سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزا نباشد آنکه دانشمند نیست، خوشبخت شمرده شود و آنکه مهربان نیست، ستوده به شمارآید . [امام صادق علیه السلام]

مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 د

ارسال‌کننده : علی در : 95/6/31 6:7 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در شهرداری منطقه 16 تهران تحت فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در شهرداری منطقه 16 تهران تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در شهرداری منطقه 16 تهران تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در شهرداری منطقه 16 تهران تحت فایل ورد (word) :



شهرداری تهران یکی از بزرگترین سازمان های خدماتی در سطح شهر تهران بوده که هر ساله هزینههای زیادی را صرف ارائه خدمات به شهروندان می نماید. یکی از بزرگترین هزینه های تحمیلی به این سازمان، هزینه های مصرف انرژی می باشد. افزایش هزینه های مصرف انرژی از طرفی و کاهش منابع تامین انرژی از طرف دیگر، این سازمان را وادار کرده که اقدام به مدیریت و کنترل مصرف انرژی در طول فرآیندهای خدماتی خود نماید. استاندارد ISO 50001 به عنوان یک الگو برای مدیریت بر حامل های مصرف انرژی این سازمان انتخاب گردید. این استاندارد جدیدترین مرجع موجود در این حوزه بوده و مزایای زیادی در نتیجه استقرار آن، در سازمان ایجاد می گردد. لازم به ذکر است تاکید این استاندارد بر کاهش هزینه های مصرف انرژی سازمان می باشد و این موضوع بزرگترین مزیت این استاندارد نسبت به سایر استانداردهای موجود در این زمینه است. در این مقاله تلاش شده مراحل پیاده سازی استاندارد ISO 50001 در شهرداری منطقه 16 با جزییات کامل شرح داده شده و مزایای استقرار آن آورده شده است. پس از انجام اندازه گیری ها و تحلیل های آماری لازم، پروژه های بهبود مرتبط با هر یک از حامل های انرژی در شهرداری منطقه 16 تعریف گردید و پس از انجام این پروژه ها، شاخص های عملکرد انرژی بهبود یافتند و در نتیجه هزینه پرداختی شهرداری منطقه 16 برای تامین این منابع انرژی، تا حد قابل قبولی کاهش یافت.

واژههای کلیدی: استاندارد ایزو 50001، شهرداری منطقه 16

دومین کنفرانس بین المللی
استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در
رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی شهرداری منطقه 16 تهران

مقدمه

با رشد روزافزون مصرف انرژی و با در نظر گرفتن منافع اقتصادی و عملکرد زیست محیطی صنایع، لزوم آگاهی و انجام مطالعات در زمینه شناخت منابع انرژی، بهرهوری انرژی و به کار بستن راهکارهای کاهش آلایندگیهای زیست محیطی ناشی از مصرف بی رویه انرژی، بیش از پیش احساس میشود.
این در حالیست که به لحاظ عواملی همچون تکنولوژی نامناسب، وجود الگوی مصرف نادرست و عدم فرهنگ سازی مناسب، شاخص شدت مصرف انرژی در ایران 3 برابر کشورهای پیشرفته و 2 برابر استانداردهای جهانی میباشد.

بر اساس خطوط مشخص شده بین المللی، استقرار لسیستم مدیریت انرژیل و انجام لممیزی و تحلیل مصرف انرژیل از اقدامات موثر برای تحقق توسعه پایدار سازمانی و ملی هستند.

کلیات

معرفی استاندارد ISO 50001

مدیریت انرژی بخشی از فعالیتهای مدیریتی است که میزان مصرف انرژی را به منظور حصول اطمینان از کارآیی انرژی مورد کنترل قرار میدهد. سیستم مدیریت انرژی ابزاری برای بهبود مستمر در زمینه مصرف انرژی، کارآیی انرژی، و انتخاب منابع انرژی میباشد. این در حالیست که مدیریت انرژی همانند دیگر سیستمهای مدیریتی بر اساس یک رویکرد سیستم- مدار استوار است.

استاندارد رایج برای ایجاد، اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت انرژی و همچنین حصول اطمینان از انطباق با خطمشی انرژی سازمان، ISO 50001 ، میباشد.

سیستم مدیریت انرژی، بر مبنایی طراحی شده است که جنبههای مدیریتی و جنبههای فنی مدیریت انرژی را با یکدیگر ترکیب نماید. مدیریت اثر بخش انرژی نیازمند حضور فعال و یکپارچه این جنبهها است.

این موضوع در فلوچارت زیر قابل بررسی می باشد:

دومین کنفرانس بین المللی
استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در
رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی شهرداری منطقه 16 تهران

جنبههای فنی جنبههای مدیریتی

پایش و اندازهگیری خط مشی

پروفیل انرژی اهداف کلان

ارزیابیهای انرژی اهداف خرد

انتخاب و اجرای پروژه ها

اندازهگیری و تصدیق نتایج بدست آمده

این استاندارد به گونه ای طراحی شده است که با سیستم هایISO 14001: 2004 , ISO 9001:2000 در سازگاری باشد. عناصر قابل مقایسه شامل کنترل مدارک، نگهداری سوابق، تعهد مدیریت، آموزش، ممیزی های داخلی، اقدام اصلاحی و پیشگیرانه، بازنگری مدیریت، میباشد

دومین کنفرانس بین المللی
استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ایزو 50001 در
رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی شهرداری منطقه 16 تهران

اهداف و مزایای اجرای سیستم مدیریت انرژی

با استقرار سیستم مدیریت انرژی مزایای زیر برای سازمان حاصل میشود:

کاهش هزینههای مصرف انرژی، تعریف پروژه های استفاده از انرژی های تجدید پذیر (مانند:انرژی خورشیدی و;.)، استفاده بهینه از انرژی،کاهش دفع آلایندههای زیست محیطی، تأمین میزان انرژی مناسب با کیفیت و هزینه مورد نظر، ایجاد ساختار سیستماتیک جهت کنترل مصرف انرژی از طریق طراحی چک لیستهای فنی ارزیابی سیستمهای انرژی بر، تجزیه وتحلیل نقاط مصرف ناحیه های مختلف منطقه با هدف تحلیل وضعیت کنترل مصرف انرژی از طریق برقراری موازنه انرژی و تدوین استاندارد های مصرف انرژی به ازائ متر مربع فضای سبز و یا متر مربع اماکن اداری و فرهنگی، تحلیل دوره ای نقاط مصرف ناحیه های مختلف و مقایسه با حدود استاندارد تعیین شده در مدارک طراحی و یا استاندارد های مصرف انرژی تدوین شده توسط سازمان ، تعیین شاخصهای عملکرد کلیدیkey performance indicator برای کنترل مصرف انرژی اولیه و ثانویه و اندازه گیری آنها از طریق تجهیزات اندازه گیری و یا روشهای مهندسی، ارائه پیشنهادها به ترتیب اولویت همراه با تخمین هزینههای اجرایی و دوره باز پرداخت آنها، ایجاد سوابق میزان مصرف واقعی انرژی، ارائه جزئیات بهبودهای حاصل شده از جنبه کارآیی انرژی، مقایسه مصرف واقعی با تحلیل نتایج تخمینی حاصل از اجرای برنامههای پیشنهادی، ارائه پیشنهادها برای لحاظ شدن در استراتژیهای مدیریت انرژی از قبیل سیستمهای پایش و بازنگری فرآیندها.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :