سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نزدیک ترین خویشاوندی ها، دوستی دل هاست . [امام علی علیه السلام]

مقاله ناسازگاری زن و شوهر تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/29 4:0 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ناسازگاری زن و شوهر تحت فایل ورد (word) دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ناسازگاری زن و شوهر تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ناسازگاری زن و شوهر تحت فایل ورد (word)

ناسازگاری زن و شوهر    
ناسازگاری در زندگی زناشویی    
اما عوامل مشکل آفرین چه هستند    
به وجود آمدن خشم    
چه می توان کرد    
عوامل ناسازگاری    
از وظایف زن نسبت به شوهر    
منابع و ماخذ:    

ناسازگاری زن و شوهر

واللاتی تخافون نشوزهن فعظوهنکلمهنشوزبه‏معنای عصیان و استکبار از اطاعت است، و مراد از خوف نشوز این‏است که علائم آن به تدریج پیدا شود، و معلوم گردد که‏خانم می‏خواهد ناسازگاری کند، و اگردر جمله: فعظوهنفای تفریع را آورد، و موعظه را نتیجه ترس از نشوز،قرار داد، نه از خودنشوز، شاید برای این بوده که رعایت‏حال موعظه را در بین علاجهای سه‏گانه کرده باشد، و

بفهماند از میان این سه راه علاج موعظه علاجی است که هم‏در حال نشوز مفید واقع می‏شود، وهم قبل از نشوز، و هنگام ‏پیدا شدن علامتهای آن و علاجهای سه‏گانه همان است که عبارت: فعظوهن و اهجروهن فی المضاجع و اضربوهنبر آن‏دلالت می‏کند، و گو این که این‏راه‏های علاج با حرف و او به یکدیگر عطف شده، و حرف واو دلالتی بر ترتیب ندارد، ولی‏ازمعنای آیه می‏دانیم که بین این سه علاج ترتیب هست، و می‏خواهد بفرماید اول او را موعظه‏کنید، اگر موعظه‏اثر نگذاشت با او قهر کنید، و رختخوابتان را جدا سازید، و اگر این نیز مفیدواقع نشد، او را بزنید دلیل بر این که‏رعایت تدریج و ترتیب لازم است این است که ترتیب‏نامبرده به حسب طبع نیز وسایل گوناگونی از کیفر دادن است، هر کس‏بخواهد کسی را کیفر کندطبیعتا اول از درجه ضعیف آن شروع می‏کند، و سپس به تدریج کیفر را شدید و شدیدترمی‏سازد،بنا بر این ترتیبی که از آیه فهمیده می‏شود از سیاق آن به دست می‏آید، نه از حرف واو

و ظاهر جمله: و اهجروهن فی المضاجعاین است که‏بستر محفوظ باشد، ولی در بستربا او قهر کند، مثلا در بستر پشت به او کند، و یا ملاعبه نکند، و یا طوری دیگری بی‏میلی‏خودرا به او بفهماند، گو اینکه ممکن است با مثل این عبارت جدا کردن بستر نیز اراده بشود، ولی بعیداست(معمولاوقتی بخواهند بگویند بسترت را از او جدا کن نمی‏گویند در بستر از او کناره‏بگیر)و ای بسا معنای اول از این نظر تاییدشود، که مضجع را به لفظ جمع آورده، چون بنا بر این‏که منظور جدا کردن مضجع بوده باشد، دیگر به حسب ظاهر احتیاج‏نبود کلمه نامبرده را به لفظجمع بیاورد، و کثرت را بفهماند(زیرا کسی، همسرش مضاجع دارد که هر شب با او بخوابد)مترجم

فان‏اطعنکم فلا تبغوا علیهن سبیلا;یعنی اگر در اثراعمال آن سه راه علاج به اطاعت‏شما در آمدند، دیگر علیه آنان‏بهانه‏جویی مکنید، و با این که اطاعت‏شمامی‏کنند برای اذیت و آزارشان دنبال بهانه نگردید، و در آخر این مطلب را تعلیل‏می‏کند به این کهان الله کان علیا کبیراواعلام می‏دارد به این‏که مقام پروردگارشان علی و کبیر است، پس از قدرت و تفوقی که بر زنان خود دارند مغرورنشوندو سوء استفاده ننموده در اثر غرور به آنها ظلم و استعلا و استکبار نکنند، و همواره به یاد علومقام پروردگارشان باشند

و ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا;کلمه(شقاق)به‏معنای قهر کردن و عداوت است، خدای سبحان برای مواردی که احتمال برود کار زن و شوهر به دشمنی بیانجامد دستورداده یک حکم از طرف زن، و یک حکم‏از طرف مرد به مساله رسیدگی کنند، زیرا دخالت‏یک حکم این خطر را داردکه او جانب یک‏طرف را بگیرد، و حکم جائرانه کند، و معنای اینکه فرمود: ان یریدا اصلاحا یوفق الله بینهمااین‏است که اگر واقعا هر دو طرف نزاع بنای اصلاح داشته باشند، و عناد و لجبازی در کارشان‏نباشد خدای تعالی به وسیله‏این دو حکم بین آن دو توافق و اصلاح بر قرار می‏کند، چون وقتی‏دو طرف زمام اختیار خود را به‏حکم خود بدهند(حکمی که خودشان پسندیده‏اند)قهرا توافق‏حاصل می‏شود

ولی در آیه شریفه حصول توافق را به خدای تعالی نسبت‏داده، به اینکه سبب عادی‏یعنی اصلاح خواهی آن دو تسلیم بودنشان در برابر حکمی که حکم‏ها می‏کننددر کار هست، و باید نتیجه را به این سبب نسبت بدهد، لیکن به خدای تعالی نسبت داد تا در ضمن بفهماندسبب حقیقی‏و آن کسی که میان اسباب ظاهری و مسببات آنها رابطه برقرار می‏کند خدای‏تعالی است، او است که هر حقی را به صاحب حق می‏دهد،و در آخر آیه فرمود: ان الله‏کان علیما خبیرا، و مناسبت این جمله با مضمون آیه روشن است

ناسازگاری در زندگی زناشویی

متاسفانه هنوز در جامعه ما ازدواجهای تحمیلی، شرایط سنی نامتناسب و ازدواج مجدد دیده میشود و هنوز بسیاری از جوانان تنها با دل خود پا پیش گذاشته و وارد زندگی زناشویی میشوند. آنچه در اینجا به آن میپردازیم، آیین همسر یابی نیست، بلکه قصد داریم با بیان کردن دلایل اصلی بروز اختلاف میان همسران و روشهایی ساده برای احتراز از آنها، قدمی در راه بهبود بخشیدن به روابط داخلی خانواده برداریم

درحالی که امروزه بیشتر ازدواجها با عشق صورت میگیرد و هر دوطرف قصد دارند به یکدیگر و تعهداتشان در مقابل هم احترام بگذارند، اما در طول زمان مسایلی پیش می آید که میتواند به جدایی یا یک زندگی مشترک بدون احساس، عشق و همراهی منجر شود. علی رغم کوششهای همسران – بیشتر به خاطر وجود بچه ها – برای نرسیدن به مرحله جدایی، تقریبا 50% کل پیوندهای زناشویی به طلاق رسمی و درصد بالایی از مابقی نیز به طلاق عاطفی منتهی میشود

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :