تهران، تزکیه،
متقی، عباس، کنز العمال، بیروت، موسسه الرساله،1409 ق
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، دارالاضواء، 1413 ق
محمدی ری شهری، محمد، تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، قم، دارالحدیث،
ــــ ، میزان الحکمه همراه با ترجمه فارسی، قم، دارالحدیث،
مصطفوی، سید جواد، بهشت خانواده، مشهد، بارش، 1387، ج
نیلی پور، محمد، مدیریت خانواده، قم، سلسبیل، 1385، ج 1و
Olson, D.H., Goral, D.M., (2003), Circumplex model of marital and family systems.InF, Walsh (eds), Normal family processes (3rd ed.), pp. 514-541. New York: the Guilford Press
چکیده
هدف این مقاله بررسی و مقایسه خانوادههای سالم و آشفته در بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در شهر اصفهان است. روش این پژوهش، زمینهیابی و جامعه آماری آن: 1 خانوادههایی که تاکنون به دادگاه خانواده مراجعه نکرده و قصد مراجعه هم نداشته و از زندگی خود اظهار رضایت میکردند همچنین خانوادههایی که تاکنون هیچ عضوی از آنها به زندان نرفته بود، بهعنوان خانواده سالم تلقی شد، 2 خانوادههایی که در پنج سال اخیر به دادگاه خانواده مراجعه کرده و نیز در پنج سال اخیر عضوی از آنها به علت بزهکاری، مواد مخدر، جرایم اقتصادی و; در زندان به سر میبرد بهعنوان خانواده آشفته در نظر گرفته شد. نمونه این پژوهش دویست خانواده سالم و دویست خانواده آشفته بوده و به صورت در دسترس انتخاب شدهاند. بهوسیله پرسشنامه محقق ساخته با نام (رفتار دینی در خانواده) مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و آزمون t تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که تفاوت میانگین بین دو گروه خانواده سالم و آشفته در تمامی خردهمقیاسها معنادار است. همچنین t به دست آمده در تمامی ریزمؤلفهها در سطح ( 01/0>p ) معنادار است.
کلیدواژهها: آموزههای اسلامی خانوادهمحور، خانواده سالم و خانواده آشفته.
مقدمه
خانواده، مناسبترین نظام برای تأمین امنیت و آرامش روانی اعضا، پرورش نسل جدید، اجتماعی کردن و تربیت فرزندان و برآورده ساختن نیازهای عاطفی افراد است. اما نائل شدن به این کارکرد مهم، سالم بودن و سلامت خانواده را میطلبد. خصوصیت عمده خانواده سالم را میتوان اینگونه شمرد: در این خانواده زن و شوهر از نیازهای هم آگاه بوده و برای ارضای این نیازها تلاش میکنند. زن و شوهر در این خانواده یکدیگر را دوست داشته و برای هم ارزش و احترام قائل هستند. اعضا در برابر هم حقوق و تکالیفی داشته و برای ادای این حقوق و احترام به یکدیگر تلاش میکنند. در این خانواده هر دو طرف از طریق همدلی، دلجویی و بهرهگیری از کلمات گرم و مناسب، روحیه یکدیگر را تقویت میکنند. به جای مردسالاری یا زنسالاری، در این خانواده حقسالاری حاکم است. بین اعضای خانواده به تناسب موقعیت و امکانات، تقسیم کار صورت میگیرد.1 همچنین افراد خانواده ملاحظه و رعایت یکدیگر را نموده و قادر به بیان محبت، غم و رنج خود به یکدیگر هستند. در این خانواده انضباط لازم وجود دارد؛ انضباطی که از درون افراد و با آگاهی صورت میگیرد. همه افراد خانواده به تناسب موقعیت، شرایط و امکانات خویش، درباره امور خانه اظهار نظر کرده و برای اداره آن، تلاش میکنند. بین اعضای خانواده مشورت صورت میگیرد و هریک از اعضا سعی میکند به سخنان دیگری گوش داده و صحبتهای او را درک کند
در مقابل، خانوادههای ناسالم یا آشفته، ویژگیهای متضاد با خانواده سالم دارند. در اینگونه خانوادهها الگوی مناسب برای ارتباط و تربیت فرزندان وجود ندارد. ارتباطها غیرکلامی، مبهم و نادرست است. مقررات خانوادگی خشک، ناسازگار و همیشگی است. آرمان و هدف مشخص و تلاش برای رسیدن به آن وجود ندارد. وظایف و نقشهای افراد مشخص نیست. همچنین در این خانواده عدم انعطافپذیری، عدم توانایی در مقابله با بحرانها، نبود همکاری، عدم وجود مشورت و بیان افکار، احساسات و نظرات، نبود احترام و رعایت مراتب، نبود محبت، همدلی و دلجویی و نبود تشویق و رواج تنبیه مشاهده میشود
نظام خانواده در عصر حاضر، دچار مشکلات و چالشهای زیادی شده است. تحولات اجتماعی، صنعتی و علمی، مشکلات متعددی برای خانواده در بیشتر جوامع، ازجمله جامعه ایران پدید آورده است. اختلافات خانوادگی، طلاق، فرزندان بیسرپرست، بزهکاری نوجوانان و جوانان، فرار از خانه، خیانت و;، نشان از مشکلات خانواده دارد. وجود این مشکلات، نشاندهنده نیاز خانواده به برنامههای تربیتی و روانشناختی بسیاری برای مقابله با پیچیدگیهای زندگی کنونی است
دین اسلام بهعنوان یک مکتب جامع، آموزههای فراوانی را برای ابعاد مختلف زندگی بشر فراهم کرده است که بخشی از این آموزهها به صورت ویژه و دقیق به حوزه خانواده مربوط میشود. موضوع خانواده از نگاه اسلام بهطور کلی در سه محور، قابل بحث و بررسی است: 1 تشکیل خانواده، 2 عوامل تحکیم خانواده، 3 عوامل آسیبرسان به خانواده.5 شناخت رهنمودها و آموزههای مربوط به عوامل تحکیم و عوامل آسیبرسان به خانواده، نقش مهمی در سلامت آن دارد تا جایی که در صورت وجود اشکال در مرحله تشکیل خانواده میتوان از این رهنمودها و آموزهها در جهت بهبود و ترمیم آن استفاده کرد. سازگاری اولیه، استمرار روابط مطلوب،6 انتظارات معقول،7 مشورت،8 خوشبینی،9 صبر10 و; ازجمله این تعالیم است. بر این اساس، طبقهبندی و پرداختن به این رهنمودها و آموزهها در قالب اصول مدیریتی حاکم بر روابط و رفتار افراد در خانواده، امری قابل توجه و تأمل به نظر میرسد
بررسی کانون خانواده از حیث کیفیت و چگونگی روابط میانفردی و میزان پایداری و استحکام آنها اهمیت ویژهای دارد. دستهبندیهای گوناگونی در مورد خانواده با توجه به عملکردهای متفاوت آن صورت گرفته است که در نگاه کلی میتوان دو دسته خانواده سالم و خانواده ناسالم را بررسی کرد. تاکنون پژوهشهای زیادی در خصوص تفاوتهای خانواده سالم و ناسالم صورت گرفته و نظریههای بیشماری در این زمینه ارائه شده است
مینوچین خانواده را همچون سیستمی دانسته و خصوصیات ذیل را برای خانواده سالم نام میبرد: مرزهای مشخصی دارد، زیرسیستم زناشویی برای محافظت از امور خصوصی زن و شوهر، مرزهای بستهای دارد، زیرسیستم والدین بین خود و فرزندان مرزهای مشخصی دارد. مینوچین دو نوع خانواده ناسالم را معرفی میکند: گسسته و درهمتنیده
بوئن نیز خانواده سالم را چنین تعریف میکند: ساختار خانواده سالم موجب میشود که افراد بتوانند در آن به خودمتمایزی برسند؛ یعنی توانایی به دست آوردن کنترل عاطفی و در عین حال، ماندن در جو عاطفی خانواده. در مقابل در خانوادههای ناسالم، همجوشی پدیدهای است که اجازه نمیدهد فرد خودش را از خانواده جدا کند
السون با تأکید بر نظام ارتباطی خانواده و با تلفیق سه بعد 1 انسجام، 2 انعطافپذیری، 3 ارتباط، خانوادهها را به پنج سطح گسسته، تا حدی پیوسته، پیوسته، خیلی پیوسته و بههمتنیده تقسیم میکند که خانوادههای بهرهمند از سه سطح اول، خانوادههای سالم و متعادل هستند و دو سطح دیگر مربوط به خانوادههای ناسالم است. در دو سطح دومی، افراد یا بیش از اندازه از یکدیگر جدا بوده، بهطوری که کمترین میزان دلبستگی یا تعهد را به خانواده خود دارند، یا در حدی به یکدیگر چسبیدهاند که نمیتوانند فردی مستقل باشند
خانوادههای سالم از بیشتر خصوصیات زیر بهرهمندند
1 مرجع قدرت مشروع و قانونی دارند که در طول زمان ایجاد و حمایت شده است، 2 بهرهمند از نظام مقرراتی پایدار که بهطور مستمر به آن عمل شده است، 3 سهیم بودن در انجام رفتارهای تربیتی پایدار و مداوم، 4 انجام اقدامات مؤثر و پایدار درباره تربیت فرزند و حفظ ازدواج، 5 تعیین اهدافی که خانواده و هریک از اعضای آن برای تحقق آنها تلاش میکنند، 6 برخورداری از انعطافپذیری و انطباق با شرایط عادی معظلات ناشی از رشد و تکامل و همچنین بحرانهای غیرمنتظره
تحقیقات نشان داده که خانواده سالم ویژگیهای دیگری نیز دارد که مهمترین آنها عبارت است از: 1 خود را وقف خانواده و اعضای آن میکنند، 2 قدر یکدیگر را میدانند (از نظر اجتماعی با یکدیگر ارتباط دارند)، 3 اوقاتی را با یکدیگر سپری میکنند، 4 الگوی ارتباطی خوبی دارند، 5 عقاید مذهبی قوی دارند، 6 قادرند به گونه مثبتی با بحرانها مقابله کنند، 7 اعضای خود را تشویق و ترغیب میکنند، 8 وظایف و نقشهای مشخص دارند
دین اسلام هم بهعنوان یک مکتب جامع، آموزههای فراوانی را برای ابعاد مختلف زندگی بشر فراهم نموده است که بخشی از این آموزهها به صورت ویژه و دقیق به حوزه خانواده مربوط میشود
