سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بامدادان به جستجوی دانش برخیزید که سحرخیزی مایه برکت و کامیابی است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

مقاله بررسی عوامل مشترک معماری و موسیقی و پیوستگی های آن تحت فای

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:15 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی عوامل مشترک معماری و موسیقی و پیوستگی های آن تحت فایل ورد (word) دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی عوامل مشترک معماری و موسیقی و پیوستگی های آن تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی عوامل مشترک معماری و موسیقی و پیوستگی های آن تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی عوامل مشترک معماری و موسیقی و پیوستگی های آن تحت فایل ورد (word) :

بررسی عوامل مشترک معماری و موسیقی و پیوستگی های آن
هنر پویا پیوسته در جست و جوی راه های تازه ای برای دستیابی به ابتکارات گونه گون است و همان گونه که هر هنری در روند خود از شرایط زمان و مکان و اجتماع و دیگر عوامل تاثیر
می پذیرد ، هنرها در رابطه با یکدیگر نیز به طور مستقیم و یا غیر مستقیم تاثیرپذیرند و بازتاب آن را از هر سو که باشد در قلمرو خاص خود نشان می دهند و بر ظرفیت و کارآیی خود می افزایند .

جست و جوی عوامل مشترک هنرها خود یکی از روشهایی است که می تواند این تاثیرپذیری را آگاهانه افزایش دهد و ابتکارات تازه ای را سبب شود . آنچه در زیر به اختصار می آید از این مقوله است . بررسی یکی از عوامل ناپیدا و ناشناخته بین دو هنر کهن ، ( معماری و موسیقی ) از دیدگاهی خاص که هنر واسطه ای ( مانند شعر ) در تکوین این رابطه نقش اساسی داشته است .

همه ی هنر ها به طور عرضی با هم مرتبط هستند چرا که منشأ همه ی آنها تجلی زیبایی است . این زیبایی در معماری و مجسمه سازی نیز به شکل نسبت های طول و عرض و ارتفاع اتفاق می افتد .

در یک چهره تناسبات هستند که زیبایی می آفرینند . گاهی هم تناسبات رنگها باعث ایجاد زیبایی می شود . که در آنجا هم مجموعه ی فرکانس های نوری ، تناسبات دلپذیری را بوجود می آورند . در موسیقی هم نسبت های صوتی به زیبایی متحد می شوند . نسبت هایی که به تناسب می رسند تناسب گاهی در وج دیداری است و گاهی در وجه شنیداری . در مورد برپایی و بساوایی هم چیزهایی ذکر می شود . بنابراین همه ی هنرها یک وجه دارند و آن وجهی است که با هندسه ی دل فا از قبل طراحی شده است .
ما روی یک پاره خط تنها یک نقطه را پیدا می کنیم که موجزترین نسبت را به ما بدهد . ایجاز در همه هنرها یکی از شروط است .

در نقطه ای که ما پیدا می کنیم نسبت کل پاره خط به بخش بزرگ ، برابر است با نسبت بخش بزرگ به بخش کوچک و این نسبت عدد فی را به ما می دهد . که اصطلاحاً به آن نسبت الهی گفته می شود . یعنی اینکه ما با این قاعده ی الهی مواجه هستم که هر چیزی از یک یعنی وجه حقیقی عالم و وحدت حقیقی عالم نشأت بگیرد ، برای ما زیباست . بعد از عدد یک عددهای دو و سه هستند . تمام گام های موسیقی از این هر عدد حاصل می شوند . وقتی که وارد مبحث ریتم

می شویم با هر ضربی یا سه ضربی مواجه هستیم . اصلاً ریتمی از این قاعده خارج نیست . وقتی ریتم ترکیبی می شود حاصل ضرب عددهای دو و سه است و وقتی که ریتم مختلط می شود حاصل جمع این دو عدد است ( البته با ترتیب های متنوع و مختلف ) . وقتی ما از یک که نقطه ای توحید عالم است به سمت کثرت حرکت می کنیم ابتدا با دو و سه مواجه هستیم . در معماری هم با فرکانس های نوری که طول و عر ض و ارتفاع را تعریف می کنند ، سر و کار داریم . و زمانی که این سه به موجزترین شکل واقع شود ، شما احساس زیبایی می کنید . و این تناسبات در اکثر آثار بزرگ معماری وجود دارد . جالب این که این تناسبات در بدن انسان ، آناتومی پرندگان و درختان و همه جای طبیعت به همان نسبت الهی وجود دارد .
کدام بنا به الهامات موسیقایی بیشتری به شما می دهد ؟
مولانا می فرماید : سایه دیوار و سقف هر مکان سایه اندیشه معماردان .
نسبت در ساختمان به دو گونه اتفاق می افتد ، گاهی ما نمای ساختمان را می بینیم و گاهی ما در داخل ساختمان واقع می شویم و حس داخلی ساختمان را درک می کنیم که به آن حس محیطی گفته می شود . معماری ایجاد فضای مادی و معنوی می کند ولی موسیقی فقط فضای مادی و معنوی می کند ولی موسیقی فقط فضای معنوی ایجاد می کند ، به عبارت دیگر موسیقی معماری زمان است و معماری موسیقی مکان از جمله مکانهایی که ایجاد فضای مادی و معنوی می کند می توان به خانه ی کعبه و مسجد حضرت رسول ( ص ) و مسجد شیخ لطف الله در اصفهان اشاره کرد .

 

فضا و کارکرد آن در معماری و موسیقی
فضا ، هم به جایگاه و مکان ، و هم به محیطی عاطفی و روحی ، و هم به اتمسفر Atmosphere یا جو ، و یا جایگاه اثیری اطلاق گردد . در تمام هنرها ایجاد نوعی فضای عاطفی و روحی ، یکی از هدف های آفرینندگان هنرمند است .

در هنر معماری ، فضا ، منزلتی خاص دارد – معمار هنرمند نیز چون دیگر آفرینندگان هنر ، قادر است با ایجاد فضاهای گونه گون ، همان تأثیرات عاطفی و روحی را القاء کند که مثلا موسیقی دان به مدد الحان و سازها ایجاد می کند . همچنان که یک قطعه موسیقی می تواند تحت تاثیر ‹‹ فونوسفر phonosphere ›› یا فضای صوتی ، فضایی روحی ، سرشار از جذبه های معنوی و آسمانی بیافریند ، و یا همانطور که یک قطعه شعر ، قادر است فضایی سخت عرفانی و اشراقی و الهی ایجاد کند ، بنای یک مسجد با آن مناره های سربر آسمان افراشته ، و کشیدگی اضلاع یک کلیسا که گویی سیر به تعالی و عروج را می نمایاند نیز قادر هستند در بیننده صاحب ایمان ، فضایی سرشار از جذبه های مذهبی و معنوی ایجاد کنند . به قول ‹‹ ایانیس زناکیس ›› ‹‹ چه بخواهیم و چه نخواهیم بین معماری و موسیقی پیوند هست – این مسئله مبتنی به ساختارهای ذهنی ما است که در این هر دو هنر یکی است ›› .

در طبقه بندی هنرها معماری جزو هنرهایی به شمار آمده است که هم می تواند زیبا باشد و هم مفید . شوپنهاور معتقد است که : ‹‹ معماری یک نوع مصالحه میان زیبایی و سودبخشی است ›› .
‹‹ گوته ›› گفته است معماری یعنی موسیقی جامد شده ›› . کار معمار ، یا آفریننده بنا ، ایجاد هم آهنگی میان استواری و نااستواری ، سنگینی و سبکی – زبری و نرمی است . در حقیقت معمار از یک سو باید احساس تعالی ، ترحم ، عدالت و فقر را القاء کند و از سوی دیگر اشراقیت و مالداری و اعیانیت و تازه به دوران رسیدگی را بنمایاند . و در تمام این موارد موظف است لطائف و ظرائف و سنت های هنری را نیز از نظر دور ندارد .

ظاهراً همان طور که موسیقی انواع دارد ، معماری نیز به چند نوع منقسم شده است . انواع مشخص کننده موسیقی عبارتند از : موسیقی مذهبی ، موسیقی بزمی و موسیقی رزمی ؛ هر یک از این انواع به شاخه هایی منقسم می گردد مانند سرودهای نیایشی مرثیه و جزانیها . و در موسیقی بزمی ، انواع سرودهای غنایی – ترانه های عشقی شکوایی – هزلی و ترانه های محلی و عامیانه و . . . و در موسیقی رزمی ، گونه های متنوع سرودهای میهنی را می توان نام برد . چنانچه بخواهند انواع معماری را با انواع موسیقی مقایسه کنند ، بی تردید به موارد زیر اشارات خواهد شد .

1 – معماری مردمی ، ظاهراً متکی به شیوه های سنتی است ؛ مانند موسیقی عامیانه که به یک جامعه گسترده تعلق دارد و دارای شاخه های گونه گونی است .
2 – معماری مذهبی ، بازتاب نیاز دینی مردم است ولی مانند موسیقی مذهبی چندان متنوع نیست .
3 – معماری مذهبی ، بازتاب نیاز دینی مردم است ولی مانند موسیقی مذهبی چندان متنوع نیست .
4 – معماری ‹‹ مونومانتال ›› یا بنای یاد بود ، قطع نظر از این که شکل ظاهر آن باید یادآور شخصیت اجتماعی صاحب بنا باشد ، لازم است احساس تعالی و جاودانیت را نیز القاء کند ؛ یعنی از یکسو باید شبیه معماری مذهبی باشد و از سوی دیگر ماندگاری را بنمایاند . در شاخه ای از شاخه های موسیقی مذهبی به این نوع موسیقی توجه شده است .
5 – معماری سودمند ، به بناهایی اطلاق می گردد که خود را در قالب ارزش های مفید و سودبخش ، فایده گرا توجیه می کنند ؛ مانند نوعی موسیقی که بیشتر باب کاباره ها و سرگرمی مردم است .

همان طور که در طول تاریخ ، خصیصه ها و ویژگی های این پنج نوع و یا انواع دیگر معماری به گونه هایی در یکدیگر آمیخته است ، انواع موسیقی نیز ( خاصه در آثار اپرایی که تجسم صحنه های گوناگون و فضاهای مختلف زندگی اجتماعی ضرورت پیدا می کند ) آمیختگی چشمگیری داشته است .
بنا بر آنچه که یاد شد ، فضا ، یا محیط ، صحنه اجرای نمایشنامه ای است که معمار نوشته است . هر قدر صحنه و نمایشنامه و اجراء از یک هم آهنگی مطلوب برخوردار باشد ثمره کار زیباتر و جذاب تر و بلیغ تر خواهد بود .

مقایسه میان هنر موسیقی و معماری
1 – ارتفاع :
محدوده کاربرد یک صوت و یا یک ارکستر است . در صورتی که رژیستر یا ‹‹ اتاندو ›› به محدوده صوتی یک ساز یا حنجره یک انسان اطلاق می گردد . در معماری بلندی و کوتاهی بخش های یک بنا و تناسبات موجود در آن ها به ارتفاع تعبیر می گردد .
2 – زنگ یا تمر Timbre :

صدای سازها ، متکی به نوع ساختمانشان با یکدیگر تفاوت دارد ، همانطور که صدای خواننده ای با صدای خواننده دیگر متفاوت است . این عامل تفاوت را زنگ یا تمر یا طنین صورت نام نهاده اند . فرض کنید نوت ‹‹ لا La ›› ( بین خط سوم و چهارم با کلید سل Sol ) یکبار با ساز ترومپت به گوش برسد ، و بار دیگر همین نوع ، با ساز ویلن شنیده شود ؛ تفاوت سنین نوت لا ، با ترمپت ، و نوت لا ، با ویلن را اهل نغمه ، زنگ یا تمر و یا طنین خارجی صوت نامیده اند . از آنجا که این ویژگی و وجه تمایز ، بین اصوات امری است سمعی ، در هنرهای مصور مانند معماری و نقاشی و مجسمه سازی ملموس و محسوس نیست مگر به نحوی عاطفی . در معماری شاید بتوان در بخش مربوط به اکوستیک ( سر و صدا ) بنا ، از این عالم خاص بهره گرفت .

3 – سرعت Vitesse :
از تندی به کندی و یا از شدت به ملایمت را سرعت می گویند . ‹‹ زناکیس ›› فرمول سرعت یک گلیساندو را با این کسر نشان داده است . V = DH/DT ؛ که ‹‹ V ›› نشانه سرعت و DH زمانکشش صوت و DT نشانه شدت صوت است .
4 – گلیساندو :

یا گلیساندی که به آن اهل موسیقی مالش نیز می گویند و آن لغزندن انگشت بر روی سیم تا محدوده نیم پرده و بازگشت به نوت اصلی است . در معماری این واژه وقتی به کار می رود که سطحی به نرمی به سطح دیگری می پیوندد و احتمالا مجدداً به سطح نخستین رجعت می کند .
‹‹ زناکیس ›› جابجایی خط مستقیم و دگرگونی هایی که در معماری پیدا می کند را به گلیساندی تشبیه کرده است و می گوید : ‹‹ من در آفریدن غرفه فیلیپس می خواستم فضاهای قابل تغییری بیافرینم که مداوم می توانست با جابجایی یک خط مستقیم تغییر پیدا کند . این باعث ایجاد سهمی های هذلولی شکل در معماری و حجم هایی از گلیساندوها در موسیقی می گردد . ›› چنانچه گفته شد این هنرمند این حالت را در مبحث سرعت مورد مطالعه قرار داده است .
5 – احساس :

حالت یا ارتعاشاتی است که هنرمند به پاره ای از اصوات می دهد – در معماری احساس ، به وسیله رنگ و ایجاد سایه روشن القاء می گردد .
6 – وزن یا ریتم :
به قول ‹‹ زناکیس ›› ، ‹‹ وزن در حالت ناب آن ، دست یازی به عدد است در چهارچوب زمان ›› موسیقی دان ، زمان را اندازه می گیرد به همان سان که معمار این احساس را در نمای بنا متجلی

می سازد وزن در موسیقی مبحثی است وابسته به زمان و در معماری وابسته به فضا . تردیدی نیست که میان این دو ، هم آهنگی و هم خوانی خاصی موجود است . نقش وزن در موسیقی ، در شعر ، در نقاشی ، در حجاری و در سایر هنرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که ضمن نقل مطالب بدان اشارت خواهد رفت .
7 – هم آهنگی یا هارمونی :
در قرن هفدهم میلادی نظری دان ها به نوشتن قواعدی برای آکوردها ، و اصولی برای علم هم آهنگی پرداختند در اینجا مراد از کلمه هم آهنگی توافق و سازش اصوات و الحان ، و در معماری توافق ‹‹ تم ها ›› و موتیف ها و موضوع ها با یکدیگر است .
پروفسور ‹‹ بروس آلسوپ ›› معمار و نظریه دان مشهور انگلیسی نوشته است : ‹‹ تئوری پردازان دوره رنسانس ، با شاهد گرفتن از موسیقی معتقد بودند که رابطه ابعاد لوله های صوتی و انواع نی را با نواهای همسازی یا ناسازی که ایجاد می کنند می توان به معماری منتقل کرد . آنها از امواج صوتی هیچ نمی دانستند و چنین می پنداشتند که هم آهنگی منظر و هم آهنگی موسیقی می بایست انعکاس هایی از هم آهنگی جهانی باشند . هم آهنگی های فوق البته وجود خارجی دارند ، اما صوت و تصویر روی طول موج های مختلف کار می کنند . ››
به مناسبت باید گفت در بسیاری از هنرها بهره گیری از همین تضادها و طول موج های ناسازگار است که سبب پیدایش شاهکارهایی شده است .
از خلاف آمد عادت به طلب کام که من کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم
وقتی در معماری سخن از تناسب به میان می آید و گفته می شود : ‹‹ تناسب عبارت است از تمامی رابطه هایی که درون و اطراف بنا وجود دارد ›› به گونه ای خاص ، از هم آهنگی یا هارمونی

( نزدیک به معنایی که موسیقی دان در نظر دارد ) سخن رفته است . پرفسور ‹‹ آلسوپ ›› در جای دیگر گفته است : ‹‹ در معماری رنگ ، بافت ، شکل ، نرمی ، خشونت و انعکاس ، تماماً می توانند هم آهنگ باشند . به طوری کلی برداشت احساسی قضیه این است که : معماری بایستی آسایش بخش و هم آهنگ باشد . . درست است که در موسیقی ، هم آهنگی در معنای سازش اصوات با یکدیگر است ، ولی در مفهوم سریع تر ، تناسباتی است میان اصوات ، جمله های موسیقی و تمر و زنگ و طنین سازها با یکدیگر . زنگ یا ساز مضرابی ، با زنگ یا طنین یک ساز آرشه یی با هم اختلاف دارند ، ولی وقتی به نحو خاصی مورد استفاده قرار گرفتند مطبوع و هم آهنگ می شوند . ››

در علم هم آهنگی ، پاره ای از سازش ها مطبوع ، و بعضی از سازها نامطبوع هستند . در میان سازش های مطبوع ، فاصله ایست بسیار خوش آیند به گوش که به آن ‹‹ فاصله طلایی یا بخش طلایی گفته اند . جالب اینجاست که این بخش طلایی در موسیقی ، فاصله سوم و یا معکوس آن یعنی فاصله ششمی است که نه بزگر است و نه کوچک ؛ به بیان دیگر فاصله ای است که فقط در موسیقی مشرق زمین ، به ویژه پرده های سازنده دستگاه سه گاه موجود است . اکنون ببینیم آقای
‹‹ آلسوپ ›› این پدیده را از دیدگاه معماری چگونه تعریف کرده است .

نسبت طلایی ( یا بخش طلایی )عبارت است از تقسیم یک پاره خط به دو قسمت ، به طوری که نسبت قطعه کوچکتر آن به قطعه بزرگترش برابر باشد با نسبت قطعه بزرگتر آن به طول تمام پاره خط ( باید گفت ) نسبت ضلع مربع به طول قطرش برابر که در خدمت هنرمندان متقدم بوده مورد قبول کلاسیک ها نیز بوده است و سپس در حاشیه ، این فرضیه را با نمودار ذیل نشان داده است ، و در پی آن افزوده است : مسئله نسبت و تناسبات در معماری به جایی رسیده است که امروز دیگر تناسب یک به سه 3:1 برای نسبت عرض به طول ، از تناسبی مانند 1:2/85 ( که پانزده صدم کمتر است ) . . . اعتبار بیشتری ندارد . هر چند که در آن ، در مقایسه با تفاوت بین نسبت های موسیقی ، نوت های ‹‹ دوماژور ›› و ‹‹ دودیزماژور ›› تفاوت ظریفی وجود دارد .

می دانیم که گام ‹‹ دوماژور ›› هیچ علامت ترکیبی ندارد ، ولی گام ‹‹ دو دیز ماژور ›› دارای هفت عدد دیز بعد از کلید است . هر دو گام ، یکی است و از نظر تنالیته هر دو ، گام بزرگ بشمار می آیند ؛ ولی از لحاظ صد اداری سازها ، به اندازه همان پانزده صدم با یکدیگر تفاوت کاراکتر دارند . مراد این است که وقتی طرح ، چه در معماری و چه در موسیقی ، در حد اعلای استواری باشد ، محتوا از نظر تناسبات ، چندان تفاوتی نخواهد کرد . درست مانند اختلافی که میان ‹‹ دو دیز ›› و
‹‹ ری بمل ›› است . این دو نوت ظاهراً هم صدا هستند ولی در آزمایشگاه فزیکی حدود 5/885 هزارم ساوار با هم اختلاف درجه دارند که طبق سیستم پیتاگور معادل کسر است که باالطبع چندان محسوس نیست .

8 – شکل یا فرم :
عبارت است از ترکیب عناصری که یک مجموعه کامل و زنده را به وجود می آورد ؛ و عاملی است که هم آهنگی میان عناصر برقرار می سازد . هنرمند بی شک از چگونگی عناصری که برای ایجاد فرم اثر خود بر می گزیند آگاهی و وقوف کامل دارد . اگر هنرمندی است که با عرض و طول ، یعنی هنر دو بعدی مانند : نقاشی ، کاشی کاری و نقش منسوجات سر و کار دارد ، باالطبع از

خط – رنگ – بافت و سطوح هندسی بهره می گیرد .
اگر هنرمندی است که با طول و عرض و ارتفاع یعنی مجسمه سازی – معماری – کوزه گری – سبدبافی و جز اینها سر و کار دارد ، بالطبع مصاف بر عناصر یاد شده در هنر دو بعدی از حجم نیز بهره خواهد گرفت . آنان که هنر چهار بعدی مانند : موسیقی – ادبیات – رقص و نمایش ارتباط دارند ، مضاف بر تمام عناصری که یاد شده بعد زمان هم استفاده خواهند کرد .
عناصر مذکور ، ضمن اینکه در مجموع سازنده ، فرم یا شکل هستند ، به تنهایی نیز هر یک خواصی دارد .
9- خط :

مجموعه ای است از نقطه ها . خاصیت خط ، حرکت و جنبش به سوی مقصدی است . خطوط افقی ، عمودی – مایل – منحنی – شکسته و مارپیچ ، هر یک در بیننده احساس خاصی را القاء می کند . اینطور تجربه شده است که : خطوط عمودی ، نظر را به سوی بالا می کشاند – خطوط افقی ، آرامش بخش ، و خطوط مورب محرک ، و خطوط منحنی نرم و مطبع هستند .

