سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زنده کننده جان و روشنی بخش خرد و کشنده نادانی است . [امام علی علیه السلام]

تحقیق عملیات عراق اولین بازتاباها تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:13 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق عملیات عراق اولین بازتاباها تحت فایل ورد (word) دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق عملیات عراق اولین بازتاباها تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق عملیات عراق اولین بازتاباها تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق عملیات عراق اولین بازتاباها تحت فایل ورد (word) :

نقش نیروهای بریتانیایی
7-2- همکاری دریایی نیروهای آمریکایی و انگلیسی در هفته ژانویه 2003 شروع شد و خطور نیروهای سلطنتی انگلستان در خلیج فارس را تحکیم بخشید. گروه عملیاتی دریایی به رهبری و ناو HMS ARK ROYAL که یک ماه قبل از آغاز عملیات از منطقه آسیا و اقیانوسیه به سمت خلیج فارس حرکت کرده بود، حدود 9 هزار نفر نیرو را در اختیار داشت. این گروه عملیاتی مجهز به زیر دریایی های مسلح به موشکهای تام هاوک و امکانات مناسب آبی – خاکی و ناو هلی کوپتربر HMS OCEAN بود و نیروها تیپ سوم کماندویی تفنگداران سلطنتی، گردان های 40 و 42 کماندویی با حدود 4 هزار نیرو و تسهیلات بیمارستانی ناو RFA ARGUS را در اختیار داشت. اعزام این میزان نیرو و تجهیزات از سال 1982 به این سود جنگ با آرژانتین بر سر جزایر مالونیاس (فارلکند) بی سابقه بود. گروه عملیاتی مذکور به محافظت از نیروها، اجرای عملیات مین روبی و نیز تامین پشتیبانی و لجستیکی دریایی جهت پشتیبانی از عملیات نیروهای مشترک درساحل مبادرت نمود.
8-2- در 20 ژانویه 2003 وزیر دفاع دستور اعزام نیروی زمینی اصلی متشکل از نیروهای ذخیره مجهز به تانکهای Challenger2 خودروهای زرهی رزمی، توپهای خودکششی AS90 و تعداد زیادی هلی کوپتر را صادر کرد.
این نیرو که تعداد افراد آن بالغ بر 28 هزار نیرو بود، بزرگترین مورد اعزام نیرو به خارج از مرزهای بریتانیا پس از جنگ اول خلیج در سال 1991 بود و اکثر نیروهای آن از پایگاه های آلمان و بریتانیا (اسکاتلند، انگلستان، ولز و ایرلند شمالی) بودند.
در اولین مرحله عملیات، تیپ شانزدهم تهاجم هوایی نیمی از توان تهاجم هوایی نیروهای ائتلاف را تشکیل می داد و تیپ هفتم زرهی محافظت خوبی از نیروهای زرهی (تانک ها) خود به عمل آورد.
9-2- نیروی هوایی سلطنتی قبل از عملیات حدود 25 هواپیما و هزار نفر نیرو را در خلیج فارس مستقر کرده بود و به طور مداوم پرواز هایی را برای تقویت مناطق پرواز ممنوع شمال و جنوب عراق و محدود کردن احیای نیروی هوای و امکانات دفاع ضدهوایی عراق انجام می داد. در ششم فوریه 2003 وزیر دفاع با صدور حکمی تعداد هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی در منطقه را به 100 فروند هواپیمای بال ثابت و تعداد نیروهای آن را به 7000 نفر افزایش داد. علاوه بر این، چندین فروند هواپیمای شنود و کنترل راداری E33-D هواپیماهای شناسایی Canberra, Nimrod هواپیماهای ترابری و سوخت سان VC10 هواپیماهای ترابری هرکولس (C130) هواپیماهای دفاع هوایی TornadoF3 و ‏Tornado GR4 و Harrier GR7 برای تقویت نیروی هوایی سلطنتی به منطقه اعزام شدند. دو نوع هواپیما با تسلیحات هدایت شوند مانند موشک هوا به زمین Storm Shadw که بر روی هواپیماهای Tornado GR4 نصب شدند، مسلح شدند. فرماندهی مشترک هلی کوپتری نیز بیش از 100 فروند هلی کوپتر از جمله هلی کوپترهای پشتیبانی Puma و Chinoock را به منطقه اعزام کرد.
10-2-نیروهای انگلیسی، 46 هزار نفر از کل 467 هزار نفر نیروی ائتلاف را تشکیل می دادند. حدود هزار نفر از متخصصین ارتش انگلستان خدمات تخصصی مانند مین روبی دریایی خنثی سازی عیب و شناسایی هوایی را ارائه کردند، حدود 20 کشور جهان نیروهایی را به پایگاه های منطقه اعزام کرده بودند و بسیاری دیگری پشتیبانی مهم اطلاعاتی، لجستیکی و جابجایی نیروهای رزمی را ارائه کردند. بر طبق گفته پرزیدنت بوش در 18 مارس 3-2 بیش از 40 کشور در این جنگ مشارکت داشتند.
فراخوانی نیروهای ذخیره
11-2-اولین فراخوان نیروهای ذخیره در اوایل ژانویه 2003 اعلام شد و با شروع عملیات، بیش از 5 هزار نفر نیروی ذخیره از تمام سرویس های نظامی ارتش خود را به یگان های مربوطه معرفی کرده بودند از زمان بحران کانال سوئز در سال 1956 این بزرگترین فراخوان نیروهای ذخیره در بریتانیا بود. جنگ اول خلیج فارس (1991) اهمیت وجود رویه های ساختار یافته و سیستماتیک بسیج و رفع بسیج را روشن ساخت. از این تجربیات در جنگ بر علیه یوگوسلاوی و جنگ بالکان 1999) به خوبی استفاده شد.
اقداماتی برای بررسی و تجدید نظر در مسائل مربوط به بسیج و استخدام نیروها در حال اجراست.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

تحقیق رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:13 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان تحت فایل ورد (word) دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان تحت فایل ورد (word) :

تحقیقات نشان می دهند درصد رشد شخصیت فرد تا سن سالگی شکل می گیرد. ولی بیشتر خانواده ها تصور می کنند که فرزندشان تا زمانی که در سن کودکی به سر می برد، چیزی متوجه نمی شود و به اصطلاح می گویند: «بچه است» و متأسفانه تربیت وی را به سنین نوجوانی موکول می کنند که آن زمان بسیار دیر است.
در واقع اصلی ترین و اساسی ترین نهادی که در پرورش و رشد اخلاقی، تربیتی و شخصیتی فرد نقش دارد خانواده است که توجه تام والدین به این موضوع از ضروریات است. رشد اخلاقی به معنای درونی کردن قواعد، قوانین، هنجارها و ارزش های مرتبط با چگونگی رفتار و تعامل فرد بین خود و دیگران است و اینکه فرد خوب و بد، باید و نباید را بیاموزد، ضروری است که نوجوان اخلاقی فکر کند، حس کند و اخلاقی عمل کند که در این میان خانواده نقشی اساسی دارد.محققین بر این باورند که از دوران کودکی چنانچه احساس همانندی با والدین در فرد تقویت شود، هر گاه مرتکب خطایی شود خود را ملامت کرده و می کوشد از تکرار خطا اجتناب کند. نوع الگویی که والدین به کودک ارائه می کنند و نوع نظم و انضباطی که توسط والدین اعمال می شود بر چگونگی شکل گیری هویت و وجدان کودک، نوجوان و جوان مؤثر است. روانشناسان معتقدند وجدان اخلاقی و رشد اخلاقی نه تنها متأثر از دیگران است بلکه ناشی از پویایی درونی شخص، خصوصیات خلقی و تعامل ویژگی های درونی با تأثیرات بیرونی است.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

تحقیق تاریخچه مخابرات تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:12 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق تاریخچه مخابرات تحت فایل ورد (word) دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق تاریخچه مخابرات تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق تاریخچه مخابرات تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق تاریخچه مخابرات تحت فایل ورد (word) :

چکیده:
دستگاه سوئیچ دیجیتال به عنوان قلب و مرکز کلیه ارتباطات تلفنی محسوب می شود. با توجه به اهمیتی که ارتباطاتی نظیر تلفن، اینترنت، فاکس و ... در زندگی امروز به عهده دارند، سرویس و نگهداری و همچنین ارائه خدمات به مشترکین از طریق سالنهای دستگاه در مراکز تلفن اهمیت مضاعفی پیدا کرده است و وظیفه افرادی که در این مراکز مسئولیت دارند از یک سو نگهداری و سرویس خود دستگاه و از طرف دیگر ارائه خدمات به مشترکین می باشد. خدماتی نظیر قطع و وصل و دایر کردن سرویسهای ویژه و مزاحم یابی.
کارآموزی که طی مدت کوتاهی در این مرکز مشغول فعالیت است می تواند با اکثر این وظایف بطور خلاصه آشنا شود در گزارش حاضر سعی شده است که اطلاعات کسب شده تقریباً بطور کامل در اختیار مطالعه کنندگان قرار گیرد.












فصل اول:
تاریخچه مخابرات


در دوم ژوئن سال 1875 میلادی مصادف با 11 خرداد 1254 شمسی تلفن اختراع شد. در سال 1265 برای اولین بار در ایران یک رشته سیم بین تهران و شاهزاده عبدالعظیم به طول 7/8 کیلومتر توسط یک بلژیکی کشیده شد ولی در واقع مرحله دوم فن آوری مخابرات در تهران از سال 1268 شمسی با برقراری ارتباط تلفنی بین دو ایستگاه ماشین دودی تهران و شهر ری آغاز شد.
وزارت تلگراف در سال 1287 با وزارت پست ادغام و بنام وزارت پست و تلگراف نامگذاری شد.
در سال 1302 قراردادی برای احداث خطوط تلفنی زیرزمینی با شرکت زیمنس و هالسکه منعقد شد و 3 سال بعد در آبان 1305 تلفن خودکار جدیدی برروی 2300 رشته کابل در مرکز اکباتان آماده بهره برداری شد.
در سال 1308 امور تلفن نیز تحت نظر وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار گرفت و به نام وزارت پست و تلگراف و تلفن نامگذاری شد.
مرکز تلفن اکباتان در سال 1316 به 6000 شماره رسید و در سال 1337 به 13 هزار شماره توسعه یافت.
خطوط تلفن جدید (کاریر) نیز پس از شهریور 1320 مورد بهره برداری قرار گرفت و ارتباط تلفنی بین تهران و سایر شهرها گسترش یافت و مراکز تلفن تهران شروع به تأسیس شد.
در پایان سال 2001 تعداد مشترکین تلفن ثابت کشور به 293/384/10 شماره رسید که نسبت به سال قبل آن 06/13 درصد رشد داشت و در مقایسه با سایر کشورهای جهان ایران رتبه 20 از لحاظ تعداد تلفن و رتبه 5 از لحاظ درصد رشد تلفن را داشت.
شرکت سهامی مخابرات استان تهران در راستای سیاست تمرکز زدایی در تاریخ 11/11/74 به مدت نامحدود تأسیس و آغاز به کار نمود.
اهداف و مأموریتهای کلان شرکت:
1- تأسیس و توسعه شبکه و تأسیسات مخابراتی عمومی و خصوصی (به استثنای بخش صدا و سیما) در حوزه عملیاتی استان تهران.
2- نگهداری و بهره برداری از شبکه و تأسیسات مخابراتی استان تهران در قالب تحقق اهداف و برنامه های وزارت پست و تلگراف و تلفن.
3- اجرای تکالیف شرکت مخابرات ایران در مواردی که تفویض اختیار می شود.
تعریف مخابرات:
مقصود از مخابرات عبارت است از انتقال و ارسال علایم و نوشته ها و تصاویر و صداها و هرگونه اطلاعات دیگر بوسیله سیم یا بدون سیم و یا نور و یا هر رویه الکترومغناطیسی دیگر.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

بررسی ساختمان های باقاب خمشی فولادی و محاسبه فاصله مورد نیاز به

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:12 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی ساختمان های باقاب خمشی فولادی و محاسبه فاصله مورد نیاز به منظور جلوگیری از برخورد حین زلزله تحت فایل ورد (word) دارای 140 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی ساختمان های باقاب خمشی فولادی و محاسبه فاصله مورد نیاز به منظور جلوگیری از برخورد حین زلزله تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه بررسی ساختمان های باقاب خمشی فولادی و محاسبه فاصله مورد نیاز به منظور جلوگیری از برخورد حین زلزله تحت فایل ورد (word)

فصل 1 معرفی درز انقطاع و پارامترهای موثر بر آن

1-1      مقدمه

1-2    نیروی تنه ای و اهمیت آن

فصل2 مروری بر تحقیقات انجام شده

        2-1 سوابق تحقیق

             2-1-1 Anagnostopouls

               2-1-2 Westermo

             2-1-3  Anagnostopouls

                     2-1-3-1 تاثیر مقاومت سازه¬ای

                     2-1-3-2 تاثیر میرایی اعضاء

                     2-1-3-3 تاثیر بزرگی جرم سازه

                     2-1-3-4 خلاصه نتایج

              2-2-4 Maision,kasai,Jeng

              2-1-5 Jeng,Hsiang,Lin

               2 -1-6 Lin و Weng

              2-1-7 Biego Lopez Garcia

                     2-1-7-1 مدل خطی

                     2-1-7-2 مدل غیر خطی

               2-1-8 فرزانه حامدی

              2-1-9 حسن شفائی

              2-1-10 نوید سیاه پلو

         2-2 روشهای آیین نامه ای

            2-2-1 آیین نامه IBC

              2-2-2 آیین نامه طراحی ساختمان¬ها در برابر زلزله (استاندارد2800)

 

فصل 3 معرفی تئوری ارتعاشات پیشا

        3-1 فرایند ها و متغیر های پیشا

          3-2 تعریف متغیر پیشای X

           3-3 تابع چگالی احتمال

          3-4 امید های آماری فرایند راندم (پیشا)

              3-4-1 امید آماری مرتبه اول (میانگین) و دوم

              3-5-2 واریانس و انحراف معیار فرایندهای راندم

          3-5  فرایندهای مانا و ارگادیک

              3-5-1 فرایند مانا

              3-5-2 فرایند ارگادیک

          3-6 همبستگی فرایندهای پیشا

          3-7 تابع خود همبستگی

          3-8 چگالی طیفی

          3-9  فرایند راندم باد باریک و باند پهن

          3-10  انتقال ارتعاشات راندم

                3-10-1 میانگین پاسخ

                3-10-2 تابع خود همبستگی پاسخ

           ¬¬¬¬¬     3-10-3 تابع چگالی طیفی

                    3-10-4 جذر میانگین مربع پاسخ

           3-11 روشDavenport

 

فصل 4 مدلسازی و نتایج تحلیل دینامیکی غیر خطی

            4-1 مقدمه

         4-2 روش¬های مدل¬سازی رفتار غیرخطی

          4-3  آنالیز غیرخطی قاب های خمشی

         4-4 مشخصات مدل¬های مورد بررسی

             4-4-1 طراحی مدل¬ها

             4-4-2 مدل تحلیلی

             4-4-3 مشخصات مصالح

             4-4-4 مدل¬سازی تیر ها و ستون¬ها

             4-4-5 بارگذاری

         4-5 روش آنالیز

               4- 5-1 معرفی روش آنالیز تاریخچه پاسخ

               4-5-1-1  انتخاب شتاب نگاشت¬ها

               4-5-1-2  مقیاس کردن شتاب نگاشت¬ها

              4-5-1-3  استهلاک رایلی

                4-5-1-4 روش نیوتن¬ _ رافسون

               4-5-1-5 همگرایی

               4-5-1-6 محاسبه پاسخ سازه ها

          4-6 محاسبه درز انقطاع

          4-7 تاثیر زمان تناوب دو سازه

          4-8 تاثیر میرایی

           4-9 تاثیر تعداد دهانه های قاب خمشی

          4-10 تاثیر جرم سازه¬ها

فصل 5 روش پیشنهادی برای محاسبه درز انقطاع

         5-1 مقدمه

            5-2 روش محاسبه جابجایی خمیری سازه ها

              5-2-1 تحلیل دینامیکی طیفی

                       5-2-1-1 معرفی طیف بازتاب مورد استفاده در تحلیل

                       5-2-1-2- بارگذاری طیفی

                       5-2-1-3- اصلاح مقادیر بازتابها

                       5-2-1-4 نتایج تحلیل طیفی

               5-2-2  آنالیز استاتیکی غیر خطی

                      5-2-2-1 محاسبه ضریب اضافه مقاومت

                       5-2-2-2 محاسبه ضریب شکل پذیری ( )

                       5-2-2-3 محاسبه ضریب کاهش مقاومت در اثر شکل پذیری

                       5-2-2-4 محاسبه ضریب رفتار

               5-2-3  محاسبه تغییر مکان غیر الاستیک

               5-2-4  محاسبه ضریب

          5-3  محاسبه درز انقطاع

          5-4 محاسبه جابجایی خمیری بر حسب ضریب رفتار

فصل6  مقایسه روش¬های آیین نامه ای

        6-1 مقدمه

         6-2 آیین نامه (IBC 2006)

         6-3 استاندارد 2800 ایران

         6-4 مقایسه نتایج آیین نامه ها با روش استفاده شده در این تحقیق

فصل7 نتیجه گیری و پیشنهادات

         7-1 جمع بندی و نتایج

          7-2 روش پیشنهادی محاسبه درز انقطاع

          7-3 پیشنهادات برای تحقیقات آینده

مراجع

پیوست یک: آشنایی و مدل¬سازی با نرم‌افزار المان محدود  Opensees

پیوست دو: واژه نامه انگلیسی به فارس

فهرست جداول¬ها

 

جدول (2-1) زلزله های مورد استفاده در آنالیز اناگنوستوپولس

جدول (4-1) مشخصات شتابنگاشتهای نزدیک به گسل مورد استفاده و ضرایب مورد استفاده

جدول (4-2) درز انقطاع بین دو سازه شش طبقه و هشت طبقه با دهانه های متفاوت تحت زلزله های انتخابی

جدول (4-3) درز انقطاع بین سازه ها با جرمهای متفاوت

جدول (5-1) ضریب R  و Cd برای سیستمهای مختلف سازه ای

جدول (5-2) تغییر مکان بام سازه ها با استفاده از تحلیل دینامیکی طیفی

جدول (5-3) محاسبه پارامتر های لرزه ای مدلهای سازه ای

جدول (5-4) محاسبه جابجایی خمیری مدلهای سازه ای

جدول (5-5) محاسبه ضریب α

جدول (5-6) محاسبه ضریب β

فهرست اشکال

 

شکل (2-1) مدل ایده آل¬سازی شده دو ساختمان همجوار آناگئوستوپولس

شکل (2-2) مدل تحلیلی وسترمو

شکل (2-3) مدل آناکئوستوپولس

شکل (2-4) مدل تحلیلی MDOF-جنق هاسینق لین

شکل (2-5) نتایج حاصل از تحلیل مدل خطی برای دو نوع تحریک زلزله

شکل (2-6) نتایج حاصل از تحلیل مدل غیرخطی برای دو نوع تحریک زلزله R1=2.5 R2=

شکل (2-7) نتایج حاصل از تحلیل مدل غیرخطی برای دو نوع تحریک زلزلهR1=R2=

شکل (2-8) مدل تحلیلی فرزانه حامدی، ساختمانهای یک درجه آزاد مجاور هم

شکل (2-9) درز انقطاع بین ساختمان¬ها مطابق آیین نامه IBC

شکل (2-10) درز انقطاع برای ساختمانهای با «اهمیت کم» و «متوسط» تا هشت طبقه

شکل (2-11) حداقل درز انقطاع برای ساختمانهای با «خیلی زیاد» و «زیاد» و ساختمانهای با «اهمیت کم» و «متوسط» بیشتر از هشت طبقه مطابق استاندارد

شکل (3-1) نمونه مجموعای از فرایند های پیشا

شکل (3-2) تابع چگالی احتمال نرمال با مقدار متوسط m و انحراف معیار

2

شکل (3-3) تابع چگالی احتمال نرمال استاندارد و نرمال معمولی

شکل (3-4) نمایش همبستگی دو فرایند X و Y در زمان و نمونه برداریهای مختلف

شکل (3-5) نحوه محاسبه تابع خود همبستگی فرایندهای پیشا مانا

شکل (3-6) نمایش مساحت زیر منحنی چگالی طیفی با میانگین مربعات X(t)

شکل (3-7) نمایش منحنی تاریخجه زمانی و چگالی طیفی یک نمونه از فرایند باند باریک

شکل (3-8) نمایش منحنی تاریخجه زمانی و چگالی طیفی یک نمونه از فرایند باند پهن

شکل (4-1) مدلهای طراحی شده برای بررسی درز انقطاع

شکل (4-2) منحنی تنش کرنش در برنامه opensees الف) برای مصالح غیر خطی (Steel01) ب) برای مصالح خطی

شکل (4-3) شتاب نگاشتهای مورد استفاده در آنالیز دینامیکی غیر خطی

شکل (4-4) مقیاس کردن طیف میانگین طیفهای پاسخ در آنالیز دینامیکی غیر خطی دو بعدی مطابق با روش NEHRP

شکل (4-5) طیف طرح و طیف شتاب نگاشتهای مورد استفاده (مقیاس نشده)

شکل (4-6) طیف طرح و طیف شتاب نگاشتهای مورد استفاده (مقیاس شده با دوره تناوب اصلی)

شکل (4-7) استهلاک رایلی

شکل (4-8) روش نیوتن_ رافسون

شکل (4-9) روش نموی نیوتن_ رافسون

 

 

شکل (4-11) نمودار تاریخچه زمانی پاسخ تغییر مکان قاب دو طبقه تحت اثر زلزله السنترو در دو حالت خطی و غیر خطی

شکل (4-21) نمودار تاریخچه زمانی پاسخ تغییر مکان قاب چهار طبقه تحت اثر زلزله السنترو در دو حالت خطی و غیر خطی

شکل (4-13) نمودار تاریخچه زمانی پاسخ تغییر مکان قاب هشت طبقه تحت اثر زلزله السنترو در دو حالت خطی و غیر خطی

شکل (4-14) نمودار تاریخچه زمانی پاسخ تغییر مکان قاب دوازده طبقه تحت اثر زلزله السنترو در دو حالت خطی و غیر خطی

شکل (4-15) نمودار تاریخچه زمانی پاسخ تغییر مکان قاب شانزده طبقه تحت اثر زلزله السنترو در دو حالت خطی و غیر خطی

شکل (4-16) نمودار تاریخچه زمانی پاسخ تغییر مکان قاب هجده طبقه تحت اثر زلزله السنترو در دو حالت خطی و غیر خطی متحرک

شکل (4-17) سازه A دو طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار خطی)

شکل (4-18) سازه A چهار طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار خطی)

شکل (4-19) سازه A هشت طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار خطی)

شکل (4-20) سازه A دوازده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار خطی)

شکل (4-21) سازه A هجده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار خطی)

شکل (4-22) سازه A بیست طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار خطی)

شکل (4-23) سازه A دو طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-24) سازه A چهار طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-25) سازه A شش طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-26) سازه A هشت طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-27) سازه A ده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-28) سازه A دوازده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-29) سازه A چهارده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-30) سازه A شانزده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-31) سازه A هجده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-32) سازه A هجده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (رفتار غیر خطی)

شکل (4-33) مقایسه رفتار خطی و غیر خطی، سازه A دو طبقه و سازه B با طبقات مختلف

شکل (4-34) مقایسه رفتار خطی و غیر خطی، سازه A چهار طبقه و سازه B با طبقات مختلف

شکل (4-35) مقایسه رفتار خطی و غیر خطی، سازه A هشت طبقه و سازه B با طبقات مختلف

شکل (4-36) مقایسه رفتار خطی و غیر خطی، سازه A دوازده طبقه و سازه B با طبقات مختلف

شکل (4-37) مقایسه رفتار خطی و غیر خطی، سازه A هجده طبقه و سازه B با طبقات مختلف

شکل (4-38) مقایسه رفتار خطی و غیر خطی، سازه A بیست طبقه و سازه B با طبقات مختلف

شکل (4-39) سازه A دو طبقه و سازه B با صبقات مختلف (تاثیر میرایی)

شکل (4-40) سازه A چهار طبقه و سازه B با صبقات مختلف (تاثیر میرایی)

شکل (4-41) سازه A شش طبقه و سازه B با صبقات مختلف (تاثیر میرایی)

شکل (4-42) سازه A هشت طبقه و سازه B با صبقات مختلف (تاثیر میرایی)

شکل (4-43) سازه A ده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (تاثیر میرایی)

شکل (4-44) سازه A دوازده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (تاثیر میرایی)

شکل (4-45) سازه A چهارده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (تاثیر میرایی)

شکل (4-46) سازه A شانزده طبقه و سازه B با صبقات مختلف (تاثیر میرایی)

شکل (4-47) سازه A بیست طبقه و سازه B با صبقات مختلف (تاثیر میرایی)

شکل (5-1) رابطه جابجایی خمیری و ضریب رفتار

شکل (5-2) طیف بازتاب طرح بر اساس استاندارد  ایران2800 برای خاک نوع III و منطقه ای با خط لرزه خیزی زیاد

شکل (5-2) حالات مختلف آنالیز غیر خطی استاتیکی

شکل (5-3) توزیع بار جانبی در آنالیز استاتیکی غیر خطیدر حالت کنترل بار)

شکل (5-4) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل دو طبقه

شکل (5-5) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل چهار طبقه

شکل (5-6) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل شش طبقه

شکل (5-7) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل هشت طبقه

شکل (5-8) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل ده طبقه

شکل (5-9) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل دوازده طبقه

شکل (5-10) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل چهارده طبقه

شکل (5-11) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل شانزده طبقه

شکل (5-12) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل هجده طبقه

شکل (5-13) نمودار منحنی ظرفیت برای مدل بیست طبقه

شکل (5-14) مدل رفتار غیر خطی سازه برای محاسبه شکل پذیری

شکل (6-1) درز انقطاع محاسباتی به روش آیین نامه IBC

شکل (6-2) درز انقطاع برای ساختمانهای با «اهمیت کم» و «متوسط» تا هشت طبقه

شکل (6-3) حداقل درز انقطاع برای ساختمانهای با «خیلی زیاد» و «زیاد» و ساختمانهای با «اهمیت کم» و «متوسط» بیشتر از هشت طبقه

شکل (6-4) مقایسه نتایج آیین نامه ای قاب A چهار طبقه و قاب B با طبقات مختلف

شکل (6-5) مقایسه نتایج آیین نامه ای قاب A شش طبقه و قاب B با طبقات مختلف

شکل (6-6) مقایسه نتایج آیین نامه ای قاب A هشت طبقه و قاب B با طبقات مختلف

شکل (6-7) مقایسه نتایج آیین نامه ای قاب A ده طبقه و قاب B با طبقات مختلف

شکل (6-8) مقایسه نتایج آیین نامه ای قاب A دوازده طبقه و قاب B با طبقات مختلف

شکل (6-9) مقایسه نتایج آیین نامه ای قاب A چهارده طبقه و قاب B با طبقات مختلف

شکل (6-10) مقایسه نتایج آیین نامه ای قاب A شانزده طبقه و قاب B با طبقات مختلف

شکل (6-11) مقایسه نتایج آیین نامه ای قاب A هجده طبقه و قاب B با طبقات مختلف

 


1- مقدمه
در هنگام زلزله در اثر حرکات زمین، ساختمانها تحت نیروهای دینامیکی قرار می‌گیرند و به ارتعاش در می‌آیند. در ساخت سازهای شهری به مواردی برخورد می‌کنیم که ساختمانهای مجاور به هم چسبیده و یا با فاصله کم از یکدیگر قرار دارند. این سازه‌ها بدلیل اختلاف خواص دینامیکی در یک جهت معین دارای زمان تناوبهای مساوی نمی‌باشند. تفاوت زمان تناوب در سازه باعث اختلاف در واکنشهای آنها نسبت به شتاب زمین خواهد شد و در نتیجه با توجه به تعییر مکانهای آنها در لحظات مختلف، در طول زلزله دو سازه گاهی به هم نزدیک و گاهی از هم دور خواهد شد. و اگر فاصله دو سازه به اندازه کافی بزرگ نباشد در هنگام زلزله ممکن است با یکدیگر برخورد کرده و ضربه‌ای به همدیگر وارد نمایند برای جلوگیری از این رخداد باید فاصله بین ساختمانهای مجاور قرار داده شود تا از برخورد آنها جلوگیری گردد این فاصله را درز انقطاع گویند.
در بسیاری از زلزله‌های مهم گذشته در اکثر کلان شهرهای موجود در سراسر دنیا، بحث خرابی ناشی از نیروهای تنه‌ای مشاهده شده است. بحث نیروی تنه‌ای (Pounding) یکی از رایجترین و مرسوم ترین پدیده‌های است که در خلال زلزله‌های مهیب قابل رویت است. نیروی تنه‌ای می‌تواند باعث ایجاد خسارتهای سازه‌ای و معماری در ساختمان شده و بعضاً باعث ریزش کلی ساختمان می‌گردد.
در خلال زلزله 1985 مکزیکوسیتی حدود 15% از 330 ساختمان تحت اثر نیروی برخورد (تنه‌ای) تخریب شدند. همچنین در خلال زلزله 1989 لوماپریوتا، تا حدود 200 مورد شکل گیری نیروی تنه‌ای مشاهده گردید. در این میان حدود 79 درصد از ساختمانها دچار تخریب معماری شدند ] [.
در طی زلزله 1964 آلاسکا  برج هتل آنچوراگ وستوارد  دراثر برخورد با قسمتی از یک سالن رقص سه طبقه مجاور هتل، تخریب شد. همچنین، خرابی های ناشی از نیروی تنه ای  در زلزله های  1967 ونزوئلا  و 1971سانفرناندو  نیز مشاهده گردید] [.

از طرف دیگر برخورد بین عرشه ها وپایه های کناری پلها در طی زلزله 1971 سانفرناندو مشاهده شد. در سال 1995در اثر زلزله هایاکو کن نانبو  در ژاپن حرکت طولی المانهای پل   هان شین  تا 3/0متر نیز رسید. و از این زلزله به بعد تحقیقات اساسی بر روی نیروی تنه‌ای شکل گرفت] [.

از مهم¬ترین راهکارهای ارائه شده در زمینه کاهش نیروی تنه ای می توان به تعبیه درز انقطاع کافی بین دو ساختمان مجاور هم به منظور جلوگیری از برخورد دو ساختمان، اشاره کرد. این روش از ساده ترین و در عین حال مفیدترین روشهای مرسومی است که امروزه در حیطه آیین نامه های مختلف از طریق مجموعه ضوابط خاص ارائه شده است. به منظور تخمین این فاصله جداساز روش¬های مختلفی همچون روش تفاضل طیفی، روش ضرایب لاگرانژ و روش ارتعاشات پیشا وجود دارد. محققین مختلف با استفاده از یکی از روش¬های ذکر شده و با فرض رفتار خطی برای دو ساختمان مجاور هم به تخمین این فاصله پرداخته اند. در این مقاله سعی شده است که درز انقطاع بین دو ساختمان با در نظر گرفتن رفتار غیر خطی اعضاء دو سازه مجاور هم، محاسبه گردد. روش مورد استفاده در این مقاله روش ارتعاشات پیشا بوده و تاثیر عواملی چون میرایی، دوره تناوب و جرم سازه ها بر درز انقطاع بررسی شده و نتایج حاصل از تحلیل با ضوابط آیین نامه ای استاندارد 2800 ایران و IBC2006 مقایسه شده است.


 

بخشی از منابع و مراجع پروژه بررسی ساختمان های باقاب خمشی فولادی و محاسبه فاصله مورد نیاز به منظور جلوگیری از برخورد حین زلزله تحت فایل ورد (word)
1- Anagnostopulos, S. A. (1988). "Pounding of buildings in series during earthquakes." Earthquake Engineering and structural Dynamics., VOL. 16, PP. 443-456.

2- Pantelides, C. P. and X. Ma (1997). "Linear and nonlinear pounding of structural systems." Computers and structures., VOL. 66, PP. 79-92.

3- Westermo, B. D. (1989).  "The dynamics of interstructural connection to prevent pounding." Earthquake engineering and structural Dynamics., VOL. 18, PP 687-699.

4- Anagnostopulos S. A.,Spiliopoulos K. V. (1991). "An investigation of earth quake induced pounding between adjacent building." Earthquake Engineering and structural Dynamics., VOL. 8, PP. 289-302.

5- Jeng, V. Kasai, K. and Maison, B. F. (1991). "A spectral different method to estimate building separations to avoid pounding." Earthquake Spectra., Vol. 8, pp. 201-223.

6- Lin, G. H. (1997). "Separation distance to avoid seismic pounding of adjacent building ." Earthquake Engineering and structural Dynamics., Vol. 26, pp. 395-403.

7- Lin, J. H. Weng, C. C. (2001). "Probability analysis of seismic pounding of adjacent building." Earthquake Engineering and structural Dynamics., Vol. 30, PP. 1539-1557.

8- Garcia, D. L. (2005). "Critical building separation distance in reducing pounding risk under earthquake excitation." Earthquake Engineering and structural Dynamics., Vol. 27, pp. 393-396.

9- حامدی، فرزانه (1374). "محاسبه درز انقطاع برای ممانعت از برخورد دو ساختمان به هنگام زلزله"، دومین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران.

10- شفائی، حسن (1385)،" فاصله مورد نیاز ساختمانها برای جلوگیری از برخورد در هنگام زلزله با روش ارتعاشات تصادفی" ، پایان نامه کارشناسی ارشد سازه ، دانشگاه خلیج فارس.

11- سیاه پلو، نوید (1387) "بررسی تاثیر رفتار برشی پیچشی در محاسبه درز انقطاع بین دو ساختمان همجوار بروش ارتعاشات پیشا" ، پایان نامه کارشناسی ارشد سازه ، دانشگاه خلیج فارس.

12- International Building Code ; IBC 2006

13-آیین¬نامه طرح ساختمانها در برابر زلزله، استاندارد2800 ، ویرایش سوم، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، 1384

14- D. E. Newland  "An introductions to spectral analysis" (1985) second edition

15- Davenport, A.G. (1964). "Note on the distribuation of the largest value of a random function with application to gust loding." Porce. Inst. Civ. Eng., Vol. 28, PP. 187-196.


16- کلاف ری دبلیو.(1377). دینامیک سازه ها. ترجمه محمد مهدی سعادت پور، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان .

17- تهرانی زاده، محسن ، صافی ، محمد. (1385). ارتعاشات تصادفی و کاربرد آن در مباحث مهندسی زلزله. ، انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک).

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله سیاست نه شرقی، نه غربی تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:12 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله سیاست نه شرقی، نه غربی تحت فایل ورد (word) دارای 59 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سیاست نه شرقی، نه غربی تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سیاست نه شرقی، نه غربی تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سیاست نه شرقی، نه غربی تحت فایل ورد (word) :

فهرست منابع
1- احتشامی، انوشیروان؛ سیاست خارجی ایران در دوران سازندگی (اقتصاد،‌ دفاع، امنیت)، ترجمه: ابراهیم متقی، زهره پوستین چی، (تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1378).
2- بخشایشی اردستانی، احمد؛ اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (تهران، انتشارات آوای نور، 1375).
3- رمضانی، روح ا… ؛ چارچوبی تحلیلی برای بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ترجمه: علیرضا طیب، (تهران، نشر نی،‌ 1380).
4- کدی، نیکی و گازیوسکی، مارک؛ نه شرقی، نه غربی؛ روابط خارجی ایران با آمریکا و اتحاد شوروی؛ مترجمین: ابراهیم متقی، الهه کولایی، (تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1379).
5- محمدی، منوچهر؛ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اصول و مسائل، (تهران، نشر دادگستر، 1377).
6- معبادی ، حمید؛ چالشهای ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی، ایران، (تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1381)

فهرست مطالب
عنوان صفحه
1- مقدمه 1
2- زمینه های شکل گیری سیاست نه شرقی،‌ نه غربی 2
3- تبیین سیاست نه شرقی ، نه غربی 5
4- بررسی سیاست خارجی ایران بعد از انقلاب براساس اصل نه شرقی،
نه غربی 10
5- صدور انقلاب و حمایت از ملل مستضعف و جنبشهای آزادی بخش 23
6- نتیجه گیری 29
7- پی نوشت ها 34
8- فهرست منابع 36

مقدمه
انقلاب اسلامی ایران سرفصل جدیدی در روند مطالعات مربوط به تحولات انقلابی در جهان محسوب می شود. از سال 1979 به بعد تئوریهای جدید انقلاب ارائه شد و مراکز مطالعات سیاسی و اجتماعی، بررسی تحولات انقلابی در جهان سوم را محور فعالیتهای خود قرار دادند. بسیاری از پژوهشگران بر این اعتقاد می باشند که تجربه انقلاب اسلامی و تولد نظام سیاسی مبتنی بر اصول و قواعد اسلامی، به عنوان یک نمونه استثنایی در تحولات انقلابی محسوب می شود، زیرا انقلاب ایران خارج از مدار سرمایه داری غرب و سوسیالیسم شرق، خود را به جامعه جهانی تحمیل نمود. از این رو می توان آن را به عنوان اولین الگوی انقلابی و اسلامی در جهان سوم و خاورمیانه مورد توجه قرار داد. ویژگی اصلی انقلاب ایران را باید در ابعاد ایدئولوژیک و فراگیر بودن طبقات و گروههایی دانست که در شکل دادن به تحولات سیاسی ایران مشارکت داشتند. بر همین اساس رهبران انقلاب اسلامی ایران، گامهایی جدی و فراگیر برای معرفی انقلاب ایران به عنوان مدل سوم درسیاست برداشتند. آنان انقلاب اسلامی را هدیه خداوندی می دانستند که به ملت ستم کشیده و چپاول شده ایران ارزانی شده است.

در دوران رژیم پهلوی، ایران از سیاست اتحاد و ائتلاف با غرب حمایت به عمل می آورد، اما بعد از پیروزی انقلاب این روند دگرگون شد. ایران با جهت گیری نه شرقی- نه غربی،‌ نشان داد که تحولات جهانی را خارج از معادله قدرت در نظام دو قطبی حاصل از جنگ سرد مورد پیگیری قرار می دهد. در تحقیق حاضر به بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس اصل نه شرقی- نه غربی پرداخته خواهد شد. ابتدا زمینه های شکل گیری این سیاست در ایران بعد از انقلاب را مورد بررسی قرار می دهیم و در ادامه به تبیین این اصل پرداخته خواهد شد. سپس برای عینی تر کردن بحث،‌ به تقسیم بندی سیاست خارجی ایران براساس این اصل خواهیم پرداخت، آن را به سه دوره تقسیم کرده و نمود عملی آن در این دوره ها را مورد بررسی قرار می دهیم. با توجه به ابعاد ایدئولوژیکی این انقلاب و ادعای جهانشمولی آن،‌ رهبران انقلاب اسلامی همزمان با نفی وابستگی و سلطه شرق و غرب،‌ صدور آن را مدنظر قرار داده بودند و به عنوان یک جایگزین انقلابی در جهان از آن یاد می کردند، بنابراین به بررسی جنبه دیگر انقلاب ایران که همان صدور آن و حمایت از ملل مستضعف و جنبش های آزادی بخش می باشد نیز پرداخته خواهد شد.

زمینه های شکل گیری سیاست نه شرقی- نه غربی
بعد از جنگ جهانی دوم، نظام دو قطبی بر محور دو ابرقدرت آمریکا و شوروی بر جهان و روابط بین الملل حاکم، سایه افکنده بود و علی رغم برقراری تز همزیستی مسالمت آمیز و آ‎غاز دوره تشنج زدایی این فکر همچنان حاکم بوده است که هیچ حادثه و تحول مهم سیاسی در دنیا رخ نخواهد داد و پایدار نخواهد ماند مگر اینکه در رابطه و حمایت یکی از دو ابرقدرت باشد. از طرف دیگر با توجه به تضاد منافع و وجود رقابت میان دو ابرقدرت، هر تحول سیاسی در دنیا که به ضرر و در خلاف جهت منافع یک ابرقدرت صورت گیرد مالاً به نفع ابرقدرت دیگر خواهد بود.
بین سالهای 1975 تا 1980 ، در حدود هشت رژیم انقلابی در کشورهای جهان سوم به قدرت رسید. این کشورها شامل آنگولا، اتیوپی، گرانادا، موزامبیک، نیکاراگوا، افغانستان، یمن جنوبی و ایران بود. به غیر از ایران باید سایر رژیمهای انقلابی را جزء مجموعه های سوسیالیستی طبقه بندی نمود و در این میان تنها ایران بود که سطحی مساوی از خصومت و تعارض نسبت به شرق و غرب را در رفتار خود نمایان ساخته بود. سایر واحدهای انقلابی توانستند صرفاً خود را به جنبش عدم تعهد نزدیک نمایند و از انجام هرگونه اقدام مستقل فراگیر عاجز ماندند. [1]

وقوع انقلاب در ایران به همان اندازه که مبین مخالفت با سیاستهای داخلی شاه بود، نشان از ناخرسندی از سیاست خارجی او هم داشت. محور حمله مخالفان شاه به سیاست خارجی او را انتقاد از اتحاد عملی او با آمریکا تشکیل می داد و از همین جهت به او لقب «شاه آمریکایی» داده بودند. این اتحاد عملی نتیجه رویدادهای سالهای 56-1351 بود. در سال 1351 نیکسون، به شاه وعده داد که می تواند هر نوع تجهیزات نظامی متعارفی که بخواهد از آمریکا خریداری کند. شاه رویای تبدیل ایران به یکی از پنج قدرت نظامی متعارف جهان را در سر می پروراند و واشنگتن نیز با سپردن وظیفه ژاندارمری خلیج فارس به او تا حدودی سوداهای وی را تیزتر می کرد. [2] اما از دید بسیاری این نقش شاه به عنوان نماینده آمریکا، نشانه خوش خدمتی کامل او به ایالات متحده و از دست رفتن استقلال کشور بود. این احساس عمومی یکی از سرچشمه های ژرف بیگانگی و بیزاری مردم از رژیم شاه بود.

از طرف دیگر به اعتقاد بسیاری انقلاب اسلامی، انقلابی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیکی بود. ولی بعد ایدئولوژیکی این انقلاب از اهمیت بیشتری برخوردار بود چرا که از یک طرف خمیر مایه انقلاب از آن شکل گرفت بود و از طرف دیگر آینده انقلاب را جهت گیری می نمود.

براین اساس بود که ایدئولوژی اسلامی بعد از انقلاب نه تنها سیاست داخلی را ترسیم نمود، بلکه سیاست خارجی نیز نشأت گرفته از آن تلقی گردید. براساس ایدئولوژی اسلامی هرگونه وابستگی به قدرتهای خارجی و سلطه غیرمسلمانان و بیگانگان بر مسلمانان نفی می گردد. با پیروزی انقلاب در ایران، ایستارهای نظام سیاسی به گونه ای عمیق و همه جانبه دگرگون گردید. ایستارهای جدیدی در حوزه سیاست به طور اعم و سیاست خارجی به طور اخص در چارچوب نظام ایدئولوژیک برآمده از انقلاب، جایگزین مولفه های قبلی گردید. مبنای دوستی، خصومت، سیاستهای همکاری جویانه و حتی الگوهای تعارض در برخورد با گروهها و واحدهای سیاسی، ناشی از رهیافت ایدئولوژیکی حاکم بر نظام سیاسی ایران بعد از انقلاب شد. موضوع صدور انقلاب و سیاست «نه شرقی، نه غربی» تنظیم و منجربه شکل گیری ایدئولوژی نظام سیاسی ایران گردید. بعد از پیروزی انقلاب، در زمینه سیاست خارجی، ایران از حالت یک کشور اصلی طرفدار غرب تغییر کرد و تحت سیاست نه شرقی، نه غربی سیاستهای خود را تنظیم کرد. جنبه های مختلف سیاست خارجی ایران، که آن را از سیاستهای پیشین متمایز می‌کند در ابعاد زیر می توان ذکر کرد.

1- عدم وابستگی به شرق و غرب 2- حمایت از حقوق مسلمانان و ملتهای مستضعف در سراسر جهان 3- نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری 4- تز صدور انقلاب 5- سیاست اعلام حمایت از آزادی فلسطین

تبیین سیاست نه شرقی- نه غربی
اصل «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» از دو قسمت تشکیل شده است که بخش اول حالت نفی و بخش دوم حالت اثباتی اصل مزبور را بیان می‌کند. به عبارت دیگر مفهوم ایدئولوژیکی این اصل،‌ نفی سلطه و حاکمیت سیاسی و مکتبی شرق و غرب و برقراری حاکمیت و ولایت نظام اسلامی بر جامعه می باشد. امام خمینی در یکی از پیامها تصریح می کنند که «ما در عین حفظ اصول اسلام، برای همیشه تاریخ حافظ خشم و کینه انقلابی خود و مردم علیه سرمایه داری غرب و در رأس آن آمریکای خونخوار و کمونیسم و سوسیالیزم بین المللی و در رأس آن شوروی متجاوز می باشیم. شعار ما یعنی اصل نه شرقی، نه غربی ترسیم کننده سیاست واقعی عدم تعهد کشورهای اسلامی و کشورهایی است که در آینده نزدیک و به یاری خدا، اسلام را به عنوان تنها مکتب نجات بخش بشریت می پذیرند و ذره ای هم از سیاست عدول نخواهیم کرد. کشورهای اسلامی و مردم مسلمان جهان نباید وابسته به غرب و اروپا و آمریکا و نه وابسته به شرق و شوروی باشند». سخنرانی 10/8/1367 [3]

این مفهوم به عنوان یک اصل کلی در ترسیم سیاستهای داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی مورد استناد قرار می گیرد و در دو بستر ایدئولوژی و بستر سیاسی قابل ملاحظه است. اما بیشتر بستر ایدئولوژیکی آن مورد توجه قرار گرفت و مصداق آن را در ستیز با آمریکا و شوروی می توان جستجو کرد.
بستر ایدئولوژی
در بستر ایدئولوژی مفاهیمی که در راستای معاونت و اهداف اصل نه شرقی، نه غربی می باشند عبارتند از: اصل ولایت، اصل نفی سبیل و اصل توحید [4]
1- اصل ولایت: این اصل،‌ ناقض کاهش اقتدار یک نظام اسلامی در تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی در برابر نظامهای غیراخلاقی است. چون جوامع غیراخلاقی مانند جوامع غرب، فرهنگ و تمدن خود را جامع و بالاتر از تمام فرهنگهای دیگر می دانند، لهذا در پی صدور آن به کشورهای جهان سوم و تأثیر بر ارزشهای آنها را دارند. این همان کلام وحی است که مسلمین را بر حذر و محتاط در روابط با آنها می‌کند که کافران دوست داردن مومنان مانند آنها کافر و هم فرهنگ شوند. اصل نه شرقی، نه غربی با اصل ولایت، موجب محتاط بودن رابطه ایران اسلامی با کشورهای غیراخلاقی است.

2- اصل نفی سبیل کافرین بر مسلمین: از اصول مهم قرآن رد سلطه کفار بر مسلمین است، این سلطه در تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مفهوم پیدا می‌کند و شعاع دایره کاربردی این اصل تا آنجاست که در صورت تزاحم با اصل دیگر قرآنی یا فقهی مانند «اوفوا بالعقود»، اصل نفی سبیل مرجح است زیرا در این هنگام تزاحم،‌ جنبه آمریت «اوفوا بالعقود» به جنبه ارشادی تبدیل می گردد. البته در حال حاضر در روابط بین المللی با توجه به قواعد حاکم، به هنگام امضای یک پیمان یا قرارداد، ظاهراً اثر کاربردی تزاحم بین وفای به عهد و نفی سبیل از بین می رود زیرا قبل از عقد هر قرارداد با استفاده از نظرات کارشناسی، بایستی احتمال وجود هر نوع خطر تهدید و سلطه را از جانب دیگران بر ما رد نمود و احتمالاً با توجه به چنین رهیافتی است که عقد هرگونه قراردادی با طرف خارجی به موافقت مجلس شورای اسلامی و سپس تایید شورای نگهبان منوط شده است. (اصل 139) براساس این اصل، خداوند در قوانین و شریعت اسلام هیچ گونه راه نفوذ و تسلط کفار بر مسلمین را باز نگذارده و کافر در هیچ زمینه نمی تواند شرعاً بر مسلمان مسلط باشد.
3- اصل توحید: حاکی از نفی پرستش و عبودیت نسبت به سایر منشأهای قدرت است. با توجه به این اصل شرایط تبعیت و اطاعت از هر حکومت غیرتوحیدی از بین می رود.

بستر سیاسی
در بستر سیاسی، مفهوم نه شرقی، نه غربی علی رغم عام و فراگیر بودنش می تواند در ابعاد سیاست داخلی و خارجی و روابط فردی و اجتماعی، به عنوان یک روش سیاسی تلقی گردد. همانطور که در دنیا روشها و اصول متفاوتی برای تنظیم روابط بین المللی وجود دارد مانند توازن قوا، سیستم دو قطبی، عدم تعهد، موازنه منفی و موازنه مثبت که توسط کشورهای مختلف جهت تنظیم سیاست خارجی خود مورد استفاده قرار می گیرد. [5]

سیاست نه شرقی، نه غربی ظاهراً شیوه ای در جهت تنظیم رابطه ایران با کشورهای دیگر است. بدین معنا که ایران خواهان ایجاد رابطه صحیح و سالم به معنای احترام و همکاری متقابل و پذیرش استقلال کشورها در جهت تأمین صلح و امنیت است و در جهت ایجاد رابطه صحیح با تمام دولتها، اصل سلطه و وابستگی را نفی می‌کند. این شیوه تنظیم سیاست خارجی ظاهراً با مکانیسم عدم تعهد، سازگاری بیشتری دارد بدین خاطر ایران بعد از انقلاب و دگرگون ساختن روابط اقتصادی و سیاسی خود در صحنه روابط بین الملل، از جمله قطع رابطه با آفریقای جنوبی به خاطر سیاست آپارتاید، محکوم کردن سیاستهای اسرائیل، خارج شدن از پیمان سنتو، پذیرش سازمان آزادی بخش فلسطین و دادن سفارتخانه به آن، به عضویت جنبش عدم تعهد در آمد.

لازم به ذکر است که این سیاست، به معنای نفی سلطه و نفی وابستگی به شرق و غرب، نباید به نفی رابطه بینجامد. زیرا در دنیای کوچک کنونی که روابط سیاسی- اقتصادی را به خاطر جریان آزاد اطلاعات غیرقابل اجتناب کرده است، عدم رابطه به معنای حذف فیزیکی یک بازیگر از قواعد بازی در سیاست بین المللی تلقی می شود.
به اعتقاد بازرگان، منظور از شعار نه شرقی، نه غربی: «در خاطر و خواسته شنوندگان و گویندگان مفهوم کاملاً دفاعی داشته، منظور از آن احراز استقلال همه جانبه خودمان در برابر بیگانگان و ابرقدرتها بود و عدم اتکاء به بلوک های شرق و غرب چه به لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی و چه به لحاظ اخذ و اقتباس ایدئولوژی از مکتب‌های مارکسیستی یا کاپیتالیستی». [6]

آقای منوچهر محمدی ضمن بررسی اصول حاکم بر نظام جهانی، در بررسی سیاست نه شرقی، نه غربی با توجه به مفاهیم فقهی و ایدئولوژیکی آن و براساس اصول قانون اساسی ج. ا در قبال اصول حاکم بر نظام جهانی آن را پدیده ای نو و کاملاً متفاوت از همه اصول مطروحه دیگر می داند و خصوصیات آن را به شکل زیر می داند [7]
1- اصل مزبور نه تنها تز تعادل قوا را برای حفظ صلح جهانی مطرود و مردود می داند بلکه آن را اصلی ظالمانه و تنها برای حفظ منافع قدرتهای بزرگ و استعمارگر می داند و تاریخ هم نشان داده است که این تز نتوانسته حتی صلح جهانی مطلوب آنها را حفظ نماید.
2- جمهوری اسلامی اصل دو قطبی شدن جهان و حفظ تعادل بین دو ابرقدرت را کاملاً مردود دانسته و از دیدگاه خود به دو ابرقدرت به عنوان مجموعه واحدی از استکبار جهانی که حقوق ملل محروم و مستضعف، حتی ملتهای خودشان را پایمال می کنند نگاه می‌کند.
3- جمهوری اسلامی نه تنها وابستگی به هیچ یک از ابرقدرتها را منطقی و اصولی نمی داند و از سیاست عدم تعهد در این محدوده پیروی می‌کند بلکه برای از بین بردن نظام موجود حاکم بر روابط بین المللی تلاش و مبارزه می‌کند.

به نظر ایشان، این اصل دارای ویژگیهای خاص خود می باشد زیرا که برخلاف تز عدم تعهد حالت تدافعی و انفعالی نداشته بلکه با اتخاذ سیاستی تهاجمی،‌ فعال و پویا بر علیه استکبار جهانی از هر نوع مبارزه می‌کند و همچنین اعتقاد به حکومت واحد جهانی تحت لوای اسلام دارد و تز تعادل قوا را در حفظ صلح و برقراری عدالت جهانی غلط و مردود می شناسد. [8]
بررسی سیاست خارجی ایران بعد از انقلاب براساس اصل نه شرقی، نه غربی
در اینجا برای عینی کردن بحث، نمود عملی رفتار سیاست ج. ا. بعد از انقلاب را مورد بررسی قرار می دهیم. سیاست خارجی ج.ا. از سال 1979، دارای سه مرحله مشخص و متمایز از مراحل قبل می باشد.
1- دوره محافظه کاری با خط مشی لیبرالیسم، با روش اجرایی و مکانیسم ارتباط با دولتها- از پیروزی انقلاب تا استعفای دولت موقت (80-1979)
2- دوره رادیکالیسم با خط مشی ارتباط بیشتر مردم با ملتها و تاکید کمتر بر روابط دولت با دولتها- از استعفای دولت موقت تا پذیرش آتش بس (88-1980)
3- دوره عادیسازی رفتار خارجی با خط مشی رابطه بیشتر دولت با دولتها و رابطه کمتر ملت با ملتها- از پذیرش آتش بس به بعد (از 1988 به بعد)

مرحله اول
دوره اول که با نخست ویزی مهندس بازرگان شروع می شود، تا اشغال سفارت آمریکا و استعفای دولت وی ادامه می یابد. در این مرحله ایران سیاست طرفداری از غرب را تغییر داده و سیاست عدم تعهد را جایگزین آن نمود. در این رابطه راهبرد جمهوری اسلامی در جهت گرایش به سوی کشورهای جهان سوم و توده گرایی ضد امپریالیستی متحول شد.
با پیروزی انقلاب، هر دو ابرقدرت از وقوع آن ناراضی بودند. شوروی ها به نحو فزاینده ای نسبت به نفوذ و گسترش اسلام در جمهوری های شوروی احساس نگرانی می کردند. اعزام هیاتهای مذهبی و دیدار با مسلمانان جمهوری های مسلمان نشین، شرکت در کنفرانس بین المللی مسلمانان در مسکو و از همه مهمتر تأثیر انقلاب در افغانستان از جمله نگرانیهایی بود که شوروی را وادار به واکنش می کرد. شوروی همچنین از اینکه ایران به سمت آمریکا گرایش پیدا کند هراسان و نگران بود. انقلاب اسلامی، انقلابی بود که لزوماً بر مبنای منافع شوروی قرار نداشت زیرا:
1- تهدیدی جدی برای امنیت ملی شوروی در آسیای مرکزی محسوب می شد. 2- توانایی و قابلیت اضمحلال توازن منطقه ای را دارا بود. 3- شعله های بنیادگرایی اسلامی را در محیط آسیای مرکزی و در میان جمعیت مسلمانان شوروی شعله ور ساخت 4- تهدیدی جدی برای تضعیف تدریجی راهبرد و اهداف مسکو، در افغانستان بود. حمایت ایران از جهاد اسلامی افغانستان چنین زمینه ای را ایجاد نمود. 5- اعتبار مارکسیسم- لنینیسم را به عنوان تنها ایدئولوژی انقلابی برای کشورهای جهان سوم از بین برد. [9]

با نخست وزیری بازرگان ، اولویت نخست دولت وی پایان دادن به اتحاد عملی شاه و آمریکا و استورا ساختن مناسبات دو کشور بر پایه «برابری» بود بازرگان سیاست خارجی خود را به پایه «توازن» استوار ساخت. وی نوعی سیاست عدم تعهد در پیش گرفت و بر این باور بود که سیاست ایران در قبال قدرتهای بزرگ به گفته خودش «باید مانند سیاست مصدق» باشد. [10] با وجودی که بازرگان از ادامه حمایت دولت کارتر از رژیم شاه بسیار ناخرسند بود کوشید تا در قبال آمریکا نوعی سیاست عدم دشمنی و عدم تعهد پیش گیرد. برای پایان دادن به اتحاد عملی شاه با آمریکا، سنجابی در 12 اسفند 1357 ایران را از عضویت پیمان سنتو خارج ساخت. همچنین در 13 آبان 1358 ابراهیم یزدی پیمان دفاعی ایران و آمریکا را که انعقاد آن به 15 اسفند 1338 بازمی گشت باطل اعلام کرد. دولت بازرگان در همان روزی که پیمان دفاعی با ایالات متحده را بر هم زد مواد 5 و 6 معاهده 1921 ایران و شوروی را نیز ملغی اعلام کرد. سنجابی آشکارا به اتحاد شوروی اعلام کرد که ایران «خاطرات ناگواری» از مناسباتش با همسایه شمالی خود دارد. [11]

روابط بین ایران و آمریکا پس از انقلاب و تا زمان تسخیر سفارت آمریکا تحت تأثیر سیاست نه شرقی، نه غربی است و لیکن به طور کامل روابط دو کشور متاثر از این استراتژی نیست. وضعیت داخلی ایران و هرج و مرجی که در سیاستگذاری خارجی وجود داشت، هرگونه رابطه عقلایی، حساب شده و مبتنی بر منافع را به شدت دشوار می ساخت. هر چند در 27 بهمن 57 دولت آمریکا رژیم جدید ایران را به رسمیت شناخت و اعلام کرد که آماده هرگونه همکاری با دولت موقت است اما جو بی اعتمادی و سوء ظن بین دو کشور ادامه یافت که در نهایت باعث تسخیر سفارت آمریکا گردید.

در این دوره رابطه با دولتها اهمیت داشته است. رابطه ایران با سایر دولتها در حالت مطلق مثبت و یا منفی نبوده است، بلکه در طیفی از حرکتها بین دو نقطه تخاصم مطلق در موضع نقطه منفی و اتحاد مطلق در نقطه مثبت حرکت می‌کند. روابط ایران با آفریقای جنوبی و اسرائیل قطع می گردد اما روابط با سایر دولتها کماکان ادامه دارد. در این دوره تنها شوروی بود که در نقطه تخاصم سیاست خارجی ایران قرار داشت.

سیاست خارجی ج. ا. در این دوره در واقع استمرار و تداوم سیاست خارجی دوران قبل از انقلاب است با این تفاوت که رهبر انقلاب بر اصول اسلامی و سیاست نه شرقی، نه غربی تاکید کرده و همین نکته یکی از اختلافات اساسی بین امام و بازرگان می باشد. این تفاوت ژرف میان دو رهبر هنگام بروز حادثه گروگانگیری به بارزترین شکل نمایان شد. سیاست کلی در این دوره را می توان به شرح زیر بیان کرد: الف- تمایل به غرب و نگرانی و تشویش نسبت به نفوذ شرق. ب- عدم دخالت در امور داخلی دیگران و تلاش در جهت بهبود و ارتقای روابط با آمریکا. [12]
مرحله دوم
مرحله دوم با اشغال سفارت آمریکا و استعفای دولت موقت شروع می شود و تا زمان پذیرش آتش بس و پایان جنگ ادامه می یابد. مشخصه اصلی این دوره را شاید بتوان حول این محور جستجو کرد: الف- تب داخلی انقلاب و اعتقاد به وجود نورمها و ارزشهای اسلامی که تا حد زیادی جنبه فراوطنی دارد. ب – جنگ ایران و عراق و اتحاد همه کشورهای حوزه خلیج فارس در کمک رسانی اقتصادی و نظامی به عراق و اتخاذ شیوه و مکانیسم خصومت علیه ایران احتمالاً به دنبال اشغال سفارت آمریکا.
تصرف سفارت آمریکا، بوته آزمایش سیاست خارجی انقلابی و آرمانگرایانه ای شد که ایران را در برابر بیشتر کشورهای جهان قرار داد. مشی عدم تعهد بازرگان، ملت گرایانه و سازش جویانه و بر پایه اصل تاریخی موازنه استوار بود. از این نظر هدف این سیاست حفظ استقلال ایران در دل نظام موجود جهانی متشکل از دولتهای ملی بود. اما سمت گیری جدید آرمانگرایانه و انقلابی ایران،‌ در اساس، نظام یاد شده و هنجارهایی که برای رفتار دیپلماتیک می شناخت و حقوق بین الملل این نظام را به مبارزه می طلبید. دانشجویانی که گروگانهای آمریکایی را در اختیار داشتند معماران اولیه و اصلی این سیاست خارجی مواجه جویانه بودند ولی این سمت گیری تا امروز در میان نخبگان سیاسی حاکم و برخی دار و دسته های غیرنخبه موجود در درون فرهنگ سیاسی ایران رواج دارد.

تصرف سفارت آمریکا دارای دو بعد اثباتی و سلبی بود. در بعد اثباتی، اولاً زمینه را برای استعفای دولت موقت فراهم آورد. ثانیاً این اقدام سیاسی دارای بهره‌وری داخلی زیادی از لحاظ تقویت رهبری نظام محسوب شد و تب داخلی انقلاب را به میزان بسیار بالایی افزایش داد. چون در این زمان تقریباً هدایت اقدام اشغال سفارت به دست خود رهبر افتاد و از این به بعد مبارزه جویی علیه آمریکا به عنوان یک اصل اساسی انقلاب توسط مردم پذیرفته شد و آمریکا به عنوان شیطان بزرگ نامگذاری شد. (نمود عملی سیاست نه شرقی، نه غربی) ثالثاً رفع اتهام چپگرایان به آمریکایی بودن انقلاب اسلامی را باعث شد. رابعاً باعث بی اعتباری رئیس جمهور دموکرات آمریکا در نزد افکار عمومی خویش و شکست از جمهوری خواهان در انتخابات شد. اما اولین پیامد منفی گروگانگیری این بود که شرایط مجلس شورای اسلامی برای آزادی گروگانها برآورده نشد. دومین پیامد منفی این کار، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که این عمل صدام را برای حمله به ایران تشویق کرد. همچنین آمریکائیها توانستند افکار عمومی جهان را به نفع خود و به ضرر ایران شکل دهند که باعث انزوای ایران و ایجاد محدودیتهای بسیاری گردید. جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی و گسترش آن در منطقه با توجه به شعارها و نورمهای توده پسند آن را نیز می توان از پیامدهای منفی این عمل دانست.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >