سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا ! حقایق را چنانکه هست به مابنمای . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

مقاله بررسی اثار مواد مخدر بر بدن انسان تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/6/31 6:8 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی اثار مواد مخدر بر بدن انسان تحت فایل ورد (word) دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی اثار مواد مخدر بر بدن انسان تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی اثار مواد مخدر بر بدن انسان تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی اثار مواد مخدر بر بدن انسان تحت فایل ورد (word) :

بررسی اثار مواد مخدر بر بدن انسان

در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به اسم دوپامین و نوراپی نفرین ترشح می شود و بر روی قشر و سایر مراکز حیاتی آن اثر می کند و احساس لذت و پاداش به او دست می دهد و سعی در تکرار آن عمل دارد.
آثار موادمخدر بر بدن

مهمترین محل اثر موادمخدر بر مغز است. در مغز گیرنده هایی وجود دارد که این مواد بر آنها اثر می کنند. این گیرنده ها به 3 گروه تقسیم می شوند:
1 _ اثر بر گروه اول سبب تنظیم و کاهش احساس درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و اعتیاد می شود.
2 _ اثر برگیرنده های دوم سبب کاهش احساس درد، افزایش حجم ادرار و ایجاد حالت آرامش می شود.
3 _ اثر موادمخدر بر گیرنده های گروه سوم سبب کاهش احساس درد می شود.

حدود بیست و پنج سال پیش مشخص شد که در بدن انسان موادی شبیه موادمخدر [مرفین] تولید می شود که مهمترین آنها به نام آندورفین ها و آنکفالین ها است. به طور طبیعی وقتی بدن دچار آسیب های دردزا و حوادث ناراحت کننده می شود مغز این مواد را ترشح می کند و سبب کاهش احساس درد و ناراحتی می شود.
اثر موادمخدر بر روی سیستم پاداش

در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به اسم دوپامین و نوراپی نفرین ترشح می شود و بر روی قشر و سایر مراکز حیاتی آن اثر می کند و احساس لذت و پاداش به او دست می دهد و سعی در تکرار آن عمل دارد. یکی از آثار مهم موادمخدر فعال کردن همین سیستم است.بنابراین کسانی که یک بار با این مواد آشنا می شوند چون سیستم پاداش در مغز آنها تقویت شده، تمایلی شدید به تکرار مصرف آنها پیدا می کنند.از بین موادمخدر هروئین خیلی راحت تر در چربی حل می شود. مغز انسان مقدار زیادی چربی دارد، بنابراین در مقایسه با مرفین و مشتقات آن، هروئین پس از مصرف در طی زمان کوتاه تری روی مغز اثر می کند بنابراین آثار پاداش دهنده و خوشی آور و ضد درد سریع تری دارد.کدئین که از مشتقات تریاک است به آسانی در سیستم گوارش جذب شده و در بدن تبدیل به مرفین می شود. در یک مطالعه روشن شده که در معتادان، یکی از آثار مصرف موادمخدر کاهش جریان خون در بعضی از نواحی مغز است.

اما گذشته از آثار ثابت شده مواد مخدر، مردم ممکن است با باورهای غلط زیر، اقدام به مصرف آنها کنند.
1- برای تسکین درد: این مواد واکنش انسان را نسبت به حس درد کاهش می دهند و روی عامل اصلی ایجاد درد هیچگونه اثری ندارند. بسیاری از بیماری های بشر با درد همراه است، از جمله اضطراب، افسردگی، بیماری های استخوان و مفاصل، سرطان ها و بیماری های عفونی.اما مصرف کنندگان و توصیه کنندگان به مصرف مواد توجه ندارند که نسبت به اثر ضد درد این مواد تحمل ایجاد می شود. یعنی مثلا در پنجمین مصرف برای اینکه همان درد اولیه کاهش یابد باید مقدار بیشتری مصرف شود، که این مقدار گاهی تا 30 برابر مقدار مصرف اولیه لازم می شود.

2 _ عقیده غلط دیگری که وجود دارد، اثر این مواد بر روی بیماری هایی مثل قند یا دیابت است. به نظر می رسد چنین باورهای غلطی توسط قاچاقچیان دامن زده می شود تا درآمد مالی بیشتری کسب کنند. یا مصرف کنندگان این ادعا را مطرح می کنند تا خود را گناهکار جلوه نداده، بگویند ما برای پیشگیری یا درمان این بیماری ها، مواد مصرف می کنیم. در هیچ تحقیق علمی اثر پیشگیری کننده و درمانی برای این مواد ثابت نشده است.

3 _ گاهی افراد بی اطلاع توصیه می کنند که مصرف موادمخدر برای کاهش آلام روحی و اضطراب و افسردگی و سایر بیماری های روانی که نسبتا شایع و به شدت آزاردهنده هستند، مفید می است.اضطراب معمولا باتنگی نفس، احساس خفگی، تپش و احساس ناراحتی در قلب، سنگینی سر، احساس درد و ناراحتی در شکم و درد در سایر قسمت های بدن همراه است.تفکر غلط اثر تسکینی موادمخدر بر بیماری های روانی و اضطراب از آنجا ناشی شده که این مواد دارای اثر تسکین بخش و آرام بخش هستند، هر ماده آرام بخشی علائم ظاهری اضطراب را کاهش می دهد، اکثر بیماری های روحی همراه اضطراب هستند، افسردگی که بیماری قرن است در بسیاری از موارد همراه با اضطراب است. بنابراین در اوایل

مصرف، شخص که به هر علت دچار اضطراب و ناآرامی روحی است ممکن است با مصرف مواد احساس آرامش کند. اما این پدیده ثابت شده که در افراد مضطراب و ناآرام پس از اولین مصرف، خطر اعتیاد بسیار بالا است و مواد اعتیادآور قطعا پس از مدتی، خود افسردگی زا و به تبع آن اضطراب آور خواهند بود.یعنی در نهایت نه تنها با مصرف موادمخدر افسردگی، اضطراب و آلام روحی انسان کاهش می یابد، بلکه تشدید هم می شود زیرا تغییر خلق و ایجاد حالت شادی کاذب توسط موادمخدر فقط در اوایل مصرف ایجاد شده است.نوجوانان و جوانان در مقطعی از زندگی خود هستند که بحران و ناآرامی روحی و اضطراب فراوانی دارند و به همین دلیل است که با اولین آشنایی ها خطر اعتیاد در آنها زیاد است. نوجوان روابط اجتماعی و خانوادگی آرام و حمایت کننده ای لازم دارد تا آلام روحی او کاهش یافته به سمت اعتیاد نرود.

4- توصیه دیگری که ناآگاهان برای مصرف موادمخدر دارند در مورد مشکلات روابط جنسی مردان به خصوص مردان جوان است. مشکلات جنسی در آنان معمولا ریشه در هیجانات و اضطرابات شخص دارد اگر این مواد در موارد نادری از مشکلات فوق بکاهد، در طولانی مدت باعث ایجاد افسردگی و کاهش میل جنسی می شود.

5 _ مواد مخدر یعنی مشتقات مرفین حرکات پیش برنده روده ها را کند می کند و ترشحات آن را کاهش می دهد.دردهای دستگاه گوارش می تواند ناشی از افزایش حرکات دودی روده ها باشد. در اسهال این حرکت سریع و گاهی دردناک می شود. در بسیاری از هیجانات و اضطراب ها حرکات لوله گوارش مختل شده، افزایش یا کاهش می یابد. مثلا در روده های تحریک پذیر عصبی دل درد، دل پیچه یا اسهال و یبوست متناوب وجود دارد. اگر مبتلایان به این بیماری ها با موادمخدر آشنا شوند، خطر اعتیاد جدی است. مثلا در مورد اسهال که همراه با افزایش حرکات روده ای است، اگر مشتقات تریاک در دسترس شخص بیمار قرار بگیرد با توجه به کند کردن حرکات پیش برنده روده و بهبود ظاهری اسهال خطر اعتیاد بعدی را دارد.

6 _ متأسفانه بعضی از کسانی که پس از رانندگی ممتد دچار خستگی می شوند پس از چند بار مصرف و احساس رفع خستگی و سرخوشی کاذب، در دام اعتیاد گرفتار می شوند.
7 _ این مواد حالت خمودگی، ابرگرفتگی شعور و با آگاهی ایجاد می کنند یعنی می توانند بیداری بیش از حد بشر را کاهش دهند. زندگی پیچیده امروز، نیاز به کار فکری زیاد و گاهی خسته کننده دارد در واقع آدم های پرکار و آنهایی که در زندگی روزمره با مسایل پیچیده برخورد می کنند مجبورند با تمام قوای فکری و ذهنی خود وارد میدان شوند. یعنی بشر امروز برای تطابق با شرایط روزمره، بیش از حد بیدار و شاید دائم در حال جنگ فکری است، در حد اعلای این پدیده بعضی آدم ها همانند خروس جنگی دائم هوشیارتر از مردم دیگر هستند. موادمخدر و الکل این حالت بیداری بیش از حد را کاهش می دهد. بنابراین آنهایی که کار فکری شدید، یکنواخت و خسته کننده می کنند با اولین آشنایی ها در معرض ابتلای به اعتیاد هستند و موادمخدر و الکل ابتدا آنها را آرام می کند اما پس از مدتی قدرت مبارزه، کار و ثمر بخشی را از آنها می گیرد.

8-قسمت اعظم دردهای بشر روانزاد است، انواع کمردردها، پشت درد، سردرد، دل دردهای مزمن، دردهای عضلانی و استخوانی، می تواند جنبه روانی داشته باشد. کسانی که با مراجعه به پزشکان مختلف و استفاده از روش های مرسوم فرهنگی، تسکینی برای درد خود نمی یابند، در مقابل مواد مخدر بسیار آسیب پذیر هستند.این مواد اصل درد و عامل ایجاد کننده درد را از بین نمی برند فقط شخص را نسبت به درد بی تفاوت می کنند.مثلا اگر کسی شکستگی داشته باشد، درد ایجاد شده سبب کم حرکتی یا بی حرکتی عضو شکسته شده می شود و فرصتی برای محل شکسته ایجاد می شود تا استخوان سازی صورت گرفته و محل شکستگی ترمیم یابد اما مواد مخدر واکنش انسان را به درد که همان بی حرکتی و کم حرکتی است از بین برده و عضو حرکت کرده می تواند جوش خوردن شکستگی را به تاخیر بیندازد.

9 _ در مسیر اعتیاد بتا آندورفین ها که مواد شبه مخدر درونزا هستند کاهش می یابد، زیرا با ورود مواد مخدر خارجی به بدن سلول های مغز شخص معتاد تنبل شده و این مواد درونزا را ترشح نمی کنند و مرفین خارجی جای شبه مرفین های مفید و تولید شده در بدن شخص را می گیرد.بنابراین پس از ترک اعتیاد و در حین آن که مواد مخدر خارجی به بدن نمی رسد و مغز، دیگر مواد شبه مرفین درونزا ترشح نمی کند، درد و حالت روحی ناخوش و اضطراب و بی قراری در شخص زیاد است که البته پس از مدتی که از ترک بگذرد مجددا مغز مواد لازم را ترشح خواهد کرد.

10 _ با کاهش آندورفین ها [مواد شبه مرفین درونزا] در مغز شخص معتاد و بدن او، خاصیت دشمن کشی مونوسیت ها که از سلول های دفاعی بدن هستند کاهش می یابد. بنابراین شخص معتاد نسبت به افراد سالم به عفونت ها حساستر است و زودتر مبتلا می شود.
مواد مخدر آن دسته از سلول های دفاعی بدن را که مسئول از بین بردن مهاجمان به بدن هستند، کاهش می دهند و نیز با کاهش فعالیت آنها می توانند سبب رشد سلول های سرطانی شوند.

 

علل گرایش به سوء ‌مصرف مواد مخدر

گرایش به مواد مخدر امروزه به صورت یک مشکل جدی در سطح جهانی مطرح می باشد . در مورد سبب شناسی گرایش به مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آنها ، فرضیه های مختلفی بیان شده است ، اما هیچ یک از این نظریه ها به تنهایی نمی توانند علت مصرف مواد مخدر در یک فرد را تشریح کنند . در اغلب موارد مجموعه ای از عوامل در ایجاد مشکل نقش دارند لیکن در هر شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص و در هر فرد برخی از عوامل نقش بارزتری را در مورد سبب شناسی سوء مصرف ایفا می کنند . مهمترین این عوامل عبارتند از :

عوامل فردی :
عوامل زیست شناسی : سیستم عصبی ، ژنتیک ، تاثیر مواد بر سیستم های بدن
صفات شخصیتی : اعتماد به نفس پایین ، احساس عدم کنترل روی زندگی خود ، عدم پذیرش ارزشهای سنتی و رایج ، مقاومت در برابر مظاهر قدرت ، نیاز شدید به استقلال ، صفات شخصیتی ضد اجتماعی ، پرخاشگری شدید ، فقدان مهارتهای اجتماعی و تطابقی
اختلالات روانپزشکی : اختلال افسردگی ، اختلال و وسواسی جبران ، اختلال هواس ، ترس مرضی ، اختلال شخصیت ضد اجتماعی
نگرش و ارزشها : نگرش مثبت به مواد مخدر و باورهای غلط ، فقدان ارزشهای مذهبی ، اولویت دادن به ارزشهای شخصی ، عدم احساس مسئولیت فردی و کنترل خود
موقعیت مخاطره آمیز فردی : مورد آزار یا غفلت قرار گرفتن در دوران کودکی و نوجوانی ، بی خانمانی یا فرار از خانه ، اخراج از مدرسه، تک سرپرستی

عوامل محیطی :
خانواده : نگرش مثبت یا گرایش به مصرف مواد مخدر در خانواده ، از هم گسیختگی خانواده ، ناسازگاریها و اختلالات خانوادگی ، کمبودهای عاطفی ، بی سوادی و ناآگاهی والدین نسبت به مسائل اجتماعی ، عدم کنترل فرزندان و روشهای نامناسب تربیتی ، فقر خانواده
دوستان : گرایش و فشار دوستان به مصرف مواد مخدر ، نیاز به عضویت در گروه
مدرسه : شیوه های نامناسب آموزشی ، بی توجهی به نیازهای دانش آموزان ، فقدان مقررات جدی منع مصرف ، عدم حمایت و طرد

عوامل اجتماعی :
بازار مواد : قیمت مواد مخدر ، فراوانی مواد
نارسایی قوانین منع تولید ، مصرف ، خرید و فروش مواد و عدم اجرای قوانین .
کمبود فعالیت های جایگزین
کمبود امکانات حمایتی ، مشاوره ای و درمانی
توسعه صنعتی ، محرومیت اقتصادی و اجتماعی

عوامل خانوادگی :
از هم گسیختگی خانواده
بعد بالای خانوار ( خانواده پر جمعیت )
تنش ها و مشاجرات خانوادگی
بی سرپرستی و تک سرپرستی
وجود فرد معتاد در خانواده
معاشرت های ناسالم

بیسوادی و کم سوادی والدین
نداشتن فرهنگ مشاور در خانواده
نداشتن آموزش های خانواده در جهت روابط زناشویی
فقدان مهارتهای ارتباطی در خانواده
روابط ناسالم بین اعضای خانواده

نداشتن آموزش های لازم در خصوص روش های صحیح تربیتی
نداشتن آگاهی والدین از عوارض مصرف مواد مخدر
عدم کنترل صحیح فرزندان
عدم آگاهی نسبت به نیازهای خانواده
فقدان سیستم ارزشی صحیح در خانواده
نداشتن فرهنگ صحیح اجتماعی
نداشتن ارتباط صحیح والدین با فرزندان
سوء استفاده از فرزندان جهت خرید مواد مخدر

ویژگیهای فردی :
مذکر
24-15 سال
تجرد
بیکار
مشاغل : کارگر ، راننده ، صیادی ، کشاورزی ، نقاشی ساختمان
ویژگیهای خاص شخصیتی ( عدم اعتماد به نفس ، کنجکاوی ، روحیه لذت طلبی )
نداشتن مهارتهای اجتماعی و فردی در زندگی
تحصیلات ابتدایی و سیکل و زیر دیپلم
عدم اطلاعات و آگاهی از مضرات مواد
کم رنگی اعتقادات و ایمان فرد
بیماریهای جسمی

عوامل اجتماعی :
فقر
زندگی در محلات آلوده
فقدان مهارتهای ارتباطی در جامعه
نداشتن سیستم آموزشی مناسب
بیکاری

در دسترس بودن مواد مخدر
سودآوری بالای قاچاق
مهاجرت ( بین شهری ، داخل استانی )‌
نداشتن الگوی مناسب اجتماعی
عدم تطبیق فرد با محیط کار
ضعف اجرای قوانین

نگرش مثبت به اعتیاد
باورهای غلط در مورد مواد مخدر
موقعیت خاص جغرافیایی استان
نبودن اتفاق نظر مراجع تقلید در مورد مواد
غنای اقتصادی

وجود ملیت افغانی
شرایط کاری سخت ( رطوبت )
توریست پذیری و خصیصه گردشگری
عدم وجود قبح مصرف مواد
عدم حمایت اجتماعی از افراد درمان شده
برخورد ناصحیح با گروههای آسیب پذیر و در معرض خطر
عدم وجود فضای مناسب برای رشد فرهنگی

تنوع قومی
کمبود آگاهی در خصوص مهارتهای آموزشی و پرورش
کمبود فرهنگ استفاده از مراکز فرهنگی و هنری
توسعه ناهماهنگ شهری با فرهنگ صحیح اجتماعی

خدمات :
کمبود مراکز مشاوره
کمبود افراد متخصص در زمینه اعتیاد
کمبود مراکز تفریحی ، فرهنگی و ورزشی
کمبود مراکز پژوهشی مرتبط با اعتیاد
بالا بودن هزینه استفاده از مراکز فرهنگی
کمبود مراکز اشتغال زایی

کمبود مراکز درمانی معتادین
عدم وجود تخت جهت درمان معتادین ( بستری )
پایین بودن کیفیت برنامه های صدا و سیما
عدم وجود سازمان مسئول در خصوص مبارزه فرهنگی با اعتیاد
نداشتن سیستم ارزشیابی صحیح کلیه فعالیتهای ضد اعتیاد
عدم وجود آموزش مناسب در خصوص اعتیاد در جامعه

کمبود برنامه های فرهنگی و عدم کارآیی آموزش ها در زمینه فرهنگ دینی

اختلالات روانی :
افسردگی
بیماریهای اضطرابی
شخصیت ضد اجتماعی

استرس :
شکست در مراحل مختلف زندگی ( ازدواج ، مالی ، تحصیلی ، عشق )
دوری از خانواده
از دست دادن نزدیکان
جنگ

ازدواج اجباری
سربازی
حوادث غیر مترقبه
خطر مصرف مواد = استرس + میزان طبیعی بودن مصرف مواد + تاثیر مواد بر فرد + اعتقادات + پیوندها + روشهای انطباقی + منابع حمایتی
آثار موادمخدر بر بدن

مهمترین محل اثر موادمخدر بر مغز است. در مغز گیرنده هایی وجود دارد که این مواد بر آنها اثر می کنند. این گیرنده ها به 3 گروه تقسیم می شوند:
1 _ اثر بر گروه اول سبب تنظیم و کاهش احساس درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و اعتیاد می شود.
2 _ اثر برگیرنده های دوم سبب کاهش احساس درد، افزایش حجم ادرار و ایجاد حالت آرامش می شود.
3 _ اثر موادمخدر بر گیرنده های گروه سوم سبب کاهش احساس درد می شود.
حدود بیست و پنج سال پیش مشخص شد که در بدن انسان موادی شبیه موادمخدر [مرفین] تولید می شود که مهمترین آنها به نام آندورفین ها و آنکفالین ها است. به طور طبیعی وقتی بدن دچار آسیب های دردزا و حوادث ناراحت کننده می شود مغز این مواد را ترشح می کند و سبب کاهش احساس درد و ناراحتی می شود.
اثر موادمخدر بر روی سیستم پاداش

در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به اسم دوپامین و نوراپی نفرین ترشح می شود و بر روی قشر و سایر مراکز حیاتی آن اثر می کند و احساس لذت و پاداش به او دست می دهد و سعی در تکرار آن عمل دارد. یکی از آثار مهم موادمخدر فعال کردن همین سیستم است.بنابراین کسانی که یک بار با این مواد آشنا می شوند چون سیستم پاداش در مغز آنها تقویت شده، تمایلی شدید به تکرار مصرف آنها پیدا می کنند.از بین موادمخدر هروئین خیلی راحت تر در چربی حل می شود. مغز انسان مقدار زیادی چربی دارد، بنابراین در مقایسه با مرفین و مشتقات آن، هروئین پس از مصرف در طی زمان کوتاه تری روی مغز اثر می کند بنابراین آثار پاداش دهنده و خوشی آور و ضد درد سریع تری دارد.کدئین که از مشتقات تریاک است به آسانی در سیستم گوارش جذب شده و در بدن تبدیل به مرفین می شود. در یک مطالعه روشن شده که در معتادان، یکی از آثار مصرف موادمخدر کاهش جریان خون در بعضی از نواحی مغز است.

اما گذشته از آثار ثابت شده مواد مخدر، مردم ممکن است با باورهای غلط زیر، اقدام به مصرف آنها کنند.
1- برای تسکین درد: این مواد واکنش انسان را نسبت به حس درد کاهش می دهند و روی عامل اصلی ایجاد درد هیچگونه اثری ندارند. بسیاری از بیماری های بشر با درد همراه است، از جمله اضطراب، افسردگی، بیماری های استخوان و مفاصل، سرطان ها و بیماری های عفونی.اما مصرف کنندگان و توصیه کنندگان به مصرف مواد توجه ندارند که نسبت به اثر ضد درد این مواد تحمل ایجاد می شود. یعنی مثلا در پنجمین مصرف برای اینکه همان درد اولیه کاهش یابد باید مقدار بیشتری مصرف شود، که این مقدار گاهی تا 30 برابر مقدار مصرف اولیه لازم می شود.