هنرمند برای ایجاد این تاثرات ناگزیر است که میان خطوط متنوع ، هم آهنگی و ارتباط ایجاد کند . برای برقراری این هم آهنگی ، گاه خطی را تکرار می کند و برای القاء تنوع ، گاه خطی را به موازات خطی دیگر ، و زمانی به خلاف جهت حرکت همان خط ، ترسیم می کند . به کمک خط اریب یا مایل تعادل آرامش بخش خطوط افقی و عمودی را بر هم می زند و ایجاد حرکت و جنبشی تازه
می کند .
خط ، در معماری ، ایفا کننده ، نقش اساسی در نقش انگیزی است – در موسیقی به گونه هایی خود را می نمایاند – گاه افقی ( به صورت جمله های یک صوتی ) – زمانی به گونه عمودی ( به وسیله آکوردها ، در علم هم آهنگی کلاسیک ) ، گاهی به صورت موازی در ( کنترپوان ) و زمانی نیز به صورت های متقاطع ، مایل ، و در هم ( در همارمونی مدرن )

در اینجا یک جمله موسیقی از قطعه های (( ماهی طلایی )) اثر : (( کلود – اشیل دبوسی )) به عنوان نمونه ای از موسیقی افقی نقل می شود .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله تعیین رابطه بین مولفههای مدیریت دانش (بر اساس مدل نوناکا و

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:15 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تعیین رابطه بین مولفههای مدیریت دانش (بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی) با نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت پیشگامان تابان) تحت فایل ورد (word) دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تعیین رابطه بین مولفههای مدیریت دانش (بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی) با نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت پیشگامان تابان) تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تعیین رابطه بین مولفههای مدیریت دانش (بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی) با نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت پیشگامان تابان) تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تعیین رابطه بین مولفههای مدیریت دانش (بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی) با نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت پیشگامان تابان) تحت فایل ورد (word) :

چکیده

هدف این پژوهش توصیفیپیمایشی تعیین رابطه بین مولفههای مدیریت دانش (بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی) با نوآوری سازمانی در شرکت پیشگامان تابان، میباشد. تعداد پرسنل این شرکت 463 نفر است که فقط بین اشخاص فوق دیپلم و بالاتر پرسشنامه توزیع شد و بر این اساس جامعه آماری در این پژوهش تعداد 147 نفر بدست آمد، که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه تعداد 108 نفر تعیین شد. اعضای این نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها از دو پرسشنامه 26 سوالی استاندارد مدیریت دانش (نوناکا و تاکوچی) و پرسشنامه 14 سوالی محقق ساخته نوآوری سازمانی (هندرسون کلارک)، استفاده شده است. روایی پرسشنامهها از نظر اساتید صاحبنظر تأیید گردید و برای محاسبه پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده‏ها و آزمون فرضیات از نرم افزار Spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. از تجزیه و تحلیل اطلاعات این نتایج حاصل گردید : بین مولفههای مدیریت دانش یعنی اجتماعی سازی، برونی سازی، ترکیب سازی، درونی سازی با نوآوری سازمانی رابطه معنیدار و مثبت (مستقیم) وجود دارد.

واژههای کلیدی: مدیریت دانش، نوآوری سازمانی، مدل نوناکا و تاکوچی، مدل هندرسون کلارک

مقدمه و بیان مسئله

در دنیای امروزی، توان سازگاری و اداره کردن تغییرات، عنصر اصلی موفقیت و بقای هر سازمان است و کسب این توانایی ها خود، مستلزم توجه سازمان به خلاقیت و نوآوری است (حسینی، صادقی، 1389، ص.(2 نوآوری به عنوان مسئلهای مهم برای افراد، نهادها و روی هم رفته، برای همه جوامع به دلیل ارتباط آن با انعطاف پذیری و تولید بسیار مهم و اساسی است(نیکنامی و همکاران، 1388، ص.(2 سازمانهای موفق، سازمانهایی هستند که خلاقیت و نوآوری، نوک پیکان حرکت آنان را تشکیل میدهد(حسینی، صادقی، 1389، ص.(2 نوآوری ترکیب دوباره منابع، مهارتها و دیگر داراییهای موجود سازمان را مبنا قرار میدهد (Garcia-Morales, Llorens-Montes, Verdu-Jover, 2004, p.24) و کمک میکند تا سازمانها نوآوری را به واسطه تسهیم و ترکیب دانش خلق کنند. دانش در نوآوری مشارکت دارد و با تسهیم دانش، یادگیری جمعی و سود هم افزایی شده ایجاد می گردد که باعث بهبود دانش در دسترس سازمان ها می شود. دانش به طور گسترده ای به عنوان یک دارایی استراتژیک شناخته شده است که شرکت ها را قادر می سازد تا به قابلیت های متمایز دست یابند و فرصت های نوآوری را کشف کنند. همچنین نوآوری های موفق نیازمند ترکیب های جدیدی از دانش به همراه ایجاد و تثبیت ارتباطات جدید میان دانش های موجود است . (Chen, Huang, Hsiao, 2010, p.849)

برای حفظ مزیت رقابتی، یک سازمان باید دانش را خلق کند، به اشتراک بگذارد و به کار بگیرد. با توجه به اینکه واژه “دانش” مباحث گسترده ای را در بر میگیرد، بین تئوری و عمل آن شکاف وجود دارد. مدیریت دانش رویکردی ساخت یافته است که رویه هایی را برای شناسایی، ارزیابی و سازماندهی، ذخیره و به کارگیری دانش به منظور تامین نیازهای سازمان برقرار می سازد(فتحیان، بیگ، قوامی فر، 1384، ص.(13 هنگامی که ادبیات مدیریت دانش و انواع عملی چگونگی مدیریت دانش در سازمان ها را باهم مقایسه میکنیم، تعداد بسیار کمی نمونه می توان پیدا کرد که با پتانسیل موجود همخوانی داشته باشد ( Nayir, .(Uzuncarsili, 2008, p.141 به گفته نوناکا و تاکوچی(1995) 1، در اقتصادی که تنها چیزی که مسلم است عدم اطمینان است، رقبا بیشتر و بیشتر رشد

1 Nonaka and Takeuchi

1

میکنند و فناوری به سرعت تکثیر می شود، دانش یک منبع برای مزیت رقابتی است. به بیان داونپورت و پروساک(1999) 2 دانش موضوع جدیدی نیست و همیشه در سازمان ها استفاده و مبادله شده است .(Ferrari, Toledo, 2004, p.117) با توجه به مطالب گفته شده، اینن پژوهش به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که : آیا بین مولفههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در شرکت پیشگامان تابان، رابطهای وجود دارد؟

مبانی نظری پژوهش
مدیریت دانش

مدیریت دانش شامل همه فعالیتهایی است که دانش را به کار میگیرند تا اهداف سازمانی در مواجه با چالشهای محیطی و ماندن در بازار رقابتی با موفقیت اجرا شوند .(Greiner, Bohmann, Krcmar, 2007, p.4) مدیریت دانش یک نگرش چند وجهی است، که شامل اجزای سازمانی زیادی مانند فناوری، منابع انسانی، ساختار سازمانی و فرهنگ است .(Plessis, 2007, p.91) مدیریت دانش شامل فعالیت های مرتبط با ثبت کردن، استفاده کردن و تسهیم دانش در سازمان است . مدیریت دانش مستلزم مدیریت توام ارتباطات خارجی و جریان دانش درون شرکت است که شامل رویهها و روشهایی برای جستجوی دانش بیرونی و ایجاد روابط نزدیکتر با سایر شرکتها است .(Ringel, Ringel, 2010, p.525)

راهبردهای مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی
محققین مدیریت ژاپنی نوناکا و تاکوچی3 تأثیرات زیادی بر مباحث مدیریت دانش داشتهاند. مفهوم دانش پنهان و دانش آشکار توسط نوناکا برای طرحریزی نظریه یادگیری سازمانی طبقهبندی شده است. در این تقسیمبندی، با توجه به همگرایی بین شکل های پنهان و آشکار دانش آنان مدلی را پایهگزاری نمودهاند که بنام خودشان معروف شده است (مینویی، محمدپورزرندی، نادری، 1389، ص .(51 آنها همچنین اظهار کردند که تبدیل دانش فرآیندی است که به خلق دانش در سازمان منجر میشود .(Balestrin, Vargas, Fayard, 2008, p. 95)

از نظر آنها دانش آشکار (صریح) میتواند در قالب واژگان و اعداد بیان و به شکل دادهها، فرمول، مشخصات دستورالعملها و نظایر آن تسهیم شود. این نوع دانش میتواند به آسانی کدگذاری شود و به سادگی بین افراد به طور رسمی و نظاممند منتقل شود. از طرف دیگر دانش پنهان ( ضمنی) در ذهن افراد موجود است و به طور عمیق در اقدامات، تجارب، ارزشها و مطلوبهای افراد میباشد. مدلهای ذهنی، شهود و تصورات در این حوزه از دانش قرار میگیرند. نوناکا و تاکوچی چهار نوع راهبرد خلق و تبدیل دانش صریح و ضمنی در سازمانها را ارائه نمودهاند که عبارتند از : اجتماعی سازی، برونی سازی، ترکیب سازی، درونی سازی (رضاییان، احمدوند، تولایی، 1388، ص.(37

شکل – 1 فرآیند مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (منبع : مینویی، محمدپورزرندی، نادری، 1389، ص (51

الف) راهبرد اجتماعیسازی (پنهان به پنهان): راهبرد اجتماعیسازی تبدیل دانش پنهان به دانش پنهان را در تعاملات موجود بین افراد سازمان میسر میکند .(Quresh, Uppatumwichian, 2008, p. 12) در راهبرد اجتماعیسازی، افراد تجارب و مدلهای ذهنی خود را جهت بهبود دانش، با دیگران به اشتراک میگذارند. این فرآیند شامل دستیابی افراد به درک متقابل از تعاملات اجتماعی چهره به چهره، تسهیم دیدگاهها، هم اندیشی، تعاملات حمایت گری و

2 Davenport and Prusak 3 Nonaka /Takeuchi

2

غیره می باشد (رضاییان، احمدوند، تولایی، 1388، ص 38و .(39 در واقع، اجتماعیسازی فرآیندی است که در آن دانش ضمنی فردی را به فرد دیگر انتقال میدهد (سهرابی، دارمی، 1389، ص .(109

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

پاورپوینت اهمیت خانواده و بهداشت روانی تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:15 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت اهمیت خانواده و بهداشت روانی تحت فایل ورد (word) دارای 25 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت اهمیت خانواده و بهداشت روانی تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت اهمیت خانواده و بهداشت روانی تحت فایل ورد (word)

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت اهمیت خانواده و بهداشت روانی تحت فایل ورد (word)

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت اهمیت خانواده و بهداشت روانی تحت فایل ورد (word) :

اسلاید 1 :

 

 خانواده سالم و ویژگیهای آن

  1–اعضای خانواده سالم این موضوع را درک کرده اند که “ خانواده های خوب و متعادل خود به خود به وجود  نمی آیند“ بلکه نیاز به توجه ، آگاهی،تلاش و کسب اطلاعات دارند.

دانش زندگی

اسلاید 2 :

-2-در خانواده سالم وقتی مشکل ایجاد می شود اعضای آن به هم نزدیک می شوند تا مشکل را حل کنند نه اینکه از هم دور شوند و از مسوولیتهای احتمالی فرار کنند.در این خانواده ها وقتی کسی اشتباهی می کند دیگر اعضا، شخصیت او را زیر سوال نمی برند و بیشتر روی رفتار اشتباه او نظر می دهند نه کل شخصیت یا نسبت دادن به خانواده پدر و مادری همسر.در خانواده سالم به جای اینکه دنبال مقصر بگردند و فرد خاصی را سرکوفت بزنند اول سعی می کنند مشکل را کامل بشناسند و با پیدا کردن راه حل فشار وارده بر خانواده را کم کنند.

