سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این قرآن ریسمان خدا و نور روشن گر و درمانی سودبخش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

مقاله بررسی علل خانوادگی اعتیاد جوانان منطقه مراوه تپه تحت فایل

ارسال‌کننده : علی در : 95/6/31 6:10 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی علل خانوادگی اعتیاد جوانان منطقه مراوه تپه تحت فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی علل خانوادگی اعتیاد جوانان منطقه مراوه تپه تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی علل خانوادگی اعتیاد جوانان منطقه مراوه تپه تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی علل خانوادگی اعتیاد جوانان منطقه مراوه تپه تحت فایل ورد (word) :

مقدمه
امروزه کسی نیست که در خصوص مضرات و اثرات سوء سیاسی،اجتماعی و فرهنگی معضل اعتیاد و قاچاق مواد مخدر شکّی داشته باشد.کارشناسان و صاحب نظران معتقدند که در حال حاضر بحران مواد مخدر در کنار 3 بحران یعنی((بحران نابودی محیط زیست،بحران تهدید اتمی و بحران فقر))به عنوان مسئله روز در آمده است.طبیعی است که حل این بحران و معضل و بلای خانمانسوز از عهده یک سازمان و یا چند مرجع،آن هم صرفاً با یک بر خورد قهری نه تنها خارج بوده بلکه نگرش یک بُعدی به مسئله است و وضعیت فعلی را بدتر خواهد نمود.به گونه ای که عمیقاً احساس می شودتنها راه حل موضوع،خارج شدن از ((برنامه روزی))و گام برداشتن در مسیر ((برنامه ریزی))و ایجاد عزم ملی و بسیج همگانی در این راستا است.

اعتیاد یا به تعبیر آن وابستگی به مواد مخدر و سوء مصرف آن در قرن حاضر از مهمترین و دردناکترین معضلات بشری است.سیل خروشان اعتیاد بی رحمانه در مسیر حرکت خود،کودکان،نوجوانان و جوانان و حتی سالخوردگان را طعمه قرار داده و علاوه بر متلاشی کردن کانون گرم و پاک خانوادگی سبب ناکامی در زندگی و تمایل بخودکشی و مرگ در آنها نیز می گردد.
تحقیقی که اینجانب جهت گذراندن 3 واحد درسی دانشگاه انجام داده ام،با توجه به ضرورت آن در این منطقه که این بلای خانمانسوز، بی رحمانه گریبانگیر بیشتر جوانان شده است انجام گرفته است.امید است که گامی در جهت آگاهی نسل جوان و دانش آموزان باشد.

موضوع تحقیق:
((برسی علل خانوادگی اعتیاد جوانان منطقه مراوه تپه))
مسئله تحقیق:
1- بررسی علل خانوادگی اعتیاد جوانان منطقه مراوه تپه کدامند؟
2- کدام عامل بیشترین تأثیر را در گرایش جوانان منطقه به اعتیاد داشته است؟
مفاهیم تعریف شده در مسئله و موضوع تحقیق:
الف:جوانان ب: خانواده ج:اعتیاد د:معتاد

تعریف اعتیاد: اعتیاد یعنی عادت کردن،خو گرفتن،حالتی که سبب مداومت در استعمال بعضی از داروها از قبیل تریاک،مرفین،هروئین،حشیش و الکل در انسان می شود.(فرهنگ فارسی عمید)
یا به عبارتی دیگر حالتی ناشی از استعمال منظم و پیگیر بعضی از مواد که شخص در صورت محرومیت از آنان دچار اختلالات عصبی و مزاجی می شود.
اهمیت و ضرورت تحقیق: همانطوریکه می دانیم بر اساس هرمهای سنی کشورما با جمعیتی جوان روبرو است و درصد بیشتری از جامعه ما را جوانان تشکیل می دهند.جوانی جمعیت بر تمامی مسایل در همه جنبه ها تأثیر می گذارد.از طرفی اثرات تخریبی فردی و اجتماعی اعتیاد باعث شده است که اعتیاد از یک سو،بزهکاری از سوی دیگر به عنوان بیماری (فردی و اجتماعی) بررسی شده است.

در جریان آموزش و پرورش عوارض نامطلوبی می گذارد ازقبیل:
الف:مانع ادامه تحصیل جوان می شود.ب: بر روند آموزشی تأثیر منفی می گذارد.ج: تأثیر مواد مخدر منحصر به فرد نمی شود،بلکه کل جامعه را در بر می گیرد.
از طرف دیگر چون تحقیق در زمینه اعتیاد هم بنیادی و هم کاربردی است.لذا با توجه به مسایل فوق از آنجایی که جامعه انتخاب شده ((شهر مراوه تپه)) که این بلای خانمان سوز گریبانگیر جوانان منطقه شده است.بدین جهت هر گونه بررسی و مطالعه در جهت روشن ترشدن ابعاد مختلف این پدیده اجتماعی،هر چند اندک باشد.امری ضروری و اساسی به شمار می رود.

اهداف تحقیق:
الف:هدف کلی
1- بررسی و آشنایی با علل خانوادگی اعتیاد در جامعه
2- آشنایی با نیازها و تمایلات و خواسته های جوانان در جامعه
ب: اهداف جزئی:
1- شناسایی مهمترین عوامل خانوادگی مؤثر در اعتیاد جوانان منطقه مراوه تپه
2- تعیین میزان و تنوع و پراکندگی مواد مواد مخدر در بین جوانان
3- بررسی و شناخت رابطه عناصری چون وضعیت اقتصادی،سطح سواد،نوع رابطه والدین و با اعتیاد
4- کمک به خانواده ها در جهت پیشگیری و جلو گیری از این معضل بزرگ منطقه

فرضیات تحقیق:
فرضیات انتخاب شده جهت بررسی در این پژوهش عبارتند از:
الف:احتمالاً میان اعتیاد یکی از اعضای خانواده(الگوی معتاد) و اعتیاد جوانان رابطه معنی داری وجود دارد !
ب: به نظر می رسد میان انسجام در بین اعضای خانواده و اعتیاد جوانان رابطه معنی داری وجود دارد !
ج:احتمالاً بین کم توجهی والدین به نیازهای جوانان در زندگی و اعتیاد جوانان رابطه معنی داری وجود دارد !
ح:احتمالاً میان میزان در آمد و وضعیت اقتصادی خانواده و اعتیاد جوانان رابطه معنی داری وجود دارد !
هـ :به نظر می رسد میان سطح سواد و آگاهی والدین و اعتیاد جوانان رابطه معنی داری وجود دارد !

متغییرهای تحقیق:
متغییر وابسته: اعتیاد جوانان در منطقه مراوه تپه
متغییر مستقل: که اثر آنها را بررسی متغییر وابسته مورد آزمون قرار گرفته شده است.عبارتند از:
1)وجود الگوی معتاد در خانواده 2)انسجام خانواده
3) کم توجهی به نیازهای جوانان 4)پایین بودن وضعیت اقتصادی در خانواده
5) میزان سواد و آگاهی والدین

جامعه آماری در تحقیق:
جامعه آماری کل در این پژوهش عبارت بودند از جوانان 17 تا 30 ساله حومه مراوه تپه از شهرستان کلاله در استان گلستان می باشد.که در هنگام پژوهش در محل سکونت داشته اند.
جحم نمونه در تحقیق: با توجه به ویژگیهای آماری که از لحاظ تعداد زیاد و از لحاظ پراکندگی در سطح وسیعتری پراکنده اند.حجم نمونه محدودتر می تواند مراحل انجام تحقیق و پژوهش و جمع آوری اطلاعات را کوتاهتر کرده و معرف آماری با درجه بالاتر می باشد. لذا مقیاس (1 به200) انتخاب شده است که پس از انجام مراحل آماری تعداد 55 نفر انتخاب گردیده اند،که 44 نفر مرد و 11 نفر زن بوده اند.لازم به ذکر است که در حجم نمونه 40 نفر معتاد و 15 نفر غیر معتاد نظر سنجی شده است.

روش یا روشهای نمونه گیری:
با توجه به خصوصیات جامعه آماری کل و گسترده بودن و پراکنده بودن جمعیت آن از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی استفاده شده است که بر اساس آن ابتدا هر یک از از مناطق ((شهری روستایی) تقسیم و از هر منطقه نمونه هایی بصورت تصادف انتخاب شده است.(منطقه بندی و سپس نمونه گیری از مناطق)

روش و تکنیک غالب در پژوهش:
با توجه به ویژگی موضوع انتخاب شده روش میدانی انتخاب و برای جمع آوری داده ها از تکنینک پرسشنامه استفاده شده است.در ابتدا از تکنینکهای آماری-توصیفی مبتنی بر ترسیم جداول یک بعدی و نمودار هیستوگرام و در نهایت توصیف یافته ها در این قسمت استفاده شده است..

نتایج حاصل از بخش توصیفی داده ها:
در پژوهش و در بخش توصیفی نتایج زیر حاصل شده است.
1-تعداد زنان و مردان حجم نمونه به ترتیب 11 و 44 نفر که روی هم 55 نفر بودند که 29% زنان و 80% را مردان تشکیل می دهد.که بیانگر این مطلب بود که بیشتر مبتلایان در منطقه را مردان تشکیل می دهند.
2-حدود 80%از جوانان مورد آزمون متأهل و 20% آنان مجرد بودند و بیانگر این مطلب بود که 80% از جوانان پس از ازدواج و به خاطر مشکلات ناشی از افزایش جمعیت خانواده و بالطبع ضعف بنیه مالی و اقتصادی گرفتار این بلای خانمانسوز شده اند.

1- 8% از پاسگویان کمتر از 20 سال و 49% یعنی یعنی بیشترین در صد گروه سنی بین 25-21 ساله و 43 % را گروه سنی 30-26 ساله تشکیل می دهد.
2- 13% پاسخگویان بی سواد،29%تحصیلات ابتدایی و 31% تحصیلات راهنمایی و 27% مدرک دیپلم داشته اند.
3- 74% از والدین پاسخگویان بی سواد،22% تحصیلات ابتدایی،4% تحصیلات راهنمایی داشته اند،که نشان می دهد که سطح سواد والدین اینگونه جوانان به علت بی سواد بودن هیچگونه آگاهی درباره آثار سوء مصرف مواد مخدر نداشته اند.

4- 64% از پاسخگویان به خاطر ترتیب تولد یکمین یا دومین فرزند،27% سومین تا چهارمین فرزند خانواده و 9% پاسخگویان پنجمین تا ششمین فرزند خانواده بوده اند.
5- 80%اعلام داشته اند که در خانواده آنها سابقه اعتیاد وجود دارد که به گفته آنها بیشترین نأثیر را در گردش آنان به اعتیاد داشته است.ضمناً 20%نیز اعلام داشته اند که در خانواده آنها سابقه اعتیاد وجود ندارد.
6- 70% پاسخگویان در خانواده های دارای پدر معتاد،18% دارای مادر معتاد،9%دارای برادر معتاد بودند.و این مطلب مؤید این مطلب است که بیشترین الگوی اعتیاد جوانان در منطقه را پدران تشکیل می دهند.

نتایج حاصل از آزمون فرضیات:
کلیه فرضیات تحقیق از طریق آزمونT.TEST برای دو گروه مستقل و در سطح معنی داری5% با درجه آزادی df=n1+n2-2=53 مورد آزمون قرار گرفته اند و کلیه فرضیات تحقیق تأیید شدند و نتایج ذیل حاصل شد.

الف: ارتباط بین الگوی معتاد و اعتیاد جوانان
هر چه جوانان بیشتر در معرض دید الگوهای معتاد در خانواده قرار بگیرند،به همان میزان از طریق الگو پذیری گرایش به سوی اعتیاد بیشتر خواهد بود. لذا درصد زیادی از پاسخگویان اعتقاد داشته اند که چون سابق اعتیاد و الگوی معتاد در خانواده دارند دچار این بلای خانمانسوز شده اند.
ب: ارتباط بین انسجام خانواده و اعتیاد جوانان
هر قدر کودکان و نوجوانان شاهد در گیریها و نزاعهای بیش از حد والدین خود قرار گیرند و هیچگونه محبتی را بین والدین احساس نکنند،به اعتیاد روی می آورند و هر قدر والدین دارای رابطه انسانی و محبت آمیز داشته باشند و کودکان از لحاظ عاطفی و نوع روابط اعضای خانواده رضایت داشته باشند به همان میزان از گرایش به سوی اعتیاد روی گردان خواهند شد.

ج: رابطه بین کم توجهی به نیازهای جوانان واعتیاد
هر قدر نیازهای عاطفی ، جسمی و روانی جوانان از سوی والدین بر آورده شود و هماهنگ با سایر افراد جامعه بتوانند از امکانات رفاهی و مالی و غیره برخوردار باشند. از گرایش آنان به اعتیاد مواد مخدر جلوگیری خواهد نمود.بنابراین در صورتی
که والدین به نیازهای کودکان در مراحل اولیه توجه نکنند و به آنها اهمیت ندهند،در گرایش آنها به اعتیاد تأثیر مثبت خواهند گذاشت.
د: ارتباط بین میزان در آمد و وضعیت اقتصادی با اعتیاد

اگر خانواده های کودکان از وضعیت اقتصادی ضعیفی بر خوردار باشند. دچار مشکلات فراوانی در جهت ادامه تحصیل و شغل و غیره می شوند.بنابراین بعضی از جوانان در اثر این مشکلات به اعتیاد روی می آورند. به همان اندازه اگر وضعیت اقتصادی خانواده مطلوب باشد و نیازهای مالی جوانان از سوی والدین بر آورده شود ، روحیه گریز از اعتیاد در آنها افزایش می یابد.
پس وضعیت اقتصادی خانواده ها در روی آوردن کودکان به اعتیاد مؤثر است.
و: ارتباط بین سطح سواد والدین و اعتیاد جوانان

بالا رفتن سطح سواد و آگاهی والدین از مسائل و مشکلات فرزندانشان در جلو گیری از اعتیاد مؤثر است.

نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد
1-خانواده باید جوانان و نوجوانان خود را در ارتباط با معضلات فردی و اجتماعی مصرف مواد مخدر آگاه کند.
2-اوقات فراغت نوجوانان خود را مورد بازبینی قرار داده،آنها را به مطالعه و سرگرمی های سالم مانند ورزش تشویق نمایند.
3-ارتباط میان فردی خود را با فرزندان بهبود بخشیده و حتی الامکان به آنها استقلال رای داده و در تصمیم گیری های درون خانواده آنها را مشارکت دهند.
4-تبعیض بین فرزندان را از زندگی خود دور کنند. و به عنوان حامی ،پشتوانه ای مادی و معنوی برای آنها باشند.

5-دوستان فرزندان خود را شناخته و به چگونگی مصرف پول هایشان توجه بیشتر مبذول نمایند.
6-پیاده کردن شیوه های انضباطی سالم به منظور کنترل رفت و آمدهای فرزندان خود در طول شبانه روز.
7-تشویق فرزندان به انجام فرایض دینی به منظور استفاده از عامل قوی ایمان در جلوگیری از مفاسد اجتماعی وبزهکاری.
8-جلوگیری از بحثها و مجادله های بیهوده در منزل.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :