مقاله تحلیل وظایف اقتصادی دولت جهت تحقق عدالت اقتصادی در الگوی ا
مقاله تحلیل وظایف اقتصادی دولت جهت تحقق عدالت اقتصادی در الگوی ایده آل اقتصاد اسلامی تحت فایل ورد (word) دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تحلیل وظایف اقتصادی دولت جهت تحقق عدالت اقتصادی در الگوی ایده آل اقتصاد اسلامی تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تحلیل وظایف اقتصادی دولت جهت تحقق عدالت اقتصادی در الگوی ایده آل اقتصاد اسلامی تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
نظریهپردازی در اقتصاد اسلامی
مسئله و فرضیه تحقیق
روش تحلیل
عدالت
عدالت اقتصادی
دولت
اهداف دولت اسلامی
وظایف دولت اسلامی
اختیارات دولت اسلامی
آزمون فرضیه
الف. وظایف دولت اسلامی در عرصه تولید:
ب. وظایف دولت اسلامی در عرصه مبادله
وظایف دولت اسلامی در عرصه مصرف
ج. وظایف دولت اسلامی در عرصه توزیع درآمد
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تحلیل وظایف اقتصادی دولت جهت تحقق عدالت اقتصادی در الگوی ایده آل اقتصاد اسلامی تحت فایل ورد (word)
ـ نهج البلاغه
ـ توتونچیان، ایرج, عیوضلو، حسین, «کاربرد نظریه عدالت اقتصادی در نظام اسلامی توزیع ثروت و درآمد»، تحقیقات اقتصادی، ش 57، پاییز و زمستان 79
ـ حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، دار إحیاء التراث العربی،بیروت، 1403
ـ حکیمی, محمدرضا و دیگران, الحیاه, تهران, مکتب نشر الثقافه الاسلامیه، 1408-1410ق
ـ حکیمی، محمد، معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدرس رضوی، 1370
ـ دادگر، عبدالله و رحمانی، تیمور: مبانی و اصول علم اقتصاد، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1380
ـ دادگر، یدالله، نگرشی بر اقتصاد اسلامی، تهران، پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، 1378
ـ دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، درآمدی بر اقتصاد اسلامی، تهران، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، 1363
ـ رضایی، مجید، «جایگاه نهاد دولت در عرصه اقتصاد»، اقتصاد اسلامی، ش 14، 1383
ـ رضایی، مجید، «مالیاتهای حکومتی: مشروعیت یا عدم مشروعیت», نامه مفید، ش 35، 1382
ـ زریباف، سیدمهدی و علی جدیدزاده، دورنمای نظام عادلانه اقتصادی از منظر اسلام، مجموعه مقالات توسعه مبتنی بر عدالت، تهران، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)، 1387
ـ صدر، سیدکاظم، اقتصاد صدر اسلام، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1374
ـ صدر، سیدمحمدباقر، اقتصاد ما، خراسان، جهاد سازندگی، خرداد 1360
ـ صدر، سیدمحمدباقر، طرح گسترده اقتصاد اسلامی، ترجمه فخرالدین شوشتری، نشر کوکب، بهار 1359
ـ صدر، سیدمحمدباقر، نهادهای اقتصادی اسلام، ترجمه غلامرضا بیات و فخرالدین شوشتری، نشر کوکب، پاییز 1358
ـ عیوضلو حسین، بررسی و تحلیل امکان سازگاری معیارهای عدالت و کارآیی در نظام اقتصادی اسلامی، رساله دکترا، دانشگاه تربیت مدرس، شهریور ماه 1379
ـ عیوضلو، حسین، مبانی نظری اقتصاد اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، جزوه درسی، 1380
ـ مطهری.مرتضی، مجموعهآثار، تهران، صدرا، 1375ش
ـ مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، تهران، صدرا، چ بیست و هفتم، 1378
ـ مهدوی کنی، محمّدرضا، جزوهی درسی تفسیر آیات اقتصادی قرآن (قسمت اوّل)، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1365
ـ نظری. حسن آقا، «عدالت اقتصادی از نظر افلاطون، ارسطو و اسلام»، اقتصاد اسلامی، ش 14، 1383
ـ نوری، میرزاحسین، مستدرکالوسائل، ج 2، بیروت، مؤسسه آلالبیت لاحیأ التراث، 1408 ق
ـ هادویتهرانی، مهدی، مکتب و نظام اقتصادی اسلام، قم، موسسه فرهنگی خانه خرد، 1378
ـ یوسفی، محمد رضا، کلیات اقتصاد اسلامی، قم، خرم، 1375
-Dornbush& Fisher, Macroeconomics, the world bank, sixth edition,
-Stiglitz,Josephe, Economics of Public Sector, tird edition, WWW.Norton&company, New York, London,
چکیده
اسلام به عنوان یگانه مکتب انسانساز، توجه خاصی به رفع حوائج مادی او دارد و الگوهای خاصی برای روابط نهادهای مختلف اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته است. از این منظر، در جامعه انسانی، هدف و انتظار از تحکیم بنیادهای اقتصادی، تمرکز و تکاثر ثروت و سودجویی و نفعپرستی نیست، بلکه انتظار، رفع نیازهای اساسی انسان در جریان رشد و تکامل مادّی و معنوی او و رسیدن به اهداف غایی خلقت و ریشهکنکردن فقر و محرومیت است. اقتصاد اسلامی، حداقل در دو زمینه نظریه پردازی میکند: 1) تحلیل الگوی ایده آل اقتصاد اسلامی 2) شناخت وضعیت موجود اقتصادی جامعه. در این مقاله چگونگی فعالیت اقتصادی دولت و وظایف آن در الگوی ایده آل اقتصاد اسلامی مورد بحث این تحقیق است. فرضیهای که در این رابطه مطرح شده، بدین شرح است :” از عمده وظایف دولت و حاکمیت اسلامی، فراهمکردن زمینههای مناسب برای فراگیرشدن قسط و عدل، بروز خلّاقیتهای گوناگون انسانی و هموارکردن مسیر فعّالیتهای اقتصادی و تولیدی با ارائهی فرصتهای برابر و عادلانه، رفع تبعیضات ناروا و فراهم کردن امکانات لازم در هر مقطع و هر بخش است.” آزمون فرضیه، به دو روش عقلی و روایی صورت گرفته است. و در نهایت فرضیههای تحقیق در هر دو روش به تأیید رسید
کلید واژهها: دولت، عدالت اقتصادی، اقتصاد اسلامی، الگوی ایدهآل
مقدمه
بیشتر اقتصاددانان معاصر بر این باورند که، قوانین اقتصادی حاکم بر جوامع بشری تابع قوانین طبیعی بوده و خالی از هرگونه ارزش و اخلاقی هستند. از اینرو، میتوان با کشف آن قوانین و روابط علّی و معلولی میان پدیدههای اقتصادی، با در نظر گرفتن محدودیتهایی، تعادل را در تمامی عرصههای اقتصادی برقرار کرد. در چنین شرایطی در یک نظام اسلامی بسیار ضروری است تا محققان مسلمان، دیدگاه و رویکرد اسلام را به عنوان کاملترین مکتب انسانساز، با استفاده از منابع غنی قرآن، سنت و عقل در زمینه ابعاد و ویژگیهای یک نظام اقتصادی اسلامی بیان کنند
در نظامهای دینی از قبیل نظام جمهوری اسلامی ایران، «عدالت» مبنای نظری و محور اصلی کل نظام اجتماعی است. عدالت اقتصادی، بارزترین نماد عدالت در صحنه روابط اجتماعی، مستلزم دقت نظری فراوان است و حفظ و حراست از تمامی ارزشهای اجتماعی و انسانی، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم، مستلزم توجه به مسائل اقتصادی است. برای دستیابی به تصویری روشنتر از نظام عادلانه اقتصادی، در این مقاله سعی شده تا با استفاده از آموزههای دینی و اسلامی، ابعاد و ویژگیهای نظام عادلانهی اقتصادی تبیین و تشریح گردد. نظام عادلانه اقتصادی، نظامی است که توازن اقتصادی را بر اساس تأمین حقوق متقابل ارکان اجتماع تعریف مینماید. چنین نظامی تأمین معیشت مادی را در راستای تعالی انسان و جامعه میبیند و تمامی نیازهای مادی، معنوی، فکری و اخلاقی انسان را متناسب با اقتضائات و شرایط پاسخ میدهد
از سوی دیگر دولت از مهمترین نهادهای بشری است که حضور فعّال آن در طول تاریخ زندگی اجتماعی انسان روشن است. وظایف دولتها درگذر زمان، برحسب دیدگاهها متفاوت بوده است. در قرون اخیر، دیدگاههای متعدّدی درباره نقشهای دولت در عرصه اجتماع مطرح شده است. در اقتصاد اسلامی، دولت نهاد مهمّ و اساسی است و شناخت حیطه دخالت آن به تبیین دقیق وظایف دولت اسلامی بر اساس متون دینی و مقایسه آن با وظایف انواع دولتهای مطرح در ادبیات اقتصادی نیازمند است. وجود دیدگاههای گوناگون درباره دولت اسلامی وعدم تبیین دقیق وظایف آن موجب شده تا متفکران انواع دولتهای حدّاقلی، حدّاکثری، سوسیالیستی، دولت رفاه و نهادگرا را قابل تطبیق بر دولت اسلامی بدانند
در این مقاله، به نکات و مسائل بسیار اساسی و عمیق دیگر از قبیل «نظریهپردازی اقتصاد اسلامی»، «الگوی مصرف عادلانه» و «شرایط تحقق یک نظام عادلانه» ارائه گردیده که هر یک به تنهایی میتواند راهگشای نظریهپردازی و تدوین مدلهای راهبردی براساس اندیشههای نوین اقتصاد اسلامی باشد. روش تحقیق در این مقاله تحلیلی ـ توصیفی بوده و بررسی ادبیات موضوع تحقیق به صورت کتابخانهای و مراجعه به کتابها و مقالات مختلف صورت گرفته است
این نوشتار، در چهار بخش سامان یافته است: در بخش نخست، نظریهپردازی در حوزه اقتصاد اسلامی توضیح داده شده، در بخش دوم، به بحث عدالت و تبیین شرایط تحقق نظام عادلانه اقتصادی اشاره شده، در بخش سوم، تبیین وظایف دولت اسلامی مورد نظر قرار گرفته است و در نهایت، برای اثبات فرضیه، عرصهها و قلمرو دولت اسلامی جهت تحقق عدالت اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است
نظریهپردازی در اقتصاد اسلامی
پیش از ورود به بحث اصلی، چند نکته روششناختی و معرفتشناختی در اقتصاد اسلامی، که دقت در آنها برای روشن شدن شیوه استدلال در این تحقیق لازم است، خاطر نشان میکنیم
1 اسلام به عنوان مترقیترین مکتب الهی، که حاصل پردازش و توسعه ادیان و مکاتب الهی از ابتدا تا عصر خاتمیت است، دارای اهداف عالی و غایات متعالی است. از این رو از همان ابتدای ظهور، در پی اصلاح رفتار انسان و تبیین الگوی مناسب رفتاری برای او بوده، تا او را به سر منزل سعادت برساند. به تصریح قرآن کریم، هدف خداوند از خلقت انسان، عبادت و در نتیجه، تقرب به آستان حق تعالی، یعنی منشاء و مبداء کمال و زیبایی و قدرت مطلق است: )وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ( ( ذاریات:56). پس تمام رفتارهای عناصر انسانی در جامعه مورد نظر اسلام، اعم از دولت و افراد، باید در جهت نیل به این هدف باشد. به طور قطع، رفتارهای اقتصادی انسانها نیز جزیی از سیر و سلوک آنها بوده، بنابراین، نوع خاصی از رفتار نسبت به اقتصاد ـ ازجمله شناخت اقتصادی و فعالیت اقتصادی ـ از انسان کامل، یعنی انسان مورد نظر شریعت اسلام انتظار میرود
اگر اقتصاد را شامل شناخت اقتصادی ،علم اقتصاد و فعالیت اقتصادی بدانیم، مقدمات فوق برای اثبات وجود اقتصاد اسلامیـ فارغ از بحث علمی بودن یا نبودن و هنجاری بودن یا اثباتی بودن آنـ کفایت میکند. از این رو، با رویکردی سیستمی به نهادها و زیر ساختهای اسلامی، این نتیجه به دست میآید که هدف غایی اقتصاد اسلامی، مطابق با هدف نهایی مکتب اسلام بوده، قصد آن تقرب انسان خاکی به عالم ملکوت است
2 اقتصاد اسلامی مستلزم مجموعه شناختها است که، شامل الگوی ایده آل، وضعیت موجود و الگوی تغییر میباشد
3 علمی بودن اقتصاد اسلامی، به لحاظ تعاریف غربی علم، مورد مناقشه است. اما به گفته مک لاپ، صاحب نظر مشهور روششناسی، هیچ تعریفی از علم، که جهت یابی روشنی داشته باشد و بتواند همه بخشهای علوم، اعم از فیزیک، شیمی، جامعه شناسی و ;.ـ را در بر بگیرد وجود ندارد؛ زیرا تعریفی که برخی از علم کردهاند، بخشی از علوم طبیعی یا انسانی را خارج میکند و تعریف دیگر، گروهی دیگر را
در بحث اقتصاد، تعریفی که امروزه تقریباً پذیرفته شده، این است که «علم، مجموعهای از گزارههاست که روابط علّی و معلولی را تبیین کرده، قدرت تفسیر واقعیت را داشته باشد». و از این لحاظ، تأکید زیادی بر وجود آزمون تجربی، به صورت تنها طریق آزمون فرضیه وجود ندارد. با این تعریف، نظریههای اقتصاد اسلامی، چه در بخش ارائه الگوی ایده آل و چه در بحث شناخت واقعیت کنونی جامعه، به این دلیل که قدرت تفسیر «عینیت» را دارند، «علمی»خواهند بود؛ زیرا با وجود وحی به عنوان قطع آورترین منبع شناخت در اقتصاد اسلامی، که شامل تبیینهایی از هستی و واقعیت است، قدرت تفسیر و تبیین اقتصاد اسلامی، بسیار بالاتر از اقتصاد متعارف، قابل تصور است
4 نظریهپردازی در اقتصاد اسلامی، بر مبنای مبادی معرفتشناختی و روششناختی آن صورت میگیرد. فرضیهای که ابتدا ارائه میشود، براساس مجموعه پیشفرضهای فلسفی است که، به نوعی پارادایم شده و در میان عالمان اقتصاد اسلامی، مورد توافق است. این چارچوب نهادی، بر اثر تعلیمات دینی و معارف اسلامی حاکم برآن جامعه شکل گرفته است و شامل گزارههایی در مورد جهان هستی هستند. راههایی که برای آزمون این فرضیهها وجود دارد، میتواند شامل موارد زیر باشد
الف. استدلال عقلی: عقل، یکی از منابع مهم شناخت در اقتصاد اسلامی است. گاهی با کنار هم قرار دادن مجموعه گزارههای معلوم، دستیابی به گزارهای مجهول (نتیجه)، از طریق عملیات عقلی صِرف ممکن خواهد بود و فرضیه مورد نظر، تأیید یا ردّ میشود
ب. تجربه: از دیگر منبع شناخت اقتصاد اسلامی است، که در شرایط خاص میتواند محک خوبی برای فرضیههای ارائه شده باشد
ج. استدلالات نقلی: با پذیرش وحی، به عنوان دیگر منبع شناخت در اقتصاد اسلامی، این نتیجه به دست میآید که، اگر فرضیهای، با نص گزارههای اثباتی قرآن کریم، یا گزارههای اثباتی برگرفته از سنت معصوماندر تعارض باشد، به شرط صحت منبع، فرضیه مورد نظر مردود خواهد بود. و همچنین حتی تعارض فرضیههای اثباتی، با گزارههای اعتباری قرآن و سنت، به شرط آنکه واقعیتی که اعتبار مورد نظر بر اساس آن صورت گرفته، معارض فرضیه فوق باشد، موجب ردّ فرضیه میگردد. بدین ترتیب، بررسی آیات قرآن و تاریخ رفتار اقتصادی معصومان، به عنوان منبعی برای آزمون فرضیههای اقتصاد اسلامی و ارائه فرضیههای جدید معتبر است
تذکر این نکته لازم است که سه طریق فوق، تطابق فرضیه را با واقعیت، بررسی میکند و فرضیهای که از این طریق تأیید شود، به عنوان یک نظریه مورد توجه قرار میگیرد. همچنین در همه مراحل فرضیهپردازی و آزمون فرضیه، علاوه بر بهرهگیری از معارف اسلامی، از معارف بشری حاصل از عقل سلیم بشر نیز استفاده میشود. و چه بسا نظریهای از علم اقتصاد متعارف، در علم اقتصاد اسلامی نیز به رسمیت شناخته شود؛ زیرا با وجود اینکه به دلیل تفاوت در مبانی روششناسی و معرفتشناسی علم اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف، علم اقتصاد اسلامی تطابق کامل با علم اقتصاد متعارف نخواهد داشت، دیدگاه گروهی از محققان مبنی بر افتراق کامل این دو علم، به علت الحادی بودن مبانی یکی (اومانیسم، ناتورالیسم و;) و الهی بودن دیگری، مورد اشکال جدی است
علت مطلب فوق این است که،
الف) وجود حداقلی از فطرت الهی در دانشمندان غربی، میتواند بیانگر
این باشد که برخی از افکار آنها، حداقل تناسبی با معیارهای انسانی و اسلامی داشته باشد
ب) اسلام پس از استیلا بر دنیای عرب، برخی آداب و سنتهای عصر جاهلیت مثل ماه های حرام و مقدار دیه قتل انسان را به رسمیت شمرد
ج) اشتراکاتی در مبانی روششناسی دو علم وجود دارد: مانند حجیت ظن راجح و عدم لزوم حتمی آزمون تجربی برای اثبات تمامی فرضیهها
با توجه به تلاشهای زیادی که در اقتصاد غرب، برای شناخت و توصیف واقعیت موجود اقتصاد جوامع صورت گرفته، بهرهبرداری علم اقتصاد اسلامی از اقتصاد متعارف، قطعی خواهد بود. اما اقتصاد اسلامی به دلیل دارا بودن منابع معرفتی ماورایی (قرآن و سنت)، در تفسیر واقعیت موجود و عوامل تأثیرگذار کمی و کیفی (مانند اخلاق و تقوا و;) بر اقتصاد، از اقتصاد متعارف کاراتر است
بر اساس آنچه گفته شد، علم اقتصاد اسلامی حداقل در دو موضوع نظریهپردازی میکند
1 تحلیل الگوی ایده آل؛ 2 تحلیل وضعیت موجود جامعه
در تحلیل الگوی ایده آل، به تبیین و تفسیر واقعیت اقتصادی جامعه در شرایط ایده آل اقتصاد اسلامی، یعنی شرایط اقتصادی که منجر به سوق دادن جامعه به سوی سعادت ابدی میشود، میپردازد و رابطه بین نهادها و متغیرهای اقتصادی را در این شرایط بررسی و تحلیل میکند. جامعه ایده آل را میتوان به دو صورت تعریف کرد: الف) جامعهای که همه افراد آن، تمامی شرایط و شاخصههای انسان کامل را دارا هستند. چنین انسانهایی کوچکترین امر و نهی شریعت را، حتی در حد استحباب و کراهت رعایت میکنند. ب) جامعهای که افراد، تنها ضروریات دین را رعایت میکنند. در این جامعه با وجود تقیّد کامل افراد در انجام واجبات و ترک محرمات شرعی، تأکیدی برای انجام موارد مستحب و ترک مکروهات وجود ندارد. به هر حال، هر دو این موارد، جوامع ایده آل اسلامی ـ البته در دو سطح مختلف ـ هستند که هیچ یک هم اکنون در دسترس نیستند؛ زیرا چون الگوی ایده آل در دسترس نیست، آزمون تجربی این نظریات، امکان پذیر نیست و صحت و سقم آنها، از طریق بحثهای نظری صرف مورد بررسی قرار میگیرد. در تحلیل وضعیت موجود، نظریاتی که ارائه میشود، میتواند محک تجربی بخورد
مسئله و فرضیه تحقیق
کلمات کلیدی :