))باز مشکل درست کردی،مگه بهت نگفتم… تو اصلا آدم نمی شی…((

 

اسلاید 3 :

 

5-در خانواده سالم رفتارها و گفتارهای مبهم و دوپهلو وجود ندارد و همواره سعی می شود در ارتباط با هم شفاف و روراست باشند تا سوء تفاهمها کمتر ایجاد شود

6-در خانواده سالم چه به شوخی و چه جدی از القاب زننده و تمسخر آمیز استفاده نمی شودمثل:شلخته،کله شق،یکدنده،خودخواه و …

اسلاید 4 :

7-در خانواده سالم  اعضا تجارب و خاطرات تلخ و کاستیهای گذشته همدیگر را تکرار نمی کنند(“ یادت هست پارسال خونه فلانی آبروی ما رو بردی……“)

8-در خانواده سالم افراد تکه کلامها،عادتها،لهجه ،نحوه زندگی یا طرز پوشش دیگر اعضا یا خانواده اصلی همسر یا بستگانشان را مسخره نمی کنند یا زیر سوال نمی برند.

اسلاید 5 :

11-ویژگی بارز خانواده سالم روابط سازنده و هدفمند بین همه اعضاست.بدون دسته بندی و جناح گیری.

12-در خانواده سالم فرصت با هم صحبت کردن زیاد پیش می آید و وقتی یک نفر صحبت می کند بقیه به او توجه و نگاه می کنند نه اینکه خود را به تماشای تلویزیون،روزنامه خواندن و قلاب بافی مشغول کنند.

اسلاید 6 :

– چشم:(نیاز به تماس چشمی)(تفاوت وسعت دید در زنان و مردان)

– گوش:چهار نوع گوش دادن1- بی توجهی         2- تظاهری 3- انتخابی  4- توجه همدلانه

– زبان:مردها کم حرف می زنند و خاموش فکر     می کنند ولی زنها برعکس

زنها صریح صحبت نمی کنند و حاشیه پردازی می کنند ولی مردان…((برو سر اصل مطلب))

چرا زنان نمی توانند ماهی گیرای خوبی بشوند؟

– رفتار:زنان در ارتباط از رفتار به خوبی استفاده  می کنند ولی مردان کمتر(مردان بی احساس!)

اسلاید 7 :

13-در خانواده سالم افراد دنبال فرصتی می گردند که همدیگر را خوشحال کنند و همواره در فکر ایجاد تنوع،فرصتی جدید و اقدامی جالب هستند.

اسلاید 8 :

  • 14ـ در خانواده سالم هر کس به این فکر نیست که فقط احترام خودش را بیشتر کند بلکه سعی می کنند با روشها و کارهایی موجب تقویت عواطف دیگر اعضا به هم شوند.
  • ـ تقسیم قدرت به صورت افقی ———- نه عمودی

اسلاید 9 :

18-در خانواده سالم  اعضا نه فقط به نیازهای مادی و زیستی بلکه به نیازهای روانی و اجتماعی یکدیگر هم توجه می کنند.در این خانواده ها نیازهای مادی مانع توجه به نیازهای عاطفی و روانی اعضا نمی شود.

— چرا می گویند دوری و دوستی؟؟

— حساب پس انداز عاطفی!!

— انتظارات پی در پی و دستورات متعدد….

— اعتماد ایجاد کردن نیاز به گذر زمان دارد.

اسلاید 10 :

برای هر گزینه جواب درست یا نادرست بدهید

پرسشنامه نقشه عشق:

1-می توانم بهترین دوست همسرم را انتخاب کنم

2-می توانم بگویم که به تازگی همسرم با چه واقعه استرس آوری روبه روست

3-می توانم برخی از افرادی را که اخیرا باعث آزردگی همسرم شدند را نام ببرم

4-می توانم برخی از رویاهای همسرم را نام ببرم

5–با عقاید مذهبی همسرم آشنا هستم

6-اصول زندگی را از دیدگاه همسرم می شناسم.

7-می توانم فهرستی از خویشاوندانی را که همسرم علاقه ای به آنها ندارد بنویسم

8–موسیقی مورد علاقه همسرم را می شناسم.

9-می توانم سه فیلم مورد علاقه همسرم را نام ببرم

10-همسرم از استرسهای اخیر من آگاه است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

تحقیق گل گاو زبان تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:15 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق گل گاو زبان تحت فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق گل گاو زبان تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق گل گاو زبان تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق گل گاو زبان تحت فایل ورد (word) :

گل گاو زبان به احتمال زیاد بومی منطقه مدیترانه است ولی بعضی محققین عقیده دارندبومی خاورمیانه است. کشت و کار گاوزبان بوسیله عربها در جنوب اسپانیا در قرون وسطی معرفی شد. این گیاه دربسیاری از مناطق اروپا, غرب آسیا و آمریکای شمالی می روید و اغلب بصورت وحشی در محل های لم یزرع و کناره رودخانه ها دیده می شود.گل گاو زبان در ایران، جزء گیاهان بومی گیلان بشمار می‌رود و از قدیم در بسیاری نقاط گیلان به شکل خودرو وجود داشت. ودر حال حاضر گاوزبان بیشتر در بلندیهای رامسر ،رودسر و شهسوار بصورت خودرو و نیز زراعی وجود دارد.
این گیاه در فرانسه " شکوفه‌آبی تندرستی" نامیده می‌شود، زیرا گل های آن به رنگ آبی است و داروی خوبی برای دهقانان که معمولا نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کار کردن دارند می باشد.

گیاهشناسی:
گل گاوزبان گیاهی است علفی که ارتفاع بوته آن تا 60 سانتیمتر می‌رسد. ساقه آن شیاردار ،خاردار ، توخالی و آبدار می باشد و ارتفاع ساقه های آن به سانتیمتر می‌رسد.برگ‌های این گیاه نسبتا بزرگ،ساده ،چین خورده به رنگ سبز تیره، تخم مرغی شکل و نوک تیزند که به طور متناوب بر روی ساقه گیاه قرار دارند. تمام سطح گیاه پوشیده از کرک‌های سفید و منشعب است.
گلهای این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد. گل‌های لوله‌ای شکل و آبی رنگ مایل به ارغوانی می‌باشد.


میوه آن نوک تیز و فندقی شکل و سطح آن دارای برجستگیهای کوچک و تیز می‌باشد . دارای ریشه‌های نیمه غده‌ای که بطور عمودی تا عمق سانتیمتر در خاک فرورفته‌است و بعلت داشتن ریشه‌های اصلی و فرعی در اعماق خاک مقاومت آن در برابر خشکی خاک زیاد است.گلهای آن به رنگ قرمز خوشرنگی است که پس از خشک شدن به رنگ آبی تیره در می‌آید .این گیاه در تمام مناطق رویش دارد و دارای چندین گونه است .فصل گل دهی گل گاو زبان از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه است.گاوزبان ایرانی گیاهی از تیرهبوراژیناسه راسته پولمونیالیسه، کلاس دیوتبلونس وجنس اکویم است. گونه مزبور گیاهی علفی، دوساله وپایاست که پوشیده از کرک‌های نرم و نازک و دارای گل‌های لوله‌ای شکل و آبی رنگ مایل به ارغوانی می‌باشد.

گل گاو زبان که دارای جنسهای گوناگونی می باشد از تیره گاوزبان است.گونه های مختلف گیاه گاو زبان در مناطق بسیار وسیعی گسترده شده اند. و در تمام مناطق بنام گل گاو زبان مشهور است مثلاّدر مناطقی از خراسان گیاه Anchusa italicaبنام گاو زبان می شناسند ولی در مناطق شمالی البرز و قزوین وگردنه حیران و اردبیل گیاه Echium amoenum را گل گاو زبان می دانند. گل گاو زبان عطاری (ایرانی)که در داروفرشی ها عرضه می گردد همان گیاه Echium amoenum می باشد. که گلهای به رنگ آبی وشبیه گل میمون دارد.
عکسهایی از انواع گل گاو زبان:

Echium amoenum (گل گاو زبان ایرانی)

Anchusa italica

‌‌‌‌‌‌‌Borag officinaliso

اکولوژی:
شرایط آب و هوایی کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول بهار و تابستان دارای بارانهای متناوب هستند، برای کشت این گیاه مفید است. هم‌اکنون هکتار از اراضی استان گیلان به صورت دست کاشت به این گیاه اختصاص دارد که حدود تن گل گاو زبان از این اراضی برداشت می‌شود. از این میزان زمین زیر کشت گل گاوزبان هکتار درارتفاعات اشکورات رودسر و بقیه در ارتفاعات تالش واقع شده است.میزان تولید گل گاو زبان در هر هکتار به طور متوسط کیلوگرم است که از هر کیلوگرم گل تر یک کیلو گل خشک بدست می‌آید.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت در مدیریت شهری و پروژه های عمر

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:15 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت در مدیریت شهری و پروژه های عمرانی تحت فایل ورد (word) دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت در مدیریت شهری و پروژه های عمرانی تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت در مدیریت شهری و پروژه های عمرانی تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت در مدیریت شهری و پروژه های عمرانی تحت فایل ورد (word) :

خلاصه:

سیستم های اطلاعات در اشکال گوناگون می توانند در سازمانها و کسب و کارها به کار گرفته شوند. مواردی نظیر انجام فعالیتها، حل مسایل سازمانی و پیگیری فرصتهای تجاری، همگی با استفاده از آن امکان پذیر می گردد.

سیستم اطلاعات مدیریت، سامانه سازمان یافته و ابزار مناسبی است که اطلاعات به هنگام، صحیح و خلاصه شده را درموقع مناسب به تصمیم گیرندگان سازمان ارایه داده و امکان تصمیم گیری صحیح و دقیق را برای مدیران سازمان فراهم می سازد.یابه عبارت دیگر سیستمی است که داده ها را از واحدهای مختلف دریافت وتولید اطلاعات می کند واطلاعات مربوط وبه موقع ودقیق وشکیل را در اختیار سطوح مختلف مدیران جهت تصمیم گیری بهینه قرار می دهد.

این مقاله چگونگی استفاده از MIS و گسترش هوشمندانه و مدیریت MIS در بکارگیری پروژه های عظیم عمرانی و کمک به مدیریت شهری را آشکار می سازد. در حقیقت بکارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریت تصمیماتی است که نه تنها سریع و دقیق است بلکه در خط اجرایی بهترین تمرینات و درنهایت منجر به بهره وری و تاثیرگذاری سازمانی در مدیریت پروژه ها و مدیریت شهری می شود.

قصد داریم نقش سیستم اطلاعات مدیریت را بر مدیریت شهری و تصمیم گیری در حوزه مدیریت و انجام پروژه های عمراتی بررسی کنیم.

کلمات کلیدی:مدیریت، سیستمهای اطلاعات مدیریت، مدیریت پروژه، سیستمهای اطلاعاتی، پروژه های عظیم عمرانی

-1 مهندس عمران – دانشجوی کارشناسی ارشد MIS دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دانشکده مدیریت ، گروه مدیریت دولتی

1

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >