تحقیق بررسی و مقایسه میزان بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور
تحقیق بررسی و مقایسه میزان بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در خانوادههای سالم و آشفته تحت فایل ورد (word) دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق بررسی و مقایسه میزان بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در خانوادههای سالم و آشفته تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی و مقایسه میزان بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در خانوادههای سالم و آشفته تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
روش
جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری
ابزار پژوهش پایایی و روایی آزمون
روش نمرهگذاری و شیوه اجرا
یافتههای پژوهش
آزمون ریزمؤلفههای پژوهش
بحث و نتیجهگیری
پیشنهادات
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی و مقایسه میزان بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در خانوادههای سالم و آشفته تحت فایل ورد (word)
آمدی، علی، غررالحکم و دررالحکم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی،
ابن شعبه، حسن ابن علی، تحف العقول من آل رسول(ص)، قم، شریف الرضی، 1421 ق
بارکر، فلیپ، خانواده درمانی پایه، ترجمه دهقانی، تهران، رشد،
پروچسکا، جیمزاو، نظریه های روان درمانی، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، رشد،
حر عاملی، محمدابن الحسن، وسایل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، تهران، الاسلامیه/ محمدی، 1403 ق
حیرت، عاطفه، بررسی اثر بخشی زوج درمانی اسلام محور بر سازگاری، سلامت روان و خوشبینی زوجین شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان،
دشتی، محمد، ترجمه و شرح نهج البلاغه، قم، مشهور،
رضایی، جواد، «تاثیر آموزش سبک زندگی اسلام محور با تاکید بر نظام خانواده بر تعهد و صمیمیت زوجین اراک»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان،
سالاری فر، محمد رضا، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،
____ ، محمد رضا، درآمدی بر نظام خانواده در اسلام، تهران، هاجر،
شرفی، محمد رضا، خانواده متعادل، تهران، انجمن اولیا و مربیان،
صافی، احمد، مدیریت خانواده، تهران، انجمن اولیا و مربیان،
خوانساری، غلامحسین، نهج الفصاحه، قم، انصاریان،
طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم، جامعه مدرسین،
کلینی، محمد ابن یعقوب، اصول کافی، بیروت، دارالاضواء،
گلادینگ، ساموئل، خانواده درمانی، ترجمه بهاری و همکاران، تهران، تزکیه،
متقی، عباس، کنز العمال، بیروت، موسسه الرساله،1409 ق
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، دارالاضواء، 1413 ق
محمدی ری شهری، محمد، تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، قم، دارالحدیث،
ــــ ، میزان الحکمه همراه با ترجمه فارسی، قم، دارالحدیث،
مصطفوی، سید جواد، بهشت خانواده، مشهد، بارش، 1387، ج
نیلی پور، محمد، مدیریت خانواده، قم، سلسبیل، 1385، ج 1و
Olson, D.H., Goral, D.M., (2003), Circumplex model of marital and family systems.InF, Walsh (eds), Normal family processes (3rd ed.), pp. 514-541. New York: the Guilford Press
چکیده
هدف این مقاله بررسی و مقایسه خانوادههای سالم و آشفته در بهکارگیری آموزههای اسلامی خانوادهمحور در شهر اصفهان است. روش این پژوهش، زمینهیابی و جامعه آماری آن: 1 خانوادههایی که تاکنون به دادگاه خانواده مراجعه نکرده و قصد مراجعه هم نداشته و از زندگی خود اظهار رضایت میکردند همچنین خانوادههایی که تاکنون هیچ عضوی از آنها به زندان نرفته بود، بهعنوان خانواده سالم تلقی شد، 2 خانوادههایی که در پنج سال اخیر به دادگاه خانواده مراجعه کرده و نیز در پنج سال اخیر عضوی از آنها به علت بزهکاری، مواد مخدر، جرایم اقتصادی و; در زندان به سر میبرد بهعنوان خانواده آشفته در نظر گرفته شد. نمونه این پژوهش دویست خانواده سالم و دویست خانواده آشفته بوده و به صورت در دسترس انتخاب شدهاند. بهوسیله پرسشنامه محقق ساخته با نام (رفتار دینی در خانواده) مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و آزمون t تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که تفاوت میانگین بین دو گروه خانواده سالم و آشفته در تمامی خردهمقیاسها معنادار است. همچنین t به دست آمده در تمامی ریزمؤلفهها در سطح ( 01/0>p ) معنادار است.
کلیدواژهها: آموزههای اسلامی خانوادهمحور، خانواده سالم و خانواده آشفته.
مقدمه
خانواده، مناسبترین نظام برای تأمین امنیت و آرامش روانی اعضا، پرورش نسل جدید، اجتماعی کردن و تربیت فرزندان و برآورده ساختن نیازهای عاطفی افراد است. اما نائل شدن به این کارکرد مهم، سالم بودن و سلامت خانواده را میطلبد. خصوصیت عمده خانواده سالم را میتوان اینگونه شمرد: در این خانواده زن و شوهر از نیازهای هم آگاه بوده و برای ارضای این نیازها تلاش میکنند. زن و شوهر در این خانواده یکدیگر را دوست داشته و برای هم ارزش و احترام قائل هستند. اعضا در برابر هم حقوق و تکالیفی داشته و برای ادای این حقوق و احترام به یکدیگر تلاش میکنند. در این خانواده هر دو طرف از طریق همدلی، دلجویی و بهرهگیری از کلمات گرم و مناسب، روحیه یکدیگر را تقویت میکنند. به جای مردسالاری یا زنسالاری، در این خانواده حقسالاری حاکم است. بین اعضای خانواده به تناسب موقعیت و امکانات، تقسیم کار صورت میگیرد.1 همچنین افراد خانواده ملاحظه و رعایت یکدیگر را نموده و قادر به بیان محبت، غم و رنج خود به یکدیگر هستند. در این خانواده انضباط لازم وجود دارد؛ انضباطی که از درون افراد و با آگاهی صورت میگیرد. همه افراد خانواده به تناسب موقعیت، شرایط و امکانات خویش، درباره امور خانه اظهار نظر کرده و برای اداره آن، تلاش میکنند. بین اعضای خانواده مشورت صورت میگیرد و هریک از اعضا سعی میکند به سخنان دیگری گوش داده و صحبتهای او را درک کند
در مقابل، خانوادههای ناسالم یا آشفته، ویژگیهای متضاد با خانواده سالم دارند. در اینگونه خانوادهها الگوی مناسب برای ارتباط و تربیت فرزندان وجود ندارد. ارتباطها غیرکلامی، مبهم و نادرست است. مقررات خانوادگی خشک، ناسازگار و همیشگی است. آرمان و هدف مشخص و تلاش برای رسیدن به آن وجود ندارد. وظایف و نقشهای افراد مشخص نیست. همچنین در این خانواده عدم انعطافپذیری، عدم توانایی در مقابله با بحرانها، نبود همکاری، عدم وجود مشورت و بیان افکار، احساسات و نظرات، نبود احترام و رعایت مراتب، نبود محبت، همدلی و دلجویی و نبود تشویق و رواج تنبیه مشاهده میشود
نظام خانواده در عصر حاضر، دچار مشکلات و چالشهای زیادی شده است. تحولات اجتماعی، صنعتی و علمی، مشکلات متعددی برای خانواده در بیشتر جوامع، ازجمله جامعه ایران پدید آورده است. اختلافات خانوادگی، طلاق، فرزندان بیسرپرست، بزهکاری نوجوانان و جوانان، فرار از خانه، خیانت و;، نشان از مشکلات خانواده دارد. وجود این مشکلات، نشاندهنده نیاز خانواده به برنامههای تربیتی و روانشناختی بسیاری برای مقابله با پیچیدگیهای زندگی کنونی است
دین اسلام بهعنوان یک مکتب جامع، آموزههای فراوانی را برای ابعاد مختلف زندگی بشر فراهم کرده است که بخشی از این آموزهها به صورت ویژه و دقیق به حوزه خانواده مربوط میشود. موضوع خانواده از نگاه اسلام بهطور کلی در سه محور، قابل بحث و بررسی است: 1 تشکیل خانواده، 2 عوامل تحکیم خانواده، 3 عوامل آسیبرسان به خانواده.5 شناخت رهنمودها و آموزههای مربوط به عوامل تحکیم و عوامل آسیبرسان به خانواده، نقش مهمی در سلامت آن دارد تا جایی که در صورت وجود اشکال در مرحله تشکیل خانواده میتوان از این رهنمودها و آموزهها در جهت بهبود و ترمیم آن استفاده کرد. سازگاری اولیه، استمرار روابط مطلوب،6 انتظارات معقول،7 مشورت،8 خوشبینی،9 صبر10 و; ازجمله این تعالیم است. بر این اساس، طبقهبندی و پرداختن به این رهنمودها و آموزهها در قالب اصول مدیریتی حاکم بر روابط و رفتار افراد در خانواده، امری قابل توجه و تأمل به نظر میرسد
بررسی کانون خانواده از حیث کیفیت و چگونگی روابط میانفردی و میزان پایداری و استحکام آنها اهمیت ویژهای دارد. دستهبندیهای گوناگونی در مورد خانواده با توجه به عملکردهای متفاوت آن صورت گرفته است که در نگاه کلی میتوان دو دسته خانواده سالم و خانواده ناسالم را بررسی کرد. تاکنون پژوهشهای زیادی در خصوص تفاوتهای خانواده سالم و ناسالم صورت گرفته و نظریههای بیشماری در این زمینه ارائه شده است
مینوچین خانواده را همچون سیستمی دانسته و خصوصیات ذیل را برای خانواده سالم نام میبرد: مرزهای مشخصی دارد، زیرسیستم زناشویی برای محافظت از امور خصوصی زن و شوهر، مرزهای بستهای دارد، زیرسیستم والدین بین خود و فرزندان مرزهای مشخصی دارد. مینوچین دو نوع خانواده ناسالم را معرفی میکند: گسسته و درهمتنیده
بوئن نیز خانواده سالم را چنین تعریف میکند: ساختار خانواده سالم موجب میشود که افراد بتوانند در آن به خودمتمایزی برسند؛ یعنی توانایی به دست آوردن کنترل عاطفی و در عین حال، ماندن در جو عاطفی خانواده. در مقابل در خانوادههای ناسالم، همجوشی پدیدهای است که اجازه نمیدهد فرد خودش را از خانواده جدا کند
السون با تأکید بر نظام ارتباطی خانواده و با تلفیق سه بعد 1 انسجام، 2 انعطافپذیری، 3 ارتباط، خانوادهها را به پنج سطح گسسته، تا حدی پیوسته، پیوسته، خیلی پیوسته و بههمتنیده تقسیم میکند که خانوادههای بهرهمند از سه سطح اول، خانوادههای سالم و متعادل هستند و دو سطح دیگر مربوط به خانوادههای ناسالم است. در دو سطح دومی، افراد یا بیش از اندازه از یکدیگر جدا بوده، بهطوری که کمترین میزان دلبستگی یا تعهد را به خانواده خود دارند، یا در حدی به یکدیگر چسبیدهاند که نمیتوانند فردی مستقل باشند
خانوادههای سالم از بیشتر خصوصیات زیر بهرهمندند
1 مرجع قدرت مشروع و قانونی دارند که در طول زمان ایجاد و حمایت شده است، 2 بهرهمند از نظام مقرراتی پایدار که بهطور مستمر به آن عمل شده است، 3 سهیم بودن در انجام رفتارهای تربیتی پایدار و مداوم، 4 انجام اقدامات مؤثر و پایدار درباره تربیت فرزند و حفظ ازدواج، 5 تعیین اهدافی که خانواده و هریک از اعضای آن برای تحقق آنها تلاش میکنند، 6 برخورداری از انعطافپذیری و انطباق با شرایط عادی معظلات ناشی از رشد و تکامل و همچنین بحرانهای غیرمنتظره
تحقیقات نشان داده که خانواده سالم ویژگیهای دیگری نیز دارد که مهمترین آنها عبارت است از: 1 خود را وقف خانواده و اعضای آن میکنند، 2 قدر یکدیگر را میدانند (از نظر اجتماعی با یکدیگر ارتباط دارند)، 3 اوقاتی را با یکدیگر سپری میکنند، 4 الگوی ارتباطی خوبی دارند، 5 عقاید مذهبی قوی دارند، 6 قادرند به گونه مثبتی با بحرانها مقابله کنند، 7 اعضای خود را تشویق و ترغیب میکنند، 8 وظایف و نقشهای مشخص دارند
دین اسلام هم بهعنوان یک مکتب جامع، آموزههای فراوانی را برای ابعاد مختلف زندگی بشر فراهم نموده است که بخشی از این آموزهها به صورت ویژه و دقیق به حوزه خانواده مربوط میشود
آموزههای اسلامی خانوادهمحور مجموعه دستورالعملهایی است در مورد خانواده و چگونگی رفتار اعضای خانواده با یکدیگر در زمینههای مختلف که از آیات و احادیث متعددی گرفته شده است. برخی از آنها عبارتاند از
الگو: داشتن نمونه و الگو برای پیروی از آن در امور مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی. از دیدگاه مدیریتی، وجود الگو، رشد و سلامت و سازندگی و چگونگی رفتار اعضای خانواده را تضمین میکند. الگو باید در حد امکان کامل و عاری از هرگونه خطا باشد تا کسانی که از آن الگوبرداری و پیروی میکنند دچار مشکل یا انحراف نشوند. از نظر اسلام کاملترین الگوهایی که راه سعادت را در هر زمینه زندگی برای انسان نشان میدهند، ائمه معصومین(ع) هستند. زوج نمونه اسلام برای الگوگیری که هر دو معصوم هستند، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(ع) معرفی شدهاند
کلمات کلیدی :