آموزههای اسلامی خانوادهمحور مجموعه دستورالعملهایی است در مورد خانواده و چگونگی رفتار اعضای خانواده با یکدیگر در زمینههای مختلف که از آیات و احادیث متعددی گرفته شده است. برخی از آنها عبارتاند از
الگو: داشتن نمونه و الگو برای پیروی از آن در امور مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی. از دیدگاه مدیریتی، وجود الگو، رشد و سلامت و سازندگی و چگونگی رفتار اعضای خانواده را تضمین میکند. الگو باید در حد امکان کامل و عاری از هرگونه خطا باشد تا کسانی که از آن الگوبرداری و پیروی میکنند دچار مشکل یا انحراف نشوند. از نظر اسلام کاملترین الگوهایی که راه سعادت را در هر زمینه زندگی برای انسان نشان میدهند، ائمه معصومین(ع) هستند. زوج نمونه اسلام برای الگوگیری که هر دو معصوم هستند، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(ع) معرفی شدهاند
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:13 صبح
مقاله تزئینات آجری تحت فایل ورد (word) دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تزئینات آجری تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تزئینات آجری تحت فایل ورد (word)
تزئینات آجری
دوران اول، از قرن دوم تا اوایل قرن پنجم(سامانی، غزنوی، آل زیار و آل بویه):
دوران دوم ازآغاز قرن پنجم تا نیمه قرن هفتم(سلجوقیان و خوارزمشاهیان):
دوران سوم از نیمه قرن هفتم تا قرن دهم(ایلخانیان-تیموریان وآل مظفر )
دوران چهارم، از آغاز قرن دهم تا قرن دوازدهم(صفویه):
دوران پنجم از قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم (زندیه و قاجاریه)
انواع آجر های تراش ایرانی
نقوش آجری خفته و راسته
نقوش جناقی:
منابع ومأخذ
منابع ومأخذ
آشنایی با معماری ایران/غلام حسین معماریان
آشنایی با هنر اسلامی/محمد یوسف کیانی
معماری ایران/پروفسور پوپ
معماری اسلامی/پاپادوپولو
فرهنگ معماری ایران/مهندس پرویز ورجاوند
مجله معمار
بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران/دکتر وحید قبادیان
آجر کاری
تزئینات آجری
آجر قدیمی ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر پس از سنگ است
تاریخ پیدایش نخستین کوره های پخت خشت، برای تهیه آجر و نیز کوره های پخت ظروف گلی، برای فراهم آوردن آوندهای سفالی، با یکدیگر پیوسته است ;. خشتهای پخته از هزاره چهارم پیش از میلاد به دست بابلیان ساخته می شده است. آجر خود واژه ای است بابلی و خشتهایی که بر آن فرمانها، منشورها و داده ها قوانین را می نوشتند آجر خوانده می شده است
کوره های پیدا شده در شوش قدمت استفاده از آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران را نشان می دهد. ایرانیان باستان نیز از دیرباز با آجر آشنایی داشته و از آن در قسمتهای مختلف ساختمان، اسکلت، قوسها، پوشش سقفها، نماسازی و پوشش کف استفاده می کردند
بزرگترین و قدیمی ترین اثر معماری آجری پیش از اسلام، معبد چغازنبیل در خوزستان است که به دوران عیلامی تعلق دارد
این زیگورات پنج طبقه که زوایای آن به سوی جهات اربعه است، نقشهای مربع شکل دارد و ارتفاع آن حدود 25 متر است. چغازنبیل تماماً از خشت خام ساخته شده که باروکار آجری به ضخامت دو متر پوشید شده است و به فاصله هر ده آجر، یک رج از آجرها دارای کتیبه است
بناهای عظیم دوران هخامنشی و ساسانی عمدتاً از سنگ بوده ولی در آثار دوره اشکانی استفاده از آجر در کوه خواجه سیستان مشاهده می شود. ستونهای مسجد تاری خانه دامغان (قبل از اسلام) نیز نمونه ای از آثار آجری است
به دلیل کمبود چوب و نیز وجودموریانه در ایران مرکزی که امکان استفاده از چوب را به حداقل می رساند و نیز تبادل حرارتی بالای سنگ، که در اقلیم گرم و سرد چندان قابل استفاده نموده و با توجه به تنوع آب و هوا در ایران، آجر جای خود را به طور وسیع در این سرزمین باز کرد و در سراسر ایران گسترش یافت. پس از اسلام نیز به دلیل تجربه طولانی در استفاده از اجر آثار معماری زیبایی به دست معماران ایرانی و در دورانهای مختلف تاریخ ساخته شد
دکتر پرویز ورجاوند در مقاله جامع« آجر کاری در معماری ایران دوره اسلامی» ضمن توضیح خصوصیات این مصالح ارزان و در دسترس، ترکیب خاک و جنس و نحوه پخت، انواع کوره های آجرپزی شامل تنوره ای، هوفمن و تونلی، شکل و اندازه و نام آجر ها، شامل مربع، قزاقی ، سلاتی ، ختایی، نظامی، تابه و تخت، گونه های مختلف آجر چینی تزئینی شامل آجر واکوب ، آجر آبمال، آجر پیشبر، آجر مهری، آجر تراش، آجر تزئینی قالبی، تراش، آجر آبساب و آجر قواره بری و همچنین شیوه های مختلف آجر چینی شامل رگ چینی، گل اندازی، گره سازی، گره سازی رنگی، خفته و رفته خوون چینی و مهری را معرفی کرده و سپس به آجر کاری در دورانهای مختلف تاریخی پرداخته و شروع آجر کاری با آجر های تزئینی نقشدار(یا مهری) را در دوران ایلخانی و استفاده از آجر های تزئینی و قالبی و تراش را خاص دوران قاجار دانسته است. در همان مقاله آجر کاری را در دورانهای مختلف تاریخی پس از اسلام به پنج دوره تقریبی تقسیم کرده و سپس به توضیح ویژگی های هر دوره پرداخته و اشاره کرده که این ویژگیها به معنای آن نیست که همه بناهای آجری،در آنها مشترک اند. او ضمن پرداختن به نکات مهم تعدادی از آثار معتبر دوران اشاره کرده که در هر دوره شیوه کار دوران قبلی به یکباره و در همه جا تغییر نیافته است
با اشاره کوتاهی به این دوران پنج گانه به معرفی آجرکاری در شهرهای مختلف ایران در دوران قاجار و پهلوی اول می پردازیم
دوران اول، از قرن دوم تا اوایل قرن پنجم(سامانی، غزنوی، آل زیار و آل بویه)
دکتر ورجاوند این دوره را شکل گیری و تکوین نام نهاده است. ویژگی این ودره هماهنگی و وحدت کامل میان تزئینات و کل بنا است. نمونه های مهم این دوره عبارتند از: گنبد قابوس، برجهای لاجیم و رسگت در سواد کوه ، میل رادکان غربی و پیر علمدار دامغان در ایران شرقی (افغانستان)، خراسان بزرگ(بخارا) شمال و مرکز ایران
در این بناها آجر در کل بنا به صورت ساده مورد استفاده قرار گرفته و در میانه یا بالاترین قسمت آن با کتیبه های آجری، گاه با خط کوفی و گاه با خط پهلوی مواجه می شویم که با مهارت و زیبایی زینت یافته است. نحوه آجر چینی در گنبد قابوس، برج لاجیم ومیل رادکان غربی و پیر علمدار به صورت نیمانیم است و بدنه بنا ساده و تقریبا بدون تزئین بوده و از سادگی و وقار خاصی برخوردار است. نقشه اولی ستاره ای و نقشه بقیه دایره است
دوران دوم ازآغاز قرن پنجم تا نیمه قرن هفتم(سلجوقیان و خوارزمشاهیان)
این دوره گسترش و تکامل هنر آجر کاری در ایران محسوب می شود. برجهای خرقان قزوین، مسجد جامع اصفهان، رباط شرف، مناره های خراسان، اصفهان و گنبد سرخ مراغه نمونه ای از بناهای این دوران اند
دوران سوم از نیمه قرن هفتم تا قرن دهم(ایلخانیان-تیموریان وآل مظفر )
در دوران ایلخانیان تیموریان وآل مظفرحاکمیت مطلق آجر از دست میرود َاید به این دلیل که دیگر امکان افزودن طرح ونقش جدیدی به گنجینه دوران سلجوقی وجود ندارد
بنابر این ترکیب کاشی وآجر ودر برخی موارد سنگ وآجر جای ان را میگیرد در این دوران پس از ساخته شدن بنا یا سفت کاری سطح خارجی ان با آجر پوشیده »ی شود از آثار برجسته این دوران مسجد ومقبره مولانا زین الدین ابوبکر در تایباد و گنبد خانه ی مسجد جامع یزد و ناصر الحق و شمس طبرسی در آمل و ددرویش فخرالدین در بابل را میتوان نام برد
ترکیب آجر و کاشی به طراحان ومعماران این امکان را دادکه با استفاده از رنگ نقش های اجری را برجسته تر به نمایش بگذارند و به جای برجسته وفرو نشاندن آجر (خفته ورفته یا پتگین )از رنگ استفاده کنند
تزئینات آجری که در دوره قبل فقط به یک حاشیه نوشتاری محدود بود، در این دوره به اشکال بسیار متنوع و زیبایی گسترش می یابد. اسماء مقدس مانند الله، علی و محمد تکرار و ترکیب می شود و ازحاشیه بالایی ساختمان به بدنه و سقف منتقل می شود. در این دوران آجر کاری به اوج خود می رسد و دوران گسترش و تعاول هنر آجر کاری به شمار می آید
دوران چهارم، از آغاز قرن دهم تا قرن دوازدهم(صفویه)
تراش دادن و آبساب کردن آجر از ویژگیهای دوران صفویه است. ولی در این دوران به دلیل توجه بیش از حد به کاشی از اهمیت آجر کاسته می شود و نمای بیشتر ساختمانهای عمومی را با کاشی تزئین می کنند. بی توجهی به این مصالح زیبا، قابل انعطاف و ارزان موجب می شود که در دوران بعدی یعنی دوران قاجار هم استفاده از آجر دیگر رونق گذشته را بازنیابد
دوران پنجم، از قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم (زندیه و قاجاریه)
در دوران قاجار بندهای عمودی حذف می شوند و آجر ها از عرض به هم می چسبند و آجر کاری به قاب دور سطوح و کتیبه های کاشی محدود می شود. در نماهای آجری نیز استفاده از آجر های تزئینی قالبی و تراش که آجر در اندازه و شکلهای مختلف هندسی و غیر هندسی است. به اوج خود می رسد. آجر کاری بناهای مسکونی بافتهای تاریخی شهرهای ما اغلب به دوره پنجم تعلق دارند
جالب اینکه آجر کاری در این دوران در سراسر ایران ویژگیهای یکسان ندارد، بلکه در نقاط مختلف بسیار متنوع است و با اینکه به نظر می رسد دوران آجر دیگر سپری شده ، در جنوب ایران با پدیده هایی حیرت انگیز مواجه میشویم
البته با ورود معماری متاثر از مغرب زمین به ایران در دوره قاجار، با وجود تبحر آجر کاران و فرهنگ غنی آجر کاری، با جزئیات آجری مواجه می شویم که همچون نمونه های گذشته، در حد اعلای پختگی، زیبایی، سادگی، وقار و تنوع نیست. در ادامه به نمونه هایی از آجر کاریهای این دوران در تهران و شهرهای دیگر ایران می پردازیم
تهران: آجر کاری در تهران بیشتر در سردر ورودیهای خانه ها و نیز کتیبه بالای پنجره ها دیده می شود که شاید اولین قدم به سمت برونگرایی و توجه به ظاهر ساختمان و نمای آن است. آجر کاریها از نظر تنوع بسیار چشمگیرند و بیشترین تزئینات را با ترکیب آجرهای تزئینی و قالبی و گچ دارند
در کتاب نقوش سر درخانه های تهران قدیم به تعداد قابل توجهی از این نمونه هااشاره شده. در نمونه های بررسی شده در تهران، گل و بوته ها و طرحهای اسلیمی که با اسلیمیهای کاشی و قالی قرابتی ندارند و طرحهای سنتوری و قوسهای ترکیبی مفصل و نقشهای رنگارنگ، فرشته، ملائکه، تاج، فره و هر، فلس ماهی و شیر دیده می شود که نماهای یونانی و رومی را تداعی می کنند. فقط در تعداد اندکی از نمونه ها ردپای آجر کاری و موتیفهای ایرانی مشاهده می شود. دراین نمونه ها تظاهر و خودنمایی جایگزین سادگی و وقار پیشین شده است
دوران پنجم از قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم (زندیه و قاجاریه)
در دوران قاجار بندهای عمودی حذف می شوند و اجر کاری به قاب دور سطوح و کتیبه های کاشی محدود می شود در نماهای اجری نیز استفاده از اجر های تزیینی قالبی و تراش که اجر در اندازهو شکل های مختلف هندسی وغیر هندسی است به اوج خود می رسد اجر کاری بنا های مسکونی بافتهای تاریخی شهر های ما اغلب به دورهی پنجم تعلق دارند
جالب اینکه اجر کاری در این دوران در سراسر ایران ویزگی یکسان ندارند
بلکه در نقاط مختلف بسیار متنوع است و با اینکه به نظر می رسد دوران اجر دیگر سپری شده در جنوب ایران با پدیده هاییی حیرت انگیز مواجه می شویم
البته با ورود معماری متاثر از مغرب زمین به ایران در دوره ی قاجار با وجود تبحر اجر کاران و فرهنگ غنی اجر کاری با جزییات اجر کاری با جزییات اجری مواجه می شویم که همچون نمونه های گذشته در حد اعلای پختگی ریبایی سادگی وقار وتنوع نیست در ادامه از اجر کاری های این دوره در تهران و شهر های ذیگر ایران می پردازیم
کلمات کلیدی :
ارسالکننده : علی در : 95/3/11 6:13 صبح
مقاله کالبدشکافی دولت دینی؛ معنا و مقام دولت در قرآن کریم تحت فایل ورد (word) دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کالبدشکافی دولت دینی؛ معنا و مقام دولت در قرآن کریم تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله کالبدشکافی دولت دینی؛ معنا و مقام دولت در قرآن کریم تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
1 دولت اسلامی در سپهر نظری
نظریهها
1 نظریه دولت استعلایی
2 نظریه دولت مشروطه
نقد نظریههای دولت
3 مدلول مشروطه دینی
نظریه نصب
پذیرش اکثریت
2 دولت اسلامی در سپهر سازمانی
1 همگرایی
الف. همگرایی ناشی از التزام به ارزشهای بنیادین واحد
ب. همگرایی ناشی از تعریف اهداف واحد
ج. همگرایی ناشی از ولایت
د. همگنی
الف. اصلاح نظریه تفکیک قوا
ب. اولویت اخلاق دولت بر قانون دولت
ج. «مسئولیت» در مقابل «قدرت»
3 دولت اسلامی در سپهر عملی
الف. تربیت دینی و دولت اسلامی مقتدر
1 ایمان
2 تهذیب
3 تعلیم
ب. افتخار ملی و دولت اسلامی مقتدر
1 جهانشمولی
2 تکلیفگرایی
3 قدرتمندی
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله کالبدشکافی دولت دینی؛ معنا و مقام دولت در قرآن کریم تحت فایل ورد (word)
ـ احمد، منیرالدین، نهاد آموزش اسلامی، محمدحسین ساکت، تهران، نگاه معاصر، 1384
ـ افتخاری، اصغر و کمالی، علیاکبر، رویکرد دینی در تهاجم فرهنگی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1377
ـ افتخاری، اصغر و همکاران، قدرت نرم و سرمایه اجتماعی، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1387 ـ ب
ـ افتخاری، اصغر و همکاران، قدرت نرم، فرهنگ و امنیت، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1387- الف
ـ افتخاری، اصغر، «شرعیسازی در مقابل عرفیسازی»، در: علی اکبر کمالی (به اهتمام) بررسی و نقد مبانی سکولاریسم، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1386
ـ افتخاری، اصغر، اقتدار ملی: جامعهشناسی سیاسی قدرت از دیدگاه امام خمینی(ره)، تهران، عقیدتیـ سیاسی نیروی انتظامی، 1380
ـ افتخاری، اصغر، مصلحت و سیاست: رویکردی اسلامی، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1384
ـ البوطی، محمدسعید رمضان، مصلحت و شریعت، اصغر افتخاری، تهران، گام نو، 1384
ـ العروی، عبدالله، مفهوم الدوله، بیروت، المرکز الثقافی العربی، 2001
ـ امام خمینی(ره)، صحیفه نور، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1361
ـ امام خمینی(ره)، ولایت فقیه و جهاد اکبر، تهران، الست فقیه، بیتا
ـ برجی، یعقوبعلی، ولایت فقیه در اندیشه فقیهان، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1385
ـ بیضون، ابراهیم، الحجاز و الدوله الاسلامیه، بیروت، المؤسسه الجامعیه للدراسات و النشر و التوزیع، 1983
ـ جهانبزرگی، احمد، درآمدی بر تحول نظریه دولت در اسلام، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1381
ـ حسینی شیرازی، محمد، اول حکومه اسلامیه فی المدینه المنوره، بیروت، مرکز الرسول الاعظم للتحقیق و النشر، 1998
ـ دشتی، محمد و سیدکاظم محمدی، المعجم المفهرس نهج البلاغه، قم، مشهور، 1380
ـ ژیلسون، اتین، روح فلسفه قرون وسطی، ع. داوودی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1366
ـ شرابی، هشام و دیگران، سیاست، نظریه و جهان عرب: نگاه انتقادی، مرتضی بحرانی و دیگران، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1386
ـ عبدالباقی، محمدفؤاد، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، تهران، اسلامی، 1384
ـ عمید زنجانی، عباسعلی، مبانی اندیشه سیاسی اسلام، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیتا
ـ گر، تدرابرت، چرا انسانها شورش میکنند، علی مرشدی زاد، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی، 1377
ـ مطهری، مرتضی، امامت و رهبری، تهران، صدرا، 1370 ـ ب
ـ مطهری، مرتضی، ولاءها و ولایتها، تهران، صدرا، 1370 ـ الف
ـ مهدوی کنی، محمدرضا، البدایه فی الاخلاق العملیه، بیروت، دار الهادی، 2002
ـ مهدوی کنی، محمدرضا، بیست گفتار، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1380
ـ میلر، دیوید، ملیت، داوود غرایاق زندی، تهران، مؤسسه مطالعات ملی، 1383
ـ نهجالبلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدی، تهران، آموزش انقلاب اسلامی، 1371
ـ هملین، آلن، اخلاق و اقتصاد، افشین خاکباز و دیگران، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1386
ـ هولاب، رابرت، یورگن هابرماس: نقد در حوزه عمومی، حسین بشیریه، تهران، نی، 1375
ـ وینسنت، اندرو، نظریههای دولت، حسین بشیریه، تهران، نی، 1371
Barry, Norman, An Introduction to Modern Political Theory. London: Mac Millan Press,
Brooker, Paul, Non-Democratic Regimes. London: St. Martin,
Frey, R.G.& Christopher Morris-Edis-, Value, Welfare & Morality. Cambridge: C.U.P,
Habermas, Jurgen, Legitimation Crisis. Trans by: Thomas McCarthy, Cambridge: Polity Press,
Offe, K, Contradictions in the Welfare State. London: Heinemann,
چکیده
دولت از مبانی تدبیر سیاسی در جوامع انسانی است که علاوه بر ساختار ویژهاش، به اشکال گوناگون در جماعتهای انسانی از قبیل، امپراتوری، کشور، ملت ـ دولت و; حضور داشته است. از اینرو، ادیان از آن جهت که به مقوله مهم تدبیر سیاسی میپردازند، به موضوع «دولت» نیز توجه داشتهاند.
این مقاله با روش تحلیل نظری و اسنادی و با هدف بیان معنا و منزلت دولت در قرآن کریم با این پرسش آغاز میشود که مقتضای دینی بودن دولت در گفتمان اسلامی چیست؟ به عبارت دیگر، «اسلامی شدن» دولت در یک جامعه، چه تحول معناشناختی و کارکردی برای دولت در پیخواهد داشت؟ در پاسخ به این پرسش، طرح و نقد نظریههای دولت، انتخاب «نظریه دولت مشروطه» به عنوان نظریه مبنا، بر اساس جهانبینی اسلامی و بازخوانی کارویژههای دولت اسلامی مستند به گفتمان سیاسی اسلامی و معرفی الگوی «دولت اسلامی» حاصل مقاله پیشروی شماست.
کلیدواژهها: دولت، اسلام، قدرت، مسئولیت سیاسی، ملتـ دولت، حقوق شهروندی.
مقدمه
«وَ جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّه یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَ کَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ»(سجده:24)
این واقعیت که تدبیر سیاسی از لوازم و مقتضیات اولیه هر اجتماعی است، ما را بدانجا رهنمون میکند تا این فرضیه را قرین صحت بدانیم که، تمامی جوامع، اعم از ابتدایی تا فرامدرن امروزی، به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در خصوص قواعد و ساختار سازمان ادارهکننده امور سیاسی، یا همان دولتها، اصول و مبانیای را در دستور کار داشته باشند. تصریح خدای متعال دلالت بر آن دارد که، «پیشوایی» خلق، گام نخست و ضرورت اولیه تشکیل یک جامعه است. این واقعیتی است که تجربه بشری مؤید آن میباشد.[0] تعبیر امام علی(ع) در این خصوص، راهگشاست؛ آنجا که در پاسخ به خوارج، آیه «لا حکم الا لله» را میخواندند و نفی حکومت در عمل سیاسی میکردند، فرمودند
سخنی است حق که بدان باطلی را خواهند. آری حکم، جز از آنِ خدا نیست، لیکن اینان گویند فرمانروایی را، جز خدا روا نیست. حالی که مردم را حاکمی باید نیکوکردار یا تبهکار، تا در حکومت او مرد باایمان کار خویش کند و کافر بهره خود برد، تا آنگاه که وعده حق سر رسد و مدت هر دو در رسد. در سایه حکومت مال دیوانی را فراهم آورند و با دشمنان پیکار کنند و راهها را ایمن سازند؛ و;».[1]
چنانکه از پاسخ امام(ع) بر میآید، «فرمانروایی» با «حُکم» متفاوت است؛ بدین صورت که، «حُکم» از شئون الهی است و «فرمانروایی» از شئون آدمیان. از اینرو، «دولتها» به عنوان مصداق عینی فرمانروایی ضرورتی اجرایی هستند که وجود بدشان، حتی بر نبود خوبشان ترجیح دارد. آنچه حضرت(ع) در ادامه خطبه از ذکر وظایف فرمانروایان بیان میکنند، مؤید این دیدگاه است که معنای مورد نظر مطابق با دولت و رسالتهای آن در زمان حاضر میباشد
در نوشتار حاضر نگارنده با طرح این پرسش که «معنا و مقام دولت در گفتمان اسلامی، چیست؟»، در نظر دارد سه موضوع اصلی در بحث از دولت را به بررسی گذارد
1 درک معنای دولت در گفتمان اسلامی؛
2 تبیین ساختار اصلی و اصول و قواعد دولت؛
3 تشریح کارویژه دولت در جوامع اسلامی
بدین منظور، ابتدا چارچوب نظری بحث ارایه و نظریه «دولت با مسئولیت دوگانه» به عنوان نظریه پیشنهادی مؤلف ارایه میگردد و در ادامه معنا، ساختار و کار ویژه دولت اسلامی درون این نظریه تحلیل میگردد
1 دولت اسلامی در سپهر نظری
تفسیر نظری هیچگاه خنثا یا بیطرف نیست، بلکه همواره با چشماندازههای نظری و روششناختی خاص پیوند دارد. ; مدعای من این است که نظریه و روش; اغلب ریشه در اقناعات، اولویتها و منافعی دارند که در سبکها و اشکال پارادایمی متنوع شکل میگیرند.[2]
این واقعیت که نظریهها بنیاد هویتی، پدیدههای سیاسی ـ اجتماعی را شکل میدهند، ما را به این مهم رهنمون میکند که برای دولت قایل به هویتی هنجاری شده و ایده امکان تأسیس دولتهای فارغ از هنجار را امری غیرواقعی ارزیابی کنیم. از همین منظر میتوان به گونهشناسی نظریههای دولت و ارایه «نظریه دولت اسلامی» اقدام کرد
نظریهها
با عنایت به جوهره هنجاری دولت یا همان ایده «دولت»[3] میتوان گونههای اصلی دولت را به شکل زیر از یکدیگر تمییز داد:[4]
