سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جانها، طبیعت های بدی دارند و حکمت است که از آنها باز می دارد . [امام علی علیه السلام]

دانلود مقاله ارزیابی کارایی موتاژنی دو نوع موتاژن فیزیکی (اشعه

ارسال‌کننده : علی در : 95/8/20 4:56 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله ارزیابی کارایی موتاژنی دو نوع موتاژن فیزیکی (اشعه گاما) و شیمیایی [اتیل متان سولفونات (EMS) ] در ایجاد صفات موتانت در برنج با word دارای 1 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله ارزیابی کارایی موتاژنی دو نوع موتاژن فیزیکی (اشعه گاما) و شیمیایی [اتیل متان سولفونات (EMS) ] در ایجاد صفات موتانت در برنج با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله ارزیابی کارایی موتاژنی دو نوع موتاژن فیزیکی (اشعه گاما) و شیمیایی [اتیل متان سولفونات (EMS) ] در ایجاد صفات موتانت در برنج با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله ارزیابی کارایی موتاژنی دو نوع موتاژن فیزیکی (اشعه گاما) و شیمیایی [اتیل متان سولفونات (EMS) ] در ایجاد صفات موتانت در برنج با word :

سال انتشار: 1385

محل انتشار: نهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات

تعداد صفحات: 1

چکیده:

در این تحقیق از دو موتا ژن فیز یکی (اشعه گاما ) و شیمیایی [اتیل متان سولفونات (EMS) ] به ترتیب با دزهای 250 و 350 گری اشعه گاما و غلظت 0/1% اتیل متان سولفونات برای تیمار بذور سه رقم برنج ایرانی به اسامی طارم محلی ، طارم دیلمانی و شفق استفاده گردیده است. این آزمایش طی دو نسل (M1 و M2) انجام گرفته است. به منظور ارزیابی کارایی موتا ژنی این دو موتا ژن، در نسل اول درصد و سرعت جوانه زنی و طول ریشه چه و ساقه چه و در نسل دوم ، میزان موتاسیون کلروفیل و موتاسیون زنده مطالعه گردید. همچنین در نسل دوم،واریانس و تنوع ژنوتیپی و فنوتیپی و توارث پذیری عمومی صفاتی مانند تعداد پنجه ، ارتفاع بوته ، طول و عرض برگ پرچم ، طول بالاترین و دومین میا نگره، طول خوشه ، تعداد خوشچه اولیه و ثانویه ، تعداد دانه در خوشه ، طول و عرض دانه ، وزن 100 دانه ، درصد عقیمی خوشه و طول دوره رسیدن و عمل کرد ارزیابی گردید . مطابق نتایج این آزمایش کارایی موتانت زایی EMS بیش از اشعه گاما بوده اما تعداد موتانتهای مطلوب حاصل از اعما ل تیمار پرتودهی از تیمار شیمیایی بیشتر بوده است. توارث پذیری عمومی صفات مورد بررسی در رقم طارم محلیتحت تیمار شیمیایی بیش از دو تیمار پرتودهی بوده است . اما در دو رقم دیگر میزان وراثت پذیری صفات تحت تیمار های 350 گری اشعه و 0/1 درصد EMS بالا بوده است . اختلاف تنوع ژنوتیپی و فنوتیپی در دو رقم طارم دیلمانی و شفق بیش از طارم محلی بود . که نشان دهنده سهم بیشتر اثرات عوامل محیطی نسبت به فاکتورهای ژنتیکی در تغییرات صفات می باشد. در این تحقیق در پایان سال دوم علاوه بر 130 موتانت مطلوب که بصورت تک بوته انتخاب گردیدند سه لاین موتانت از رقم طارم محلی تحت تیمار های 0/1% اتیل متان سولفونات و 350 گری اشعه گاما بدست آمد که این سه لاین بطور معنی داری کوتاهتر ، زودرس تر و دارای عمل کرد بیشتری نسبت به شاهد بودند . همچنین آن ها دارای کیفیت مطلوبتری در مقایسه با شاهد بودند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :