مقاله درآمدی بر مفاهیم مرتبط با نظریه اسلامی امنیت تحت فایل ورد
مقاله درآمدی بر مفاهیم مرتبط با نظریه اسلامی امنیت تحت فایل ورد (word) دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله درآمدی بر مفاهیم مرتبط با نظریه اسلامی امنیت تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله درآمدی بر مفاهیم مرتبط با نظریه اسلامی امنیت تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
تعریف امنیت
تقسیمبندیهای امنیت
تحولات تاریخی مفهوم امنیت
امنیت در اسلام
جایگاه امنیت در اسلام
مفاهیم اساسی مرتبط با نظریه امنیت در اسلام
1 دنیا
2 زیادهخواهی انسان
3 ایمان به خدا
4 ارزش انسانی و سعات همگانی
5 شریعت
6 ولایت
الف. توجه اسلام به ویژگیها و صفات حاکم
ب. توجه اسلام به حقوق متقابل مردم ـ رهبر
7 آخرت
نتیجهگیری
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله درآمدی بر مفاهیم مرتبط با نظریه اسلامی امنیت تحت فایل ورد (word)
آقا بخشی، علی، فرهنگ علوم سیاسی، تهران، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، 1374
ابن شعبه الحرانی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، مؤسسه النشر الاسلامیلجماعه المدرسین، 1363؛
افتخاری، اصغر، مرزهای گفتمانی نظریه اسلامی امنیت، فصلنامه مطالعات راهبردی، ش 25، پاییز 1383، ص425-451
الترکی، عبدالله بن عبدالحسن،الامن فی الاسلام، المملکه السعودیه، وزاره الشؤون الاسلامیه و الاوقاف، بی تا؛
الکراچکی، معدن الجواهر و ریاضه الخواطر،قم، مهر استوار، 1394 (ه ق)؛
اللیثی الواسطی، علی بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، بیجا، مؤسسه النشر الاسلامی، 1405 (ه ق)؛
بوزان، باری، مردم دولتها و هراس، ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران انتشارات مطالعات راهبردی، 1378؛
حکیمی، سید میر اکبر، پایان نامه کاشناسی ارشد: امنیت در نظام اسلامی، قم، مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، 1384؛
خلیلی، رضا، تحول تاریخی،گفتمانی مفهوم امنیت، فصلنامه مطالعات راهبردی، ش 23، بهار1383، ص 7-29
سید رضی، نهج البلاغه، مترجم: دشتی،محمد، قم، دفتر نشر الهادی، 1379 ؛
صدوق، الف) الخصال، قم، جماعه المدرسین للحوزه العلمیه، بی تا
صدوق، ب) کمال الدین و تمام النعمه، بیجا، مؤسسه النشر الاسلامی، 1405 (ه ق)؛
طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، تعلیق: الخرسان، سید محمد باقر، نجف، دارالنعمان،1386(ه ج)
عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، تهران، ابن سینا، 1361؛
عمید زنجانی، عباسعلی، فقه سیاسی، تهران، امیرکبیر، 1373؛
کلینی، الکافی، بی جا، دارالکتب الاسلامیه، 1365
نویدنیا، منیژه، درآمدی بر امنیت اجتماعی، فصلنامه مطالعات راهبردی،بهار 1382، ش19؛
مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 7 و 24 و45 و 65 و 70، لبنان، بیروت، الوفاء،1403؛
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1353 ـ 1366
چکیده
«امنیت» از جمله موضوعاتی است که به اقتضای واقعیتهای عینی و نظری جهان مدرن، تعاریف و ابعاد جدیدی پیدا کرده است. طرح گسترده ابعاد نظری و مفهومی امنیت، در چند دهه اخیر در محافل علمی از یک سو، و استقرار حاکمیت دینی در ایران از سوی دیگر، که از لوازم آن توجه به ابعاد نظری، دینی و عملی امنیت است، پرداختن به این بحث را از منظر دینی ضروری میسازد. این مقاله، تلاش میکند به کمک روش نقلی و عقلی و تاحدی ناظر به برخی واقعیتهای عینی امنیت، برخی مفاهیم دینی مرتبط با مقوله امنیت را تبیین کند. به همین منظور، نوع نگاه اسلام به ایمان، انسان، دنیا و آخرت و همچنین سازوکارهایی که در چارچوب شریعت ولایت برای زندگی عرضه میکند و سازنده فهم و راهکارهای معینی در مقوله امنیت است، مورد بحث قرار گرفته است
کلیدواژهها: امنیت، ایمان، انسان، دنیا، شریعت، ولایت، آخرت
مقدمه
آیا صنعتی که امروزه بشر در اختیار دارد، از گذشته پیشرفتهتر است؟ آیا انسانها نسبت به گذشته، از وضع اقتصادی بهتری برخوردارند؟ آیا وسایل ارتباطی در مقایسه با قرن پیش، رشد بیشتری داشته است؟ شاید پاسخ مثبت به این دست سؤالات، بدیهی به نظر آید. اما در پاسخ به اینکه آیا بشر امروز از امنیت بیشتری برخوردار است؟ میتوان گفت: احتمالاً به آسانی پاسخ به سؤالات پیشین نخواهد بود. انرژی هستهای در کنار مزایایش، جهان را مملو از سلاحهای هستهای ساخته است. هر لحظه ممکن است با فشردن چند دکمه، هیچ اثری از موجودی زنده بر کره خاکی باقی نماند! آلودگی محیط زیست، زندگی بشر را با تهدیدات جدی مواجه ساخته است. سرعت تغییر و تحولات در عرصههای گوناگون، با وجود مزایایی که برای بشر دارد، زندگی بهنجار، باثبات و همراه با آرامش را از انسان سلب کرده است. شبکه ارتباطی جهانی، اگرچه میتواند ما را به همه جای دنیا ببرد و از بسیاری امور مطلع سازد و خدمات بسیاری را به ما ارائه دهد؛ اما با آن میتوانند ما را کنترل کرده و امنیت ما را سلب کنند و یا با ایجاد یک اختلال در شبکه، ممکن است امنیت اقتصادی میلیونها انسان به خطر افتد و یا پرواز صدها هواپیما با مشکل مواجه شود. علاوه بر این، صدها مثال دیگر میتوان زد که به نوعی امنیت روانی، فردی، اجتماعی، ملی و بینالمللی افراد را تهدید میکند. البته بسیاری از اینها، ناشی از رشد علمی، صنعتی و; بشر بوده است
«امنیت» با وجود آنکه یک مقوله انسانی است و همواره امنیت از جمله مسائل مهم بشر بوده است، اما در جهان امروز به دلیل برخی پیشرفتهای مادی و برخی تحولات بهوجود آمده در باورها، گرایشها و رفتارهای انسانی، امنیت، اهمیت و پیچیدگی بیشتری یافته است. از این رو، با توجه به طرح جدیتر این مقوله در محافل علمی و اهمیت فزونتر آن در جهان امروز، که البته جوامع اسلامی و جهان اسلام نیز از آن مستثنی نیستند، گام نهادن در مسیر ارائه نظریه دینی امنیت، از طریق مشخص ساختن مفاهیم دینی مرتبط با امنیت و بیان ارتباط میان آنها و در نهایت، مشخص ساختن ارتباط آنها با زندگی واقعی بشر، از جمله ضرورتهای کار علمی است که باید بدان پرداخت. ازاینرو، این مقاله به بیان برخی مفاهیم مهم اسلامی مرتبط با مقوله امنیت میپردازد و تلاش میکند افقهایی از مسئله را حتیالمقدور روشن سازد. اما پیش از هر چیز، به اجمال توضیحاتی در خصوص مفهوم «امنیت» ارائه میگردد
تعریف امنیت
«امنیت»، به معنای تضمین ایمنی و مصونیت از تعرض، تصرف اجباری و بدون رضایت و دور ماندن از مخاطرات و تعدیات به حقوق و آزادیهای مشروع میباشد.1 فرهنگ عمید آن را در امان بودن، ایمن و بیترسی و «امن» را بیترسی، اطمینان، آسایش و آرامش قلب معنا میکند
اگر «امنیت» به معنای مصونیت از تعرض و تصرف عدوانی تعریف کنیم، به طوری که افراد بتوانند از حقوق طبیعی خود، بدون هراس و مانعی خارجی استفاده کنند، در این صورت امنیت از طبیعت حقوق بشر ناشی میشود. در واقع، لازمه حقوق و آزادیهای مشروع، مصونیت آنها از تعرض و دور ماندن آنها از مخاطرات و تعدیّات است
مولار امنیت را در سه سطح انسانی، اجتماعی و ملی مطرح میکند و در هر سطح، در پی ارائه پاسخ به این دو سؤال اساسی که الف. امنیت برای چه کسی است؟ ب. چه چیزی مورد تهدید است؟ طبیعی است که پاسخ به هر یک از این دو سؤال، در هر یک از سطوح مذکور متفاوت خواهد بود
در پاسخ به این پرسش که امنیت برای چه کسی است، باید گفت: این نوع امنیت برای فرد مطرح است و در پاسخ به اینکه چه چیزی تهدید میشود، باید گفت بقا و حیات انسان در معرض تهدید است. این امنیت، «امنیت انسانی» خواهد بود
در «امنیت اجتماعی»، امنیت برای گروههای اجتماعی مورد نظر است؛ گروههایی که به جهت اشتراک اعضای آن در اندیشه، احساس و أعمال، کلیت یکپارچهای را تشکیل میدهند که از آن به عنوان «هویت» یاد میشود. اگر جامعهای هویت خود را از دست بدهد، دیگر قادر نخواهد بود بهطور مستقل به حیات خود ادامه دهد. در اینجا، هویت تهدید میشود
اما در «امنیت ملی»، امنیت برای دولت مطرح است و حاکمیت و قلمرو دولت مورد تهدید قرار میگیرد. معنای روشن امنیت ملی، حفظ مردم یک کشور و سرزمین در مقابل حمله فیزیکی است. در معنای وسیعتر، بر حفظ منافع حیاتی، سیاسی، اقتصادی و فقدان تهدید نسبت به ارزشهای اساسی و حیاتی یک دولت اطلاق میشود
در تعریفی دیگر، امنیت اجتماعی به قابلیت حفظ الگوهای سنتی زبان، فرهنگ، مذهب، هویت و عرف ملی با شرایط قابل قبولی از تحول معرفی شده است
والتر لیمپن درباره امنیت ملی میگوید: «هر ملتی تا جایی دارای امنیت است که در صورت عدم توسل به جنگ، مجبور به رها نمودن ارزشهای محوری خود نباشد و چنانکه در معرض چالش قرار گیرد، بتواند با پیروزی در جنگ آنها را حفظ کند».6 در امنیت ملی، دولت نقش محوری دارد، اما دولت، که قدرت مشروع خود را با هدف اعمال امنیت به دست میآورد، به دلیل یافتن هویتی مستقل از جامعه و تبدیل شدن برخی امور به منافع دولت در قبال منافع ملت، در سطح جامعه به رقیب مردم و در نتیجه، به ناقض امنیت مردم تبدیل میشود
مردم دولتها را به این دلیل میپذیرند، چون حافظ امنیت آنها است، اما همراه با افزایش قدرت دولت، خود دولت به منبع تهدید علیه فرد تبدیل میشود. البته مردم تهدیدات حاصل از بیدولتی را کمتر از تهدیدات ناشی از خود دولت میدانند.7 اما در سطح بینالملل اتفاق دیگری رخ میدهد «تلاش دولتها برای پاسخگویی به نیازهای امنیتی خویش، صرف نظر از قصد و نیت آنها، منجر به بیثباتی دیگران میشود؛ زیرا هریک از آنها اقدامات خود را تدابیر دفاعی تلقی کرده و کارهای دیگران را بالقوه تهدیدآمیز میدانند»8 جان هرتز، این وضعیت تناقضآمیز را «معمای امنیتی» میخواند. در بحث از امنیت در اسلام، به نقش دولت در امنیت توجه خواهیم کرد
تقسیمبندیهای امنیت
امنیت مثل هوا است؛ به چشم نمیآید؛ ولی لازم است همهجا باشد. امنیت لازمه بقای انسانی است؛ اگر نباشد، انسان زنده نمیماند. امنیت در زندگی نقشی بسیار برجسته دارد؛ زیرا وجود آن، نه فقط برای اصل زندگی، بلکه برای نحوه زندگی هم مهم است. ممکن است کسی امنیت جانی شما را به خطر نیندازد، ولی امنیت منزلتی، دینی، سیاسی و; شما را با خطر مواجه سازد. مقوله امنیت قابلیت طرح در عرصههای گوناگون را داراست؛ در هر عرصهای که انسان وارد میشود، امنیت هم به نوعی حاضر است و معنا مییابد. بر همین اساس، در هر عرصهای از جامعه، میتوان به بررسی امنیت پرداخت؛ امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و;
در یک تقسیمبندی دیگر میتوان امنیت را در سطوح گوناگون دنبال کرد. همچون سطوح فردی، اجتماعی، ملی، بینالمللی و جهانی
گاهی به امنیت، به گونهای دیگر هم میتوان نگریست: یک نگاه ما، به احساس و فهم درونی است که فرد از امنیت خود دارد؛ صرف نظر از اینکه عوامل خارجی مؤثر بر امنیت، در چه سطح و میزانی قرار دارد. این نوع امنیت را، امنیت ذهنی و روانی میگویند. اما گاهی به سراغ آن دسته از عوامل خارجی میرویم که امنیتساز یا امنیتسوز هستند. در این صورت، به امنیت عینی پرداختهایم. در کنار تقسیم امنیت به ذهنی و عینی، میتوان آن را به امنیت مادی و معنوی هم تقسیم نمود. این دو دستهبندی اخیر، تفاوتهایی با هم دارند. برای مثال، در امنیت روانی، به صرف یک احساس حتی اگر توهم هم باشد، توجه میشود. اما امنیت معنوی، جزئی از امنیت عینی محسوب میشود. اگر گستره حیات انسان را به زندگی در دنیا خلاصه نکنیم، بحث از امنیت انسان در جهان دیگر هم مطرح میشود. در نتیجه، در یک تقسیم دیگر، باید امنیت را به دنیوی و اخروی تقسیم کرد. این تقسیمبندی در نگاه دینی قابل فهم و پیگیری خواهد بود
تحولات تاریخی مفهوم امنیت
در یک تقسمبندی، بشر از آغاز تاریخ تاکنون، با توجه به نوع زندگی و دغدغههایش، با چهار نوع امنیت مواجه بوده است
الف. جامعه بدوی، با حاکمیت گفتمان سنتی: در این دوران، امنیت به معنای حفظ بقا و موجودیت و منشأ تهدید آن، در این دوره طبیعت است
ب. جامعه شبانی و کشاورزی، با حاکمیت گفتمان کلاسیک: در این دوران با اهمیت یافتن سرزمین، شکلگیری مقدمات به وجود آمدن حکومتها، تعریف امنیت به فقدان تهدید، و حفظ موجودیت، به عنوان هدف امنیت تبدیل شد. در این دوره، منشأ اصلی تهدید جنگ بود
ج. جامعه ملی با حاکمیت گفتمان مدرن: با تضعیف نظام فئودالی و به وجود آمدن شهرهای جدید، دولتهای مدرن شکل میگیرند. امنیت در این دولتها، به معنای کسب قدرت و توانایی تعریف میشود و فقدان تهدید زمانی معنیدار میشود که قدرت وجود داشته باشد. این قدرت، که ناشی از حاکمیت دولت و حق استفاده انحصاری از زور است، از یک سو به توانمندی داخلی و از سوی دیگر، به توانمندی بینالمللی دولت مدرن اشاره دارد. منشأ اصلی تهدید در این دوران همان قدرتطلبی دولتها است
د. جامعه جهانی با حاکمیت گفتمان فرامدرن: این دوره، با کاهش اهمیت حاکمیت ملی و افزایش وابستگی متقابل بینالمللی و افزایش کشمکشهای پراکنده و بدون نظم همراه است. در این دوره، امنیت به «همکاری و همگرایی بینالمللی» (انترناسیونالیستها) و «همکاری جهانی بر اساس آرمانهای مشترک بشری» (ایدهآلیستها) تعریف میشود. با قدرت گرفتن دولتها، که برای ایجاد امنیت آمده بودند، نزاع و کشمکشها در صحنه بینالملل به وجود آمد. عدهای برای مقابله با آن، طرح نهادهای بینالمللی را با محوریت دولتها مطرح کردند، گروهی دیگر (ایدهآلیستها)، مشکل را در خود دولت میدیدند و میگفتند باید در مرزهای مصنوعی و حاکمیت در چارچوب مرزهای ملی تجدید نظر کرد. در این حالت، مرکز ثقل از دولت به انسان و از ملی به جهانی تغییر کرد. اگر دولت، عامل ناامنی است، اما توجه به فرد نیز خود باعث هرج و مرج میگردد
امنیت در اسلام
کلمات کلیدی :