1 نظریه دولت استعلایی
در این گونه از دولتها، ماهیتی مستقل برای سازمان رسمی قدرت تعریف شده که به آن این امکان را میدهد تا در خصوص مصالح و منافع شهروندان تصمیم گرفته و عمل نماید. بر این اساس، دولت مبنای شناخت منفعت عموم بوده است. از اینرو، وظیفه جامعه حمایت از دولت با هدف تأمین منافعی است که در صورت برآورده شدن، منافع ملت نیز تأمین میشود
دولتهای استعلایی تاکنون به الگوهای متفاوتی تجلی یافتهاند که مهمترین آنها عبارتاند از
دولت تمامیتخواه و استبدادی: مبنای این دولت را تعریف و تلاش برای تحصیل منافع مادیی شکل میدهد که قدرت سیاسی، هرچند با هزینه کردن ارزشهای اجتماعی، اخلاقی و یا دینی، تأمین آنها را در دستور کار دارد
دولت دیکتاتوری مصلح: در این گونه دولتها، اگرچه «مصلحت عمومی» مورد توجه است، اما برای مردم نقش محوری و مؤثری در تصمیمسازی و تصمیمگیری سیاسی تعریف نشده است
دولت کلیسایی: تجربه کلیسا در قرون وسطا معرّف الگویی بود که در آن قدرت سیاسی، به نمایندگی از یک کانون آسمانی زمام امور را به طور کامل عهدهدار بود و مردم هیچگونه حق یا حضوری در این الگوی تدبیر سیاسی جز پذیرش و تبعیت محض نداشتند. مبانی این بحث به فلسفه قرون وسطا باز میگردد که در آن جهانبینی و الگوی شناختی متمایزی مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. اتین ژیلسون (Etience Henri Gilson) در بررسی تحلیلیای که از روح فلسفه در قرون وسطا به عمل آورده، به این نکته اشاره دارد و معتقد است که، عالمان قرون وسطا اصل اولیه اختیار انسان را، که در مسیحیت وجود داشت، متحول ساختند. «ایشان در این باب به قدری الفاظ را جابهجا کردند که نظیر آن به ندرت در سایر موارد دیده میشود».[5] نتیجه این اقدام در حوزه سیاست، ابتنای اختیار فردی بر انتخاب و تأیید خواست نمایندگان خدا بر روی زمین بود که، شاخصه بارز فلسفه سیاسی مسیحی در قرون وسطا به شمار میآید.[6]
2 نظریه دولت مشروطه
نقد نظریه و عملکرد دولتهای استعلایی، زمینه تکوین و خیزش نظریههای بدیلی را فراهم ساخت که از آن به نظریه «مشروطه» یاد میشود. در قالب این نظریه نیز الگوهای متفاوتی از دولت، اعم از دینی یا عرفی، پدیدار گشته است که عمدهترین آنها عبارتاند از:
دولت سلطنتی محدود: در این الگو، قانون اساسی به منزله میراث جنبشهای طرفدار حقوق مردم با الگوی دولتهای بسته و استبدادی ترکیب شده، نوع تازهای از سلطنت را پدید میآورد که از آن به، سلطنت مشروطه یا محدود تعبیر میشود. در این الگو، تمرکز قدرت و اصل وراثت حفظ میشود، اما گستره اختیارات متناسب با نوع قانون تعدیل میشود. این الگو، در عالیترین سطح خود نوعی جمهوری را بنیاد میگذارد
دولت دموکراتیک: در این دولتها، مرجع قدرت بر رأی اکثریت استوار است و از این جهت، از سایر الگوها متمایز میشود. البته، این مرجعیت در عمل میتواند این الگو را غیراخلاقی نموده و به الگوهای پیشین نزدیک سازد. اما آنچه به عنوان وجه تمایز به آن اشاره میشود، وجه لیبرالی آن است
دولت دینی: وجه عمومی الگوهای دینی از دولت را میتوان در زیرمجموعه نظریه مشروطه به حساب آورد؛ چراکه قدرت را مشروط به اصول دینی میدانند. این تلقی، برداشتی کلان از دولت دینی است که میتواند نحوه مواجهه با نظریه دولت اسلامی را مشخص سازد. چنانکه امام خمینی(ره) در نخستین معرفیهای بعمل آمده از ماهیت حکومت اسلامی، فرمودهاند
حکومت اسلامی هیچ یک از طرز حکومتهای موجود نیست. مثلاً استبدادی نیست که رئیس دولت مستبد و خودرأی باشد; حکومت اسلامی نه استبدادی و نه مطلقه، بلکه مشروطه است. البته نه مشروطه به معنی متعارف فعلی آن که تصویب قوانین تابع آرای اشخاص و اکثریت باشد. مشروطه از این جهت که حکومتکنندگان در اجرا و اداره، مقید به یک مجموعه شرط هستند که در قرآن کریم و سنت رسول اکرم(ص) معین گشته است.[7]
نقد نظریههای دولت
کلمات کلیدی :