مقاله تعامل روحانیت و دولت اسلامی تحت فایل ورد (word)
مقاله تعامل روحانیت و دولت اسلامی تحت فایل ورد (word) دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تعامل روحانیت و دولت اسلامی تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تعامل روحانیت و دولت اسلامی تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
الف. مفاهیم
روحانیت
دولت اسلامی
ب. مبانی نظری
1 اسلام و اجتماع
2 اسلام و تأسیس دولت
3 اسلام و روحانیت
3ـ1 ضرورت عقلی
3ـ2 ضرورت دینی
3ـ3 ضرورت تاریخی
4 روحانیت و جامعه
5 مشروعیت دولتها
ج. دیدگاهها در شیوه تعامل با حکومت
1 همکاری با دولتها
2 ادلّه مخالفان و موافقان همکاری علما با دولتهای جائر
د. دیدگاهها
1 نظریه دولتسالاری مطلق
2 نظریه روحانیتسالاری مطلق
3 نظریه جدایی روحانیت از دولت اسلامی (سکولاریسم)
4 نظریه دولت اسلامی منهای روحانیت (روحانیتستیزی)29
ه . تعامل نهادی روحانیت با دولت اسلامی
1 تفکیک میان حاکمیت و ساختار اعمال آن
2 روحانی، به عنوان رهبری دینی و روحانی به عنوان عضو یک صنف
3 انفکاکناپذیری مأموریت و تکالیف روحانیت و دولت اسلامی
4 عوامل پیوند روحانیت با دولت اسلامی
4ـ1 اجتهاد و قانونگذاری
4ـ2 هدایت، نظارت، حفاظت
4ـ3 قضاوت
4ـ4 امر به معروف و نهی از منکر
4ـ5 تبلیغ دین
4ـ6 تربیت، تهذیب و تتمیم مکارم اخلاق
5 لوازم تعامل روحانیت و دولت اسلام
5ـ1 استقلال
الف. استقلال مالی
ب. استقلال جایگاه
5ـ2 کارآمدی
5ـ3 حفظ جایگاه، خاستگاه و پایگاه
حفظ پایگاه
5ـ4 انسجام و سازماندهی
نتیجهگیری
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تعامل روحانیت و دولت اسلامی تحت فایل ورد (word)
اغصان، علی رحیق، دانشنامه در علم سیاست ، تهران، فرهنگ صبا، ص300
امام خمینی(ره)، تحریر الوسیله، تهران، مکتبه الاعتماد، 1366
ـــــ ، جهاد اکبر، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار، 1373
ـــــ ، شرح چهل حدیث، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار 1373
ـــــ ، صحیفه نور، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1370
ـــــ ، کشف الاسرار، تهران، محمد، بیتا
ـــــ ، ولایت فقیه: حکومت اسلامی قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار، 1373
باربیه، موریس، دین و سیاست در اندیشه مدرن، ترجمه امیررضایی، تهران، قصیده سرا، 1384
بازرگان ، مهدی، بعثت و ایدئولوژی، تهران، طلوع، 1345
ـــــ ، آخرت و خدا هدف رسالت انبیاء، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1377
جعفریان، رسول، دین و سیاست در دوره صفویه، قم، انصاریان، 1370
جمشیدی، محمدحسین، اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، تهران، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، 1388
جوادی آملی، عبداللـه، ولایت فقیه: فقاهت و عدالت، قم، اسراء، 1378
حائری، عبدالهادی، تشیع و مشروطیت در ایران، بیجا، امیر کبیر، بیتا
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، 1416ق
خامنهای، سیدعلی، حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1375
ذبیحزاده، علینقی، مرجعیت و سیاست در عصر غیبت، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1383
سروش، عبدالکریم، قبض و بسط تئوریک شریعت، تهران، موسسه فرهنگی صراط، 1373
شجاعی زند، علیرضا، «مشروعیت دینی دولت و اقتدار سیاسی دین»، نشر تبیان،
شریعتی، علی، تشیع علوی و تشیع صفوی، تهران، چاپخش، 1378
ـــــ ، مذهب علیه مذهب، تهران، چاپخش، 1377
صدر، محمدباقر، الاسلام یقود الحیات (رسالتنا)، بیجا، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر، 1379
طباطبائی، سیدمحمدحسین، المیزان، بیروت، مؤسسه الاعلی للمطبوعات، 1411ق
طبری، محمدبیجریر، تفسیر طبری،تهران، توس، 1367
عالم، عبدالرحمن، بنیادهای علم سیاست، تهران، نی، 1373
قائم مقام فراهانی، میرزا عیسی، احکام جهاد و اسباب الرشاد، با مقدمه و تصحیح غلامحسین زرگری نژاد، تهران، بقعه، 1380
قرطبی، محمدبناحمد، الجامع لاحکام القرآن، بیجا، دارالفکر، 1424ق
ماوردی، علی بن محمد، النکت و العیون: تفسیر الماوردی، بیجا، دار الکتب العلمیه، 1386
محقق کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، قم، موسسه آل البیت لاحیاء التراث، 1379
ـــــ ، رسائل المحقق الکرکی، قم، مکتبه آیهالله المرعشی العامه، 1409ق
مصباح یزدی، محمدتقی، جامعه و تاریخ، قم، سازمان تبلیغات اسلامی، 1372
مطهری، مرتضی، روحانیت، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1370
چکیده
در ارتباط با نوع تعامل روحانیت با دولت اسلامی دیدگاههای متفاوتی وجود دارد: دیدگاهی روحانیت را تابع دولت اسلامی و در خدمت آن میداند و معتقد است که چون دولت اسلامی است، به حکم وظیفه دینی همه از جمله روحانیت، باید از همه اجزا آن اطاعت کند. دیدگاه دیگر روحانیت را حاکم بر دولت اسلامی دانسته و معتقد است که دولت اسلامی مجرای اجرای حدود الهی است و عامل اجرای آن عالمان و کارشناسان دین هستند. دولت اسلامی آنگاه محقق میشود که روحانیت به عنوان رهبری دینی در رأس آن باشد. جریانی نیز اصولاً ارتباط میان دین و سیاست را قبول ندارد و با همین توجیه، عرصه حضور و مأموریت روحانیت و دولت را متفاوت و از هم جدا میداند. تفکری مدعی پیوند دین و سیاست است، ولی این پیوند را به روحانیت و دولت سرایت نمیدهد و معتقد به دولت اسلامی، منهای روحانیت است. منشأ هریک از این دیدگاهها، تلقی صاحبان آن از مفهوم روحانیت و دولت اسلامی، رابط بین دین و جامعه، اسلام و حکومت، اسلام و روحانیت، روحانیت و جامعه و; است.
در این مقاله، پس از تبیین مفاهیم و مبانی موضوع و بررسی دیدگاههای مختلف در این خصوص، به بررسی و ارائه الگویی هماهنگ با فلسفه سیاسی اسلام و منطبق بر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، به عنوان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی پرداخته میشود.
کلید واژهها: روحانیت، دولت اسلامی، دولتسالاری، روحانیتسالاری، روحانیتستیزی، تعامل نهادی.
مقدمه
تعامل روحانیت و دولت اسلامی از مسائل مهمی است که پرداختن به آن، با توجه به گذشت سه دهه از استقرار حاکمیت دینی در ایران امری ضروری است. در حقیقت، این مسئله افزون بر آنکه یکی از مطالبات اساسی رهبری انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون بوده بوده است، همواره دغدغه کارگزاران حکومت دینی نیز بوده است. حوزههای علمیه به عنوان کانون تولید علم، تسیهیل و زمینهسازی اجرای قوانین اسلامی در جامعه، نقش زیادی در ایجاد، حفظ و گسترش حاکمیت دینی دارند. در زمینه چگونگی ارتباط نهاد حوزه با دولت اسلامی دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. در این مقال، ضمن نقد و ارزیابی این دیدگاهها، به تبیین دیدگاه موردنظر اشاره میگردد
الف. مفاهیم
روحانیت
برای واژه «روحانیت» سه معنا ذکر شده است: 1 روحانیت به معنای «معنویت» در مقابل مادیت؛ 2 روحانیت «منسوب به روح» و یا عالم ملائکه و اجنه؛ 3 به معنای روحانیان به عنوان طیفی از انسانها.1 روحانیت مدنظر در این مقاله، معنای سوم است
اما اینکه چرا به این گروه از انسانها، «روحانی» گفته میشود؟ آیا این واژه مبنای اسلامی دارد یا نه، باید گفت: در معارف اسلامی واژهای به نام «روحانیت» سابقه طولانی ندارد، ولی این، به معنای آن نیست که اصل روحانیت در اسلام سابقه ندارد، بلکه حقیقتی به عنوان عالمان اسلامی، که وظیفه شناخت عمیق و همهجانبه اسلام و تبیین و تبلیغ آن را عهدهدار است، ریشه در معارف و تاریخ اسلام دارد و در هر زمان، به تناسب فرهنگ و ادبیات حاکم، از آن با اسم یا واژهای خاص یاد میشده است
بر اساس ادلّه ضرورت وجودی روحانیت که در پی خواهد آمد، روحانیت موردنظر در این تحقیق عبارتند از: «طیفی از انسانهای عالم و معتقد به اصول، ارزشها و احکام اسلامی، که مراحل نظام تعلیم و تربیت ویژه علوم دینی، به تناسب مأموریتهای متفاوت، را طی نموده و در خدمت شناخت و تبیین و ترویج دین قرار دارند. از نصاب لازم تقوا و معنویت برای انجام این وظیفه برخوردار بوده و معمولاً با لباس خاص و امروزه با عنوان روحانیت شناخته میشوند.»
دولت اسلامی
در علم سیاست، دولت عبارت است از: سازمان مرکزی سیاست که دارای چهار رکن است: رکن اقلیمی (سرزمین)؛ رکن انسانی (مردم)؛ رکن حاکمیتی (نوع حاکمیت)؛ رکن ساختاری (حکومت یا ساختار اعمال حاکمیت).2
بر اساس این تعریف، جمهوری اسلامی ایران، نشانگر ساختاری از حاکمیت است که در ولایت فقیه تبلور یافته و در حال حاضر، در کشور ایران و متعلق به مردم آن است
ب. مبانی نظری
1 اسلام و اجتماع
با قطعنظر از دیدگاههای مختلف متفکران دینی و غیردینی در خصوص ماهیت و حقیقت جامعه و اصالت یا فرعیت آن نسبت به فرد و تفاوت دیدگاه متفکران اسلامی در این خصوص،3 اصل موضوعیت جامعه و اهمیت آن انکارناپذیر است.4
با نگاهی استقرایی به اصول، ارزشها و احکام اسلامی، اجتماعی بودن آنها بینیاز از استدلال است. از دَه ضروری دین (روزه، نماز، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولی، تبری)، فقط سه ضروری (روزه، نماز، حج)، آن هم با نگاه بسیط، عبادی و فردی محسوب میشوند و اجتماعی بودن هفت ضروری دیگر بدیهی است. با نگاهی جامع به زوایای مختلف روزه، نماز و حج، ابعاد اجتماعی آنها کمتر از ابعاد فردی نیست. روزه و غایاتی که برای آن لحاظ شده، از جمله درک رنج مستمندان و گرسنگان و کمک به آنان و نقش و آثار اجتماعی نمازهای جمعه و جماعات و آثار اجتماعی اصل نماز طبق صراحت قرآن کریم «إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ;»(عنکبوت: 45) و آثار اجتماعی حج به عنوان یک کنگره عظیم جهانی به خوبی روشن است که اسلام یک مکتب اجتماعی است و برای جامعه طرح، برنامه و قانون دارد و جامعه را بستر بندگی خدا و تکامل انسان تا رسیدن به کمال نهایی، یعنی قرب خداوند میداند
امام خمینی(ره) در اینباره میفرمایند: «احکام شرع حاوی قوانین و مقرّرات متنوعی است که یک نظام کلی اجتماعی را میسازد. در این نظام حقوقی، هرچه بشر نیاز دارد، فراهم آمده است.»5 و در تعریف جامع و همهجانبه از فقه میفرمایند: «فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان و جامعه از گهواره تا گور است.»6
2 اسلام و تأسیس دولت
کلمات کلیدی :