2 _ عقیده غلط دیگری که وجود دارد، اثر این مواد بر روی بیماری هایی مثل قند یا دیابت است. به نظر می رسد چنین باورهای غلطی توسط قاچاقچیان دامن زده می شود تا درآمد مالی بیشتری کسب کنند. یا مصرف کنندگان این ادعا را مطرح می کنند تا خود را گناهکار جلوه نداده، بگویند ما برای پیشگیری یا درمان این بیماری ها، مواد مصرف می کنیم. در هیچ تحقیق علمی اثر پیشگیری کننده و درمانی برای این مواد ثابت نشده است.

3 _ گاهی افراد بی اطلاع توصیه می کنند که مصرف موادمخدر برای کاهش آلام روحی و اضطراب و افسردگی و سایر بیماری های روانی که نسبتا شایع و به شدت آزاردهنده هستند، مفید می است.اضطراب معمولا باتنگی نفس، احساس خفگی، تپش و احساس ناراحتی در قلب، سنگینی سر، احساس درد و ناراحتی در شکم و درد در سایر قسمت های بدن همراه است.تفکر غلط اثر تسکینی موادمخدر بر بیماری های روانی و اضطراب از آنجا ناشی شده که این مواد دارای اثر تسکین بخش و آرام بخش هستند، هر ماده آرام بخشی علائم ظاهری اضطراب را کاهش می دهد، اکثر بیماری های روحی همراه اضطراب هستند، افسردگی که بیماری قرن است در بسیاری از موارد همراه با اضطراب است. بنابراین در اوایل

مصرف، شخص که به هر علت دچار اضطراب و ناآرامی روحی است ممکن است با مصرف مواد احساس آرامش کند. اما این پدیده ثابت شده که در افراد مضطراب و ناآرام پس از اولین مصرف، خطر اعتیاد بسیار بالا است و مواد اعتیادآور قطعا پس از مدتی، خود افسردگی زا و به تبع آن اضطراب آور خواهند بود.یعنی در نهایت نه تنها با مصرف موادمخدر افسردگی، اضطراب و آلام روحی انسان کاهش می یابد، بلکه تشدید هم می شود زیرا تغییر خلق و ایجاد حالت شادی کاذب توسط موادمخدر فقط در اوایل مصرف ایجاد شده است.نوجوانان و جوانان در مقطعی از زندگی خود هستند که بحران و ناآرامی روحی و اضطراب فراوانی دارند و به همین دلیل است که با اولین آشنایی ها خطر اعتیاد در آنها زیاد است. نوجوان روابط اجتماعی و خانوادگی آرام و حمایت کننده ای لازم دارد تا آلام روحی او کاهش یافته به سمت اعتیاد نرود.

4- توصیه دیگری که ناآگاهان برای مصرف موادمخدر دارند در مورد مشکلات روابط جنسی مردان به خصوص مردان جوان است. مشکلات جنسی در آنان معمولا ریشه در هیجانات و اضطرابات شخص دارد اگر این مواد در موارد نادری از مشکلات فوق بکاهد، در طولانی مدت باعث ایجاد افسردگی و کاهش میل جنسی می شود.

5 – مواد مخدر یعنی مشتقات مرفین حرکات پیش برنده روده ها را کند می کند و ترشحات آن را کاهش می دهد.دردهای دستگاه گوارش می تواند ناشی از افزایش حرکات دودی روده ها باشد. در اسهال این حرکت سریع و گاهی دردناک می شود. در بسیاری از هیجانات و اضطراب ها حرکات لوله گوارش مختل شده، افزایش یا کاهش می یابد. مثلا در روده های تحریک پذیر عصبی دل درد، دل پیچه یا اسهال و یبوست متناوب وجود دارد. اگر مبتلایان به این بیماری ها با موادمخدر آشنا شوند، خطر اعتیاد جدی است. مثلا در مورد اسهال که همراه با افزایش حرکات روده ای است، اگر مشتقات تریاک در دسترس شخص بیمار قرار بگیرد با توجه به کند کردن حرکات پیش برنده روده و بهبود ظاهری اسهال خطر اعتیاد بعدی را دارد.
6 – متأسفانه بعضی از کسانی که پس از رانندگی ممتد دچار خستگی می شوند پس از چند بار مصرف و احساس رفع خستگی و سرخوشی کاذب، در دام اعتیاد گرفتار می شوند.
7 – این مواد حالت خمودگی، ابرگرفتگی شعور و با آگاهی ایجاد می کنند یعنی می توانند بیداری بیش از حد بشر را کاهش دهند.

زندگی پیچیده امروز، نیاز به کار فکری زیاد و گاهی خسته کننده دارد در واقع آدم های پرکار و آنهایی که در زندگی روزمره با مسایل پیچیده برخورد می کنند مجبورند با تمام قوای فکری و ذهنی خود وارد میدان شوند. یعنی بشر امروز برای تطابق با شرایط روزمره، بیش از حد بیدار و شاید دائم در حال جنگ فکری است، در حد اعلای این پدیده بعضی آدم ها همانند خروس جنگی دائم هوشیارتر از مردم دیگر هستند. موادمخدر و الکل این حالت بیداری بیش از حد را کاهش می دهد. بنابراین آنهایی که کار فکری شدید، یکنواخت و خسته کننده می کنند با اولین آشنایی ها در معرض ابتلای به اعتیاد هستند و موادمخدر و الکل ابتدا آنها را آرام می کند اما پس از مدتی قدرت مبارزه، کار و ثمر بخشی را از آنها می گیرد.

8- قسمت اعظم دردهای بشر روانزاد است، انواع کمردردها، پشت درد، سردرد، دل دردهای مزمن، دردهای عضلانی و استخوانی، می تواند جنبه روانی داشته باشد. کسانی که با مراجعه به پزشکان مختلف و استفاده از روش های مرسوم فرهنگی، تسکینی برای درد خود نمی یابند، در مقابل مواد مخدر بسیار آسیب پذیر هستند.این مواد اصل درد و عامل ایجاد کننده درد را از بین نمی برند فقط شخص را نسبت به درد بی تفاوت می کنند.مثلا اگر کسی شکستگی داشته باشد، درد ایجاد شده سبب کم حرکتی یا بی حرکتی عضو شکسته شده می شود و فرصتی برای محل شکسته ایجاد می شود تا استخوان سازی صورت گرفته و محل شکستگی ترمیم یابد اما مواد مخدر واکنش انسان را به درد که همان بی حرکتی و کم حرکتی است از بین برده و عضو حرکت کرده می تواند جوش خوردن شکستگی را به تاخیر بیندازد.

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله در مورد مقایسه بحران هویت در دانش آموزان عادی و دانش آموزا

ارسال‌کننده : علی در : 95/6/31 6:8 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد مقایسه بحران هویت در دانش آموزان عادی و دانش آموزان ناشنوا تحت فایل ورد (word) دارای 90 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مقایسه بحران هویت در دانش آموزان عادی و دانش آموزان ناشنوا تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مقایسه بحران هویت در دانش آموزان عادی و دانش آموزان ناشنوا تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مقایسه بحران هویت در دانش آموزان عادی و دانش آموزان ناشنوا تحت فایل ورد (word) :

مقایسه بحران هویت در دانش آموزان عادی و دانش آموزان ناشنوا

چکیده
بحران هویت از جمله مفاهیمی است که از دیرباز مورد توجه روانشناسان و جامعه شناسان قرار گرفته و تحقیقات گوناگونی پیرامون ابعاد گوناگون آن و عوامل موثر بر روی آن صورت گرفته است. روانشناسان بیشتر بحران هویت را در دوره نوجوانی و اثرات گذر او از نوجوانی به جوانی توجه کرده اند. و جامعه شناسان بحران هویت را در حالت گذر از جامعه سنتی به صنعتی، این بحران را ریشه یابی می کنند. در چرخه زندگی ، دوره نوجوانی به منزله یکی از دوره های مهم محسوب میشود. گذر موفقیت آمیز از نوجوانی به بزرگسالی منوط به سازش یافتگی های روانشناختی ، اجتماعی و زیست شناختی است.

هدف این پژوهش مقایسه دانش آموزان ناشنوا و دانش آموزان عادی در ابعاد گوناگون ویژگی های هویتی بوده است.
برای این هدف تعداد 60 نفر از دانش آموزان ناشنوا و عادی منطقه 1 تهران انتخاب شدند و به وسیله مقیاس سنجش هویت بنتون و آدامز مورد آزمایش قرار گرفتند.
با استفاده از آزمون آماری t برای گروه های مستقل فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از تحلیل داده ها اهم نتایج به شرح زیر بوده است:
1-دانش آموزان ناشنوا در مقایسه با دانش آموزان عادی در هویت آشفته نمرات بالاتری داشته اند و تفاوت دو گروه معنی دار بوده است.
2-بین دانش آموزان ناشنوا و عادی در هویت از پیش تعیین شده تفاوت معنی داری وجود نداشته است.
3-بین دانش آموزان ناشنوا و عادی در هویت تاخیری تفاوت معنی دار وجود نداشته است.
4-دانش آموزان عادی در مقایسه با دانش آموزان ناشنوا در هویت موفق از نمرات بالاتری برخوردار بودند و تفاوت دو گروه معنی دار بوده است.

فصل اول
مقدمه پژوهش

1-1 مقدمه
خانواده کوچکترین جزء اجتماع است . اجتماعی که از خانواده های سالم تشکیل شده باشد. اجتماعی سالم خواهد بود و شرط آنکه خانواده ای سالم باشد، این است که افراد آن سالم باشند. لذا برای بهبود وضعیت اجتماع مهم ترین مسئله تلاش برای بهبود وضع خانواده و افراد آن است. خانواده اولین محیطی است که شخصیت کودک را شکل می دهد و محل انتقال سنت ها باورها و انواع مختلف شناخت هاست. کودک اولین قدم های اجتماعی شدن را در خانواده بر می دارد و در نهایت به موجودی اجتماعی تبدیل می شود . اولین هویت اجتماعی فرد در خانوداه فراه

م می شود . احساس هویت یافتگی و اندیشمند بودن در خانواده شکل می گیرد و رشد می کند. این احساس ها آموخته می شوند و خانواده محلی است که چنین احساس هایی را به افراد می آموزد. فرزندان نقش تعیین کننده ای در سلامت روانی نوجوان بر جای میگذارد. اگر این روابط بر اساس اصول درستی استوار باشد می تواند نوجوان را در گذر این مرحله دشوار ، یاری رساند و اگر نامناسب باشد زمینه برای ایجاد مشکلات و انحرافات فراهم می گردد.
نوجوانی دوره رشد سریع جسمی است. تغییرات شدید جسمی بر رشد عاطفی نوجوان تاثیر می گذارد و او را دچار اضطراب تعارض ، ناآرامی، زود رنجی و; می کند. از نظر ذهنی نوجوان در این دوره کمتر به واقعیات توجه دارد و به رغم رشد عقلی ، رفتارش بیشتر تابع عواطف و احساسات است تا تفکر و منطق به جای پرداختن به واقعیات به دنیای تخیلات پناه می برد. به عقاید و نظرات دیگران وابستگی فراوانی پیدا کرده و در برابر مشکلات و موقعیت ها تصمیم بگیرد و این امر او را به شدت آسیب پذیر می سازد.
نوجوانی دوران شکل گیری هویت فردی است. در این زمینه نقش خانواده و جامعه جایگاه ویژه ای دارد. این هویت یابی از طرفی به دوران کودکی ارتباط می یابد، چون پایه و اساس مرحله نوجوانی، دوره کودکی است که به نقش خانواده به ویژه پدرو مادر بستگی دارد. می دانیم نوجوان از خانواده خود الگو می پذیرد. اگر پدر و مادر از نظر رفتاری الگوهای مناسبی ارائه دهند همانند سازی نوجوان با آنها هویت را در جهت مثبت شکل میدهد. ولی اگر همانند سازی های نامناسب با الگوهای ناموفق والدین باشد ، روند هویت یابی نوجوان را مختل می کند. در این زمینه اختلالات خانوادگی به ویژه اگر در حضور نوجوان مطرح گردد تاثیر منفی در جریان تشکیل هویت وی به جای می گذارد و او را دچار اضطراب نگرانی و ناراحتی می کند. نوجوان با همسالان و گروهای دیگر اجتماعی نیز همانند سازی می کند.در این زمینه دنیای او وسیع تر وارتباط او با محیطهای دیگر بیشتر از دوران کودکی است. هر قدر ارزش های حاکم بر خانواده ، مدرسه ، همسالان و جامعه هماهنگ تر و نزدیک تر باشد، هویت یابی نوجوان سالم تر و آسان تر خواهد بود. در غیر این صورت ، نوجوان دچار سردرگمی، تعارض و بحران خواهد شد.
عدم موفقیت نوجوان در کسب هویت خود به هر دلیل که باشد منجر به بحران خواهد شد و اگر نتواند بر این بحران غلبه یابد این امر به شکل دهی هویت منفی می انجامد. و سبب رفتارهای ضد اجتماعی ناسازگارانه و انحرافات گوناگون می گردد.
در واقع هویت پدیده یا حالتی است غیر قابل توصیف صرفاً یک احساس است. نوعی احساس استقلال اینکه یک «من» مبهم و ناشناخته وجود دارد و بحران را می توان بر یک وضعیت یا شرایط خطر آفرین ، بی ثبات ، ناپایدار و دچار اختلال اطلاق کرد و مسایلی مانند وابستگی سیاسی ، اقتصادی، تقلیدها، شکست ها و عدم موفقیت ها و بی کار شدن بسیاری از افراد علل تشدید بحران هویت است( سینایی، اندیشه نامه فرهنگ).

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث آزار دادن نوجوان می شود این است که با پشت سر گذاشتن دوران کودکی و ظهور تغییرات فیزیکی و روانی نیازهای جدیدی را احساس می کند و خود را کودک سابق نمی بیند. و به این سوال می رسد که«من کیستم؟» در جوامع ابتدایی که الگوی شکل پذیری و همانند سازی و نقش های اجتماعی محدود بر هویت یابی برای نوجوان ساده بود. نوجوان در آن جامعه به سادگی نقش های تازه را می پذیرفت و رفتار قابل قبولی داشت، ولی در جامعه پیچیده امروز که به سرعت تغییر می یابد هویت یابی برای نوجوان دشوار است.
در هنگام بحران هویت نوجوان شدیداً دچار اضطراب و ناراحتی ذهنی است و نمیتواند جنبه های مختلف شخصیت خود را در یک خویشتن قابل و هماهنگ ، سازمان دهد. و یکی دیگر از مسائ

لی است که نوجوانان با آن روبرو هستند. هویت حرفه ای است که طرح ریزی برای شغل آینده، تشخیص متناسب حرفه، با استعداد و ذوق خویش برای نوجوان اهمیت فراوانی دارد و عدم موفقیت نوجوان در این زمینه باعث ابهام و سردرگمی نوجوان شده و نوجوان دچار بحران هویت می گردد.
طبق دیدگاه راجرز (1972) بحران هویت باعث اشکال در سازگاری و اشکال در هویت اجتماعی نوجوان می شود . اریکسون خصوصیاتی را که در هنگام بحران هویت جنبه پاتولوژیک پیدا می کند به صورت زیر بیان می کند:
1)عدم توانایی در ایجاد روابط شخصی که حاصل آن کناره گیری و روابط متقابل کلیشه ای و قالب است.
2)اختلال در پیش بینی زمان، با اعتقاد نداشتن به این که زمان ممکن است باعث تغییر می شود.
3)اختلال در تلاش و کوشش همراه با عدم تمرکز و توجه به کارهای بی نتیجه و بیم از رقابت.
4)انتخاب هویت منفی و کارهایی را کسرشأن خود دانستن ، در صورتی که متناسب با فرم خانوادگی و اجتماعی است.
ضمن اینکه جامعه ما جامعه ای جوان است. از آنجاکه بخش مهمی از مسئولیت و بار زندگی فردی و اجتماعی بر دوش همین نسل جوان است توجه به وضعیت این بخش اعظم نه تنها برای درک و فهم آنها به لحاظ روانشناسی و جامعه شناختی بلکه از نظر سیاسی و اقتصادی اهمیت فراوان دارد. اگر این نسل گرفتار وابستگی از پیش تعیین شده شوند در حرکت پویایی و کارکردهای جامعه، کندی و رخوت به وجود می آورد. برای آنکه جامعه بتواند به حیات خود ادامه دهد گروه میانسال علاوه بر مسئولیت خود باید بتواند مسئولیتهای جوان را نیز مورد توجه قرار دهد.(صنعتی 1372)

2-1 بیان مسئله
در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره هویت یافتگی نوجوانان در کشور وجود ندارد. یکی از دلایل این امر فقدان ابزار سنجش مناسب در این زمینه می باشد و با توجه به گستردگی حالات هویت موجود در بین نوجوانان به خصوص در مقایسه با دانش آموزان ناشنوا و دانش آموزان عادی ما را بر آن داشت تا بررسی های مورد نظر را در این زمینه مورد اجرا گذاریم. مرور بر دوره نوجوانی با زیر سوال بردن ارزش های پذیرفته شده دوره کودکی همراه است . نوجوان با تردید در آنچه که مورد قبول والدین و بزرگسالن جامعه است سعی می کند تا به یک بازنگری اساسی پذیرفته های قبلی خود بپردازد. وجود تغییرات بدنی و روانی در نوجوان آن چنان سریع و گسترده است که نوجوان را در بدست آوردن یک تعریف جدید از خود با دشواری های اساسی روبرو می کند. اختلاف نظر با والدین، سردرگمی نوجوان در انتخاب های اساسی که در دوره نوجوانی نیز کاملاً تصریح نمیشود، سلامت روانی نوجوان را مورد تهدید قرار می دهد. بسیاری از آسیب های روانی و اجتماعی در دوره نوجوانی اتفاق می افتد.(رحیمی نژاد به نقل از نولروکالان -1991)

اصولاً هویت یافتگی نوجوان بدون تصمیم گیری درباره شغل ، زندگی ، مذهب و نقش جنسی امکان پذیر نیست، در واقع مشکلات هویتی موجود در بین افراد جامعه به خصوص بزرگسالان به دلایل عمده ای شایع می باشد که این مشکلات باید در دوران نوجوانی مورد بررسی قرار بگیرند. مطالعاتی درباره این موضوع در سایه کشور ها با عناوین مختلفی صورت پذیرفته است اما در ایران مطالعات عمیق و دامنه داری که ابعاد گوناگون هویت را مورد بررسی قرار دهد صورت نگرفته و موضوع مورد نظر آنچنان که باید گسترش نیافته است. این مطالعه بخشی از این حیطه عل

می را پوشش می دهد.

ارتباط هویت با ناشنوایی:
نوجوانی تحت هر شرایطی و برای تمامی افراد مرحله ای از دوران زندگی است که فرد در آن با بحران های زیادی مواجه می شود. از نظر شلزینگر و میدو(1971) نوجوانی زمان تحمل استرس خاصی برای کودکان ناشنوا و والدینشان است. از این نظریه کاملاً مشخص است که نوجوانان ناشنوا هم مانند نوجوانان عادی با بحران هویت و هویت یابی روبرو می شوند. به خصوص در خانواده هایی که از بین چند فرزند آنها هم کودک ناشنوا متولد شده باشد و هم کودک عادی. نوجوانی مقطع زمانی است که شکاف بین کودک ناشنوا و کودک شنوا به اشکال متعدد وسیع تر می شود. مسلم است الگوهای اجتماعی شدن و هویت یابی در کودک ناشنوا متفاوت از الگوهای خواهر و برادر شنوای اوست. اما خانواده در این زمینه نقش بسزایی دارد. خانواده اولین نظام اجتماعی است که اکثر کودکان به آن تعلق دارند. و برای این کودکان خانواده اولین و مهم ترین راه برای شکل گیری هویت و پیدا کردن آن، به شمار می رود. بنابراین ، برقراری ارتباطی صریح و پایدار امری ضروری است. در واقع خانواده می تواند نقش مهمی برای هویت یافتگی فرزندان ناشنوایشان ایفا کنند. فرد ناشنوا به دلیل نقص شنوایی اش ممکن است در نوجوانی با بحران های زیادی مواجه شود. وشاید یکی از دلایل این امر این باشد که آنها تفاوت قابل ملاحظه ای بین خود و دیگران می بیند و ممکن است در سن نوجوانی ، یعنی دورانی که افراد به شناخت خود می پردازند، دورانی که به استقلال روی می آورند و دورانی که میخواهند برای آینده خود برنامه ریزی کنند و هویت فردی ، اجتماعی و شغلی خود را بیابند. با بحران ها و مشکلات قابل توجهی مواجه شوند. و در واقع موضوعی هم که ما در این پژوهش به دنبال آن هستیم همین است. یعنی در پایان این تحقیق ما بدانیم که:
آیا هویت یابی با ناشنوایی ارتباط دارد؟
آیا نقص شنوایی به هویت یابی نوجوان تاثیر می گذارد؟
آیا افرادی که سازگاری مطلوبی از خودشان می دهند و از هویت موفقی برخوردارند جزء افراد عادی و بدون هیچ نقص شنوایی هستند؟ یا اینکه افراد ناشنوا یا کم شنوا هم می توانند به هویت یافتگی برسند(با وجود محیط غنی آموزشی)؟

آیا در هویت یافتگی افراد ناشنوا با افراد عادی تفاوت معناداری وجود دارد؟
3-1 متغیرها
1)متغیر مستقل: بحران هویت
2)متغیر وابسته: ناشنوایی

4-1 اهمیت پژوهش

 

مطالعه در زمینه مسائلی که مشکلات هویتی در بین نوجوانان و جوانان فعال است از زمینه های پژوهشی جدید محسوب می شود. با مطالعه بر روی ادبیات و پیشینه تحقیق در داخل کشور، تحقیقات قابل توجهی به چشم نمی خورد . این مطالعه و پژوهش ضمن اینکه می تواند شوقی برای پژوهشگران دیگر باشد، در نوع خود می تواند بخشی از مسائل و مشکلات هویتی دانش آموزان را توصیف کند. در ضمن تحقیقات و پژوهش های انجام شده در سایر کشورها حکایت از ان دارد که مسائل هویتی در بین دانشجویان و دانش آموران رو به تزاید است و این تحقیق ضمن بررسی این موضوع زمینه های لازم را برای بررسی بیشتر این موضوع فراهم می کند.
موضوع هویت یابی و بحران های آن از اهمیت خاصی برخوردار است و موضوعی است که در تمام مراحل زندگی فرد مطرح می باشد. ولی در مرحله نوجوانی بیشتر از مراحل قبل قابل توجه است و نیز این موضوع از جمله موضوعاتی بود که از نظر من در هر جامعه ای و با هر فرهنگی حائز اهمیت است.

5-1 ضرورت پژوهش
نوجوانی یک دوره از شیر گرفتن روانی است که شخص پشت سر می گذارد و به سمت استقلال و استحکام روانی پیش می رود. این دوره نیازمند آموزش های ویژه است تا نوجوان بتواند این دوره را که در آن با هویت یابی و بحران های آن روبرو می شود را با موفقیت پشت سر بگذارد و برای نیل به این هدف احتیاج به تحقیق و پژوهش های زیادی در این زمینه وجود دارد و علی رغم اینکه جامعه ما جزء جامعه هایی است که جمعیت جوان آن بیشتر از بزرگسالان آن است آنچنان که باید به این موضوع نپرداخته اند و از نظر من این موضوع و پرداختن به آن از ضروریات هر جامعه است.
سلامتی روانی یکی از پایه های مهم و اساسی هر جامعه است. جامعه ای که فرد آن نقش مهمی در این زمینه از خود ایفا می کنند و اساس سلامتی روانی هر فرد هویت یابی موفق اوست. در نتیجه این موضوع از اهمیت و ضرورت ویژه ای در هر جامعه برخوردار است.

6-1 فرضیه های پژوهش
با توجه به مسایل مطروحه و با استناد به زمینه های نظری و پیشینه تحقیقی فرضیه های این مطالعه به شرح زیر صورت بندی شده:
1) بین دانش آموزان ناشنوا با دانش آموزان عادی در هویت آشفته تفاوت معنی داری وجود دارد؟
2) بین دانش آموزان ناشنوا با دانش آموزان عادی در هویت از پیش تعیین شده تفاوت معنی داری وجود دارد؟
3) بین دانش آموزان ناشنوا و دانش آموزان عادی در هویت تاخیری تفاوت معنی داری وجود دارد؟
4) بین دانش آموزان ناشنوا با داشن آموزان عادی در هویت موفق تفاوت معنی داری وجود دارد؟

7-1 تعاریف مفهومی و عملیاتی
-تعاریف مفهومی. هویت: بر اساس دیدگاه اریکسون هویت یعنی احساس فردیت و یگانگی، هویت یعنی هماهنگی و یکپارچگی بین آنچه را که از خود تصور می کنیم و ان تصویری که دیگران از ما دارند. هویت تمامیتی است در دوره نوجوانی .
بحران هویت: مرحله ای از دوران زندگی فرد که نوجوان دچار سردرگمی شود و برای غلبه بر این حالت بحرانی باید بتواند برای سوال های خود پاسخی منطقی داشته باشد تا بتواند خود را باور کند. این دوران نه به گذشته متعلق است و نه به آینده. به عبارتی نوجوان نه کودک است نه بزرگسال یعنی تا سال های طولانی نداند هدفش چیست؟ نداند باید چه کسی شود.
تعریف ناشنوایی: ناشنوایی نوعی نقص شنوایی است یعنی وضعیتی که یادگیری از طریق گوش و شنوایی ممانعت می کند (نورثون و داونس ، 1991 نقل از هانت 2002)
-تعاریف عملیاتی. تعریف هویت: در این پژوهش عبارتست از نمره ای که آزمودنیها از مقیاس

سنجش حالات هویت خود را بدست می آورند که در این تحقیق از مقیاس سنجش هویت بنتون وآدامز استفاده شده است.
تعریف ناشنوایی: در این مطالعه ناشنوایی یعنی حالتی که توسط معیارهای سازمان ملی ناشنوایان تعیین شده باشد.

فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش

1-2 مقدمه
فصل دوم پژوهش حاضر شامل دو قسمت کلی ذیل خواهد بود:
اول: بررسی پژوهش های انجام شده در مورد موضوع تحقیق و نیز تحولات آراء و عقاید پیرامون مسائل پژوهش که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از منابع مختلف مطرح گردیده است.
دوم: استنباط و استنتاج از ماحصل پژوهش حاضر عقاید و تفکران اصلی موضوع پژوهش و روابط گوناگون که می تواند در اثر این پژوهش ها و عقاید و تفکرات وجود داشته باشند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله نسل نخست رمانتیکهای آلمان تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/6/31 6:8 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نسل نخست رمانتیکهای آلمان تحت فایل ورد (word) دارای 158 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نسل نخست رمانتیکهای آلمان تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نسل نخست رمانتیکهای آلمان تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نسل نخست رمانتیکهای آلمان تحت فایل ورد (word) :

نسل نخست رمانتیکهای آلمان

شلینگ
آثار کانت رامعمولا سرچشمه زیباشناسی در آلمان می دانند ، با وجود این می توان گفت که رمانتیکهای آلمان هرگز موضع اصلی کانت رانپذیرفتند ، زیرا مشرب محتاط وذوق محافظ کار اوباب طبع آنها نبود . وقتی که فرید ریش ویلهم یوزف شلینگ ( 1775-1854) در 1796 طرح فلسفه جدید خویش را تهیه می کرد تمایزی را که کانت میان معرفت شناسی

epistemology واخلاق وزیبا شناسی قائل شده بودکاملا نادیده گرفت ، واین داعیه سترگ رامطرح کرد که مثال idea زیبایی ، به معنای والای افاطونی آن ،« وحدت بخش همه مثالهای دیگر است »(18) کانت امر خوب ، امر حقیقی ، وامر زیبا را به دقت از همه متمایز می کند ، و شلینگ زیبایی را بر تارک والاترین ارزشها می نشاند ولی زیبایی نزد او درواقع همان حقیقت وخوبی در لباس مبدل است . (19)

بطور کلی شلینگ مشرب نو افلاطونی رااحیاء می کند ، هنر درنظر او عبارت از به چشم دل دیدن یا کشف وشهود عقلی است این تعبیر برگرفته ازجورد انوبرونو است .(20) فیلسوف وشاعر ، هردو، تاکنه کائنات نفوذ می کنند وبه امر مطلق می پردازند بدین ترتیب ، هنرموانع موجود میان دنیای عینی ومثالی رافرومی ریزد نظر شلینگ درباره نسبت دقیق فلسفه با هنر متغیر است گاهی فلسفه وهنروحقیقت وزیبایی راکاملا یکسان می انگارد : گاهی نسبت میان آنها را مانند نسبت میان سنخ ازلی وتصویر می داند . (21)

شلینگ به سخنرانیهای خود با ابراز این امیدخاتمه بخشیده که میان هنرها وحدتی به وجود آید ودرام یونانی ، که اپرای عصر جدید صرفا تقلید ی خام از آن است ، مجدداً احیا گردد (22) کولریج مدت زمانی پیرو شلینگ بود وخود را شارح آرای او می شمرد .

نووالیس
نووالیس (فرد ریش فن هارد نبرگ ( 1772-1801) درنظریه شعر خود آشکارا به شلینگ متکی است ودر نقدعملی نیز تقریبا هرگز از حد ابراز عقایدی که به صورت کلمات قصار بیان شده فراتر نمی رود (23) حداکثر نقدی که نووالیس مجاز می داند « نقد مولد » .

یعنی« توانایی تولید همان اثری است که موردنقد قرار گرفته» است ولی بدین ترتیب ،متقد را شاعر کرده ونقد را از میان برداشته است درواقع هنوز برای نقد نورامیدی باقی است پس نقد تدبیری است برای یافتن مقام اثر هنری ،کشف خوانندگان مناسب برای آن ، تعریف موقعیت آن دردنیای شعر نووالیس معتقد است که هر کتابی موجب هزاران حس وفعالیت می شود که برخی از آنهامعین وتعریف شده اند وبرخی آزادند ، وبررسی آرمانی آن حاوی گزیده یا چکیده کاملی از تمامی چیزهایی است که می توان درباره آن نوشت یا گفت: (24)

واکنر ودروتیک
ویلهلم هالینریش واکنرودر ( 1773-1798) ودوستش لودویگ تیک ( 1773-1853) را معمولا به نووالیس منتسب می دانند ، لکن درواقع نظرهای زیبا شناختی وزمینه فکری آنها بسیار متفاوت اند ، نووالیس از لحاظ فکری ، از همستر هویس وشیلر و شلینگ نسب می برد ، و واکنرو در ازهمان وهردر تیک بهگزین است وتقریبا سال به سال نظریات زیبا شناختی معاصران خویش را ،ازواکنرودرگرفته تادلبستگی طولانی به نظرهای دوستش زولگر، منعکس میکند(25) پیداست که واکنرودر هنر راعمدتا درخدمت دین ، درمقام دین ، درحکم وحی می داند

هرهنرمند خوبی مبهم است ، در انتظار نشسته وبرای مدد بلا واسطه الهی » دعا می کنند.(26) واکنرودر پیش از آنکه بتواند دیدگاه جدید خویش را با تفصیل بیشتری مطرح کند درگذشت. امروزه فقط نظرش درباره وحدت دین وهنر ،اعتماد ساده لوحانه اش به الهام واحساس راستین ، نظرش درباره جدایی هنراز زندگی ،ونیز انزوای هنرمند در محیطی ناسازگار به یاد مانده است .

لودویک تیک را معمولا شخص اول مکتب رمانتیسم آلمان به شمار می آورند . ولی در مقام منتقد با برادران شلگل هم ارز نیست . ذهن او انسجام ونظم لازم را برای تکوین نظریه ادبی نداشت . ذوق ادبی دقیقی داشت ، ولی بندرت توانست آن را در بحثهای عمده به کار گیردتا منتقد عملی خود به حساب آید تبعات ادبی او در آن زمان ومکان ارزشمند بودند ولی امروزه بکلی قدیمی ومنسوخ شده اند.(27) تیک منتقد بهگزینی است که آثارش بازتابی ازتاثیرات زمان ودوستان اوست . اوچندین مرحله نسبتا مشخص را پشت سرگذ اشت دوره ای مقدماتی که مطالعات اودر آثار هردروزیباشناسان انگلیس منعکس می کند ، دوره ای (عمدتا از 1797 تا 1799 طی آن دین هنر، دوستش واکنر و در را اقتباس می کند ؛ پس از آن دوره ای (عمدتاً از 1800-1803) که حاکی از تاثیر برادران مشکل است.

وسرانجام پس از وقفه ای ،دوره جدیدی (پس ازحدود 1801) که مرید دوستش زولگر می شود . تمام نظرهای اصلی آن دوران را ،لکن به صورتی نامطمئن وبی ثبات می توان درنوشته های تیک پی گرفت ، مثلا میان « نبوغ » به منزله الهام ناب وتاکید برادران شلگل برنقش شعور درآفرینش اثر هنری مرتبا ً موضوع خود را تغییر می دهد تیک در ترویج واژه « رومانتیک» سهم بسزایی داشت ، اما کاربرد این اصطلاح توسط خود اوفاقد دقت وبیشتر به مفهوم قدیم هر چیز شگفت آور یا قرون وسطایی است. در اواخر حیات خویش بر آن بود که همه اشعار

، از دوران باستان به بعد « رومانتیکی » وامر « رومانتیکی » رانمی توان از شاعرانه متمایز ساخت ولی مقدار اندکی از این نظرها متکی برشرح واستدلال است ، و صرفا اظهار شده ، زیرا نقد مطلوب تیک آن است که احساس بلا واسطه ای ا زشخصیت او به دست دهد . (28) تیک نه مانند فردریش شلگل عالم مابعد طبیعت است ، نه مانند نووالیس عارف است ، ونه مانند اگوست ویلهلم شلگل نظریه پرداز است ولی سهم اودر وصف ونقد هنر رومانتیکی حائزاهمیت بسیاراست .

یوهان پاول ریشتر ( ژان پل )
یوهان پاول ریشتر ( ژان پل 1763-1825) مؤلف درآمدی برزیبا شناسی ( 1804) است دراین تاریخ نقد باید به این اثر توجه کرد ، زیرا درباره زیبا شناسی نیست بلکه نظریه ادبیات یا ،بهتر بگوییم ،مجموعه ای درباره جنبه های نظریه ادبی ، یعنی شعر به طورکلی ،تخیل ، نبوغ ، شعر یونانی ورمانتیکی ،امر کمیکی ،فکاهه وذکاء آدمهای داستانی وطرح داستان ،رمان وسبک است اگرچه این کتاب را به سبکی مصنوع وبغایت استعاری نوشته ، و آکنده ا زقیاسها وتلمیحهای غامض و تظاهرات فضل فرو شانه پایان ناپذیر است ، حاوی نظریه ادبی معقولی است

ودرباره موضوعهایی نظیر شگردهای داستانی وشخصیت برداری وانگیزش ونظریه امر کمیکی وفکاهه وذکاء مطالبی تازه ابراز داشته است (29) . ولی ژان پل ، درعین اینکه درمیان جناحهای ادبی زمان تا حدود زیادی استقلال ونیزپیوند هایش را با گذشته حفظ کرد ، درباره مسائل بنیادین نظریه ادبی با رمانتیکها همفکر بود به رغم انتقادهایی که از برادران شلگل و شلینگ کرده ، موضع اصلی اش همان موضع آنهاست ونظری را که در پیشگفتار چاپ اول کتاب خود ابرازداشته باید نظرنهایی اوتقلی کنیم « مکتب جدید در اساس بحق است » ژان پل

نه تنها درشماری ازموارد مشخص به فرید ریش شلگل متکی است ، بلکه نگرش بنیادین آنهانسبت به شعر هم یکسان است گرچه ژان پل کوشیده است تا در نظریه خود میان امر کلاسیکی ورمانتیکی توازنی برقرار سازد ، دراینکه خودکدامیک را ترجیح می داده تردیدی نمی توان داشت. (30) ژان پل رامشکل بتوان منتقد عملی خوبی خواند . البته می توان از نوشته های گوناگون او انبوهی از آراء درباره بیشتر نویسندگان آلمانی ومعدودی غیر آلمانی گرد آورد این آراء مو ضع نظری کلی اورا روشن می کنند مثلا تقدیس هردر، بی اعتنایی به شیلر وگوته ،وتحسین سخاوتمندانه نسبت به بسیاری از معاصرانش . (31)

دوازده: رمانتیک در انگلستان
از جفری تا شلی
تعبیرات « یک رمانتیک » : « یک رمانتیست » و « رمانتیسم » را کارلایل نخستین بار درانگلستان ، آن هم دراشاره به آلمانیها به کاربرد ، ولی مکتب رمانتیکی انگلیس ، تحت تاثیر آشکار نویسندگان قاره اروپا ، دردهه 1850 درکتابهای درسی تاریخ ادبیات جاافتاد. ولی فقدان این واژه ها در انگلستان نباید باعث انکار این واقعیت گردد که نویسندگان انگلیسی از همان اوان کار به خوبی آگاه بودند که جنبشی آغاز شده که مفاهیم انتقادی وروال شاعری سده هجدهم رامردود می شمارد ، وحدتمند است و جنبشهای مشابه آن درقاره اروپا بویژه در آلمان ، موجود است . (32)

جفری Francies Jeffrey ( 1773-1850) راغالبا نئوکلاسیست واز بازماندگان سده هجدهم ، یا مدافعان آن ، پیشقراول نئو اومانیستهای امریکایی وپیشوا ومبلغ ضدیت بارمانتیسم شمرده اند ولی اگر انتقادات عینی جفری رابررسی کنیم ناگزیر به این نتیجه خواهیم رسیدکه چنان استنتاجاتی گمراه کننده است درواقع اونیز به اندازه ساودی به نئوکلاسیسم انگلیس حمله کرده است . تصویری که از آن دوران ترسیم می کندافراطیترین رمانتیکها راهم راضی می کند . غایت ستایش جفری متوجه شکپیر و دوران اوست . جفری نه تنها ستایشگر شکپیر است و ،تقریبا بدون هیچ شرط و قیدی از او در برابر خرده گیریهای مادام دوستال، بلکه به رجال ادبی کم اهمیت سده هفدهم نیز ابراز علاقه می کند و از جان فورد وجرمی تیلر تجلیل وافر به عمل می آورد جفری ضمنا یکی ازنخستین منتقدانی است که رمانهای ویورلی سر والتراسکات راستود ، اسکات راباشکپیر مقایسه کرد ، وبه این مطلب اشاره کرد که رمانها درقلمرو ادبیات دوران سازند و« تمام آثار نثر معاصر ، وحتی تمام اشعار اخیر ، را تحت الشعاع قرارمی دهند .» (34)

بنابراین نمی توان جفری را منتقدی بزرگ شمرد چون نظریه ای که نقد اوبر آن مبتنی است قادربه تمییز دادن میان ادبیات وزندگی ، عشق وزیبایی ، زیبا شناسی واخلاق نیست. این داعیه که نقدش « شالوده ای فلسفی » دارد نیزکارساز نخواهد بود ، جفری خودمدعی است که« احکام اخلاقی رابانقد ادبی ترکیب » کرده است ، ولی این کار تازه یاخارق العاده نیست ، واصول اخلاقی او آنچنان محدود و عفیف نمایانه وجابندارانه است ، ومعیارهایش آنچنان تنگ نظرانه ، وبدون هیچ درک واضحی ازوجه وجودی آرای اخلاقی در شعر به آن تحمیل شده اند که لاجرم از اهمیت چنین ترکیبی می کاهند . اما نمی توان مزیت تاریخی قابل ملاخطه جفری را منکرشد(35) جفری درامرتشریح گونه معتدل رمانتیسم حتی درقاره اروپاهم بسیار موثر واقع شد ، ودرتثبیت برداشتی تاریخی از ادبیات در دنیایی انگلیس زبان نیز تاثیرداشت .

ملیت خواهی ادبی اوهم ، با تاکیدی که بر افتخارات واستقلال سنتی انگلیس منبعث از شکسپیر وطرد کامل معیارهای ذوق فرانسوی می کرد ، مهم است. ولی درضمن ناگفته نماند که جفری این نظریه ها را با ملیت خواهی اسکاتلندی وبسیاری از اعتقاد نئوکلاسیکی به « تناسب » وخلوص انواع ادبی جمع کرده بود وبه ناسازگاری آنها با یکدیگر توجه نداشت اودراشاعه نظرهای مربوط به اتکای ادبیات برجامعه – که تا حدودی برگرفته از مادام دوستال بود – نیز کارهایی صورت داد.

درمقاله اش ویلهلم مایستر به تفاوت ذوق ملی اقوام مختلف وحتی نظریه پرد ازی درمورد علل این تفاوتها پرداخته و « عامل را،که بعدها(ایبولیت تن) آنها را « محیط » و « زمان » نامید ،ازهم متمایز ساخته است : تاثیر حکومت ، اوضاع اقلیمی ، الگوهای متقدم ،وجزء آنها ، و آهنگ تکامل ووضعیت موجود در دور فرضی پیشرفت را «از شرارت صرف تا نمایشنامه های فخر فروشانه کار وطراحی » و « تا آسایش وسادگی طبیعت دلپذیر » . ولی این نظرها را ، که با زیابی بعید از آرای وسیکو وینکلمان وهردر و مادام دوستال است ، به نحوی عینی وملموس به کا رنبسته ، بلکه درواقع مقدمه ای شده بر خطابه ای درباره ذوق نازل آلمانیها که رمان گوته را می پسندند. درنظر جفری ، ویلهلم مایستر « بغایت بی معنی ، کودکانه ، ناجور ، عامیانه ، ومتکلف » است.(36)

لرد با یرون ( 1788-1824) درنگاه نخست حامی معیار جاودان هنر به نظر می آید . امروزه تنها چیزی که ازنقد او به یاد مانده است دفاع از پوپ واعترافات عجیب اودرباره خطاهای شیوه شاعری خویش است(37) تفاوتی بیش از آنچه میان بایرون و پرسی بیش شلی ( 1792-1822) یافت می شود. قابل تصور نیست لکن ایمان همه جانبه شلی به قوه خیال وحقایق جاودانه آن نباید این واقعیت را مخفی نماید که اونیز ، چون دوستش بایرون ودیگر معاصر انشان ،ازدیدگاهی تاریخی به مسائل می نگریست. در نظریه شلی ، بینش افلاطونی درکانون بحث قرار دارد ، وبدون هیچ تردیدی درباره حقانیتش ، با بلاغت وفصاحت ، حتی همراه با هیاهو بیان شده است شلی این نظر را که شعر همانا اصل خلاقیت آدمی است ، مستقیم یا مع الواسطه ، ازافلاطون گرفته است . (38)

پایان قرن هجدهم با خاتمه فرمانروایی ادبی جانسون ، شاهد ظهور یک عصیان ادبی بر ضد مکتب کلاسیک شد که ذوق طبیعت ستائی واحساس پروری کسانی چون جیمز تامسون ، ادوارد یا نگ ، جیمز ماکفرسون ، ویلیام کوپر آنرا آغازکرده بود ویک مجموعه مشترک ، از دو شاعر جوان – به نام ورد زورث ، وکالریج – وقوع آنرا اعلام می کرد

.
این مجموعه مشترک که « اشعار غنائی » ( Yrical Ballads) نام داشت اولین بار در 1798 نشر یافت ودوسال بعد که باتعدادی اشعار تازه منتشرگشت(800)مقدمه یی هم همراه داشت که درحقیقت بیانیه مکتب تازه یی درادبیات عصر تلقی شد، مکتب رمانتیک. درست است که این دو شاعر ، وکسان دیگری که همچنان برضد نظم وانضباط عصر گذشته عصیان بارزی نشان می دادند، خود را به این عنوان نخواندند اما عصیان آنها چیزی جز رومانتیسم نبود .(39) معهذا دوران رمانتیک ( 1830-1790) به طور کلی دوران رواج آزاد فکری ، وعصر ابتکار واصالت درشعر وادب انگلیسی است ،ونقد آن ، درمجموع ویژگیهای خویش ، به انقلاب فرانسه بیشتر مدیونست تابه عهد کلاسیک ورنسانس . (40)

اما مجموعه اشعار غنائی اثر وردزورث وکالریج ، که مقدمه معروف وردزورث به چاپ دوم آن افزوده شد درواقع تاثیر قابل ملاحظه ای در ایجاد این نهضت تازه داشت .
معهذا این مجموعه به خاطر همین « مقدمه ، خویش از لحاظ نقدادبی درخور توجه خاص محققان است . این مقدمه که در واقع « دفاعی منظم ومبنی برضابطه ازمجموع نظریه هایی است که اساس انشاء اشعار این مجموعه » بود ،بیشتر نظر به اثبات برتری ابتکارخلاقه بر اصول وقواعد سنتی داشت . به علاوه درمقابل زبان قرار دادی ومتکلف شاعران کلاسیک قرن هجدهم وردزورث زبانی راعرضه می کرد که مخصوصا ازلغات وتعبیرات ساده درست شده باشد . با آنکه اشعار غنائی از حیث مبادی نظری وهمچنین ازلحاظ زبان شاعرانه همه جا با این مقدمه توافق کامل نداشت تاثیر آراء وردزورث درجامعه ادبی عصر قابل ملاحظه بود وبعدها همچون طلیعه یک مکتب تازه تلقی شد . (41)

 

وردزورث
نقد ادبی ویلیام وردزورث ( 1770-1850) رامعمولا بیانیه جنبش رمانتیکی انگلیس ونشانه قطع رابطه با دوران نئوکلاسیسم می شمارند طرد سیاق کلام وشیوه گزینش واژه درقرن هجدهم ، یکسان شمردن « زبان نثر » با نوشته موزون ، ونیززبان شعر با زبانی که «طبقات متوسط وپایین اجتماع » به آن تکلم می کنند ، مباحثی ازنقد ادبی اوست که در آن بیانیه توجه کاملا بر آنها متمرکز شده است . این دعوت مجدانه به نوعی طبیعت گرایی را – چون شاعر کلام « زندگی معمولی وروستایی » را با ز آفرینی می کند – درپیوند با « هیجان خواهی » تعبیر کرده اند ، یعنی با این نظرکه به گفته معروف وردزورث ، شعر «فیضان ارتجالی احساسات نیرومند » است.(42)

پس مقام وردزورث رادرتاریخ نقدباید مبهم یامرحله ای انتقالی نامید از دوران نئوکلاسیسیم نظریه ای درباره تقلید ازطبیعت به ارث می برد که به آن صبغه اجتماعی خاص می افزاید ، ازسده هجدهم نظریه ای به ارث می برد که شعر را هیجان وعاطفه می شمارد ولی باز هم باتعریف خود از فرایند آفرینش شعر به عنوان « فرایاد آوردن درسکون » آن راتغییر می دهد. نظراتی را از عرصه معانی وبیان درباره تاثیر شعر اقتباس می کند لکن آنها را توسع می بخشد ونظریه ای درباره تاثیر اجتماعی ادبیات به وجود می آورد و آحاد اجتماع را بر مبنای روح عشق به هم می پیوندد. لکن به منظور ارضای مقتضیات تجارت عرفانی اش ، نظریه ای نیز درباره شعر اتخاذ می کندکه قوه خیال ، در حکم نیروی وحدت بخش وبصیرت نهایی نسبت به وحدت جهان ، درکانون آن قرار دارد اگرچه مقدار نوشته های انتقادی که وردزورث برجای گذاشته اندک است ،این آثار از لحاظ نظرهای او که در آثار دیگران بازمانده ، ازلحاظ مفاهیمی که به دیگران القا کرده ، ازلحاظ نظرهایی که در آنها پیشاهنگ دیگران بوده ، و بالاخره ازلحاظ ژرف بینهای شخصی اش بسیار غنی است . (43)

کولر یج
امروزه شهرت سیموئل تیلر کولریج ( 772-1834) درفلسفه نقد از همیشه بیشتراست(44) لکن ورای نقل تحت الفضلی ونقل به معنا بایدضمنا توجه کرد که بسیاری وحتی بخش اعظم تعابیر و تمایزات بسیارمهم کولریج برگرفته از آلمانیهاست. موضع کلی او در زمینه زیبا شناسی وفلسفه هنر – برداشت مربوط به رابطه هنر وطبیعت ، سازش فراد، کل طرح دیالکتیکی او منبعث ازشلینگ است. تمایز میان نماد وتمثیل رامی توان درآثار شلینگ وگوته یافت ،میان نبوغ واستعداد را نزدکانت ، میان سازمند وماشینی ، کلاسیکی ومدرن، تندسیوار وتصویری رانزد او اگوست ویلهلم شلگل کاربردخاص واژه « ایده » توسط کولریج برگرفته از آلمانیهاست،وشیوه ای که قوه خیال را با بحث شناخت مربوط می سازد نیز به وضوح منبعث از فیشته

وشلینگ است.(45) کولریج آرایی را که از آلمانیها برمی گیرد . به شیوه ای خاص خود ترکیب می کند و، ازآن گذشته عناصری از سنت نئوکلاسیکی سده هجدهم ومشرب اصالت تجربه بریتانیایی را به این ترکیب می افزاید . (46)

تفاوت اصلی میان کولریج وتقریبا تمام نویسندگان پیشین انگلیس درداعیه اوبه داشتن نظریه شناسایی (معرفت شناسی ) ومابعد الطبیعه است واینکه اصول زیبا شناسی ونهایتاً نظریه ادبی واصول نقد خود را از آنها برگرفته است. اگر چه درعمل درنظریه او خلأ بسیاروجود دارد ، اما برآن بود تا به وحدت وتداوم روشمند کاملی دست یابد . (47)

لکن به این نکته باید توجه داشت که همین مشرب التقاطی است که کولریج رابرای تقریبا تمام منتقدان انگلیسی که پس از او می آیند کسی کرده است. ازلحاظ انتقال آرای ادبی آلمانیها به دنیای انگلیس زبان اهمیتی بسزا دارد ، واین امر بخصوص امروز که رمانتیکهای آلمانی تقریبا درآن سوی افق ناپدید شده وازلحاظ مفروضات فلسفی مشخص خویش تقریبا غیر قابل درک شده اند ، صادق است. کولریج به اندازه کافی از سنت ارسطویی واصالت تجربه برخوردار است ، تا بتواند عناصر ایدئالیستی را مطبوع ذائقه خوانندگانش سازد ذهن القا کننده وجستجوگر او ، « روح کنجکاو » اوحتی فقدان انسجام و ورطه عظیم میدان نظریه وعمل یا اینها همیشه برای برخی از جنبه های ظاهراً ثابت سنت انگلوساکسون جذاب باقی خواهند ماند.(48)

 

هزلت ، لم ، کیتس
ویلیام هزلت |( 1778-1830) را معمولا دنباله رو کولریج می دانند . وجهه واعتبار کولریج چنان والاست که بویژه درمسائل مربوط به نظریه ادبی هزلت رامتکی به اودانسته اند لکن این تصور گمراه کننده است . آرای انتقادی هزلت درواقع بر مفروضاتی فلسفی مبتنی است که با مفروضات کولریج تفاوت بسیار دارد از این هم مهمتر اینکه شیوه وروال کاراین دو کاملا متفاوت است . (49)

درتاریخ نقد ، به جان کیتس ( 1795-1821) باید درپیوستی به بحث درباره هزلت پرداخت. کیتس یک نقد کتاب نوشته ، درباره دو اجرای ادمند کین { بازیگر شکسپیری } اظهار نظر کرده ، درنسخه های خویش از آثار میلتن وشکسپیر وبرتن حاشیه نویسی کرده ،ودرنامه های خصوصی نظرخویش را درباره شعر وشاعران ابراز داشته است ، لکن اورا نمی توان منتقد حرفه ای نامید. کیتس ازلحاظ فکری به هزلت و وردزورث متکی بود .اگر گفته هایش را منفرداً بررسی کنیم حاوی مطلب تازه ای نیستند لکن برخی ازگفته های پراکنده اش نظر او را درباره ماهیت شاعر وشعر چنان قاعده مند می سازند که ذکر آنها درهر تاریخ نقدی بجاست . آوای کیتس منحصر به خود اوست ونباید اجازه داد که در صدای عام هما وازان رمانتیکی غرق گردد . (50)
چارلزلمب ( 1834-1775) نیز به عنوان منتقد گرایش به شیوه تاثر نگاری داشت ونقد او هر چند درمجموع شاید به اندازه هزلیت اهمیت وحاصل ندارد بعضی ستایشگرانش وی را « بهترین منتقد انگلیسی درقرن نوزدهم » خوانده اند وبعضی دیگرگفته اند بزرگترین استاد درنقد نظری کالریج است ودرنقدعملی چارلز لمب . (51)
ذکرنام ویلیام هزلیت وچارلزلمب بدون اشارت به نام تامس دی کوینسی ( 1859-1785) البته ناتمام خواهد بود وی نیز مثل آندو ،در نقادی شیوه « تاثر نگاری » را دنبال می کرد اما نقد او بیشتر از نقد آنها شتابزده ، هوس آمیز ، وعاری از دقت واستواری به نظر می رسد .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 د

ارسال‌کننده : علی در : 95/6/31 6:7 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در شهرداری منطقه 16 تهران تحت فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در شهرداری منطقه 16 تهران تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در شهرداری منطقه 16 تهران تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در شهرداری منطقه 16 تهران تحت فایل ورد (word) :



شهرداری تهران یکی از بزرگترین سازمان های خدماتی در سطح شهر تهران بوده که هر ساله هزینههای زیادی را صرف ارائه خدمات به شهروندان می نماید. یکی از بزرگترین هزینه های تحمیلی به این سازمان، هزینه های مصرف انرژی می باشد. افزایش هزینه های مصرف انرژی از طرفی و کاهش منابع تامین انرژی از طرف دیگر، این سازمان را وادار کرده که اقدام به مدیریت و کنترل مصرف انرژی در طول فرآیندهای خدماتی خود نماید. استاندارد ISO 50001 به عنوان یک الگو برای مدیریت بر حامل های مصرف انرژی این سازمان انتخاب گردید. این استاندارد جدیدترین مرجع موجود در این حوزه بوده و مزایای زیادی در نتیجه استقرار آن، در سازمان ایجاد می گردد. لازم به ذکر است تاکید این استاندارد بر کاهش هزینه های مصرف انرژی سازمان می باشد و این موضوع بزرگترین مزیت این استاندارد نسبت به سایر استانداردهای موجود در این زمینه است. در این مقاله تلاش شده مراحل پیاده سازی استاندارد ISO 50001 در شهرداری منطقه 16 با جزییات کامل شرح داده شده و مزایای استقرار آن آورده شده است. پس از انجام اندازه گیری ها و تحلیل های آماری لازم، پروژه های بهبود مرتبط با هر یک از حامل های انرژی در شهرداری منطقه 16 تعریف گردید و پس از انجام این پروژه ها، شاخص های عملکرد انرژی بهبود یافتند و در نتیجه هزینه پرداختی شهرداری منطقه 16 برای تامین این منابع انرژی، تا حد قابل قبولی کاهش یافت.

واژههای کلیدی: استاندارد ایزو 50001، شهرداری منطقه 16

دومین کنفرانس بین المللی
استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در
رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی شهرداری منطقه 16 تهران

مقدمه

با رشد روزافزون مصرف انرژی و با در نظر گرفتن منافع اقتصادی و عملکرد زیست محیطی صنایع، لزوم آگاهی و انجام مطالعات در زمینه شناخت منابع انرژی، بهرهوری انرژی و به کار بستن راهکارهای کاهش آلایندگیهای زیست محیطی ناشی از مصرف بی رویه انرژی، بیش از پیش احساس میشود.
این در حالیست که به لحاظ عواملی همچون تکنولوژی نامناسب، وجود الگوی مصرف نادرست و عدم فرهنگ سازی مناسب، شاخص شدت مصرف انرژی در ایران 3 برابر کشورهای پیشرفته و 2 برابر استانداردهای جهانی میباشد.

بر اساس خطوط مشخص شده بین المللی، استقرار لسیستم مدیریت انرژیل و انجام لممیزی و تحلیل مصرف انرژیل از اقدامات موثر برای تحقق توسعه پایدار سازمانی و ملی هستند.

کلیات

معرفی استاندارد ISO 50001

مدیریت انرژی بخشی از فعالیتهای مدیریتی است که میزان مصرف انرژی را به منظور حصول اطمینان از کارآیی انرژی مورد کنترل قرار میدهد. سیستم مدیریت انرژی ابزاری برای بهبود مستمر در زمینه مصرف انرژی، کارآیی انرژی، و انتخاب منابع انرژی میباشد. این در حالیست که مدیریت انرژی همانند دیگر سیستمهای مدیریتی بر اساس یک رویکرد سیستم- مدار استوار است.

استاندارد رایج برای ایجاد، اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت انرژی و همچنین حصول اطمینان از انطباق با خطمشی انرژی سازمان، ISO 50001 ، میباشد.

سیستم مدیریت انرژی، بر مبنایی طراحی شده است که جنبههای مدیریتی و جنبههای فنی مدیریت انرژی را با یکدیگر ترکیب نماید. مدیریت اثر بخش انرژی نیازمند حضور فعال و یکپارچه این جنبهها است.

این موضوع در فلوچارت زیر قابل بررسی می باشد:

دومین کنفرانس بین المللی
استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در
رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی شهرداری منطقه 16 تهران

جنبههای فنی جنبههای مدیریتی

پایش و اندازهگیری خط مشی

پروفیل انرژی اهداف کلان

ارزیابیهای انرژی اهداف خرد

انتخاب و اجرای پروژه ها

اندازهگیری و تصدیق نتایج بدست آمده

این استاندارد به گونه ای طراحی شده است که با سیستم هایISO 14001: 2004 , ISO 9001:2000 در سازگاری باشد. عناصر قابل مقایسه شامل کنترل مدارک، نگهداری سوابق، تعهد مدیریت، آموزش، ممیزی های داخلی، اقدام اصلاحی و پیشگیرانه، بازنگری مدیریت، میباشد

دومین کنفرانس بین المللی
استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در
رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی شهرداری منطقه 16 تهران

اهداف و مزایای اجرای سیستم مدیریت انرژی

با استقرار سیستم مدیریت انرژی مزایای زیر برای سازمان حاصل میشود:

کاهش هزینههای مصرف انرژی، تعریف پروژه های استفاده از انرژی های تجدید پذیر (مانند:انرژی خورشیدی و;.)، استفاده بهینه از انرژی،کاهش دفع آلایندههای زیست محیطی، تأمین میزان انرژی مناسب با کیفیت و هزینه مورد نظر، ایجاد ساختار سیستماتیک جهت کنترل مصرف انرژی از طریق طراحی چک لیستهای فنی ارزیابی سیستمهای انرژی بر، تجزیه وتحلیل نقاط مصرف ناحیه های مختلف منطقه با هدف تحلیل وضعیت کنترل مصرف انرژی از طریق برقراری موازنه انرژی و تدوین استاندارد های مصرف انرژی به ازائ متر مربع فضای سبز و یا متر مربع اماکن اداری و فرهنگی، تحلیل دوره ای نقاط مصرف ناحیه های مختلف و مقایسه با حدود استاندارد تعیین شده در مدارک طراحی و یا استاندارد های مصرف انرژی تدوین شده توسط سازمان ، تعیین شاخصهای عملکرد کلیدیkey performance indicator برای کنترل مصرف انرژی اولیه و ثانویه و اندازه گیری آنها از طریق تجهیزات اندازه گیری و یا روشهای مهندسی، ارائه پیشنهادها به ترتیب اولویت همراه با تخمین هزینههای اجرایی و دوره باز پرداخت آنها، ایجاد سوابق میزان مصرف واقعی انرژی، ارائه جزئیات بهبودهای حاصل شده از جنبه کارآیی انرژی، مقایسه مصرف واقعی با تحلیل نتایج تخمینی حاصل از اجرای برنامههای پیشنهادی، ارائه پیشنهادها برای لحاظ شدن در استراتژیهای مدیریت انرژی از قبیل سیستمهای پایش و بازنگری فرآیندها.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله تخمین طیف پرتو فوتونی انواع مختلف شتابدهنده های درمانی بر

ارسال‌کننده : علی در : 95/6/31 6:7 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تخمین طیف پرتو فوتونی انواع مختلف شتابدهنده های درمانی بر مبنای دادههای عبوری تحت فایل ورد (word) دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تخمین طیف پرتو فوتونی انواع مختلف شتابدهنده های درمانی بر مبنای دادههای عبوری تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تخمین طیف پرتو فوتونی انواع مختلف شتابدهنده های درمانی بر مبنای دادههای عبوری تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تخمین طیف پرتو فوتونی انواع مختلف شتابدهنده های درمانی بر مبنای دادههای عبوری تحت فایل ورد (word) :

مقدمه

انواع مختلفی از شتابدهندههای درمانی مگاولتاژ به عنوان منابع پرتو ایکس در طراحی درمان استفاده میشوند. آگاهی از توزیع طیف فوتونی گسیل شده توسط این شتابدهندهها جهت انجام محاسبات دقیق دزسنجی، از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. چنانچه دادههای عبوری با دقت مطلوب در دسترس باشد، میتوان توسط محاسبات و الگوریتمهای ریاضی طیف گسیلی را با دقت بسیار بالا تخمین زد و جهت محاسبات دقیق پیشبینی توزیع دز و بهینهسازی طرح درمان استفاده نمود.

سیلبرستین برای اولین بار بازسازی توزیع طیف بر اساس دادههای اندازهگیری شده را پیشـنهاد نمـود.[1] مسـئله بازسازی طیف از روی دادههای عبوری در زمره مسائل بدوضع قرار دارد. تا دهه هشتاد استفاده از تکنیک لاپـلاس، حداقل کردن مربعات خطا و نیز الگوریتمهای ابداعی مختلف برای حل این مسائل رواج یافت.در دهه هشتاد، روش پایدارساز تجزیه به مقادیر تکین (SVD)در ارتباط با مسئله تخمین طیف به کار گرفتـه شـد .[2] واگنردرسـال1999 الگوریتم ابداعی خودش را در گستره انرژیهای25keV تا 18MeVاعمال نمود و نتایج قابل قبـولی بـه دسـت آورد [3] که در سالهای اخیر توسعه داده شدهاند.[5-4]ایده استفاده از الگـوریتم EMدر حـل مسـئله بدوضـع بازسـازی طیف به سال 2005 و کارهای سیدکی برمیگردد.[6] سیدکی با مقایسه الگوریتم EMو روش SVDکارآیی الگوریتم

21st Iranian Nuclear Conference 25-26Feb 2015 University of Isfahan

EMرا اثبات نمود. پس از او، این الگوریتم در کاربردهای مختلف نظیر CTاسکن[7] وشتابدهنده[8] به کار گرفته شد.
روش کار

الف) مسئلهی بازسازی طیف

یک معادلهی انتگرالی میتواند توصیف کنندهی تضعیف طیف چندفام (polychromatic) باشد. دادههای تضعیف یا عبوری از فانتومی با ضخامت Tو مپ تضعیف µ(E, x) توسط رابطه زیر توصیف میشوند:
(1)

که W(E) طیف مجموعه چشمه و آشکارساز، Emax بیشینه انرژی فوتون در طیف و Ipoly شدت باریکه چندفام خروجی است.با گسسته سازی معادلهی انتگرالی (1)، میتوان دادههای عبوری را توسط یک سیستم معادلات ماتریسی خطی به صورت زیر توصیف کرد:

(2)

که در این معادلهtیک ماتریس × 1 حاوی دادههای عبوری اندازهگیری شده tm)ها)، mتعداد کل اندازهگیریها، nتعداد بینهای (bins) نمونهبرداری از طیف اصلی استکه بسته به پهنای بین مورد نیاز (رزولوشن انرژی) تعیین میشود. ماتریس Cn مجهول رابطه بالا، یک طیف نمونهگیری شده از طیف اصلی است. ماتریس Amn نیز یک ماتریس محاسباتی است که با توجه به ثابتهای تضعیف خطی و ضخامت فانتوم به صورت زیر محاسبه میشود:

(3)

همانطور که گفته شد Cnمجهول و بیانگر طیف مجموعه چشمه و آشکارساز است. هدف روشهای تخمین طیف، ارائه راهحلی برای تعیین Cnاز روی مجموعهای از دادههای تضعیف است.

ب) الگوریتم EM

الگوریتم بیشینهسازی امیدریاضی (Expectation Maximization) یک روش تکرارشونده است که به دنبال یافتن برآوردی با بیشترین درست نمایی برای پارامترهای یک توزیع پارامتری است. به منظور حل معادله ماتریسی رابطه (2) در این تحقیق از الگوریتم کارآمدEMاستفاده شده است. بر اساس این الگوریتم میتوان از رابطهی بازگشتی زیر برای بازسازی طیف مجهول بر اساس یک حدس اولیه دلخواه استفاده کرد:[6]

(4)

21st Iranian Nuclear Conference 25-26Feb 2015 University of Isfahan

چنانچه مقادیر اولیه غیرمنفی استفاده شود، غیرمنفی بودن مقادیر محاسبه شده برای طیف به صورت خودکار تضمین میشود در این پژوهش از یک حدس اولیه سینوسی یکسان در هر دو حالت استفاده شده است.

ج) شبیهسازی

 

اشتراک‌گذاری:

 

 

 

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >