سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کاش تازیانه هایی بر سر یارانم بود تا در حلال و حرام تفقّه می کردند . [امام صادق علیه السلام]

مقاله جامعه شناسی کار و غیر کار تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 2:56 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله جامعه شناسی کار و غیر کار تحت فایل ورد (word) دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله جامعه شناسی کار و غیر کار تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله جامعه شناسی کار و غیر کار تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله جامعه شناسی کار و غیر کار تحت فایل ورد (word) :

جامعه شناسی کار و غیر کار

مقدمه
همه انسانها به نظام تولید وابسته اند. اگر خوراک، آب و سرپناه به طور منظم فراهم نمی شد ما نمی توانستیم زنده بمانیم. حتی در جوامعی که هیچ گونه محصولات

غذایی کشت نمی شود (مانند فرهنگهای شکار و گردآوری خوراک) ترتیبات منظمی برای تهیه و توزیع منابع مادی لازم وجود دارد. در همه جوامع، فعالیت تولیدی یا کار، بیش از هر نوع فعالیت دیگری بخش عمده زندگی اکثر مردم را اشغال می کند. در جوامع امروزی برای ما عادی است که افراد در انواع مشاغل گوناگون و فراوانی کار کنند. اما این امر فقط

با توسعه صنعتی پدید آمده است. در فرهنگهای سنتی اکثریت مردم به یک فعالیت اصلی اشتغال داشتند:گردآوری خوراک یا تولید خوراک. پیشه های گوناگونی، مانند نجاری، سنگتراشی یا کشتی سازی، در جوامع بزرگتر معمول گردیده، اما تنها اقلیت کوچکی از جمعیت به طور تمام وقت به این کارها اشتغال داشتند.
تعریف کار
کار می تواند به عنوان انجام وظایفی تعریف شود که متضمن صرف کوششهای فکری و جسمی بوده و هدفشان تولید کالاها و خدماتی است که نیازهای انسانی را برآورده می کند. شغل یا پیشه کاری است که در مقابل مزد یا حقوق منظمی انجام می شود. کار در همه فرهنگها اساس نظام اقتصادی یا اقتصاد است، که شامل نهادهایی است که با تولید و توزیع کالاها و خدمات سروکار دارند.

موضوع جامعه شناسی کار
مطالعه نهادهای اقتصادی در جامعه شناسی دارای اهمیت زی

دی است، زیرا اقتصاد کم یا بیش بر همه بخشهای دیگر جامعه تاثیر می گذارد. فعالیت اقتصادی دارای آن اندازه نفوذ کنترل کننده ای نیست که کارل مارکس به آن نسبت داده است، اما تاثیر فعالیتهای اقتصادی در هر جامعه ای قابل ملاحظه است. شکار و گردآوری خوراک، شیوه زندگی شبانی، کشاورزی، تولید صنعتی_این شیوه های مختلف تامین معیشت تاثیر بنیادی بر زندگی مردم دارند. توزیع کالاها و تغییرات در موقعیت اقتصادی کسانی که آنها را تولید می کنند نیز به شدت بر همه انواع نابرابریهای اجتماعی تاثیر می گذارند. ثروت و قدرت به طور اجتناب پذیر همراه با همدیگر نیستند، اما به طور کلی ثروتمندترین افراد از جمله گروههای قدرتمند در جامعه اند.

توسعه صنعت، بر خلاف اعتقاد رایج مخصوص جوامع اروپای غربی و آمریکای شمالی نیست. بلکه در حقیقت صنعت گرایی جنبشی است که به طور سریع و متوالی در همه کشورها صرف نظر از ساختار اقتصادی و اجتماعی آنها، رواج یافته است. به همین دلیل توسعه نیافتگی یا عقب ماندگی را باید در تاخیری که از نظر توسعه صنعت در برخی کشورها وجود دارد، جستجو کرد. بنابراین اگر تنوع و ناهماهنگی ظاهری جوامع را نادیده بگیریم، مسائل مربوط به کار صنعتی و آثار آن به تدریج گریبانگیر همه کشورهای جهان، اعم از صنعتی و غیر صنعتی

می شود.
تعریف جامعه شناسی کار
اگر چه در حال حاظر درباره جامعه شناسی کار حتی در جوامع صنعتی فرضیات و آرای واحدی وجود ندارد،می توان آن را چنین تعریف کرد:

جامعه شناسی کار بررسی و مطالعه گروههای انسانی است که از نظر ابعاد و وظایف متفاوتند و برای اجرای کار معین و مشترکی گرد هم آمده اند.مسائل مربوط به کار و روابط بیرونی این فعالیتها و همچنین روابط درونی افرادی که این گروهها را تشکیل می دهند همگی در قلمرو جامعه شناسی کار قرار دارد؛لیکن چون ماهیت کار بسیار پیچیده و متنوع است و جنبه های مختلف فنی، روان شناسی ، اقتصادی و اجتماعی آن کاملاً به یکدیگر مرتبط و وابسته اند.
اتحادیه های کارگری و ستیزه صنعتی
زمانی دراز بین کارگران و کسانی که بر آنها سلطه اقتصادی و سیاسی داشته اند ستیزه وجود داشته است. شورش علیه خدمت نظام اجباری و مالیاتهای گزاف و شورشهای غذایی در دوره های بدی محصول در نواحی شهری اروپا در قرن 18 معمول بود. این شکلهای ستیزه کارگری و ماقبل مدرن تا تقریباً یک قرن پیش در بعضی کشورها ادامه داشت. برای مثال اغتشاشات مواد غذایی در چندین شهر بزرگ ایتالیا در سال 1868 رخ داد.این گونه شکلهای سنتی رویارویی تنها طغیانهای غیر عقلانی پراکنده نبودند:کاربرد یا تهدید خشونت بر محدود کردن قیمت غله و سایر مواد غذایی ضروری اثر داشت.
روان شناسی اجتماعی کار صنعتی
رضایت کارگر از کار خود امری روان شناختی است و جنبه فردی دارد؛اما محیط کار، ر

ضایت از مدیریت و عوامل اجتماعی بسیاری نیز بر آن تاثیر می گذارد.رضایت از کار به دو دلیل اهمیت دارد:
1-تاثیر آن بر رفتار فرد
2-تاثیر آن بر روابط اجتماعی محیط کار

سنجش سطح رضایت شغلی مبتنی بر این فرض است که اولاً احساس رضایت یا نارضایتی ناشی از نگرشی است که خود نیز تا اندازه ای با چگونگی شغل و مقتضیات مربوط به آن پدید می آید. ثانیاً چنین نگرشهایی عوامل موثر در برخی از رفتارها به حساب می آیند. به طور خلاصه فرض بر این است که نتایج عینی برخی از این رفتارها از قبیل جابه جایی و غیبت، روند ضد تولیدی را تا اندازه ای تبیین می کند و همه اعضای نیروی کار نیز نسبت به مقتضیات عینی کار به طور یکسان واکنش نشان نمی دهند؛ بنابراین در این اندازه گیریها باید تفاوتهای فردی را در نظر گرفت.پس رضایت پایدار افراد باید ملاک سنجش رضایت شغلی قرار گیرد.

بیکاری، کار زنان و اقتصاد غیر رسمی
در مطالعه کار و اقتصاد،نمی توان توجه خود را فقط بر افرادی که در وضعیت اشتغال ثابت تمام وقت هستند متمرکز کرد.در هر زمانی، تنها اقلیتی از جمعیت بزرگسال در نیروی کار مزدبگیر شاغل است. جوانان، افراد سالمند، نسبت بالایی از زنان، کسانی که از راه درآمدهایی که با کار به دست نیامده زندگی می کنند، و بیکاران همه خارج از آن هستند. اکثر این افراد مسلماً به همان اندازه یا بیشتر از افرادی کار می کنند که دارای مشاغل مزدبگیر تمام وقت هستند. دانش آموزان و دانشجویان در زمینه مطالعات درسی خود کار می کنند، افراد بازنشسته برای مراقبت از خانه و باغچه خود کار می کنند، و زنان خانه دار در زمینه امور خانگی و نگهداری و مراقبت از کودکان کار می کنند.
(آنها ممکن است کار مزدبگیری نیمه وقت نیز داشته باشند). تنها اقلیت بسیار کوچکی از ثروتمندان در راس نظام طبقاتی، که می توانند از قِبَل سرمایه گذاریها زندگی کنند، و شمار بسیار زیادتر بیکاران هستند که فعالیت کاری ندارند.برای اکثر مردم، بیکاری وضعیت خوشایندی نیست. فاقد کار بودن هنگامی که شخص به آن نیاز دارد، و نداشتن منابع لازم برای گذران یک زندگی رضایتبخش، علاوه بر سختی مادی رنج روحی به همراه می آورد.
کـار و وجدان کـاری و اثر آن در جامعه
دانشمندان علم اقتصاد، موضوع کار را از منظرهای متفاوتی بررسی کرده‌اند و تعاریف گوناگونی در باب این مفهوم ارائه داده‌اند.
اقتصاد‌‌دانان لیبرال، با استناد به آگاهانه بودن کار انسان و تفاوت‌های ویژه اعمال انسانی با افعال حیوانی،‌ که معمولاً جنبه‌ آگاهی در آنها وجود ندارد، تعریفی از کار ارائه داده‌اند که به شرح ذیل می‌باشد.
کار عبارت است از استفاده‌ای که انسان از قوای مادی و معنوی خود در راه تولید ثروت یا ایجاد خدمات می‌نماید. البته کار در این مفهوم دارای شاخه‌های گوناگونی است و ایده‌ها و نیات‌کاری را نیز دربر می‌گیرد.
در تعاریفی که در باب مفهوم کار ارائه شده، خاصیت تولیدی بودن آن نیز لحاظ گردیده است، به طوری که «لودیک اچ مای»، اقتصاد‌دان آمریکایی، کار را از زوایه نگرش تولیدی بودن آن

چنین تعریف کرده است:
هرگونه فعالیت انسانی، خواه ذهنی و جسمی و خواه معنوی و ایده‌ای که به تولید کالاهای اقتصادی بینجامد، کار نامیده می‌شود.
به عقیده «کارل مارکس»، کار، عملی است که مابین انسان و طبیعت انجام می‌گی

رد و فعلی است که فاعل آن انسان و مفعول به آن طبیعت است. او در «کتاب سرمایه» خود چنین تقریر نموده است که: کار نخستین برخورد میان انسان و طبیعت است . انسان در برابر طبیعت نقش یک قدرت طبیعی را ایفا می‌نمایند . او قوای جسمانی خود- یعنی قدرتی که در بازوها و دیگر اعضای خود دارد- را به گونه‌ای هماهنگ می‌سازد تا مواد خام طبیعت را به گونه‌ای که برای زندگی‌اش مفید فایده باشد، تبدیل کند.
به طور کلی مفهوم کار از دیدگاه‌های گوناگون بصورت‌های متفاوت بیان و تعریف شده است که در این میان، مفاهیم «اخلاق کار» و «وجدان کار» بیش از دیگر موضو‌ع‌‌ها مطلوب نظر هستند.
الف: مفهوم اخلاق کار
منظور از مفهوم اخلاق کار این است که نیروهای کاری بر دو دسته‌اند؛
بعضی تمایل فراوان به فعالیت، تلاش و کوشش دارند، سکون و آرامش را پسندیده نمی‌دانند و فضایل اخلاقی آنان در کارهایشان شکوفا می‌گردد، برعکس، گروهی هم تمایل به کار و مجاهدت ندارند و تنها با نیروهای جبری و فشارهای بیرونی باید آنان را به کار وادار کرد.

 

البته از اخلاق نیک و حسنه آن است که انسان فعال باشد و محصول فعالیت او برای همنوعانش مفید و ثمربخش واقع شود. هر کس با انجام کاری که قابلیت و توانایی آن را در خود احساس می‌کند، به جامعه انسانی خدمت ‌کند و در جهت رفع مشکلات جامعه یا برای ارتقای ابعاد گوناگون آن سعی و تلاش پیگیر و مستمر داشته باشد.
در بحث «اخلاق کار»، مفهوم اقتصادی بودن کار را می‌توان به شرح ذیل بیان نمود:
«کار عبارتست از حرکتی که انجام آن موجب شود دیگران نسبت به ثمره آن ح

رکت راغب شوند و مایل باشند با طیب خاطر، برای محصول آن چیزی را پرداخت نمایند.»
به طور خلاصه و با نظر به آنچه که ذکر آن رفت، کار را به صورت زیر می‌توان تعریف نمود:
«کار عبارتست از مجموعه عملیاتی که به منظور استفاده عملی بر روی ماده انجام می‌گیرد، این اعمال نیز به نوبه خود بر انسان و زندگانی او تأثیر خواهد داشت و تغییراتی را در آنها پدید خواهد آورد».
در اسلام از کار به عنوان عمل صالح یاد شده و شرط ورود به بهشت آرمانی، با توجه به مفاهیم عالیه آیات قرآن کریم- دارا بودن سه خصیصه عمده: «ایمان»، «عمل صالح» و «تقوی» ذکر گردیده است. ناگفته پیداست که ثمره ایمان و تقوی در عمل صالح معلوم می‌گردد و انسان مؤمن به مبانی حق، بالقاعده فاعل اعمال صالح و نیکوست و نتیجه عمل صالح او،‌ خیر و نعمت و برکت برای جامعه است و در صورت فقدان ایمان یا تقوی، عمل انسان تباه شده و خیر اخلاقی و انسانی در آن نخواهد بود.
در دین مقدس اسلام حتی نیات خیر دارای ارزش و ثواب هستند، زیرا نیات خیر در حقیقت همان ایده‌ها و طرح‌های مثبت اولیه انجام کارند.
ب:‌ مفهوم وجدان کار
برخی از متفکرین، وجدان را به معنای آگاهی از اندیشه‌های پنهان آدمی می‌دانند. یعنی آنچه که «ناخودآگاه» و حتی «خودآگاه» در رابطه یا اعمال تلقی و ارزیابی می‌نماید. برخی نیز وجدان را قضاوت درونی افراد در باب کردارهای خود دانسته‌اند، زیرا انسان‌ها معمولاً در ارزیابی اعمال خود در خلوت و تنهایی قضاوت‌های منصفانه‌ای دارند و خود را آن‌گونه که هستند، می‌شنا

سند و بر حقیقت اعمال و رفتارهای خود اشراف دارند، هر چند که ممکن است ظواهر اعمال و رفتارهای آنان با آنچه وجدانشان داوری کرده است، تفاوت‌های فاحش داشته باشد.
وجدان کار، یکی از حوزه‌های وجدان انسان است که در سایه اخلاق کاری به وجود می‌آید و مرز بین درست و نادرست و صالح و ناصالح را معین می‌کند.
به عبارت دیگر، «اخلاق» بینش شخصی و روحیه‌ شایسته‌ای است که همه افراد در اجتماع واجد آن هستند و آن را به عنوان فضیلت اخلاقی می‌شناسند، اما ممکن است به آن کمتر توجه کنند. «اخلاق کاری» همان باید‌ها و نبایدهایی است که اجرای آنها در محیط کار، در راستای تحقق اهداف کاری سازمان است و به تعبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، «وجدان را می‌توان وضعیتی دانست که در آن افراد جامعه در مشاغل خود سعی می‌کنند کارهایی که به

آنان محول شده است را به بهترین وجه، به طور دقیق و با رعایت اصول بهینه‌سازی به انجام برسانند».
وجدان کار انسان را وادار می‌سازد تا همواره برای تحقق آرمان‌های ذیل تلاش نماید:
1- کار باید بدون عیب و نقص و در نهایت دقت و صداقت انجام پذیرد.

2- کار باید تا سرحد امکان به نتیجه‌های منطقی و تعریف شده منتهی گردد.
3- کار باید به موقع و در زمان مناسب و لازم آن انجام گیرد.
4- کار باید بدون نظارت و کنترل عوامل خارجی در نهایت صحت و درستی به اتمام برسد.
5- کار باید با صرف کمترین هزینه انجام گیرد.
شناسایی نیروهایی که دارای وجدان کاری قوی می‌باشند، کار آسانی است و معیارهایی که در ذیل به آن اشاره خواهد شد، نمونه‌ای از رفتارهای بارز آنان می‌باشد:
1- بر انگیزه‌ها و ارزشهای درونی متکی‌اند
2- به کنترل‌های درونی مقید هستند.
3- دارای چشم‌اندازهای تحلیلی وسیعی هستند.
4- برای دستیابی به سود بلند مدت، که صرفاً به مادیات محدود نباشد، تلاش می‌نمایند.
5- بر منافع کلان سازمانی تأکید دارند.
6- در برابر غیر‌خود، کاملاً، احساس مسئولیت می‌نمایند.
7- به موضوع گذر زمان کاملاً توجه دارند و حساسیت ویژه‌ای به این موضوع از خود نشان می‌دهند.
شایان ذکر است افرادی که فاقد وجدان کاری‌اند، همواره در خمودگی، ناامیدی و بدبینی به سر می‌برند و رفتار و کردار آنان تفاوت بارزی با گروه گذشته دارد از جمله ویژگی‌های برجسته این گروه می‌توان موارد ذیل را بر شمرد:
1- بر انگیزه‌های بیرونی متکی‌اند.
2- به کنترل‌های بیرونی نیازمندند.
3- چشم‌اندازه‌های تحلیلی محدود دارند.
4- در جستجوی منافع کوتاه مدت هستند، که بیشتر به مادیات محدود است.
5- بر منافع فردی غیر‌سازمانی تأکید دارند.
6- در مقابل غیر خود احساس مسئولیت ندارند.
7- نسبت به گذر زمان بی‌تفاوت هستند.

بودجه و منشاء اصطلاح بودجه
بودجه از نظر لغوی در اصل از کلمه بوژت فرانسوی (Boujette) به معنی کیف یا کیسه چرمی کوچک بوده، گرفته شده و امروزه دیگر متداول فرانسویان نیست. این کلمه برای اولین بار در انگلستان به کار گرفته شد که به روایتی کیف کوچک، حاوی مهر وزارت دارایی آن کشور بود. بعداً نام کیفی شد که صورت دریافتها و پرداختهای کشور را در آن می دادند. برای اولین بار در سال 1773 میلادی هنگامیکه وزیر دارایی انگلستان گزارش مالی سالیانه کشور را در پارلمان مطرح ساخت جزوه ای توسط نویسنده ای ناشناس تحت عنوان (The Bu

dget opened) منتشر شد که ضمن تشبیه وزارت دارایی به شعبده بازی که ابنان حقه ها و کلک های خود را می گشاید به طعنه اصطلاح بوژت در آن مورد استفاده قرار گرفت که با تلفظ انگلیسی به صورت باجت Budget در آمد و سپس با تلفظ باجت (بودجه) وارد دایرهالمعارف فرانسه شد و از آنجا به زبانهای دیگر از جمله به زبان فارسی وارد گردید.
تعریف بودجه (تعاریف بودجه) از دیدگاه های مختلف تعاریف زیادی از بودجه بعمل آمده، اعم از تعاریف علمی، یا قانونی. تعاریف علمی به وسیله، علما و دانشمندان صاحب نظران انجام گرفته، و تعاریف قانونی در قوانین مالی کشورها منعکس شده است. ذیلا هر یک از آنها را به طور جداگانه بیان می کنیم.
الف: تعریف های علمی بودجه
1- بودجه از نظر عامه مردم عبارت از دخل و خرج یا درآمد و هزینه است.
2- بودجه برنامه کار، وضعیت یک فرد، یک خانواده، یک سازمان، یا یک جامعه را به صورت ارقام مالی نشان می دهد.
3- بودجه یک طرح مالی است. در این طرح نیازمندیهای پولی دولت به طور کامل برای مدت محدودی پیش از وقت تعیین می گردد، در برابر نیازمندیهای هزینه اقلام درآمد پیش بینی می شود.
4- بودجه عبارت از طرحی جامع در قالب اصطلاحات مالی که به وسیله آن یک برنامه جاری برای مدت معینی اجرا می گردد.
5- بودجه برنامه مالی است برای عملیات آتی.
6- بودجه عبارت از بیان مالی و یا مقداری سیاستی که در طول مدتی معین از زمان آینده برای وصول به هدف های تعیین شده باید تعقیب شود.
7- بودجه یکی از وسایل مالی، نظارت قوه مقننه بر دولت و نشان دهنده اشکال مالی مداخله دولت در فعالیت های اقتصادی کشور است.
8- بودجه یک سند مالی مربوط به درآمدها و هزینه های دولت است.
9- بودجه یک اصطلاح کلی یک برنامه مالی است برای مدت محدودی از زمان و بودجه دولت عبارت از برآورد هزینه ها و پیش بینی درآمدها برای یک دوره آتی که همراه آن درآمدها و هزینه های قطعی سال گذشته و جاری نیز ارائه می شود.
10- بودجه یک برنامه کار است. یک پیش بینی است و یک مجوز است و می تواند یک معیار هزینه و یک ضابطه سنجش کارائی دستگاه ها باشد.
11- بودجه طرحی است برای تامین هزینه های دولت یا یک بنگاه ا

نتفاعی برای مدتی معین.
12- بودجه یک ابزار مدیریت در اقتصاد ملی است.
13- بودجه نشان دهنده سیاست مالی دولت در جهت اهداف اقتصادی و اجتماعی در یک دوره کوتاه می باشد.
14- بودجه روشی است برای تعیین آنکه چه کارهایی باید انجام شود.
15- بودجه مشتمل بر جریان ورود درآمدها به واحد تجاری و جریان خروج مخارج از آن است.
16- بودجه بیان رسمی سیاست ها، و اهداف مدیریت برای یک دوره معین است.
17- بودجه ابزاری است که ار طریق آن عملا کلیه برنامه های مدیریت بیان شده و در ارتباط با یک ضابطه کمی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
18- بودجه برنامه مالی موسسه برای یک دوره معین است.
19- بودجه درآمد و هزینه قابل قبول را برای یک دوره آتی برآورد کرده، و برنامه عمل، یا روشی برای نگهداری موسسه در یک چهار چوب، به ترتیبی که هدف خاصی تحقق یابد بوجود می آورد.
20- بودجه عبارت از: (نگاه داشتن حساب دخل و خرج دولت و ایجاد توازن میان درآمدها و هزینه ها تا در اثر آن کسری بودجه پیش نیاید.)
21- بودجه ابزاری است برای از بین بردن عدم تعادل های اقتصادی در جامعه.
22- بودجه ابزاری است برای رسیدن دولت به اهدافش در راستای توسعه و رشد اقتصادی.
23- بودجه سندی است که فعالیت های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی دولت برای یک سال در آن پیش بینی می گردد.
24- بودجه عبارت از آئینه تمام نمای وظایف، عملیات و هدف های دولت می باشد.
25- بودجه عبارت از یک نقشه یا برنامه مالی برای یک دوره معین است.
ب: تعاریف قانونی بودجه
اولین تعریف قانونی که از بودجه در نظام حقوقی و حقوق مالی ایران بعمل آمده بدین قرار است:
به موجب ماده یک قانون محاسبات عمومی ایران مصوب مورخه21صفر 1329هجری قمری بودجه را بشرح زیر تعریف نموده است.
بودجه دولت سندی است که معاملات دخل و خرج مملکتی برای مدتی معین در آن پیش بینی و تصویب می گردد. مدت مزبور را سنه ی مالی می گویند که عبارت از یک سال شمسی است.
دومین قانون محاسبات عمومی که در دهم اسفند ماه 1312شمسی به تصویب رسیده بودجه را بشرح زیر تعریف نموده است:
بودجه لایحه پیش بینی کلیه عواید و مخارج مملکتی است برای مدت یک سال شمسی (سنه مالی) که به تصویب مجلس شورای ملی رسیده باشد.
بررسی کیفی و کمی اقلام مندرج در بودجه سنوات گذشته و تغییرات آن ها نشان می دهد که با توسعه فعالیت های دولت، هزینه های دولت نیز نه تنها به صورت تصاعدی افزایش یافته بلکه با مصادیق آن نیز بسیار متنوع گشته، و مبین سیاست های اقتصادی، و اجتماعی می باشد.
امروزه بودجه و مندرجات آن مهمترین ابزار برای اداره اقتصاد ملی است. زیرا در این سند است که سهم دولت را در اقتصاد از کل تولید ناخالص ملی، تولید خالص ملی، درآمد ملی، می توان محاسبه و استخراج نمود.
بودجه سالیانه دولتها در چهارچوب توسعه برنامه های اقتصادی، تهیه و اجرا می شود، و مباحث تازه در رابطه بین بودجه های میان مدت، و بلند مدت اقتصادی عنوان شده است. با توجه به دلایلی که در بالا به آنها اشاره شد.
سومین قانون محاسبات عمومی که آخرین قانون محاسبات رژیم ق

بلی است. در 15 دی ماه 1349 به تصویب مجلس شورای ملی ر

سیده ماده اول این قانون بودجه را به شرح زیر تعریف نموده است.
– بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یکسال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به وصول هدف های دولت می شود بوده، و از سه قسمت تشکیل می شود:
1- بودجه عمومی دولت که شامل اجزاء زیر است:
الف- اعتبارات هزینه برای وزارتخانه ها و موسسات دولتی، این بودجه شامل اعتباراتی نیز خواهد بود که مستقیما مربوط به وظایف یک وزارتخانه، یا موسسه دولتی نیست و تحت عنوان خاص منظور می گردد.
ب- اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای برای اجرای برنامه های زیربنائی.
2- بودجه شرکت های دولتی و بانک ها
3- بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می شود.
چهارمین قانون محاسبات عمومی بعد از انقلاب اسلامی در اول شهریور ماه 1366 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، و در ماده اول این قانون بودجه کل کشور چنین تعریف شده است:
ماده1- بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدها، واگذاری دارائی های مالی، و برآورد هزینه ها، برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها و هدف های قانونی می شود بوده و از سه قسمت به شرح زیر تشکیل می شود:
1- بودجه عمومی دولت که شامل اجزاء زیر است.
الف- پیش بینی دریافتها و واگذاری دارائی های مالی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در سال مالی قانون بودجه به وسیله دستگاه ها و از طریق حساب های خزانه داری کل اخذ می گردد.
ب- پیش بینی پرداخت هائی که از محل درآمد عمومی یا اختصاصی برای اعتبارات هزینه و اعتبارات تملک دارائی ها سرمایه ای و اختصاصی دستگاه های اجرایی می تواند در سال مالی مربوط انجام دهد.
2- بودجه شرکت های دولتی و بانک ها شامل پیش بینی درآمدها و واگذاری دارائی های مالی است.
3- بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می شود.
بطوریکه در این تعریف ملاحظه می شود، دریافت های دولت بطور مستقیم و واگذاری دارائی های مالی بطور غیر مستقیم توسط دستگاه ها وصول می گردد.

جامعه شناسی کار بررسی و مطالعه گروههای انسانی است که از نظر ابعاد و وظایف متفاوتند و برای اجرای کار معین و مشترکی گرد هم آمده‌اند. به گزارش فارس،مسائل مربوط به کار و روابط بیرونی این فعالیتها و همچنین روابط درونی افرادی که این گروهها را تشکیل می‌دهند همگی در قلمرو جامعه شناسی کار قرار دارد؛لیکن چون ماهیت کار بسیار پیچیده و متنوع است و جنبه‌های مختلف فنی،روان شناسی، اقتصادی و اجتماعی آن کاملاً به یکدیگر

مرتبط و وابسته‌اند.
همه انسانها به نظام تولید وابسته اند.اگر خوراک،آب و سرپناه به ط

ور منظم فراهم نمی شد ما نمی توانستیم زنده بمانیم.حتی در جوامعی که هیچ گونه محصولات غذایی کشت نمی شود(مانند فرهنگهای شکار و گردآوری خوراک)ترتیبات منظمی برای تهیه و توزیع منابع مادی لازم وجود دارد.در همه جوامع ،فعالیت تولیدی یا کار،بیش از هر نوع فعالیت دیگری بخش عمده زندگی اکثر مردم را اشغال می کند.در جوامع امروزی برای ما عادی است که افراد در انواع مشاغل گوناگون و فراوانی کار کنند.اما این امر فقط با توسعه صنعتی پدید آمده است.در فرهنگهای سنتی اکثریت مردم به یک فعالیت اصلی اشتغال داشتند:گردآوری خوراک یا تولید خوراک.پیشه های گوناگونی ،مانند نجاری،سنگتراشی یا کشتی سازی،در جوامع بزرگتر معمول گردیده ،اما تنها اقلیت کوچکی از جمعیت به طور تمام وقت به این کارها اشتغال داشتند.

تعریف کار
کار می تواند به عنوان انجام وظایفی تعریف شود که متضمن صرف کوششهای فکری و جسمی بوده و هدفشان تولید کالاها و خدماتی است که نیازهای انسانی را برآورده می کند.شغل یا پیشه کاری است که در مقابل مزد یا حقوق منظمی انجام می شود.کار در همه فرهنگها اساس نظام اقتصادی یا اقتصاد است،که شامل نهادهایی است که با تولید و توزیع کالاها و خدمات سروکار دارند.

موضوع جامعه شناسی کار
مطالعه نهادهای اقتصادی در جامعه شناسی دارای اهمیت زیادی است،زیرا اقتصاد کم یا بیش بر همه بخشهای دیگر جامعه تاثیر می گذارد.فعالیت اقتصادی دارای آن اندازه نفوذ کنترل کننده ای نیست که کارل مارکس به آن نسبت داده است ،اما تاثیر فعالیتهای اقتصادی در هر جامعه ای قابل ملاحظه است.شکار و گردآوری خوراک،شیوه زندگی شبانی،کشاورزی،تولید صنعتی_این شیوه های مختلف تامین معیشت تاثیر بنیادی بر زندگی مردم دارند.توزیع کالاها و تغییرات در موقعیت اقتصادی کسانی که آنها را تولید می کنند نیز به شدت بر همه انواع نابرابریهای اجتماعی تاثیر می گذارند.ثروت و قدرت به طور اجتناب پذیر همراه با همدیگر نیستند،اما به طور کلی ثروتمندترین افراد از جمله گروههای قدرتمند در جامعه اند.
توسعه صنعت،بر خلاف اعتقاد رایج مخصوص جوامع اروپای غربی و آمریکای شمالی نیست.بلکه در حقیقت صنعت گرایی جنبشی است که به طور سریع و متوالی در همه کشورها صرف نظر از ساختار اقتصادی و اجتماعی آنها ،رواج یافته است.به همین دلیل توسعه نیافتگی یا عقب ماندگی را باید در تاخیری که از نظر توسعه صنعت در برخی کشورها وجود دارد،جستجو کرد.بنابراین اگر تنوع و ناهماهنگی ظاهری جوامع را نادیده بگیریم،مسائل مربوط به کار صنعتی و آثار آن به تدریج گریبانگیر همه کشورهای جهان ،اعم از صنعتی و غیر صنعتی می شود.

تعریف جامعه شناسی کار
اگر چه در حال حاظر درباره جامعه شناسی کار حتی در جوامع صنعتی فرضیات و آرای واحدی وجود ندارد،می توان آن را چنین تعریف کرد:
جامعه شناسی کار بررسی و مطالعه گروههای انسانی است که

از نظر ابعاد و وظایف متفاوتند و برای اجرای کار معین و مشترکی گرد هم آمده اند.مسائل مربوط به کار و روابط بیرونی این فعالیتها و همچنین روابط درونی افرادی که این گروهها را تشکیل می دهند همگی در قلمرو جامعه شناسی کار قرار دارد؛لیکن چون ماهیت کار بسیار پیچیده و متنوع است و جنبه های مختلف فنی،روان شناسی ،اقتصادی و اجتماعی آن کاملاً به یکدیگر مرتبط و وابسته اند.

اتحادیه های کارگری و ستیزه صنعتی
زمانی دراز بین کارگران و کسانی که بر آنها سلطه اقتصادی و سیاسی داشته اند ستیزه وجود داشته است.شورش علیه خدمت نظام اجباری و مالیاتهای گزاف و شورشهای غذایی در دوره های بدی محصول در نواحی شهری اروپا در قرن 18 معمول بود .این شکلهای ستیزه کارگری و ماقبل مدرن تا تقریباً یک قرن پیش در بعضی کشورها ادامه داشت.برای مثال اغتشاشات مواد غذایی در چندین شهر بزرگ ایتالیا در سال 1868 رخ داد.این گونه شکلهای سنتی رویارویی تنها طغیانهای غیر عقلانی پراکنده نبودند:کاربرد یا تهدید خشونت بر محدود کردن قیمت غله و سایر مواد غذایی ضروری اثر داشت.
روان شناسی اجتماعی کار صنعتی
رضایت کارگر از کار خود امری روان شناختی است و جنبه فردی دارد؛اما محیط کار ،رضایت از مدیریت و عوامل اجتماعی بسیاری نیز بر آن تاثیر می گذارد.رضایت از کار به دو دلیل اهمیت دارد:
1تاثیر آن بر رفتار فرد
2تاثیر آن بر روابط اجتماعی محیط کار
سنجش سطح رضایت شغلی مبتنی بر این فرض است که اولاً احساس رضایت یا نارضایتی ناشی از نگرشی است که خود نیز تا اندازه ای با چگونگی شغل و مقتضیات مربوط به آن پدید می آید.ثانیاً چنین نگرشهایی عوامل موثر در برخی از رفتارها به حساب می آیند.به طور خلاصه فرض بر این است که نتایج عینی برخی از این رفتارها از قبیل جابه جایی و غیبت،روند ضد تولیدی را تا اندازه ای تبیین می کند و همه اعضای نیروی کار نیز نسبت به مقتضیات عینی کار به طور یکسان واکنش نشان نمی دهند؛بنابراین در این اندازه گیریها باید تفاوتهای فردی را در نظر گرفت.پس رضایت پایدار افراد باید ملاک سنجش رضایت شغلی قرار گیرد.

بیکاری،کار زنان و اقتصاد غیر رسمی
در مطالعه کار و اقتصاد،نمی توان توجه خود را فقط بر افرادی که در وضعیت اشتغال ثابت تمام وقت هستندمتمرکز کرد.در هر زمانی،تنها اقلیتی از جمعیت بزرگسال در نیروی کار مزدبگیر شاغل است.جوانان،افراد سالمند،نسبت بالایی از زنان ،کسانی که از راه درآمدهایی که با کار به دست نیامده زندگی می کنند،و بیکاران همه خارج از آن هستند.اکثر این افراد مسلماً به همان اندازه یا بیشتر از افرادی کار می کنند که دارای مشاغل مزدبگیر تمام وق

ت هستند.دانش آموزان و دانشجویان در زمینه مطالعات درسی خود کار می کنند،افراد بازنشسته برای مراقبت از خانه و باغچه خود کار می کنند،و زنان خانه دار در زمینه امور خانگی و نگهداری و مراقبت از کودکان کار می کنند
(آنها ممکن است کار مزدبگیری نیمه وقت نیز داشته باشند).تنها اقلیت بسیار کوچکی از ثروتمندان در راس نظام طبقاتی ،که می توانند از قِبَل سرمایه گذاریها زندگی کنند،و شمار بسیار زیادتر بیکاران هستند که فعالیت کاری ندارند.برای اکثر مردم ،بیکاری وضعیت خوشایندی نیست.فاقد کار بودن هنگامی که شخص به آن نیاز دارد،و نداشتن منابع لازم برای گذران یک زندگی رضایتبخش،علاوه بر سختی مادی رنج روحی به همراه می آورد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله تاریخچه طراحی تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 2:56 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تاریخچه طراحی تحت فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاریخچه طراحی تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاریخچه طراحی تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاریخچه طراحی تحت فایل ورد (word) :

تاریخچه طراحی

کلمه طراحی در لغت به معنی طرح افکنی و نقشه ریزی آمده است. هنر طراحی از قدیم ترین روشهایی است که انسان برای بیان احساسات خود به کار گرفته است. طراح با ابزار بسیار ساده و بیشتر به کمک خطوط که اغلب در طراحی به عنوان مهمترین عنصر بکار می رفته، احساساتی را که کلمات قادر به بیان آن نیستند، نمایان می کند.

 

طراحی در هر دوره معنای تخصصی، مفاهیم و کاربردهای متنوعی را در بر گرفته است. از این رو مانند واژه هنر با یک تعریف مشخص نمی توان تمام جنبه های آن را بیان کرد. طراحی در هر دوره مفهوم خاصی داشته و هر هنرمندی دید و شیوه ی شخصی خود را ابراز کرده است. در تکنیک طراحی در عین سادگی، قدرت بیان و تاثیرگذاری زیادی وجود دارد. زیرا علاوه بر مهارت در طراحی اندیشه و احساس طراح را نسبت به موضوع در بطن طرح بیان می کند.
طراحی باز آفریدن تصاویر عینی و نمایش تصاویر ذهنی برای تجسم بخشیدن به واقعیت است. طراحی همیشه به آثار دیگر وابسته نیست، چون به تنهایی اثری مستقل و کامل است که

خلاقیت هنرمند را نمایان می کند.

در زمان قدیم، دوره قبل از پیدایش رنسانس در شرق دور میان طراحی و نقاشی تفاوتی وجود نداشته است. در ایران هم نیز طرح و نقش از هم جدا نبوده و هنرمندان ابتدا طرح را با خطوط مدادی که به آن طرح بیرنگ هم می گفتند، ترسیم کرده و سپس آن را رنگ آمیزی می کرد

ه اند.

طراحی مستقل در ایران با هنرمندانی چون محمدی و شیخ محمد آغاز شد و سپس در آثار طراح بزرگ ایران، یعنی رضا عباسی به اوج رسید. اما طراحی به مفهومی که امروز می شناسیم ریشه در غرب دارد. طراحی به صورت مرحله مقدماتی کار هنری از سده شانزدهم میلادی در میان هنرمندان اروپائی متداول شده. طرح و طراحی در دو حوزه design و drawing مطرح می شود. طراحی یا drawing بیشتر احساسات فی البداهه طراح را بیان می کند. اما design نوعی طراحی مرحله به مرحله بر مبنای اصول که جنبه کاربردی دارد. Drawing دامنه بسیار وسیعی دارد و به دلایل مختلفی انجام می شود. بیشتر این طرحها تصاویر انسان، حیوانات، گیاهان و ;;.که اغلب بامداد، زغال و گچ و مرکب اجرا می شدند.

از نظر تاریخی، قدیم ترین آثار کشف شده در طراحی مربوط به سی هزار سال پیش بوده. که از هنر دوران غارها تا امروز آثار بسیار متنوعی به جا مانده است. در این آثار، هنرمند گاه به تصاویر طبیعت نزدیک شده و گاه از آن فاصله گرفته است. بر اساس این ویژگی ها آثار آن دوران به سه دوره تقسیم شده است: دوره هنر نمادین. دوره هنر واقع نما. دوره هنر ذهنی. در آثار دوره نما

دین نوعی واقع گرایی و ذهن گرایی وجود دارد اما در این نمونه ها بیان نمادین بیشترین اهمیت را دارا بوده است.

دوره هنر نمادین یا symbolism انتقال معنی به کمک نشانه تصویری بوده ، مانند شکل صلی

ب که نماد مسیحیت است. دوره هنر واقع نما یا objectivism که عینیت گرایی، تقلید و نمای طبیعت بوده که همان واقع گرایی هم نام دارد.
دوره هنر ذهنی یا subjectivism، ذهنیت گرایی، گرایش به نمایش تصاویر ذهنی در مقابل نمایش عینی طبیعت و روابط طبیعت برای ابداع زبان تصویری شخصی هنرمند.
دوره هنر نمادین، دوره هایی چون هنر عصر سنگ، هنرتمدنهای باستان و هنر تمدنهای دینی بوده است. در هنر عصر سنگ و هنر تمدنهای باستان، نمادهای اساطیری بکار رفته ولی در هنر تمدنهای دینی از نمادهای مذهبی استفاده شده است. آثار عصر سنگ با ابزار ساده و محدود بر روی دیوار غارها، بدنه ظروف سفالین به صورت نزدیک به طبیعت نمایش داده می شده است.

دوره هنر واقع نما شامل هنر یونان و روم باستان که از نظر تاریخی با هنر دوران رنسانس فاصله زیادی دارد. ولی از نظر شیوه واقع نمایی در یک دسته قرار می گیرند. در تاریخ هنر، دوران رنسانس به معنای تولد هنر و ادبیات، بر اساس الگوهای هنر یونان باستان است و از نظر تاریخی به سه دوره تقسیم می شود: مرحله آغازین، مرحله پیشین، مرحله پسین یا اوج آغاز قرن چهاردهم تا اوایل قرن شانزدهم میلادی رواج داشته است. هنرمندان یونانی برای اولین بار در تاریخ، آثاری به تقلید از طبیعت بوجود آوردند. آنها برای نمایش واقع نمایانه طبیعت، به کالبدشناسی، برجسته نمایی و فضای سه بعدی توجه کردند. که نمایش بدن انسان و حالات و حرکات او از زوایای مختلف، مورد توجه خاص هنرمندان یونانی بود. از دوره رنسانس، هنرمندانی چون: جوتو، مازاتچو،

دناتللو، لئوناردوداوینچی و میکل آنژ نمایش تصاویر سه بعدی را به صورت علمی پایه ریزی کردند.
میل و علاقه به طراحی به طور فطری و غریزی از دوران کودکی در انسان وجود دارد. اگر ما ط

راحی را در معنی وسعیتری غیر از تقلید محض از طبیعت در نظر بگیریم و به بیان تصویری و تخیل ن

یز توجه کنیم، تصدیق می کنیم که کودکان طراحان خوبی هستند. زیرا آنها در کمال جرات و اطمینان طراحی می کنند و آنچه را که احساس کرده و نمی توانند به زبان بیاورند، به وسیله خط و رنگ اظهار می دارند.

در تعریف طراحی می توان گفت: طراحی تجسم واقعیاتی است که هنرمند دیده و یا در ذهن خود مجسم کرده وعصاره آن را با خط بیان کرده است. طراحی زبانی است گویا و جهانی که از قید و بند ترجمه ها رها است.
تعریف های متفاوتی از طراحی ارائه شده ولی اصل مطلب رسیدن به یک درک کلی از موضوع است و نه بخاطر سپردن یک جمله و عبارت مشخص.
ذکر این نکته نیز ضروری است که طراحی اساس و پایه هنرهای تجسمی است و به گفته انگر هنرمند فرانسوی : “پیش از آنکه به فکرنقاشی کردن بیفتید، مدت زیادی طراحی کنید. کسی که پی خانه اش را محکم بریزد، با خیال آسوده در آن می خوابد.”
تمرین زیاد، راهنمایی صحیح، مشاهده دقیق واقعیات و بررسی آثار هنرمندان برجسته از جمله عواملی هستند که راه رسیدن به تکامل در هنر طراحی را میسر می سازند.

اجزای طراحی (عناصر بصری) عبارتند از: نقطه، خط(از برخورد چند نقطه)، سطح(دارای دو بعد(طول و عرض) و از برخورد خطوط و یا از تکرار خط به دست می آید.)، حجم(هر شکلی که دارای طول و عرض و ارتفاع باشد.)، سایه روشن(درجات مختلف بین روشنایی و تاریکی مطلق )، بافت(به احساسی چون زبری، نرمی و;از هر سطح )، رنگ، حرکت.

انواع خط و حالات روانی آنها بر روی انسان:
1- خط راست (احساس بی انتهایی را به بیننده القاء میکند و همچنین عظمت و آرامش و خلوص و پاکی ). و از نظر جهت به خطوط عمودی( احساس ثبات و تعادل)، افقی( آرامش، ثبات، آسودگی وحتی غم و اندوه و مرگ) ومورب( ایجاد تحرک، ناپایداری وفعالیت ) تقسیم می شود.

2- خط شکسته ( خشن وبی نظم)

3-خطوط منحنی (نرمش و لطافت، آرامش و شادابی)
ابزار و وسایل طراحی:
تخته شاسی _ گیره کاغذ،
سطوح اثر پذیر:انوع کاغذ و مقوا. انواع کاغذهایی را که می توان به عنوان زمینه کار انتخاب و تهیه کرد عبارتند از: کاغذ کاهی، کاغذ سفید نازک، کاغذ سفید طراحی( به وزنهای مختلف)، کاغذ زبر با شیارهای موازی، کاغذ مکنده، کاغذ پوستی، کالک، گراف، گلاسه و;.وانواع مقواهای سفید و رنگی، مقوای پاستل در رنگهای مختلف، مقوای فابریانو، مقوای ماکت و غیره.

از وسایل اثر گذار هم مداد(که از نظر سختی و نرمی با علامت های Hو B مشخص می شوند. کنار این علایم شمارهایی نوشته می شود که هر چه این شماره ها در مدادهای H بیشتر باشد مغز مداد سختر و در نتیجه اثر این مدادها کمرنگ تر می شود(برای کارهای ظریف). در مدادهای B هر قدر این شماره ها بیشتر باشد، مغز مداد نرمتر و اثر آن تیره تر است(برای کارهایی با خطوط ضخیمتر).
کنته، زغال، مداد شمعی، گچ، پاستل روغنی و گچی، مداد رنگی، راپید و; و محو کن می توان اشاره کرد.

قدرت بصری و حساسیت
به طور کلی دیدن معانی مختلفی چون تماشا کردن، مشاهده کردن، دریافتن، کشف کردن، تشخیص دادن، تصور کردن، آزمودن، خواندن، نگاه کردن،; را داراست، که هر یک از آنها خود بر مفاهیمی دیگر دلالت دارند.
هر چند همه ما سهل و طبیعی می بینیم ولی فرهنگ خاص مربوط به دیدن هنوز به وجود نیامده است. عمل دیدن سریع انجام می شود و همه چیز را به صورتی جامع از نظر می گذراند. حس بینایی هنگام فعالیت به انرژی ناچیزی احتیاج دارد و تقریبا با سرعت نور عمل می کند و در همان حال به ذهنمان اجازه دریافت و ضبط بی نهایت خبر را در زمانی بس کوتاه می دهد. بنا به تعریفی حس بینایی عبارت است از:

توانایی تشخیص و فهم بصری پدیده های موجود در محیط
همه نگاه می کنند و لی همه نمی بینند و مهم انکه همه مثل هم نمی بینند. برای خوب دیدن باید چشم را تربیت کرد. باید با چشم اندیشمند به موجودات نگاه کرد وچشم را به چگون

هنرمند طراح نیز باید بهتر و بیشتر از دیگران به جهان و هر چه در آن وجود دارد توجه نماید. نگاه جستجوگر و نافذ طراح باید تا عمق اجسام رسوخ کند و جزئیات هر شیء و روابط فی ما بین اجزای آن را با دقت و کنجکاوی بررسی کند.
شاید بارها شاهد و ناظر آسمانی نیمه ابری بوده اید که تکه ابرها با وزش ملایم باد جا به جا می شده اند. تغییرات مداوم تکه ابرها از نظر شکل و فرم در برابر دیدگان جستجوگر شما گاه در هیبت یک جوان و لحظه ای دیگر در قالب یک شیء ثبت شده است. در همین لحظه عده بی شماری شاهد این دگرگونی فرم و شکل ابرها بوده اند ولی تصوری را که شما از این پدیده از ذهن گذرانده اید، نداشته اند. تقویت چشم فقط از راه ورزش دائمی( دیدن همراه با تعمق در اجسام و فکر کردن) صورت می گیرد، لذا پیش از آنکه دستهای شما ورزیده شود، چشمتان را تربیت کنید تا دست شما از فرمان چشم و مغزتان پیروی کند.
یاد گرفتن طراحی، در واقع یاد گرفتن چگونه دیدن است، یعنی درست دیدن، عملا چیزها را از طریق درک مشاهده می کنید نه با چشم، پس لازم است هر چیزی را که با چشم می بینید با سایر حواس نیز مورد شناسایی قرار دهید.
قدرت تمیز و تشخیص چشم، خصوصا در ارتباط با ندازه و ابعاد،فرم و شکل، بافت

و ;، یکی از عوامل مهم و اساسی درطراحی به شمار می رود. به طور مثال چشم شما باید قدرت آن را داشته باشد تا ندازه و یا ابعاد مختلف یک جسم را حدس بزند. همچنین باید توانایی اضافه و یا کم کردن این اندازه ها را، یعنی متناسب کردن آنها را داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که چشم انشان نیز دچار خطا شده و چه بسا آنچه را که می بینیم با حقیقت مطابقت نداشته باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله ساکشن تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 2:56 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ساکشن تحت فایل ورد (word) دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ساکشن تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ساکشن تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ساکشن تحت فایل ورد (word) :

ساکشن

یکی از شیوه های موثر در کاهش چربی های اضافی و منطقه ای در قسمت های مختلف بدن، شیوه
ساکشن می باشد.
از قسمت هایی که با این عمل می توان نتیجه مطلوبی با ساکشن حاصل گردد اطراف ران، داخل ران،
کمر، پهلو، شکم، بازوها و قسمت های مختلف دیگر را نیز می توان نام برد.
محل ورود میل های مخصوص ساکشن تنها حدود یک سانتیمترمی باشد. عمل ساکشن را می توان با توجه به موضع عمل در بیهوشی موضعی و یا عمومی صورت گیرد.
پس از عمل استفاده از کرست ها و گن های ویژه که برای قسمت های متفاوت بدن طراحی شده به مدت سه تا شش هفته الزامی است.
تورم، درد، و ناراحتی های خفیف و موضعی می تواند در بعضی موارد تا هفته ها بطول انجامد.
در بعضی موارد تکمیل عمل ساکشن پس از حدود سه تا شش ماه می تواند لازم گردد.
ماساژ دادن محل عمل بعد از سه تا چهار هفته پس از انجام عمل به افزایش گردش خون و تسریع
بازگشت سریعتر به حالت عادی کمک خواهد کرد.
خطرات و ریسکها
• خونریزی
• عفونت
• لخته شدن خون در رگها (ترومبوفلبیت) و شش ها (آمبولی ریه)
• ناهمواری محل ساکشن
• چروک افتادگی پوست محل ساکشن
• کم شدن حس موضعی
پیش شرط برای عمل
• عدم اضافه وزن
• ترک کامل سیگار و دیگر دخانیات حداقل سه هفته قبل از عمل
• عدم استفاده از قرص های ضد بارداری
هنگام تعیین وقت عمل به این مسئله توجه فرمایید که انجام این عمل در فاصله زمانی نزدیک جشن ها و اتفاقات مهم و خاص ممکن است شما را از شرکت در این مراسم بازدارد! حداقل دو هفته فرصت نقاهت بعد از عمل به خود بدهید.

استفاده از محلول کلرید سدیم ایزوتونیک برای ساکشن بیماران بدحال

استفاده از کلرید سدیم ایزوتونیک در ساکشن اندوتراکئال بیماران در ICU هنوز به طور شایعی انجام می شود. براساس مطالعات انجام شده، کلرید سدیم ایزوتونیک ممکن است باعث کاهش اشباع اکسیژن، افزایش فشار داخل جمجمه، افزایش فشار خون، ایجاد دیس ریتمی های قلبی، آپنه و عفونت های بیمارستانی شود. بدلیل این تأثیرات منفی، ساکشن اندوتراکئال با سدیم کلراید ایزوتونیک بعنوان یک اقدام روتین و استاندارد نباید استفاده شود.
آیا رعایت رژیم غذایی و ورزش روزانه برای ایجاد تناسب اندام کافی نیست؟
توصیه میشود افراد چاق قبل ازدرخواست لیپوساکشن تلاش کنند با رعایت رژیم غذایی متعادل وانجام دادن منظم فعالیت های بدنی چربی سوز , وزنشان را تا حد ممکن پایین بیاورند و تقریبا به حد طبیعی برسانند ( میزان کاهش وزن نباید بیشتر از 4 کیلوگرم در ماه باشد) بعد از آنبرای خارج کردن چربیهای مقاوم به ورزش و رژیم غذایی از لیپو ساکشن کمک بگیرند زیراافراط دررژیم گرفتن و زیاده از حد ورزش کردندر رفع چاقی های موضعی موثر نمیباشد.

آیا لیپوساکشن عوارض خطرناکی مانند آمبولی چربی و مرگ و میر دارد؟
خوشبختانه از میان هزاران بیماری که با روش جدید بی‌حسی موضعیعمل شده اند حتی یک مورد مرگ و میر گزارش نشده و عوارض ایجاد شده نیز بسیار جزئی و قابل درمان بوده است.
این روش ازحدود 10 سال پیش در ایران نیز مرسوم شده و امن و بیخطر بودن آن نیز در طی این چند سال کاملا به اثبات برسیده است. امروزه لیپوساکشن با بی‌حسی موضعی پر طرفدارترینعمل زیبایی در دنیا است زیرا با تزریق محلول بی‌حس کننده موضعیچربی های جمع شده در زیر پوست بحالت حل شده در می آیند در نتیجه اولا پزشک بکمک دستگاه مکنده براحتی چربی را از بدن خارج می کند و خطر خونریزی و آسیب دیدن اعضای داخل شکم وجود ندارد ثانیا حجم زیادمحلول بیحسی باعث مسدود شدن عروق پوست میشود در نتیجه قطعات چربی بهیجوجه نمیتوانند وارد جریان خون شوند .
در گذشته لیپوساکشن با بیهوشی عمومی یا بیحسی اپیدورال (بیحسی از کمر به پایین) انجام می شد. ترس امروزی مردم بدلیل عوارض شدیدی است که در لیپوساکشن با روش های قدیمی شایع می باشد.متاسفانه هنوز برخی از پزشکان از این روش های قدیمی و خطرناک استفاده می کنند.
آیا نتایج لیپوساکشن دایمی است و برگشت ندارد؟
نتایج لیپوساکشن طولانی مدت است و محل ساکشن شده نسبت به چاقی مجدد در کوتاه مدت مقاوم است اگر بیماران بعد از لیپوساکشن مجددا اضافه وزن پیدا کننداین اضافه وزن بطور متناسب در کل بدن توزیع خواهد شد با این حال توصیه میشود بیماران بعد از عمل کنترل وزن داشته باشند و پر خوری و کم تحرکی نکنندواگر قصد پرخوری و ورزش نکردن دارند بهتر است به سراغ لیپو ساکشن نروند.
مناسبترین افراد برای لیپوساکشن چه کسانی هستند؟
مناسبترین افراد برای لیپو ساکشن افراد جوانی(کمتر از 40 سال) هستند که از چاقی موضعی در نقاطی از بدن (مثل شکم، پهلو, باسن، رانها) رنج می‌برند.می‌توان طی چند مرحله به فاصله دو هفته نقاطیاز بدن را که عدم تناسب بیشتری دارد با لیپوساکش بهبود بخشید .
بهترین مناطق بدن برای لیپوساکشن کدام است؟
بهترین مناطق بدن برای لیپوساکشن عبارتند از شکم- پهلوها- باسن- ران-سینه ها- بازو- غبغب- زانو و پشت.معمولا در یک جلسه فقط یک ناحیه از بدن لیپوساکشن میشود.گاهی لازم استشکم های خیلی چاق در 2 جلسه ساکشن شوند
لیپوساکشن در چه مکانی انجام میگیرد؟
لیپوساکشن جزو عملهای جراحی بزرگ ( Major)محسوب میشود بنا بر این لازم است که مانند سایر اعمال جراحی در محیطی استریل انجام گیرد. ممکن است حین عمل شرایط اورژانس پیش بیاید بنابر این دسترسی به تجهیزات پزشکی اورژانس و یا انتقال فوری به اورژانس بیمارستان اهمیت زیادی دارد. این عمل را میتوان در اتاق عمل بیمارستان ها و یا مراکز جراحی سرپایی انجام داد. ضرورت دارد که بیماران در حین عمل دائما توسط متخصص بیهوشی کنترل شوند.
نحوه انجام لیپو ساکشن به چه شکل است؟
تکنیک انجام لیپوساکشن آسان بوده و اغلب بیماران بسیار راحت تر از سایر عمل های زیبایی آنرا تحمل میکنند بطوری که بعد از عمل میتوانند با پای خود به منزل برگردند و نیازی نیست که در بیمارستان بستری شوند. نحوه انجام عمل بدین صورت است که ابتدا در اتاق معاینه بیمار بطور کامل معاینه شده و سپس نقاط تجمع چربی علامت گذاری میشود. در اتاق عمل با تزریقمحلول بی‌حس کننده موضعی نواحی علامت گذاری شدهرا کاملاً بی‌حس میکنند.
بعد از آن برش‌های بسیار کوچکی به طول چند میلیمتر در پوست ایجاد کرده و لوله های ظریفی را که از یک سمت به دستگاه مکنده متصل می‌باشد از این برش‌ها وارد لایه های ضخیم چربی در زیر پوست می‌کنند. بدلیل تیز نبودن انتهای این لوله ها بر خلاف روش های قدیمی عناصر حیاتی زیر پوست مثل عروق و اعصاب آسیب نمیبیند.از طرفی با تزریق محلول بی‌حس کننده موضعی,چربی های زاید بحالت محلول در آمده انددر نتیجه دستگاه مکنده براحتی آن ها را به بیرون ازبدن تخلیه می‌کند
بیمار از ابتدا تا انتهای ساکشن بیدار بوده و تخلیه چربیهای زرد رنگ خودرا به چشم خواهد دید. در پایان ساکشن معمولا برشهای پوستی نیاز به بخیهشدن نداردو برخلاف روش جراحی باز (تامی تاک( بهیجوچه برش جراحی بلند و زشت بر روی پوست ایجاد نمیشود.
مدت انجام لیپو ساکشن چقدر است؟
بسته به میزان چربی ساکشن شده از 3 تا 5 ساعت متغیر می‌باشد.
آیابعداز لیپوساکشن درد خواهم داشت؟
افراد از نظر احساس درد بسیار متفاوت هستند.بعضی از بیماران چند ساعت بعد از ساکشن یک سوزش قابل تحمل و یک مقدار کوفتگی در محل ساکشن شده احساس خواهند کرد که البته این درد براحتی با مسکن‌های خوراکی (قرص استامینو فن) بهبود میابد ولی اغلب بیماران از نداشتن درد حین ساکشن و بعد از آن اظهار تعجب میکنند .
آیاممکن است بعد از لیپوساکشن پوست آن ناحیه برای همیشه شل و آویزان باقی بماند؟
طبیعی است که پوست ناحیه ساکشن شده پس از بیرون کشیدن چربیهای اضافی موقتا شل و آویزان خواهدبود اما این حالت با پوشیدن شکم بند مخصوص پس از چند هفته برطرف شده و بدن کاملا فرم خواهد گرفت. جمع شدن و حالت گرفتن پوست ناشی ازخاصیت ارتجاع پذیری ذاتی آن است.افرادی که پوست شکم شان قبل از ساکشن شل و آویزان می باشد ممکن است درکوتاه مدت به خوبی به لیپوساکشن جواب ندهند اما در درازمدت مطمئنا کیفیت پوست بهتر و فرم بدن قابل قبول تر خواهد شد .
بعد از لیپوساکشن چقدر طول می‌کشد تا سایزآن ناحیه از بدن کوچک تر شود؟
معمولاظرف2-4 هفته منطقه ساکشن شده بطور چشمگیری باریک و متناسب خواهد شد.البته اصلاح سایز طی 1 الی 6 ماه هم چنان ادامه خواهد داشت. کسانی که تدارک مراسم خاصی را دارند بهتر است حداقل دو هفته زودتر ساکشن کرده باشند!
مدت مرخصی از محل کار بعد از لیپوساکشن چند روز است؟
بعد از عمل لازم است چند روزی بطور نسبی استراحت کنید. خانم های خانه دار وصاحبان مشاغل آزاد میتوانند فعالیت‌های سبک روزمره را از روز بعد از ساکشن شروع کنند. معمولا در مورد کارمندان و سایر افرادی که کارشان بصورت پشت میز نشینی طولانی مدت است 7 – 3 روزمرخصی لازم است.
آیا لیپوساکشن فقط کاربرد زیبایی دارد؟
بله کاربرد اصلی لیپوساکشن در زیبایی است البته خارج کردن چربی های جمع شده در زیر پوست فواید درمانی نیز دارد مثلاشیوع بیماریهای قلبی باچاقی شکمی ارتباط دارد. اندازه گیری نسبت دور کمر به دور باسن بهترین روش برای پیش بینی خطرحمله قلبی است. کاهش بافت چربی موجب کاهش کار قلب و ریه وکنترل بهترفشار خون در افراد چاق میشود. کنترل قند خون در بیماران دیابتی بعد از لیپوساکشن راحت تر انجام میشود. .ضمنا کاهش بافت چربی , ‌تا حدودی در بهبود درد های ستون فقرات موثر است. مثلاخانم هایی که سینه های بزرک و سنگینی دارند ممکن است دجار دردستون فقرات گردنی بشوند با ساکشن سینه ها و کوچک کردن آنها میتوان تا حدود زیادی این مشکل را برطرف کرد..
با لیپوساکشن چقدر از وزن کم می‌شود؟
لیپوساکشن برای کم کردن وزن بدن نیست بلکه برای کوچک کردن و فرم دادن به مناطقی است که چاقی موضعی دارند.البته بسته به میزان چربی ساکشن شده بین 1 تا 10 کیلوگرم از وزن شما کم خواهد شد. ضمنا بی اشتهایی که از عوارض سودمند ساکشن است به کاهش وزن شمادر ماههای آینده کمک خواهد کرد.. ضمن اینکه تناسب اندام بدست آمده خود به انگیزه ای قوی برای رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت های منظم ورزشی در آینده تبدیل خواهد شد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله جمعیت و تنظیم خانواده تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 2:56 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله جمعیت و تنظیم خانواده تحت فایل ورد (word) دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله جمعیت و تنظیم خانواده تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله جمعیت و تنظیم خانواده تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله جمعیت و تنظیم خانواده تحت فایل ورد (word) :

جمعیت و تنظیم خانواده

مقدمه
تنظیم خانواده مجموعه اقداماتی است که افراد و زوجها را یاری میدهد تا از داشتن فرزند ناخواسته جلوگیری کنند و فاصله بین فرزندان را خود تنظیم نمایند.
آموزش و مشاوره ، تامین وسایل جلوگیری از حاملگی و دسترسی آسان به آن و کمک به کسانی که دچار ناباروری هستند و آموزش خانواده ها درباره فرزندان از جمله دماتی هستند که بهداشت باروری را شامل میشوند. شناخت رشهای مختلف جلوگیری ازبارداری و آکاهی نسبت به مزایا و معایب هر روش میتواند خانواده را برای انتخاب مناسب ترین روش در پیشگیری از حاملگی ناخواسته راهنمایی کند.
اهداف تنظیم خانواده

کاهش مرگ و میر مادران به علل ناشی از بارداری و تامین سلامت آنان
کاهش مرک ومیر کودکان از طریق جلوگیری از رشد و تکامل نابهنجار جنین و کاهش بیماریهای ژنتیکی.
جلوگیری از سوء تغذیه مادران و کودکان با فاطله

گذاری مناسب بین فرزندان
پرهیز از بدنیا آمدن کودک ناخواسته که خود به خود کاهش سقط های عمدی را بدنبال دارد.
داشتن فرزند به تعداد دلخواه و تعیین تعداد آنان با توجه به شرایط حاکم بر خانواده
برخورداری خانواده از سطح زیستی معقول
برخورداری افراد از تعلیم و تربیت بهتر
بهبود وضع مالی خانواده
تضمین ثبات خانواده
تامین بهتر خدمات و تسهیلات عمومی توسط مسئولین برای افراد جامعه
افزایش مشارکت زنان در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی
کاهش رشد جمعیت و هماهنگی آن با توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه
انواع روشهای پیشگیری از بارداری
روش های جلوگیری از بارداری را میتوان به 4 گروه

عمده تقسیم نمود:
1- روشهای طبیعی : منقطع ، ریتم
2- روشهای مکانیکی : کاندوم، دیافراگم ، اسفنج ، کلاهک ، IUD
3- روشهای طبی : قرص ، آمپول
4- روشهای جراحی : توبکتومی ، وازکتومی

 

قرصهای ترکیبی

توضیح روش : یکی از بهترین و مطمئن ترین روشهای جلوگیری از بارداری ، مصرف قرص های ترکیبی ( حاوی استروژن و پروژسترون ) است که به دو شکل یک مرحله ای ( LD و HD ) و سه مرحله ای ( تری فازیک ) موجود می باشد ، مصرف این قرص ها هر روز بوده ، که در بسته های 21 عددی در دسترس هستند .
مکانسیم عمل:
1- جلوگیری از تخمک گذاری
3- ایجاد اشکال در ورود اسپرم به داخل رحم به دلیل افزایش ضخامت موکوس
4- جلوگیری از لقاح از طریق تاثیر بر حرکات لوله های رحم
مزایا :
اثر بخشی بالا ( 9/99 درصد )
برگشت سریع باروری پس از قطع روش

منظم شدن ، کاهش درد و خونریزی قاعدگی
کاهش بروز کیست های تخمدان
کاهش بروز بیماریهای خوش خیم پستان ، سرطانهای رحم و تخمدان
افزایش تراکم استخوانها
عیب ها :
نامناسب بودن برای افراد فراموشکار
نیاز به تهیه (بلیستر ) جدید در هر دوره قاعدگی
مناسب نبودن برای مادران شیرده در 6 ماه اول بعد از زایمان
عوارض شایع :
افزایش وزن
لکه بینی و خونریزی بین قاعدگی ها
حساسیت پستانها
سردردهای خفیف
تهوع

این عوارض در عرض 3-2 کاهش یافته و یا از بین می رود.
موارد منع مصرف مطلق :

شک یا اطمینان به وجود حاملگی
دیابت با بیماریهای عروقی
فشار خون بالا ( 100/160 میلی متر جیوه و بالاتر)
بیماری فعال یا مزمن کبدی
بیماریهای دریچه ای قلب
شک به وجود سرطان پستان ، ابتلا و سابقه آن.
خونریزی های رحمی بدون علت مشخص
سردرد راجعه شامل میگرن با علائم عصبی موضعی
موارد منع مصرف نسبی :
افسردگی خیلی شدید
مصرف ریفامپین یا گریزو فولوین

میگرن بدون علائم عصبی
مشکلات گوارشی که جذب قرص را مختل می کند.
فشار خون بین 100/160 تا 90/140 میلیمتر جیوه
واریس بدون سابقه ترومبوفلبیت
زمان شروع استفاده از قرص :
شروع قرص برای بار اول در 5 روز اول قاعدگی و

برای اطمینان بیشتر روز اول خونریزی قاعدگی شروع شود ، قرص در ساعت خاصی از شبانه روز تا پایان بسته 21 عددی خورده می شود . مصرف بسته بندی پس از یک فاصله هفت روزه آغاز خواهد شد .
در مادران غیر شیرده مصرف قرص 3 هفته پس از زایمان خواهد بود.
مصرف این قرصها را میتوان در پنج روز اول بلافاصله بعد از سقط آغاز نمود.
موارد فراموشی قرص LD و HD:
فراموشی یک قرص : خوردن قرص فراموش شده به محض به یادآوردن
فراموشی 2 قرص : خوردن 2 قرص در 2 شب متوالی و خوردن بقیه مطابق معمول و استفاده از یک روش کمکی دیگر تا یک هفته .
فراموشی بیش از 2 قرص : خوردن بقیه قرص ها ( روزی یک عدد ) ادامه یافته و به مدت یک هفته از روش کمکی دیگری نیز استفاده شود و بلافاصله پس از اتمام بسته ، بسته بعدی ( بدون فاصله هفت روزه ) آغاز می گردد
فراموشی مصرف قرص تری فازیک :
فراموشی یک قرص در کمتر از 12 ساعت : خوردن قرص فراموش شده
فراموشی یک قرص پس از 12 ساعت : قرص فراموش شده خورده نشده ولی مصرف بقیه قرص ها طبق برنامه ادامه می یابد حتماً باید روش کمکی دیگر ( مثل کاندوم ) نیز به منظور جلوگیری از بارداری تا پایان بسته استفاده شود.
هشدارها و چگونگی برخورد با آنها:
در صورت بروز هر یک از علائم زیر مصرف کننده فورا به

بیمارستان ارجاع میشود:
1- درد شدید در قسمت بالای شکم
2- درد قفسه سینه و یا تنگی نفس یا سرفه با خلط خونی
3- تورم یا درد شدید در یک پا
4- مشکلات چشمی ( تاری دید ، دوبینی)
نکات مورد توجهیردهی به دلیل تاثیر آنها بر روی شیر مادر توصیه نمی شود.
از مصرف قرص ها به صورت یک شب در میان یا یک ماه در میان یا هنگام ضرورت خودداری کنید چون خطر حاملگی وجود دارد.
چون مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیکها ، داروهای ضد صرع ، ابتلا به اسهال و استفراغ شدید اثر قرص را کم می کند ، در این موارد باید علاوه بر قرص ها از روش دیگری مثل کاندوم نیز استفاده شود.
محدودیت زمانی و سنی خاص از نظر مصرف قرص وجود ندارد و تحت نظر پزشک ، یا کلینیک تنظیم خانواده تا سالها می توان از همین روش استفاده کرد.
در صورت استفراغ به فاصله 2-1 ساعت بعد خوردن یک قرص از یک بسته دیگر خورده شده و مصرف مرتب بقیه قرصهای بسته اصلی در زمان مقرر ادامه می یابد.
قرص پروژسترونی دوران شیردهی
( مینی پیل )
توضیح روش : قرصهای شیردهی ، قرصهای حاوی پروژسترون تنها هستند . این قرصها دارای مقدار کمی هورمون پروژسترون ، از یک دوم تا یک دهم میزان هورمون قرصهای ترکیبی پیشگیری از بارداری می باشند .این قرصها حاوی استروژن نیستند ، از همین رو به نامهای قرصهای حاوی پروژسترون تنها یا مینی پیل خوانده می شوند ، که مادران شیرده تا 6 ماه پس از زایمان می توانند از آن استفاده کنند .
مکانیسم عمل:

1- دشوار نمودن اسپرم به رحم به دلیل افزایش غلظت ترشحات دهانه رحم
2 – جلوگیری از تخمک گذاری ماهانه
3- تاثیر بر مخاط داخلی رحم
مزایا :
افزایش مدت زمان شیردهی
قابل استفاده در مادران شیرده با موارد منع مصرف استروژن
عارضه شایع :
خونریزی نامرتب رحمی این عارضه معمولاً در ماههای اول مصرف دیده شده و 2 تا 3 ماه پس از آغاز مصرف از بین رفته و یا کاهش می یابد .
موارد منع مصرف مطلق :
خونریزی غیر طبیعی رحمی
اختلالات مزمن یا حاد کبدی ( تومور ، هپاتیت و ; )
ابتلا به سرطان پستان
موارد منع مصرف نسبی :
چاقی شدید
سا بقه سرطان پستان
فشار خون بالا

مصرف هم زمان داروهای ضد تشنج و ریفا مپین
سابقه حاملگی خارج رحم
زمان شروع استفاده از قرص شیردهی:

در صورت قاعده نشدن و تغذیه انحصاری شیر خوار با شیر مادر : 6 هفته پس از زایمان
قاعده شدن و تغذیه انحصاری شیر خوار با شیر مادر : مصرف قرص در یکی از پنج روز اول و ترجیحاً روز اول قاعدگی
چگونگی استفاده از قرص:
هر بلیستر لاینسترول ، دارای 28 قرص بوده که باید هر شب یک عدد از آن راس ساعت معین خورده شود.
شروع مصرف بسته بعدی قرص ، بلافاصله پس از پایان بسته قبلی است.
بین دو بسته قرص نباید هیچ فاصله زمانی وجود داشته باشد.
موارد فراموشی :
فراموشی یک قرص تا 3 ساعت مسئله ای نبوده و ضمن خوردن قرص فراموش شده ، آموزش و تاکید برای خوردن قرصهای بعدی در ساعت مقرر لازم است.
فراموشی یک قرص بیش از سه ساعت : خوردن قرص فراموش شده و مصرف بعدی قرص در ساعت همیشگی همراه با 2 روز استفاده از کاندوم در صورت نزدیکی.
فراموشی دو قرص ( 2 روز ) : خوردن قرص ها یکجا و استفاده از یک روش مکمل دیگر تا 7 روز.
فراموشی بیش از 2 قرص و داشتن نزدیکی محافظت نشده در عرض 72 ساعت اخیر : تجویز روش اورژانس پیشگیری از بارداری و نیز مشاوره برای انتخاب یک روش مناسب دیگر .

موارد قابل توجه :
بین 2 بسته قرص هیچ فاصله زمانی نباید وجود داشته باشد و شروع مصرف بسته بعدی قرص ، بلافاصله پس از پایان بسته قبلی است.
قرص ها هر شب و راس ساعت معین خورده شود.
قرص های شیردهی یک انتخاب مناسب است ، برای زنانی که شیردهی دارند و می خواهند روش خوراکی پیشگیری از بارداری داشته باشند .
این قرص ها باعث کاهش تولید شیر مادر نمی شود .
مگسترون
( روش تزریقی پیشگیری از بارداری )
توضیح روش : یک روش تزریقی پیشگیری از بارداری است که حاوی ماده موثره دپو مدروکسی پروژسترون استات بوده و سه ماه از بارداری پیشگیری مینماید.
مکانیسم عمل:
جلوگیری از تخمک گذاری،
دشوار نمودن رسیدن اسپرم به رحم از طریق افزایش غلظت ترشحات دهانه رحم،
تاثیر بر مخاط داخلی رحم ( اندومتر ) .

مزایا :
اثر بخشی بالا،
آسانی استفاده،
فاصله های استفاده نسبتا طولانی مدت،
کاهش ابتلا به سرطان های آندومتر و تخمدان، (
قابل استفاده در هر دوره سنی،
افزایش شیر مادر،
تداخل نداشتن باتماس جنسی،
عدم نیاز به قطع مصرف قبل از اعمال بزرگ جراحی،
مناسب برای بیماران تشنجی (عدم مصرف همزمان کاربامازپین و فنی تویین).
عیب ها :
تاخیر در بازگشت باروری
لزوم تزریق در فاصله زمانی سه ماهه
عدم پیشگیری از بیماری های مقاربتی از جمله ایدز
احتمال افزایش وزن
آمنوره
عارضه شایع :
1- اختلالات قاعدگی (از آمنوره تا خونریزی نامرتب)
2- افزایش وزن
موارد منع مصرف مطلق :
بارداری،
سرطان پستان،
خونریزی واژینال بدون علت مشخص،
اختلالات شدید انعقادی،

سابقه تومور(آدنوم) کبدی ناشی از مصرف هورمون های استرویید جنسی،
ترومبوآمبولی و یا سابقه آن،
سابقه سکته مغزی،
فشار خون کنترل نشده،
دیابت کنترل نشده،
دیابت با ضایعه عروقی و یا ابتلای دیابت به مدت 20

سال یا بیشتر از آن.
موارد منع مصرف نسبی :
بیماری کبدی
بیماری شدید قلبی
تمایل به برگشت سریع باروری
مشکلات مرتبط با تزریق (ترس ، ; )
افسردگی شدید
فشار خون کنترل شده
دیابت کنترل شده
مول
چاقی
زمان شروع استفاده از مگسترون:
در یکی از پنج روز اول قاعدگی و تا یک هفته از روش کمکی مانند کاندوم استفاده میشود.
چگونگی استفاده از مگسترون :
تزریق هر سه ماهه ( 2هفته زودتر یا دیرتر )
تکان شدید آمپول یا ویال برای ایجاد سوسپانسیون یکنواخت ،
تزریق عضلانی ( بالای عضله بازو یا باسن ) و عمیق ( با سر سوزن بلند ) بدون ماساژ دادن محل تزریق
هشدارها و چگونگی برخورد با آنها:
خونریزی شدید یا طولانی ( دو برابر شدن مقدار و یا مدت زمان قاعدگی )
سردرد شدید همراه با تاری دید
زردی چشم و پوست
تاخیر قاعدگی ( در فردی که حین استفاده از DMPA قاعدگی مرتب داشته است. )
افزایش فشار خون ( در حدی که نیازمند درمان باشد. )
موارد قابل توجه در پیگیریها و مراجعه های بعدی:
تاخیر بیش از دو هفته و وجود قاعدگی ماهانه در طول استفاده از روش: بررسی احتمال بارداری و تذکر به استفاده از یک روش دیگرتا قاعدگی بعدی
تاخیر بیش از دو هفته و آمنوره به دلیل تزریق آمپول: تزریق پس از دریافت پاسخ منفی بارداری
قطع قاعدگی (آمنوره) :عادی، بی خطر و بی

ارتباط با حاملگی
لکه بینی یا خونریزی بین دوره ها: عادی، شایع و بی خطر
خونریزی قاعدگی شدید یا طولانی (مقدار خونریزی یا مدت آن دو برابر معمول): نادر، مهم و نیازمند توجه.
آی- یو- دی
توضیح روش : یک وسیله کوچک حاوی مس است

که در داخل رحم کار گذاشته شده و تا ده سال از بارداری پیشگیری میکند.
مکانیسم عمل:
1 ایجاد التهاب در حفره رحم و صدمه به اسپرم،
2 اختلال در حرکات لوله های رحمی و جلوگیری از انتقال اسپرم و رسیدن آن به تخمک.
مزایا :
اثر بخشی بالا 2/99 درصد
برگشت باروری پس از خروج
مدت اثر طولانی
نیاز نداشتن به یادآوری روزانه
عدم تاثیر بر شیردهی
نداشتن آثار و عوارض هورمونی
قابل استفاده در اوایل منوپوز
عدم تداخل با تماس جنسی
تداخل نداشتن با مصرف داروها
عیب ها :
1- لزوم کارگذاری و خروج توسط فرد دوره دیده،
2- امکان خروج خود به خود،
3- عدم پیشگیری از انتقال بیماری های منتقله از راه تماس جنسی،
4- لزوم معاینه دوره ای.
عارضه شایع :
افزایش خونریزی و درد زمان قاعدگی و برخورد با آن،
خونریزی نامنظم و لکه بینی بین قاعدگی ها و برخورد با آن،
افزایش ترشحات و برخورد با آن.

موارد منع مصرف مطلق :
حاملگی یا شک به آن،
سابقه PID با بستری در بیمارستان،
آنومالی رحم،

نقص سیستم ایمنی،
نئوپلازی درمان شده سرویکس،
فیبروم با شکل غیر طبیعی رحم،
خونریزی شدید قاعدگی یا آنمی،
خونریزی واژینال تشخیص داده نشده،
اختلال انعقادی،
سابقه EP،
احتمال بدخیمی دستگاه تناسلی،
پاپ اسمیر غیر طبیعی،
درفاصله زمانی تشخیص و درمان مول،
نداشتن سابقه زایمان،
سل لگنی.
موارد منع مصرف نسبی :
1 سابقه PID بدون بستری در بیمارستان،
2 داشتن شریک های جنسی متعدد ،

3 بیماریهای دریچه ای قلب نیازمند پروفیلاکسی،
4 سابقه یا ابتلای اخیر به STI’s،
5 اندومتریت پس از زایمان یا سقط عفونی در سه م
زمان شروع استفاده از آی یو دی:
در زمان قاعدگی در پنج روز اول قاعدگی،
6 پس از زایمان ( طبعی ، سزارین) 6 هفته پس از زایمان،
پس از سقط یا کورتاژ غیرعفونی زیر 12 هفته در 5 روز اول پس از سقط ،
سقط بالای 12 هفته پس از 6 هفته ،
مادران شیردهی که قاعدگی آنها برنگشته است (6 هفته پس از زایمان با اطمینان از عدم بارداری).
هشدارها:
1 دیده نشدن و لمس نشدن نخ آی یو دی،
2 تاخیر قاعدگی،
3 حاملگی داخل و خارج رحمی
پیگیری :
1 مراجعه های پیگیری (پس از ماه اول و سپس هر ششماه)،
2 مراجعه پس از 10سال برای خروج و گذاشتن آی یو دی جدید.
بستن لوله های رحمی
( توبکتومی )
توضیح روش : بستن لوله در زنان یک روش دایمی جلوگیری از بارداری است که در آن لوله های رحمی بسته میشود.

مکانیسم عمل:
با بسته شدن لوله های رحمی از برخورد تخمک با اسپرم جلوگیری می شود و لقاح صورت نمی گیرد .
مزایا :
دایمی بودن
عدم نیاز به یاد آوری و مراجعه مکرر
نداشتن عارضه برای سلامتی فرد استفاده کننده روش در دراز مدت
تاثیر نداشتن در روابط جنسی
کاهش ابتلا به سرطان تخمدان

عیب ها :
نیاز به عمل جراحی
پر هزینه و دشوار بودن عمل جراحی برگشت باروری
تذکرهای بعد از عمل توبکتومی:
یک سری دستورات و توصیه های کلی است که بایستی بعد از هر عمل جراحی رعایت شود بعنوان مثال :
تمیز و خشک نگهداشتن محل بخیه
حمام کردن روزانه و;;;
نداشتن رابطه زناشویی حداقل تا یک هفته
خودداری از برداشتن اجسام و اشیای سنگین تا یک هفته.
عوارض غیر شایع:
1- احتمال تغییر میزان قاعدگی
2- افزایش احتمال حاملگی خارج از رحم ( در صورت وقوع ب

ارداری)
3- خطرات سایراعمال بیهوشی
مراجعه به متخصص زنان در صورت بروز هر کدام از این عوارض
هشدارها و چگونگی برخورد با آنها :
2- درد و تورم محل عمل و خروج چرک و خون از آن تا یک هفته ،
3- درد شکمی که بدتر شده یا از بین نرود ،
4- اسهال
5- از حال رفتن
مراجعه به بیمارستان در صورت بروز هر کدام از علائم فوق .
بستن لوله های اسپرم بر
( وازکتومی بدون تیغ جراحی )
توضیح روش : وازکتومی ( بستن لوله های اسپرم بر در مردان ) ، آسانترین و موثرترین روش پیشگیری از بارداری است که بدون تیغ جراحی و معمولا کوتاهتر از 20 دقیقه انجاممیگیرد .
مکانیسم عمل:
بسته شدن لوله های اسپرم ، از ورود اسپرم بهمایع منی جلوگیری مینماید ، در این حالت مایع منی فرد بدون اسپرم بوده و لقاح صورت نخواهد گرفت.
مزایا :
اثر بخشی بالا (نزدیک به 100% )
دائمی بودن
نداشتن اثر منفی بر قدرت مردانگی، میل جنسی و صفت های ثانویه مردانه،
عدم نیاز به یادآوری و مراجعه مکرر،
نداشتن عارضه برای سلامتی،
تاثیر نداشتن بر حجم و ظاهر مایع منی و کیفیت تماس جنسی،
چاق نشدن،

عدم تداخل با تماس جنسی،
افزایش لذت جنسی،
اثربخشی بیشتر، نیاز کمتر به مراقبتهای قبل و پس از عمل.
عوارض شایع :

درد،
سوزش،
کبودی مختصر،
در ناحیه عمل که تا یک هفته رفع می شوند.

تذکرهای بعد از عمل وازکتومی:
– استراحت تا یک روز،
– آب نزدن به محل عمل تا دو روز،
– نداشتن تماس جنسی تا 4 روز،
– پو شیدن شورت تنگ و یا بیضه بند و انجام ندادن کار های سنگین تا یک هفته
هشدارها و چگونگی برخورد با آنها :
1 تب بیش از 38 درجه تا 4 هفته بویژه در هفته اول،
2 درد شدید و عدم پاسخ به مسکن،
3 خروج خون و چرک از محل زخم،
4 تورم بیش از حد اسکروتوم.
موارد قابل توجه در پیگیریها :

 

بهتر است فرد وازکتومی شده ، یک هفته پس از عمل برای معاینه محل عمل به پزشک مربوطه مراجعه نماید.
فرد وازکتومی شده باید سه ماه بعد از عمل از نظر نبودن اسپرم در مایع منی ( آزو اسپرمی ) آزمایش شود لازم است در این مدت و تا اخذ نتیجه آزمایش ، یک روش مطمئن جلوگیری از بارداری ( مانند کاندوم ) مورد استفاده قرار گیرد .
برای پیگیری و اطمینان از موفقیت کامل عمل ، انجام آزمایش بعدی با فاصله زمانی یک ماه از آزمایش اول ( چهار ماه پس از عمل ) ضروری است .
کاندوم
توضیح روش : کاندوم یک وسیله پیشگیری از بارداری از جنس لاتکس است . کاندوم تنها روشی است که علاوه بر پیشگیری از بارداری از انتقال بیماریهای قابل انتقال از تماس جنسی نیز پیشگیری مینماید.
مکانسیم عمل:
جلوگیری از ریختن مایع منی به داخل واژن و ممانعت از رسیدن اسپرم به تخمک.
مزایا :
جلوگیری از انتقال بیماریهای منتقله از راه تماس جنسی(STIs/HIV/AIDS)
کاهش خطر بروز سرطان دهانه رحم
قابل استفا ده در هر گروه سنی
کمک به جلوگیری از انزال زود رس
آسانی استفاده و نداشتن عوارض موضعی و عمومی
نداشتن آثار هورمونی
قابل استفاده بلافاصله پس از زایمان
نداشتن اثر بر شیردهی
عیب ها :
ایجاد حساسیت به کاندوم

 

لزوم استفاده پس از نعوظ
کاهش لذت جنسی به دلیل کاهش حس لمس
احتمال خارج شدن یا پاره شدن آن
موارد منع مصرف کاندوم :
حساسیت به لاتکس و بروز خارش در هر کدام از زوجین
ناهنجاری های دستگاه تناسلی مرد
نکته های قابل توجه در مصرف کاندوم:
استفاده از یک کاندوم جدید در هر بار نزدیکی،
مشاهده و اطمینان از سالم بودن کاندوم باید پیش از مصرف آن ،
لزوم کشیده شدن به روی آلت در حالت نعوظ و قبل از انجام نزدیکی.
لزوم خروج کاندوم بلافاصله پس از انزال.
عدم استفاده از لوبریکانتها (وازلین ، روغن های نباتی گیاهی و .. ) بدلیل افزایش احتمال آسیب به کاندوم و پاره شدن آن.
توجه حین استفاده از کاندوم به سوراخ نشدن آن با ناخن، ا نگشت یا انگشتر.
توجه به باقی نماندن کاندوم در واژن پس از ا نزال.
استفاده نکردن از کاندومهای شکننده تاریخ گذشته، تغییر شکل، تغ

ییر رنگ یافته و یا کاندوم با بسته بندی داخلی صدمه دیده.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله سلامت روان و معلم کارکنان مدرسه تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 2:56 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله سلامت روان و معلم کارکنان مدرسه تحت فایل ورد (word) دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سلامت روان و معلم کارکنان مدرسه تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سلامت روان و معلم کارکنان مدرسه تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سلامت روان و معلم کارکنان مدرسه تحت فایل ورد (word) :

سلامت روان و معلم کارکنان مدرسه

هر عاملی که باعث ایجاد ناتوانی در انسان شود، از مصادیق بیماری‌ها محسوب می شود. یادگرفتن بخصوص در دوران تحصیل یک توانایی است و مشکلا

ت سلامت روان که باعث درجه‌ای از ناتوانی در انسان و گاهی اضطراب بیش از حد می شود، بیماری است و باید برای درمان آن نزد درمانگر توانارفت.
بین 10 تا 20 درصد افراد جامعه ممکن است درجاتی از مشک

لات روانی داشته باشند، که درمان آن نیازمند مراجعه به پزشک است. توجه به این نکته ضروری است که هر بیماری روانی به منزله دیوانگی نیست و زمینه‌های فردی یا ارثی، عوامل رفتاری و عوامل محیطی از علل بروز بیماریهای روانی می باشند .
همه دانش آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند آرزوی مشترکی دارند و آن ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل است ولی امکان اینکه همه بتوانند در رشته مورد علاقه خود قبول شوند وجود ندارد. اگر انحصاراً ورود به دانشگاه برای دانش‌آموزان معیار موفقیت و ارزش شود می تواند موجبات افسردگی آنها را فراهم کند.
واقع گرا نبودن و داشتن آرزوهای بزرگ و عدم توجه به محدویت‌های جامعه از زمینه‌های دیگر بروز افسردگی است که مهارآنها تلاش همه جانبه ای را از طرف مسئولین و آحاد جامعه می طلبد.
کنترل عوامل محیطی، فردی، ژنتیکی و شناختن توانایی‌های هر فرد در

داشتن احساس خوشبختی، از عواملی می باشد که باتغییر ‌آنها می‌توان یک زندگی خوب و سالم درجامعه ایجاد کرد.
امروزه در نقش و وظایف مدارس بسیاری از کشورهای جهان دگرگونی

های عظیمی رخ داده است. این تحولات باعث شده تا علاوه بر نقش سنتی مدرسه یعنی آموزش صرف و رشد مهارت هایی مانند خواندن و نوشتن و اکتساب دانش، نقش پرورش روان و تکامل انسان نیز مورد توجه قرار گیرد.
در حال حاضر در بسیاری از کشورها فعالیت های پرورشی و بهداشتی وسیعی به عهده مدارس گذاشته شده است که مطالعات حکایت از نتایج و پیامدهای مثبت آن دارد.
در کشور ما نیز با توجه به خیل عظیم دانش آموزان و همچنین نقش سلامت روان در پرورش کودکان و نوجوانان ، توجه بیشتر به نقش پرورشی مدارس ضرورت تام دارد. حال زمان آن است که با ایجاد زمینه های مناسب به ارتقای بهداشت روان و سطح سلامت در مدارس پرداخته و شرایطی فراهم شود تا مسئولان مدارس، برنامه ریزان، مشاوران، روان شناسان و دیگر دست اندرکاران آموزش و پرورش از طریق آشنایی با موضوعات بهداشت روان، نونهالان این آب و خاک را برای دست یابی به روان سالم یاری دهند. بهداشت روان صرفاً در محیط سالم فیزیکی به دست نمی آید بلکه محیط سالم روانی نیز یک اصل مهم است. چه بسا که محیط فیزیکی کودکان، سالم و آرام باشد اما محیط روانی آنها از درون ناامن و اضطراب انگیز باشد.

بهداشت روان نوجوانان وجوانان
بهداشت و سلامت روان نوجوانان وجوانان موضوعی است که به توجه جدی نیاز دارد. امروزه با استفاده از برنامه های مختلف مانند آموزش مهارت های زندگی، آموزش بهداشت روان ، مداخلات بهداشتی مبتنی بر مدرسه و نیز درمان های تخصصی، می توان به کودکان

کمک کرد تا زندگی مفیدتر و رضایتمندانه تری داشته باشند.
همه کودکان در زندگی خود با استرس های شدیدی روبه رو می شوند که بخشی از آنها ناشی از تغییرات رشد بهنجار کودکان است، مانند رشد و تغییرات هورمونی و همچنین تغییراتی که در ارتباط با والدین و اجتماع رخ می دهد. استرس های دیگر از عمومیت کمتری برخوردار است و شامل فشار برای پیشرفت در مدرسه ، نقل و انتقال خانواده ، نزاع والدین ، طلاق، تغییر مدرسه یا فشار دوستان برای سوء استفاده از مواد می شود.
بسیاری از نوجوانان وجوانان بدون این که دچار مشکلات رفتاری یا تحصیلی جدی شوند این دوره را پشت سر می گذارند و این امر به عواملی چون مهارت های مقابله ای موفقیت آمیز ، میزان حمایت های قابل دسترس و میزان استرس های محیطی وابسته است. متأسفانه تشخیص کودکانی که مشکلات سلامت روان دارند تا پیش از بروز مشکل، امردشواری است ، بنابراین در برنامه ریزی های بهداشتی همه کودکان و نوجوانان باید مدنظر قرار گیرند و دامنه گسترده ای از مداخلات، از آموزش مهارت هایی برای سلامت روان گرفته تا مداخلات اختصاصی بهداشت روان به کار گرفته شود.
تقریباً یک پنجم کودکان بدون در نظر گرفتن این که کجا و چگونه زندگی می کنند در دوران کودکی دچار اختلالات رفتاری، هیجانی می شوند. حتی با محافظه کارانه ترین برآورد هم می توان ادعا کرد که 10 درصد کل کودکان، در طول این دوره دچار آشفتگی های روانی می شوند که با آسیب های جدی همراه است.
برای تأمین نیازهای کودکان و نوجوانان باید بین نهادهای جامعه نگر، نهادهای مربوط به جوانان و سازمان های ورزشی ، نهادهای مذهبی ، موزه ها ، پارک ها و کتابخانه ها و; از یک سو و ازسوی دیگرخانواده ، مدرسه ، سازمان های بهداشتی، رسانه های گروهی و دولت، همکاری و فعالیت مشترک ایجاد شود.
نقش مدارس در ارتقای بهداشت روان
مدرسه برای بهبود زندگی بسیاری از کودکان و نوجوانان فرصت بسیار مناسبی فر

اهم می کند. به موازات حرکت ملت ها در جهت آموزش همگانی، نقش مدارس در ارائه خدماتی مانند خدمات بهداشت روان در امور تحصیل اهمیت روزافزون یافته است. به دلائل زیردر حال حاضر مدارس با حمایت کامل خانواده و اجتماع بهترین محل برای برنامه های جامع بهداشت روان به شمار می رود:
– مدارس قوی ترین سازمان اجتماعی و آموزشی قابل دسترسی برای مداخله هستند.
– مدارس اثر عمیقی بر کودکان ، خانواده ها و اجتماع می گذارند.
– مدارس مانند شبکه ای امن از کودکان در برابر خطراتی که بر یادگیری، رشد و سلامت روانی اجتماعی تأثیر می گذارد محافظت می کنند.
– مدرسه همگام با خانواده نقش تعیین کننده ای در ایجاد یا تخریب عزت نفس کودک و احساس شایستگی آنان دارد.
– مدرسه در زندگی بسیاری از کودکان و رشد قوای آنها نقش اساسی دارد، بویژه هنگامی که خانواده از ایفای نقش های اساسی خود ناتوان باشد.
بنابراین مدارس برای بسیاری از کودکان حساس ترین و مناسب ترین نقطه مداخلات بهداشت روان است. از آنجا که همه کودکان بخصوص کودکان در معرض خطر وارد مدرسه نمی شوند یا مدرسه را ترک می کنند ، برای ماندن این کودکان در مدرسه یا دسترسی به کودکانی که مدرسه نمی روند باید به فکر استراتژی های دیگر بود.
توانایی و انگیزه ی کودکان برای ماندن در مدرسه، یادگیری و استفاده از آموزه -هایشان متأثر از سلامت روان آنان است و نیز برسلامت روان آنهاتأثیرگذاراست.
محیط و موسسات آموزشی در سطوح مختلف کودکستان ، دبستان ، دبیرستان و دانشگاه از عواملی هستند که تأثیر اساسی در بهداشت روان افراد دارند. کار آموزش و پرورش در آموزشگاه ها در واقع دنباله ی کار پرورش شخصیت افراد در محیط خانواده است. کودکان د

ر محیط آموزشگاه ها یاد می گیرند که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشند و نقش خود را در اجتماع ایفا کنند. آنان می آموزند در چه محدوده ای بیندیشند و حس همکاری داشته باشند. این محیط می تواند ارتباط درستی با کودک برقرار کند و او را آماده پذیرش مسئولیت تصمیم گیری و حل مسائل زندگی سازد.

کودکانی که تازه به محیط آموزشگاه پا می گذارند مسلماً از شرایط یکسانی برخوردار نیستند، زیرا هریک از آنان در محیط خانوادگی خاص خود تربیت شده اند و والدین آنها سلیقه های تربیتی متفاوتی دارند. مربیان و آموزگاران باید با درایت این مسائل را درک کنند و کودکان را با محیط جدید تطبیق دهند.
آموزشگاه محیطی نیست که فقط مسائل و مطالبی به کودک القا شود، بلکه در این محیط اخلاق و رفتار کودک نیز تکوین می یابد. کودکی که به مدرسه می رود به دنبال احساس تعلقی مشابه آنچه در خانه تجربه کرده است می گردد و در صورتی که در خانواده به این احساس دست نیافته باشد در پی جبران آن در مدرسه است. هرگاه نتواند در گروه همسن خود به احساس ارزشمند بودن برسد برای نشان دادن این که فرد باارزشی است درصدد جلب توجه دیگران برمی آید. این جلب توجه ممکن است به شیوه های مختلفی بروز کند. برخی کودکان از طریق پیشرفت تحصیلی ، ورزشی و اجتماعی این نیاز را در خود رفع می کنند. کودکی که محرومیت خود را به صورت پرخاشگری نشان می دهد در کلاس اختلال به وجود می آورد و باعث ناراحتی معلم و مدیر مدرسه می شود. کودکی که خشم خود را فرو می خورد، به صورت موقت رفتارش را کنترل می کند ولی در نهایت دچار نافرمانی ومشکلات رفتاری می شود. معمولاً دلایل ناسازگاری در کلاس درس روشن است. هر کودکی میل به موفقیت دارد. ولی اگر وظایف او خارج از حدود استعداد و علاقه اش باشد احساس ناکامی و بی حوصلگی خواهد کرد. این احساس محرومیت آزاردهنده است و او باید به گونه ای آن را جبران کند. این جبران ممکن است به صورت آزار رساندن به معلم ، تخریب کتاب و صندلی و نیز اذیت کردن همکلاسی ها جلوه نماید. هر کودکی د

وست دارد دیگران و بخصوص معلم و هم کلاسی هایش بدانند که او بااستعداد است .هرچند تا حدی کم استعداد باشد باید به طور کلی او را همان طور که هست قبول کنند. این پذیرش از طرف دیگران و معلم به او احساس اعتماد به نفس و اطمینان خاطر می بخشد و او را شخصی باارزش نشان می دهد.
نقش معلم در بهداشت روان کودکان :
تحقیقات گوناگون در این زمینه نشان می دهد رفتار دانش آموزان دبستانی ب

سیار به رفتار معلمان آنها بستگی دارد، چنانچه معلمی روش محبت آمیز همراه با انضباط منطقی در کلاس خود به کار گیرد از همکاری علاقه مندی و قدرت ابتکار شاگردانش بهره مند خواهد شد. برعکس معلمی که از روش پرخاشگرانه و زور و تهدید استفاده می کند، شاگردانش نیز با بی انضباطی در کلاس ، بی توجهی به درس و پرخاشگری صریح ظاهر می شوند. چنین معلمی نمی تواند منبع دانش برای اطفال باشد و اگر از طریق تنبیه و پرخاشگری هم بتواند انضباط را در کلاس حاکم سازد چنین حالتی پایدار نخواهد بود و نمی تواند احساس همکاری و علاقه مندی در شاگردان به وجود آورد. میل به پیشرفت درسی در اغلب کودکان وجود دارد و این تمایل تنها هنگامی ارضا می شود که هدف های مورد نظر کودک خارج از دسترس او نباشد. تلاش معلم نباید تنها به این منجر شود که دانش آموزان بهترین نمره را کسب کنند، بلکه باید بکوشد به هر فرد به اندازه توانایی او مسئولیت دهد و تا حد امکان به پرورش فکری ، روانی و جسمانی کودک بپردازد. معلمان در محیط آموزشگاهی می توانند با ارائه ارزش های صحیح و منطقی بزرگسالان به دانش آموزان به نحو احسن کمک کنند. دادن پاداش مناسب ، جهت همانندسازی و یاری کردن آنها و رضایت داشتن از محیط مدرسه از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا کودکان بعضاً با کنترل درونی نامناسب و اجتماعی شدن نامطلوب به مدرسه می آیند. اگر کمک معل

مان نباشد چنین کودکانی در مدرسه نیز شکست می خورند و انگیزه بسیار کمی برای پذیرش ارزش های صحیح مدرسه خواهند داشت . کودکی که رضایت کافی از مدرسه به دست نیاورد اغلب در همانندسازی با اولیای مدرسه شکست می خورد و با مشکلات انضباطی و تحصیلی مواجه می شود و در نهایت عده زیادی از آنها ترک تحصیل می کنند.
امروزه بیشتر روان شناسان تربیتی معتقدند کارکنان مدرسه در سلامت روان دانش آموزان دارای نقش های حرفه ای هستند. مسئولیت اولیای مدرسه فقط در پرورش

نیروی عقلی و آشنا کردن دانش آموزان به مسائل اجتماعی و اخلاقی خلاصه نمی شود. مدرسه مسئول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگارانه و تأمین بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانش آموزان است.
در مدرسه فرزندان عاطفه و محبت را تجربه می کنند، معلم با محبت و توجه، آنان را در مسیر صحیح هدایت می کند. دانش آموز در مدرسه چگونگی برقراری روابط درست عاطفی و سازگاری با دیگران و مسوولیت پذیری را می آموزد و راه های مبارزه با کینه توزی ، دیگرآزاری و حسادت را یاد می گیرد.
تحقیقات متفاوتی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد رفتار کودکان دبستانی بستگی زیادی به رفتار معلمان آنها دارد و چنانچه معلمی روش محبت آمیز همراه با انضباط منطقی را در کلاس خود به کار ببرد از همکاری ، علاقه مندی و قدرت ابتکار شاگردانش بهره مند می شود.
نقش الگویی معلم و نفوذی که او در انضباط دادن به رفتارهای دانش آموزان دارد بر همگان روشن است. از آنجا که دانش آموزان یکی از الگوهای مهم رفتاری خود را معلمان قرار می دهند، اگر معلم از ویژگی الگودهی خوبی برخوردار باشد می تواند تأثیرات عمیقی در رشد شخصیت و بهداشت روان دانش آموزان باقی بگذارد.
معلمی که الگوی تعاملی و متعادلی میان خود و دانش آموز برقرار می کند و در این ارتباط به شخصیت و نیازهای دانش آموزان توجه کافی دارد و کارها را بر اساس استعدادها و تمایلات، میان شاگردان تقسیم می کند، نقش بهتری را در بهداشت روان دانش آموزان ایفا خواهد کرد.
به بیان دیگر معلم باید کودک را بپذیرد هرچند نمی تواند همه رفتار های او را بپذیرد. به کودک باید احترام گذاشت و به عنوان انسانی با توانایی های بالقوه به او ارج نهاد. هرچند او کوچک تر و ناپخته تر، کم دانش تر و کم تجربه تر از معلم است. معلم نباید کوشش خویش را صرف حکمرانی بر کودک کند، بلکه باید سعی در جهت دادن اعمال کودک به سوی پیشرفت موفقیت آمیز و سازگاری هر چه بیشتر کند.
ماهیت این رابطه ی کمکی ، بستگی به احساسات واقعی معلم دارد. معلم باید قادر به بیان و ابراز احساسات واقعی خویش باشد تا آن که کودک بتواند او را به عنوان یک

انسان شریف و قابل اعتماد ببیند و نه فردی که پیوسته چیزی را از او پنهان می دارد.
چنین معلمی در عین حال که درصدد ایجاد تغییر مطلوب در رفتار کودک است هرگز برای او تهدیدآمیز نیست. او نسبت به زندگی گذشته و حال کودک تعصبی ندارد بلکه آینده کودک را بر حسب توانایی هایش در نظر دارد. اگر معلم بتواند به کودک تفهیم کند که سعی دارد به او کمک کند و اگر بتواند به کودک نشان دهد که صفات و عادات خوب کودک را می شناسد بیشت

ر قادر خواهد بود به نتایج مطلوب دست یابد.
مهم ترین شرط معلم خوب از لحاظ بهداشت روان این است که او با کمال صمیمیت و خلوص نیت کودکان را دوست بدارد و از رفتار آنان آزرده نشود ، بلکه با صبر و حوصله و خوشرویی، سعی کند به عمق مشکلات کودکان پی ببرد و در حل این مسائل تا حد ممکن بکوشد.
معلم نباید تمام تلاش خود را صرف این کند که دانش آموزان بهترین نمره را کسب کنند بلکه باید بکوشد به هر فرد به اندازه توانایی او مسئولیت دهد و حتی الامکان در پرورش فکری و روانی و جسمانی کودک بکوشد.
روشی که اکنون در ارزشیابی تحصیلی به کار می رود روش نامطلوبی است زیرا نمرات آنقدر دقیق نیستند که معلم بتواند میان 15 و 16 یا 9 و 10 را بخوبی تشخیص دهد و فرق بگذارد. بعلاوه همیشه برای شاگرد هدف مطلق کاملی وجود دارد که او باید با تمام قوا برای به دست آوردن آن بکوشد. حتی درصورتی که دانش آموز نمره کامل هم بگیرد، ممکن است تمام مطالب را نداند. در ضمن از نظر بهداشت روان نامطلوب است که برتری جویی را ملاک نظر کودکان قرار دهیم. هدف کودک نباید رسیدن به بهترین شرایط و برتری جویی باشد بلکه مقصود باید صرفاً کسب دانش باشد تا به وسیله آن شخص برای خود و دیگران سودمند واقع شود. نمره و بویژه نمره ی عددی ، کودکان را به رقابت شدید تحریک می کند در حالی که از نظر تربیتی و روانی صحیح نیست که هدف عمده ی تحصیل فقط آرزوی غلبه بر دیگران باشد.
نتایج مضر این روش (نمره دادن) بیش از همه متوجه افراد کم هوش می شود، زیرا آنها قادر به رقابت با دیگران نیستند و از این بابت احساس حقارت ، حماقت و شکست شدید خواهند کرد. شکست همیشه نامطلوب است و شکست هایپی درپی معمولاً منجر به رفتار غیرعادی خواهد شد. موفقیت تجربه مثبت و مفیدی است که باعث ایجاد تعادل شخصیت و احساس اعتماد به نفس می شود.
یکی از عوامل مؤثر بر سلامت روان دانش آموز، درک شدن او توسط معلمش است. معلم باید در ارتباط با شاگردان آنچنان رفتاری داشته باشد که شاگرد تنبل و قوی و

فقیر و غنی همه خیال کنند که معلم به خاطر هر یک از آنان به کلاس درس آمده است. اگر دانش آموز درک شود به آن معلم علاقه مند شده، به سوی او کشیده خواهد شد ، در دیدارش آثار شادمانی و نشاط و خرمی موج خواهد زد و اگر به او بگویند که این معلم دیگر به این مدرسه نخواهد آمد اشک چهره او را در برخواهد گرفت.
امروزه ناله بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی از این منظر بلند شده است و همه فریاد می زنند که معلمان ما را درک نمی کنند، ما می خواهیم آنان ما را درک کنند، همان طور که هستیم ما را شناسایی کنند. با همه دشواری ها شخصیت هایمان را بشناسند ، با

همه عیوب و نارسایی هایمان، با همه آرمان ها و اندیشه هایمان ما را دریابند. به عبارت دیگر آنها می گویند ما می خواهیم معلمان همه وجود روحی ما را لمس کنند نه این که تنها به درس دادن قناعت کنند.
نظام تعلیم و تربیت مدرسه باید چنان باشد که در آن هر دانش آموزی بتواند دوست داشتن و دوست داشته شدن و احساس ارزش را تجربه کند. معلمی که به مقام انسانی کودکان و نوجوانان ارج می نهد و خالصانه سعی دارد آنچه را که می داند به دانش آموزان بیاموزد ، نه تنها نیازهای روانی آنان را ارضا می کند بلکه برقراری روابط صحیح عاطفی ، سازگاری با دیگران و مسئولیت پذیری را نیز به ایشان می آموزد. در چنین فضای تربیتی افراد به بلوغ عاطفی می رسند و از لحاظ روانی سالم بار می آیند.
نتیجه گیری :
فلسفه تعلیم و تربیت عصر ما با سال های گذشته متفاوت است. به این معنی که هدف آموزش و پرورش تنها تعلیم دروس نیست ، بلکه هدف پرورش جسم و روان دانش آموزان است. برآوردن احتیاجات جسمانی و اجتماعی، روانی کودک در مدرسه، قسمت عمده ای از تربیت او را شامل می شود که از عوامل بسیار مهم پرورش کودک است.
اگر چه تربیت جسمانی کودک در مدارس از سال ها پیش مقرر شده و امکاناتی در مدارس فراهم آمده ولی موضوع سلامت روان کودکان هنوز به شکل صحیح مورد توجه و قبول مدرسه قرار نگرفته و بر اساس این غفلت ، مدرسه ، به طور غیر مستقیم در ازدیاد اختلالات روانی کودکان موثر واقع شده است.
باید بپذیریم مسئولیت اولیای مدرسه به افزای

ش علم و آشنا کردن دانش آموزان به ارزش های شناختی، اجتماعی و اخلاقی خلاصه نمی شود، بلکه آنها مسئول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگار و تأمین بلوغ فکری و سلامت روان کودکان و نوجوانان نیز هستند. همچنین توجه مربیان و والدین به این نیاز های روانی، اجتماعی نه تنها زمینه مساعدی برای شکوفایی استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان را فراهم می آورد، بلکه در بهبود سلامت روان آنها نیز مؤثر خواهد بود

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >