مقاله هوش هیجانی، پیشینه و رویکردها از نگاه دین و روانشناسی تحت
مقاله هوش هیجانی، پیشینه و رویکردها از نگاه دین و روانشناسی تحت فایل ورد (word) دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله هوش هیجانی، پیشینه و رویکردها از نگاه دین و روانشناسی تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله هوش هیجانی، پیشینه و رویکردها از نگاه دین و روانشناسی تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
تعریف هوش
سؤالهای اساسی مربوط به هوش
تقسیمات هوش
هوش هیجانی14
تعریف هوش هیجانی
مؤلفههای هوش هیجانی
اهمیت و فایده هوش هیجانی
حیطههای کاربرد هوش هیجانی
هوش هیجانی و ارتباطات
هوش هیجانی و خانواده
هوش هیجانی و سلامت
هوش هیجانی، موفقیت شغلی، مدیریت و پیشرفت سازمانی
هوش هیجانی و آموزش
تاریخچه و دیدگاههای هوش هیجانی
مقایسه هوش هیجانی و هوش شناختی
سنجش هوش هیجانی
بحث، تحلیل و نتیجهگیری
الف ـ هوش هیجانی در روانشناسی
ب. هوش هیجانی در اسلام
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله هوش هیجانی، پیشینه و رویکردها از نگاه دین و روانشناسی تحت فایل ورد (word)
ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1418ق
استیو، هین، هوش هیجانی برای همه، ترجمه رویا کوچک انتظار و مژگان موسوی شوشتری، تهران، تجسم خلاق، 1384
افروز، غلامعلی و کامبیز کامکاری، مبانی روانشناختی هوش و خلاقیت؛ تاریخچه، نظریهها و رویکردها، تهران، دانشگاه تهران، 1387
آمدی تمیمی، عبدالواحد، غررالحکم و دررالکلم، بیروت، موسسه اعلمی مطبوعات، 1407ق
برادبری، تراویس و جین گریوز، آزمون هوش هیجانی، ترجمه مهدی گنجی، تهران، ساوالان، 1384
ـــــ، هوش هیجانی(مهارتها و آزمونها)، ترجمه مهدی گنجی، تهران، ساوالان، 1384
ـــــ، EQ چیست و چرا مهم تر از IQ است، ترجمه هادی ابراهیمی، تهران، نسل نو اندیش، 1387
جعفری، اباذر، مفهوم عقل در کتاب العقل و الجهل اصول کافی با تاکید بر شرح ملاصدرا، پایاننامه کارشناسی ارشد، الهیات و معارف، موسسه امام حمینی(ره)، 80 – 1379
حسینی، سیدحسین، رسالت عقل از دیدگاه قرآن، پایاننامه کارشناسی ارشد، الهیات و معارف اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1379
الدر، هری، چگونه هوش خود را افزایش دهید؟، ترجمه فرشاد نجفیپور، تهران، نسل نواندیش، 1382
رمضانی، ولیاله و محمدحسین عبدالهی، «بررسی ارتباط هوش هیجانی با بروز و مهار خشم در دانشجویان»، فصلنامه روانشناسی، ش 37، بهار 1385، ص 84-66
سانتراک، جان دبلیو، زمینه روانشناسی، ترجمه مهرداد فیروزبخت، چ دوم، تهران، رسا، 1385
سلامی، محسن، رابطه عقل و قلب در قرآن، پایاننامه کارشناسی ارشد، الهیات و معارف، موسسه آموزشی و پژوهشی حمینی(ره)، 1378
سیاروچی، ژوزف و همکاران، هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه اصغر نوری و حبیبالله نصیری، چ دوم، اصفهان، نشر نوشته، 1384
شیخ الاسلامی، سیدحسین، گفتار امیرالمومنین(ترجمه غررالحکم)، چ چهارم، قم، انصاریان، 1378
الصالح، صبحی، نهج البلاغه، بیروت، بی نا، 1387ق
طباطبایی، محمدحسین، تفسیر المیزان، بیروت، موسسه اعلمی مطبوعات، 1417ق
عبدی، حمزه، «هوش هیجانی»، حدیث زندگی، ش 7، مهر و آبان 1381، ص 71-66
عزیزی، عباس، نهج البلاغه موضوعی، تهران، صلاه، 1380
فاطمی، سیدمحسن، هوش هیجانی، تهران، سارگل، 1385
قمی، شیخعباس، سفینه البحار، تهران، اسوه، 1416 ق
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ترجمه و شرح محمدباقر کمره ای، تهران، اسوه، 1372
گلمن، دانیل، هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، تهران، رشد، 1380
گیتونی، منصف و وست ایوبری، هویت و هوش هیجانی، ترجمه پریچهر بهکیش (طوبی)، تهران، انجمن اولیا و مربیان، 1385
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، چ دوم، بیروت، موسسه وفاء، 1403ق
محمدعلیزاده، محمدرضا، نقش عقل در اجتهاد، پایاننامه کارشناسی ارشد، الهیات و معارف، موسسه آموزشی و پژوهشی امام حمینی(ره)، 1378
محمدی ریشهری، محمد، خردگرایی در قرآن و حدیث، ترجمه مهدی مهریزی، قم، دارالحدیث، 1378
ـــــ، علم و حکمت در قرآن و حدیث، ترجمه عبدالهادی مسعودی، قم، دارالحدیث، 1379
ـــــ، منتخب میزان الحکمه، چ سوم، قم، دارالحدیث، 1381
ـــــ، میزان الحکمه با ترجمه فارسی، ترجمه حمیدرضا شفیعی، ویرایش دوم، چ هشتم، قم، دارالحدیث، 1386
ـــــ، میزان الحکمه، قم، دارالحدیث، 1375
موحد، فریناز، بررسی تطبیقی عقل و هوش در قلمرو روانشناسی و تعلیم و تربیت، پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، 75- 1374
موسوی همدانی، سید محمدباقر، ترجمه تفسیر المیزان، قم، انتشارات اسلامی، 1364
مهدیزاده، حسین، بررسی جایگاه عقل در تربیت از دیدگاه امام موسی کاظم(ع) در روایت هشام بن حکم، پایاننامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام حمینی(ره)، 1377
میردریکوندی، رحیم، مقایسه هوش، هوش هیجانی و عقل از دیدگاه روانشناسی و منابع اسلامی وساخت مقیاس سنجش عقل، پایاننامه دکتری، روانشناسی تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،
ناصری، اسماعیل، بررسی مفهوم و مولفههای هوش معنوی و ساخت ابزاری برای سنجش آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال 87-1386، پایاننامه دکتری، روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، 1387
نجفی، هادی، موسوعه احادیث اهل بیت(ع)، بیروت، دار احیا التراث العربی، 1423 ق
نوریان، مهدی، «هوش هیجانی»، اصلاح و تربیت، ش 108، بهمن1382، ص 12-9 و ش 109، اسفند،ص 24-20
تاریخچه هوش هیجانی، ارائه شده در سایت: www.Parsei.Com/history.htm ، 1385
هوش هیجانی را بشناسیم، ارائه شده در سایت: www.E-Hoom.com/Magazine ، 1385
هوش عاطفی، ارائه شده در سایت: www.Imi.ir/tadbir/tadbir-166 ، 1385
هوش هیجانی و هوش عمومی، ارائه شده در سایت: www.parsei.com/passage.htm ، 1386
شریفی، پرویز، هیجان در ذهن، ارائه شده در سایت: www.magiran.com/npview.aspID=1076610 ،
علم الهدایی، سیدحسن، هوش هیجانی و زندگی خانوادگی، ارائه شده در سایت: www.Iranhealers.com ، 1385
Aggarwal, J. C., Essential of Educational Psychology, New Delhi, Vikas Publishing House PVT LTD,
Atkinson, L. et al., Introduction to Psychology, USA, Harcourt Brace Jovanovich Publishers (HBJ),
Ciarrochi, J. et al., Emotional Intelligence in everyday life, New York, Psychology Press,
Colman, M. A., A Dictionary of Psychology, UK & USA, Oxford University Press,
Corsini, J. R., The Dictionary of Psychology, UK and USA, Taylor & Francis Group,
Gardner, H., The mind’s New Science A History of the Cognitive Revolution, New York, Basic Books, INC. Publishers,
_____, Are there additional intelligence The case of naturalistic, spiritual and existential intelligence, NewYork, Upper Saddle River, NJ: Prentice – Hall,
Goleman, D., Emotional Intelligence why it can matter more than IQ, London, Bloomsbury Publishing PLC,
Hornby, A. et al., Oxford advanced learner’s dictionary of Current English, 7th edition, London, Oxford University press,
Reber, A. & E. Reber, The Penguin Dictionary of Psychology, Third edition, London, Penguin Books,
Reber, S. et al., The Penguin Dictionary of Psychology, Third edition, London & NewYork, Penguin Books,
Reber, S. A., Dictionary of Psychology, Tehran, Roshd press,
Strenberg, R., Wisdom its Nature, Origins, and Development, New York, Combridge University Press,
چکیده
هدف مقاله حاضر این است که با رویکردی علمی – دینی و به روش نظری، هوش هیجانی را از نگاه روانشناسی و اسلام، بررسی و مطالعه کند. برای فهم بهتر و غنای بیشتر بحث ابتدا هوش شناختی، تاریخچه و انواع آن مطرح و سپس به روش توصیفی – تحلیلی هوش هیجانی، به صورت مفصل بررسی شده است. در ادامه به مقایسه هوش هیجانی و هوش شناختی و شیوههای سنجش و اندازهگیری هوش هیجانی پرداخته میشود. در بخش پایانی، درباره رویکردهای هوش هیجانی از دیدگاه روانشناسی و اسلام به روش تحلیل متون دینی و استنباط عقلی، بحث و بررسی، صورت گرفته است. نتیجه نهایی این است که حتی اگر بپذیریم که هوش هیجانی در روانشناسی، موضوع تازهای است، از دیدگاه اسلام چیز جدیدی شمرده نمیشود و زیرمجموعهای از عقل و احکام آن است.
کلید واژهها: هوش، هیجان، هوش هیجانی، عقل
مقدمه
همه علوم انسانی اجتماعی، از جمله علم روانشناسی دو نوع تاریخچه دارند: تاریخچه واقعی و حقیقی و تاریخچه رسمی و تدوینی. تاریخچه واقعی همه علوم انسانی، به ویژه علم روانشناسی به آغاز خلقت، یعنی همان زمانی که اولین و دومین انسان، یعنی حضرت آدم و حوّا توسط آفریدگار خلق شدند، برمیگردد. اما تاریخچه رسمی و تدوینی هر علمی به تاریخ خاص و سرزمین معینی برمیگردد
امروزه وقتی واژه تاریخچه را به کار میبرند مراد تاریخچه رسمی و تدوینی است؛ یعنی زمانی که اصول و مبانی یک علم استخراج، فصلبندی و تدوین شده و به صورت رسمی و مستقل به جهان عرضه گردیده است. به این اعتبار، علم روانشناسی علمی نسبتاً جوان است که تاریخ تأسیس آن به سال 1879م و خاستگاه آن به غرب از جمله آلمان برمیگردد، چون بر اساس منابع معتبر، اولین آزمایشگاه روانشناسی در این تاریخ و در شهر لایپزیک آلمان توسط دانشمندی به نام ویلهلم وونت1 تأسیس شد و روانشناسی که تا این زمان با عنوان «علم النفس» بخشی از فلسفه شمرده میشد، به صورت علمی رسمی و مستقل درآمد. امروزه این روانشناس در بین روانشناسان به عنوان پدر علم روانشناسی و مؤسس مکتب ساختگرایی شناخته میشود
تاریخ آغاز مطالعات مربوط به هوش تقریباً با تاریخ استقلال علم روانشناسی همزاد است. در این زمینه میتوان به تحقیقات گالتون2 در1869 و 1883م اشاره کرد. اما اگر مبنای شروع تحقیقات مربوط به هوش را مطالعات اسکیرول3 (1838م) و یا حتی تاریخ ساخت اولین آزمون هوش (1800م) قرار داده شود، تاریخ آغاز این مطالعات به قبل از استقلال و رسمیت یافتن علم روانشناسی برمیگردد
تعریف هوش
واژه هوش بر خلاف ظاهر سادهاش، پیچیدگی مفهومی خاصی دارد و از همین رو تعریف واحدی از هوش در علم روانشناسی وجود ندارد و روانشناسان هر کدام بر اساس دیدگاه خود تعریف متفاوتی را از آن ارائه کردهاند. در حقیقت میتوان گفت که به تعداد محققانی که در مورد هوش مطالعه کردهاند، تعریف برای هوش ارائه شده است
جی سی آگاروال4 در کتاب اصول روانشناسی تربیتی، تعریفهای هوش را در یک طبقهبندی چهار گروهی به نمایش میگذارد. وی میگوید که میتوان تعریفهای متنوع هوش را دست کم در چهار گروه مشخص، دستهبندی کرد
گروه اول، بر سازگاری فرد با همه محیطش یا جنبههای محدود و معیّن آن تأکید میورزد. طبق این گروه، هوش یک سازگاری ذهنی عمومی با مسائل و موقعیتهای جدید زندگی به حساب میآید
گروه دوم از تعاریف هوش، بر قدرت یادگیری اصرار میورزد و هوش را برابر با قدرت یادگیری میداند. بنابراین، هر چه هوش فرد بیشتر باشد، راحتتر و گستردهتر یاد میگیرد و حوزه تجربه و فعالیت وی نیز بزرگتر میشود
گروه سوم این تعریفها بر این عقیده است که هوش، توانایی انجام تفکر انتزاعی و ادامه آن است. این تعریف به کاربرد مؤثر ایدهها و کارآیی در رابطه برقرار کردن با نمادها، به ویژه نمادهای کلامی و عددی اشاره دارد
گروه چهارم این تعریفها، به تعریفهای عملیاتی بر میگردد؛ یعنی هوش همان نمرهای است که فرد از آزمون اجرا شده به دست میآورد
تعریفهای مبتنی بر این دستهبندی با هم قابل جمع بوده و از خیلی جهات با هم همپوشی دارند. از تحلیل اجمالی تعریفهای بالا میتوان به این تعریف کلی رسید: “هوش قدرت درک روابط بین پدیدههاست.” چون هم در قدرت یادگیری، هم در قدرت سازگاری با محیط، هم در قدرت تفکر انتزاعی و هم در تعریفهای عملیاتی هوش یک محور مشترک وجود دارد که همان قدرت درک روابط بین پدیدههاست
سؤالهای اساسی مربوط به هوش
در مورد هوش چند اختلاف نظر دیرینه و اساسی وجود دارد
1 آیا هوش، امری محیطی است یا وراثتی؟ به عبارت دیگر، آیا هوش محصول تربیت است یا طبیعت؟
2 آیا هوش، امری کیفی و محتوایی است یا کمّی و یا کیفی قابل تبدیل به کمّی؟
3 آیا هوش، استعدادی واحد و تک عاملی است یا چند عاملی؟ و اگر چند عاملی است آیا این عوامل با هم مرتبطاند یا عواملی مستقل به حساب میآیند؟
نوع جواب به این پرسشها ثمرات عملی دارد. به طور مثال، اگر هوش امری وراثتی باشد، تلاش برای تقویت یا تضعیف آن بینتیجه است و اگر محیطی باشد باید به فکر افزایش و تقویت آن بود. همچنین اگر هوش، امری کیفی باشد ساخت و اجرای آزمون بیمعنا خواهد بود، اما اگر کمّی یا کیفی قابل تبدیل به کمّی باشد باید برای سنجش و اندازهگیری علمی آن، ساخت آزمون را در دستور کار قرار داد. علاوه بر این، اگر هوش، استعداد واحد باشد، تقسیمبندی و تنویع آن، کاری بیهوده بوده و در غیر این صورت باید به بحث تقسیمبندی و انواع هوش توجه کرد
با توجه به اینکه عدهای از روانشناسان هوش را کمّی یا کیفی قابل تبدیل به کمّی میدانند، در ادامه به مهمترین انواع هوش از دیدگاه این روانشناسان پرداخته میشود
تقسیمات هوش
با بررسی دقیق روند تاریخی هوش، به این نتیجه میرسیم که روانشناسان تقسیمبندیهای متفاوتی از هوش ارائه دادهاند. در زیر به تقسیمات و انواع مهم هوش اشاره میشود
1 انواع هوش از دیدگاه ثرندایک5 (انتزاعی، مکانیکی و اجتماعی)
2 انواع هوش از دیدگاه چارلز اسپیرمن6 (عمومی و اختصاصی(
3 انواع هوش از دیدگاه بینه و وکسلر7 (هوش کلامی و غیر کلامی(
4 هوش هفت عاملی (هفت نوع هوش) ترستون،
5 انواع هوش از دیدگاه گیلفورد9 (120 نوع(
6 الگوی سلسله مراتبی ورنون10 (هوش کلی، هوش عملی و هوش کلامی- آموزشی)،
7 هوش سیال و هوش متبلور کتل،
8 انواع هوش از دیدگاه استرنبرگ12(کلامی، کاربردی و اجتماعی)،
9 انواع هوش از دیدگاه هوارد گاردنر13(زبانی، موسیقایی، منطقی- ریاضی، فضایی، بدنی-جنبشی، درونفردی، میانفردی، و ;.)،
10 هوش اخلاقی،
11 هوش معنوی،
12 هوش مصنوعی،
13 هوش هیجانی،
هوش هیجانی
کلمات کلیدی :