سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و جابر پسر عبد اللّه انصارى را فرمود : ] جابر دنیا به چهار چیز برپاست : دانایى که دانش خود را به کار برد ، و نادانى که از آموختن سرباز نزند و بخشنده‏اى که در بخشش خود بخل نکند ، و درویشى که آخرت خویش را به دنیاى خود نفروشد . پس اگر دانشمند دانش خود را تباه سازد نادان به آموختن نپردازد ، و اگر توانگر در بخشش خویش بخل ورزد درویش آخرتش را به دنیا در بازد . جابر آن که نعمت خدا بر او بسیار بود نیاز مردمان بدو بسیار بود . پس هر که در آن نعمتها براى خدا کار کند خدا نعمتها را براى وى پایدار کند . و آن که آن را چنانکه واجب است به مصرف نرساند ، نعمت او را ببرد و نیست گرداند . [نهج البلاغه]

تحقیق هنر گرافیک و گرافیک متحرک تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:23 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق هنر گرافیک و گرافیک متحرک تحت فایل ورد (word) دارای 64 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق هنر گرافیک و گرافیک متحرک تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق هنر گرافیک و گرافیک متحرک تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق هنر گرافیک و گرافیک متحرک تحت فایل ورد (word) :

بخشی از فهرست تحقیق هنر گرافیک و گرافیک متحرک تحت فایل ورد (word)

طراحی گرافیک چیست؟ 1
مفهوم کلی هنر گرافیک 4
تصویر و نوشته 6
آغاز پدیده تبلیغات 8
زبان نوشتاری و تعلیم مذهبی 12
تاریخچه تبلیغات بازرگانی 14
مقدمه 15
نخستین تبلیغ گران 17
چشم انداز پیش طراحی 24
مفهوم های طراحی جدید 29
گرافیک تلویزیونی 48
انواع گرافیک کامپیوتری 60
منابع 61

طراحی گرافیک چیست؟
طراحى گرافیک در واقع اصطلاحى است عام براى حرفه‌اى متشکل از طراحى حروف، تصویرسازی، عکاسى و چاپ به‌منظور ارائه اطلاعات یا آموزش.این اصطلاح را اولین بار ویلیام ادیسون دیگینز در سال بکار برد.با این همه فقط پس از جنگ جهانى دوم بود که کاربرد آن رایج شد.
ارتباط بصرى در مفهوم وسیع آن تاریخ طولانى مدتى دارد.زمانى که انسان اولیه براى یافتن غذا به شکار مى‌رفت و جاى پاى حیوانى را بر روى گِل مى‌دید، در واقع نوعى نشانه بصرى را مشاهده مى‌کرد.اثر گرافیکى مى‌تواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛ یا یک نظام نشانه‌اى دیگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده‌ای.علائم گرافیکى در کنار هم تشکیل تصویر مى‌دهد.طراحى گرافیک در یک معنا حرفه انتخاب یا ساخت علائم و آرایش آنها بر یک سطح براى انتقال یک ایده است.گرافیک هنرى است که ترسیم کردن و نگاشتن عناصر اصلى آن‌را تشکیل مى‌دهند.

طراحى گرافیک به مثابه یک تخصص فقط از واسط سده بیستم مطرح شد.تا آن هنگام شرکت‌ها و مؤسسات تبلیغاتى توسط هنرمندان تجارى اداره مى‌شد.این متخصصین عبارت بودند از: صفحه‌بند؛ حروفچین که عنوان و متن را با تمام جزئیات طرح‌ریزى مى‌کرد؛ تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمى از نمودارهاى فنى تا اسکیس‌هاى مُد را تهیه مى‌کردند؛ هنرمندانِ طراح حروف، روتوش‌کاران و دیگرانى که طرح‌هاى نهایى را براى تکثیر آماده مى‌کردند.امروزه طراح گرافیک با مؤسسات و آتلیه‌ها همکارى دارند.آنها نه تنها تبلیغات و آگهى‌ها، بلکه مجلات و روزنامه‌هایى را که این ‌آگهى‌ها در آن چاپ مى‌شوند، طراحى مى‌کنند تا اواخر سده‌ نوزدهم آثار گرافیکى به‌صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ مى‌شد.طى چندین سده، کارکردهاى اصلى گرافیک اندک تغییرى یافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد.نخستین کارکرد طراحى گرافیک معرفى یا شناسائى است گفتن این‌‌که یک چیز چیست؟ یا متعلق به کجاست؟ مانند علائم ساختمانی، تابلو، برچسب روى بسته‌بندى‌ها و ...کارکرد دوم که در اصطلاح حرفه‌اى ”طراحى اطلاعات“ شناخته مى‌شود، در زمینه اطلاع‌رسانى و آموزش است و رابطه یک چیز را با یک چیز دیگر از نظر جهت، موقعیت و مقیاس مشخص مى‌سازد.مانند نقشه، نمودار.کارکرد سوم که متمایزتر از این دو کارکرد است یعنى نمایش و تبلیغ (پوستر و آگهی) که به قصد جلب‌توجه مخاطب و ماندگار کردن پیام است.
در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجارى به هنر گرافیک یورش مى‌برد اما آثار چاپى هنرى که به وسیله ماشین‌هاى دستى و به روش‌هاى کمابیش سنتى انجام مى‌گیرد، به زندگى خود ادامه مى‌دهد.هنرمندان تجسمى به ابداعات طرح و حروف مى‌پردازند.لیتوگرافی، حکاکى روى چوب و لینولئوم، تیزاب‌کاری، سیلک اسکرین و سریگرافى و چاپ‌هاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار مى‌برند.
طى دهه ، طراحى گرافیک به‌عنوان شیوه‌اى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع‌رسانى مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه‌هاى همگانى نیز به‌عنوان مُد مطرح شد.چیزى که با سلیقه به روز بودن و حتى پیشرفت مرتبط بود.اما تغییر در سبک آن حاصل چندمین عامل مؤثر مانند پیشرفت‌هاى فناورى در حوزه رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود.و از آنجائى‌که تنها هنر بصرى نبود و کلام نیز در آن نقش مؤثرى داشت مى‌توانست مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظرانى که نسبت به اهمیت اجتماعى ارتباطات آگاه شده بودند، قرار بگیرد.
طراحى گرافیک طى دهه علاوه بر حوزه‌هایى که پیش از آن در اختیار سنت‌هاى صنعتگرى بود، مانند طراحى روزنامه، به رسانه جدید تلویزیون و ویدئو هم گسترش یافت.نقش طراحى گرافیک در خدمات عمومى و تبلیغات فرهنگى نیز افزایش پیدا کرد.
در دهه ، طراحى گرافیک به بخشى از تجارت پول بدل شد و عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هویت بصرى قابل تشخیص براى شرکت‌‌ها بهره‌بردارى شد.تمام سازمان‌ها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده از یک نوع نماد یا نشانه را حس کردند.به‌تدریج طراحان جهت بازاریابى محصولات و خدمات و خلق تصاویر که بتواند یک محصول یا شرکت را مشخص سازد، به کار فرا خوانده شدند.با ظهور رایانه‌هاى شخصی، طراح تقریباً کنترل کاملى بر تمامى مراحل پیش از چاپ پیدا کرد.
طراحى گرافیک در برگیرنده نوعى زبان است با دستور نامعین و با الفبایى پیوسته در حال گسترش.ما تنها زمانى یک اثر گرافیکى را به‌درستى درک مى‌کنیم که بتوانیم زبان آن‌را بفهمیم.

مفهوم کلی هنر گرافیک
در گذشته ، واژه گرافیک بطور کلی ، نقاشی و رسم را شامل می شد، اما امروزه این واژه عمدتا به تکنیکهای تکثیر و نسخه برداری و از جمله به بعضی از شیوه های چاپ که درکنار رسم، نقاشی ، مجسمه سازی، حکاکی بر روی چوب و فلز و قلمزنی ، شاخه مستقلی از هنر را تشکیل می دهند، اطلاق می شود.دراوایل قرن نوزدهم مخترعی بنام آلویز سنفلدر Aloys Senefeld-er لیتوگرافی با چاپ سنگی را به فهرست شیوه های گوناگون چاپ اضافه کرد.در اواسط قرن حاضر ، سریگرافی یا چاپ از طریق فرآیند سیلک اسکرین (فرآیند چاپ با کمک عبور دادن جوهر از صفحه منقوش ) امکانات پیشرفته تری را عرضه داشت.از آن پس ،تکنیک افست دستی و تکنیک های نه چندان پیچیده ، افق تازه ای را پیش روی هنرمندان این رشته گشود.
آثار چاپی که با مدد جستن از تمامی این فرایندهای گرافیکی ارائه می شوند، شکلی از هنرهای زیبا هستند که ساختار دوبعدی دارند و به جهت اینکه اصل آن ، طرح اولیه یا نسخه چاپی نیست و بلکه یک صفحه یا توده برجسته است که در چاپ مورد استفاده قرار می گیرد، با رسم و یا نقاشی آبرنگ تفاوت دارند.با کمک این صفحه می توان نسخه های بیشماری از همان اثر و تقریبا با کیفیتی مشابه را تکثیر نمود .از دیدگاه جامعه شناسی ، این تکنیک گرافیکی ، سبب می شود تا افراد بیشتری بتوانند به آن اثر دست یابند.از اینرو هنرگرافیک ، حرکت مردمی ساختن و یا مردمی شدن آثار فرهنگی و هنری را سبب شده است، همانگونه که چاپ با حروف برجسته ،رشد و توسعه آثار فرهنگی و هنری را در قرن پانزدهم فراهم ساخت.با وجود آنکه آثار گرافیکی با این مفهوم خاص می توانستند صرفا حامل پیام های هنری و با همان موضوعات و سبکهای بکار گرفته شده در رسم و نقاشی باشند اما در حقیقت بگونه ای منحصر بفرد و غیر منتظره پیام رسان مفاهیم سیاسی ، مذهبی و اقتصادی یا به بیانی مفاهیم غیر هنری شدند .آندسته از آثار گرافیکی که ماهیت اطلاع رسانی داشته باشند، خواه از ارزش هنری برخوردار باشند یا نباشند – در مقوله هنرکاربردی یا هنر ماموریت داده شده ،‌می گنجند.این امر در خلال سالهای گذشته ، پیشرفت سریعی داشته است و آن چیزی شده است که ما امروزه آنرا به عنوان هنر تجارتی یا طرح گرافیکی می شناسیم .این نوع را نیز می توان بعنوان ترکیب هنری تصاویر و حروف برای اهداف عملی خاص نامید.

تصویر و نوشته
یکی از شگردهای هنرگرافیک برای ارائه این اهداف عملی ،ترکیب دقیق و ماهرانه تصویر و نوشته است.پیام های کلامی و تصویری در نمونه های در حال تغییر، تحت تاثیر متقابل و مکمل یکدیگرند.چگونگی این تاثیر و تاثر به ماهیت کار ، شناخت هدف ،سبک مورد استفاده در زمان مورد نظر و هم چنین سبک هنرمند برای بیان مفهوم و دیدگاه ها و خواسته های مخاطبین بستگی دارد.اینجا دو حالت وجود دارد، یک اثری که پیامش را تنها از طریق کلام (ارتباط کلامی )بیان می دارد، و حالت دوم اثری که پیامش را تنها از طریق تصویر (ارتباط تصویری) عرضه می دارد به بیانی دیگر طرح گرافیکی .در حالت اول بدون تصویر و در حالت دوم بدون نوشته است.
اگرچه ، ترکیب طبیعی تصویر و نوشته نشان می دهد که طرح گرافیکی از دو سیستم ارتباطی کاملا متفاوت با یکدیگر ، برخوردار است اما نوشته یا کلام بعنوان جایگاه یا محل واژه ها و تصویر بعنوان یک اثر خطی .صریح و چند رنگ و یا گاهی نیز تفسیر سه بعدی اشیاء ومفاهیم انتزاعی مطرح می باشند از اینرو ، طرح گرافیکی نقش عمده خود را در تاریخ پدیده خط و نگارش نشان می دهد، همانگونه که در پدیده هنر نیز چنین نقشی دارد، این دو مقوله ، هماهنگ با نقش های مختلف خود و درمدت زمانی به درازای صدها و یا هزاران سال به شکل کنونی خود رشد و نمو کرده است.اما هر دوی آنها از نیاز بشر برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود به دیگران ، و برقراری ارتباط و همچنین از نیاز و تمایل بشر برای بقای ارتباط خود در قالب تصویر یا کلام نشات می گیرد.اگر به گذشته بنگریم ، خواهیم دید که اولین اثر گرافیکی که انسانها از خود بر جای گذاشته اند .در هر دو قالب تصویر و کلام بوده است.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

تحقیق شبکههای عصبی مصنوعی تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:23 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق شبکه‌های عصبی مصنوعی تحت فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق شبکه‌های عصبی مصنوعی تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق شبکه‌های عصبی مصنوعی تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق شبکه‌های عصبی مصنوعی تحت فایل ورد (word) :

شبکه‌های عصبی مصنوعی از مباحث جدیدی است که دانشمندان علوم کامپیوتر به آن علاقمند شده‌اند و برای پیشرفت هرچه بیشتر علوم کامپیوتر وقت و هزینه بسیاری را صرف آن کرده و می‌کنند. این موضوع با ایده گرفتن از سیستم عصبی بدن انسان و با هدف شبیه‌سازی هرچه بیشتر کامپیوتر به انسان شکل گرفت و تا حال به خوبی پیشرفته است. از جمله کاربردهای این بحث می‌توان از شناسایی الگوها, پردازش تصویر و رویت, هوش مصنوعی, کنترل رباتها و موارد بسیار دیگر نام برد. ما در این مقاله پس از مقدمه به مسائل در خور شبکه‌های عصبی مصنوعی و نیز کاربردهای آن خواهیم پرداخت, در ادامه Perceptron ها را که یکی از مهمترین الگوریتم‌های شبکه‌های عصبی مصنوعی می‌باشد معرفی می‌کنیم.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

بررسی راکتورهای اتمی و ساختمان آنها تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:22 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی راکتورهای اتمی و ساختمان آنها تحت فایل ورد (word) دارای 80 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی راکتورهای اتمی و ساختمان آنها تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

فهرست مطالب

مقدمه     1
فصل اول: مبانی راکتورهای هسته ای
بخش اول: فیزیک اتمی و هسته ای:
            اتم و هسته:    5
            ایزوتوپ ها:    5
           واکنشهای هسته ای     6
           واکنش زنجیره ای    8
           دسته بندی انواع راکتورها:    9
           چرخه نوترون در راکتورهای حرارتی:    10
بخش دوم: اصول فیزیکی ساختمان راکتورهای هسته ای:
          تولید برق:    13
          راکتورهای برق هسته ای:    16
          راکتورهای آب سبک:    17
          راکتورهای آب تحت فشار    21
          راکتورهای آب جوشان:    24
          راکتورهای آب سنگین:    25
          راکتور کاندور:    25
          راکتور آب سنگین مولد بخار:    26
       راکتور کند شونده با گرافیت:    26
       راکتورهای ماگنوس:    27
       راکتور پیشرفت خنک شونده با گاز     30
       راکتورهای سریع زاینده:    30
فصل دوم: مبانی نیروگاههای هسته ای:
      نیروگاه هسته ای:    33
      راکتور هسته ای:    35
      انرژی هسته ای:    38
فصل سوم: کنترل راکتور
بخش اول: اثرهای سیستم کنترل راکتور
      شکل زهر کنترل:    42
      سیستم های کنترل در راکتور    47
      بحرانی کردن راکتور    49
بخش دوم:  کارگردانی راکتورها
      زهرهای حاصل از شکافت:    51
      تشکیل محصولات شکافت:     53

فصل چهارم: ایمنی هسته ای و حفاظت در برابر تابش:
     ایمنی هسته ای:     55
     حفاظت در برابر تابش    56
فصل پنجم: مواد مورد نیاز در راکتورهای هسته ای:
بخش اول: سوخت:
     اورانیوم:    60
    پلوتونیوم:    60
   بخش دوم:
   سوخت هسته ای:    62
   غنی سازی اورانیوم:    62
    آبشار     63
   فاکتور جداسازی:    63
   قدرت جداسازی:    64
بخش سوم :
   روش های غنی‌سازی :     65
   روش الکترومغناطیسی:     65
   روش  پخش گازی:    66
   روش سانتریفوژ:    69
   فرایند جت:    70
   روش غنی سازی با لیزر:    71
   هزینه غنی سازی:    72
   ذخایر جهانی اورانیوم:     75
فصل آخر: نتیجه گیری
منابع و مأخذ
اصطلاحات انگلیسی

 

مقدمه:
برنامه استفاده از انرژی هسته‌ برای تولید برق در ایران در سال 1353 آغاز شد و پس از مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی، لزوم بازنگری برنامه های قبلی و مسائل اقتصادی که کشور ما با آن روبرو است دوباره در صدر برنامه های دولت قرار گرفته است. از طرف دیگر استفاده از انرژی هسته ای در جهان و ساخت نیروگاههای هسته ای در 40 سال گذشته بطور پیوسته ادامه داشته و در حال حاضر 17% از انرژی برق در جهان از انرژی هسته ای تأمین می شود. کشورهای در حال توسعه، چه آنهایی که منبع انرژی دیگری در اختیار ندارند و چه کشورهایی که همراه با منابع دیگر می خواهند از این تکنولوژی جدید نیز برای تولید انرژی برق استفاده کنند، با مسائل خاصی مواجه هستند. کمبود سرمایه، فقدان نیروی انسانی کاردان، ضعف ارگان های تشکیلاتی و مقرراتی، عدم آمادگی صنایع محلی برای مشارکت و بالاخره موضوعات سیاسی در رابطه با انتقال دانش فنی و نظام منع گسترش سلاح هسته ای مهمترین موضوعات در رابطه با ساخت و بهره برداری از نیروگاههای هسته ای است.
پیش بینی مصرف برق، لزوم توسعه وسیع ظرفیت تولید موجود را نشان می دهد با توجه به اهمیت ذخیره انرژی و بهبود بازدهی استفاده از آن، انرژی هسته ای به عنوان گزینه ای اجتناب ناپذیر با نقشی مهم در برآوردن نیاز آینده انرژی برق در جهان تجلی می کند.
نیازهای فزاینده جهان به انرژی همراه با مسایل محیطی ناشی از گسترش روزافزون باکارگیری منابع سوخت فسیلی و نیز کاهش سریع این منابع، عواملی هستند که احتمالاً خط مشی های آتی انرژی در کشورهای عضو آژانس را تحت تأثیر قرار خواهند داد.
در منابع انگلیسی زبان بخصوص آمریکایی عبارت nuclear power یا قدرت هسته‌ای بجای انرژی هسته ای بکار می رود. چون معنای واقعی این عبارت انرژی هسته ای است و در ایران نیز رایج تر است، در این جا عبارت nuclear power به عبارت انرژی هسته ای بکار می رود.

فصل اول :

مبانی رآکتورهای هسته ای
 
بخش اول : فیزیک اتمی و هسته ای
- واکنشهای هسته ای، پرتوزایی و ...
این نوشته ها و اطلاعات پیرامون نظریه و نحوه کار رآکتورهای هسته می باشند.       

اتم و هسته:
اتمهای تمام عناصر که زمانی که تصور می شد ذرات بنیادی طبیعت باشند، متشکل از سه ذره بنیادی ترپروتون، نوترون، و الکترون اند. آرایش این ذرات در درون اتم، به ویژه تعداد پروتون ها و الکترون ها، ماهیت شیمیایی عنصر را تعیین می کند. اتم از هسته ای تشکیل شده است، که تمام پروتون های با بار مثبت و نوترون های بدون بار در آن گرد هم آمده اند، و تعدادی الکترون با بار منفی، در مدارهایی حول آن می‌چرخند.
ایزوتوپ ها:
اتمهایی که دارای عدد اتمی، Z، یکسان ولی عدد نوترونی متفاوت N می باشند، ایزوتوپ های عنصر با عدد اتمی z، نامیده می شوند، تمام عناصر دارای تعدادی ایزوتوپ هستند، و در مواردی این تعداد به 20، یا بیشتر می رسد. عناصر طبیعی هر کدام دارای یک یا چند ایزوتوپ پایدار هستند که به طور طبیعی یافت می شوند و سایر ایزوتوپ ها که پرتوزا یا ناپایدار هستند را می توان به روشهای مصنوعی تولید کرد.
خواص شیمیایی ایزوتوپ های مختلف یک عنصر شبه هم است، که عجیب هم نیست زیرا پیوندهای شیمیایی بین الکترون ها برقرار اند.
به عنوان مثال علامت   ایزوتوپی از اکسیژن را نشان می دهد که هسته آن دارای 8 پروتون و 8 نوترون است. هستهآن دارای 8 پروتون و 8 نوترون است. هسته ایزوتوپ   دارای 8 پروتون و 9 نوترون است.
هیدروژن عنصر مهمی در مهندسی هسته ای است. هیدروژن طبیعی متشکل از دو ایزوتوپ، 985 و 99 درصد   و 015/0 درصد  ، موسوم به هیدروژن سنگین یا دو تریم، است. ایزوتوپ سومی از هیدروژن به نام تریتیم هم وجود دارد که پرتوزاست.
واکنشهای هسته ای:
تعداد واکنشهای هسته ای ممکن بسیار زیاد است، اما فقط تعداد کمی از آنها مورد توجه ما هستند. این واکنشها توسط بر هم کنش ذرات سبک از قبیل نوترون ها، پروتون ها یا دوترون ها (هسته های دوتریم)، یا تابش گاما با هسته های اتمی پدید می آیند به عنون مثال، می توان واکنشی را در نظر گرفت که در مهندسی هسته از اهمیت زیادی برخوردار است و از بر هم کنش بین نوترون های انرژی- پایین و بور 10 نتیجه می شود:

 

منابع و مرجع                                     Reference
مبانی راکتورهای هسته ای ، دکتر قلمسیاه
مبانی نیروگاههای هسته ای، دکتر دی. جی. نبت- جی.آر. تامسون
سوخت هسته ای ، دکتر رضا خزانه
تولید قدرت هسته ای
دانشگاه علم و صنعت ایران
(تجربیات نیروگاههای پیشرفته)
انتخاب گزینه انرژی هسته ای برای تولید برق دکتر رضا خزانه
the element of nuclear reactors.... Dr.Qalamsiah
the elements of nuclear power ... Dr. D.G.Bennet
the nuclear fuel ... Dr.Khazaneh
the nuclear power generation
Advanced powers experiences
the university of science and industry

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:22 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها تحت فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مقصد شهری؛ چگونگی شکلگیری و ویژگیها تحت فایل ورد (word) :

چکیده

این مقاله به بررسی نحوه شکلگیری مقصد شهری در ذهن شهروندان میپردازد؛ فضایی بخصوص، که معمولاً طیف گستردهای از شهروندان، علیرغم اینکه گزینههای مختلفی در سطح شهر پیش رو دارند، ترجیح میدهند تا اوقات فارغ از ضرورتهای زندگی روزمره خود را در آن بگذرانند. شناخت این پدیده برای دستاندرکاران و مدیران شهری که بمنظور پیشگیری از بار سنگین حملونقل شهری و ترافیک ناشی از آن، فرسودگی فضاهای دارای اقبال عمومی، و خلوت شدن نواحی شهری؛ سعی در پراکنش یکپارچه جمعیت در سطح شهر دارند، امری راهگشا و هدایتگر خواهد بود. بدین منظور با مطالعه تعاریف و ویژگیهایی که صاحبنظران و اندیشمندان عرصه شهرسازی درباره فضاهای شهری موفق ارائه نمودهاند و بررسی ویژگیهای فیزیولوژیکی انسان، سعی میشود بهانههای مراجعه به مقصد، دلایل دوام حضور در مقصد، و بالاخره اثراتی که فضا در پس زمینه ذهنی فرد برای مراجعات بعدی ایجاد میکند، شناسایی گردد؛ تا بتوان چگونگی مقبولیت یک فضای شهری را برای تبدیل شدن به مقصد شهری در ذهن شهروندان شناسایی نمود. بنابراین نتایجی که در این مقاله حاصل خواهد شد، ویژگیهایی است که یک فضای موفق باید داشته باشد تا در پس زمینه ذهنی شهروندان

تبدیل به مقصد شهری گردد.

واژگان کلیدی: فضای شهری، مقصد شهری، پسزمینه ذهنی، تداوم حضور

1 آدرس نویسنده مسئول : اردبیل- خ دانشگاه- 18 متری بدر- پلاک -60 تلفن تماس 09143540564

نامز رذگرد یرامعم و یزاسرهشیلمشیامه نیلوا

Urban Destinations; The Formation and Characteristics

Arman Kianyan

M.A. Urban Design arman.kianyan@gmail.com

Abstract

This article examines the formation procedure of urban destination in the mind of citizens; in a particular state that although being faced a number of different options in the city, a broad range of citizens prefer to spend their leisure time therein, regardless of the needs of their everyday lives. Understanding this phenomenon would be very helpful for administrators and city managers who are trying to integrate the distribution of population in the city for the prevention of heavy urban transportations, its traffic results, erosion of public interested spaces, and solitude of urban areas. To achieve this purpose, by studying the definitions and characteristics about successful urban spaces presented by scholars and thinkers on the urban knowledge and investigating human physiological characteristics, we will try to identify excuses to go to a destination, the reasons for the persistence in the destination, and finally the mental effects of space that cause to future presences there. Thus this will be identified as acceptability of an urban space to become an urban destination. Therefore, the consequences obtained in this paper will be the characteristics that a successful space should have in order to become an urban destination in the mental background of citizens.

Key Words: Urban Space, Urban Destination, Mental Background, Continued Presence×
×

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

-1 مقدمه

زمانی که بخواهیم سخن از کلمه مقصد گوییم، بطور ناخودآگاه محلی در ذهنمان تداعی میشود که مسیری را باید برای رسیدن به آن طی کنیم و آن محل جایی است که میخواهیم مدت زمانی را در آن سپری کنیم. برخی از فضاها در شهر برای عموم شهروندان چنین حالتی را تداعی می کنند؛ و باید گفت که چنین فضاهایی

عموماً فضاهای موفقی محسوب میشود.

البته این بحث فضاهایی در شهر، نظیر پایانههای مسافربری درونشهری، مراکز خرید و فروش، فضای مقابل ادرات، پردیس دانشگاهها و مراکز عمومی که گروهی خاص بنا به ضرورتی غیر از تمدد اعصاب و گذران زمان برای خود در آنها حضور پیدا میکنند را دربرنمیگیرد، بلکه منظور فضاهایی است که مردم با انتخاب آگاهانه و اختیاری میخواهند مدتی از زمان زندگی اجتماعی خود را در آن توأم با تفریح و استراحت سپری کنند.

-2 تعاریف و مفاهیم

اصولآً نمیتوان فضاهایی در شهر که اختصاص به قشر یا گروه خاصی دارند را با اصطلاح مقصد شهری نام برد؛ بلکه اولین شرطی که این اصطلاح با خود دربردارد، عمومی بودن است.

-1-2 فضای عمومی و فضای شهری

فرانسیس تیبالدز (15 :1383) تمامی بخشهای بافت شهری که عموم شهروندان به آن دسترسی فیزیکی دارند؛ از میدان، خیابان و پارک یک شهر تا نمای بناهای محدود و تعریف کننده آنها را جزو فضاهای عمومی شهر میداند. هِنری شفتو( 75 :2008) 2 نیز با ارائه تعریفی مشابه نتیجه میگیرد که بنابراین می توان گفت فضاهای عمومی بستر وقوع زندگی جمعیاند و نه فضاهایی به جا مانده از فضاهای خصوصی، جهت ارتباط آنها. دکتر پاکزاد (81 :1385) تعامل و تقابل اجتماعی را شرط اساسی تلقی شدن فضای عمومی بعنوان فضای شهری میداند. ریچارد راجرز (118 :2003) فضاهای شهری را خیابانها، میدانها و سایر مسیرهایی برمی شمارد که دیگران حق عبور از آنها را دارند و دسترسی در آنها آزاد بوده، و واسطهای برای برقراری ارتباط با افراد آشنا و یا غریبه هستند.

عرصه عمومی چه از بُعد مفاهیم جامعهشناسی و چه از بعد مفاهیم کالبدی و عینی پیشزمینه ایجاد فضای شهری میباشد، به عبارتی در سیر بهبود و ارتقاء کیفیت فضاهای شهری همواره می توان انتظار کمالگرایی از مرتبه عرصه عمومی به فضای شهری داشت، و با تعمیق آن در زمینه ذهنی شهروندان، شاهد ارتقاء فضاهای شهری به مقاصدی در ذهن شهروندان بود. (شکل (1

2 Henry Shaftoe

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

شکل -1 کمالگرایی عرصه عمومی (نگارنده)

-2-2 رابطه شهروندان با فضاهای شهری

بمنظور درک اینکه چگونه فضاهای مقصد در ذهن شهروندان شکل میگیرند بایستی بررسی شود که فضاهای شهری چگونه در ذهن شهروندان به مکانی با قابلیت حضور و گذران ساعاتی از شبانهروز در آن تبدیل میشوند؛ چراکه بنا به نوشته دکتر پاکزاد (15 :1386) مردم فضاهای شهری را نه یک فضا بلکه بصورت یک مکان درک میکنند.

شولتز 77 :1384)و(78 با باور به اینکه شهر، مکانی است برای »دیدار« و تعامل اجتماعی، فضاهای شهری را بعنوان »صحنه سکونت جمعی«، عرصهای برای گردآمدن مردم، بهرغم تمامی اختلافاتشان میخواند. او مفهوم فضای شهری را در پیوند با مفهوم »عضویت اجتماعی« تعریف میکند؛ بدین معنی که شهر باید به یاری فضاهای شهری خود، فرصت »دیدار« و »گزینش« را برای آدمیان فراهمآورد. بگونهای که آدمی در بطن عضویت اجتماعی، احساس تملک و هویت فردی داشته باشد. بدین ترتیب شهر میباید ضمن عرضه امکان »گزینش« به فرد، داشتن گونهای احساس تعلق را نیز عرضه کند. (شکل (2

شکل -2 مدل شولتز برای فضای شهری (نگارنده)

ادوارد رلف3 معتقد است حذف معنا از مکان آنرا به فضا یا بیمکانی تقلیل میدهد (پاکزاد، .(185 :1388 بنابراین فضاهای شهری بعنوان بستری برای مکانها عمل میکنند، ولی معنای خود را از مکانها میگیرند.

3 Edward C. Relph

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

مدنیپور (32 :1384) مینویسد درحالی که فضا را گسترهای باز و انتزاعی میبینیم، مکان بخشی از فضاست که بوسیله شخص یا چیزی اشغال شده است و دارای بار معنایی و ارزشیست.

بنابراین تا بدینجا میتوان چنین بیان کرد که درصورتی می توانیم یک فضای شهری را مکان بنامیم که در آن افراد حضور یافته و به فعالیت، برهمکنش و تعامل در آن فضا بپردازند.

دیوید کانتر4 اجزاء عناصر ساخت مکان را به شکل زیر طبقهبندی مینماید:

-1 زمینه کالبدی مکان : اجزاء بستر کالبدی مکان که شامل منظر شهر، شکل مصنوع، نفوذپذیری سیما و چشمانداز زمین و مبلمان میشود.

-2 فعالیت مکان : اجزا و عناصری مانند کاربریها، جریان پیاده، الگوهای رفتاری، بو و صدا، ترافیک و جریان وسایل نقلیه را شامل میشود.

-3 معنی مکان : دربردارنده عواملی نظیر تداعیهای فرهنگی، عملکردهای ادراک شده، جذابیتها و ارزیابیهای کیفی میباشد. (شکل(3

وی معتقد است بدون تعامل بین عناصر ساخت مکان یعنی ویژگیهای کالبدی، فعالیتها و تجارب قبلی نسبت به محیط، مکانهای شهری بتدریج خالی از زندگی، ساکن و بیحرکت، کسلکننده، و یکنواخت می شوند (گلکار، .(31 :1379 چنین است که طبق گفته رلف آنچه باقی میماند، فضائیست که در ذهن مردم تعریف بیمکانی به خود میگیرد.

شکل -3 مدل مکان کانتر (نگارنده)

میتوان طبق مدل مکان کانت و نیز تعریف شولتز از فضای شهری، نتیجه گرفت که فضای شهری با ایجاد زمینهای کالبدی برای وقوع فعالیتها، و درنتیجه امکان تعامل و برهمکنش اجتماعی بین افرادی که در آن حضور یافتهاند، به نوعی با فرد رابطه برقرار کرده و بدین ترتیب میتواند در فرد جذابیت و ارزش دوام حضور و تکرار فعالیتها در فضا و یا کسلکنندگی و گریز از فضا را ایجاد کند.

4 Daivid V. Canter

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

-3 مقصد شدن فضای شهری

فضاهای شهری برای آنکه بعنوان مقاصد شهری مطرح شوند، بایستی بهانهای برای حضور در خود برای مردم ایجاد کرده و ارزش و انگیزه گذراندن مدتی از زمان را در ذهن شهروندان تداعی کنند.

1-3 بهانه حضور در فضای شهری

برای آنکه یک فضای شهری، شهروندان را به خود جذب کند، یا به عبارتی مقصد شهری باشد؛ قبل از هر چیز لازم است تا عاملی اولیه شهروندان را به آن جذب کندافراد. هر کاری را معمولاً برای رفع و برآوردن یک یا چند نیاز انجام میدهند. حضور در فضا نیز از این قاعده نمیتواند مستثنا باشد.

1-1-3 نیاز

نیاز دارای مبنای فیزیولوژیایی است. از این جهت که شامل یک نیروی فیزیکی- شیمیایی در مغز است که تمامی تواناییهای عقلی و ادراکی فرد را سازمان داده و هدایت میکند (نقیزاده، .(161 :1384

مردم معمولاً برمبنای عوامل جذب و دفع، محلی را ارزیابی میکنند، برمیگزینند یا از آن میگریزند و اغلب محلی را که با نیازها و خواسته هایشان انطباق بیشتری داشته باشد، انتخاب میکنند (رضازاده، .(16 :1384

آبراهام مازلو5 روانشناس امریکایی در بررسی خود در رابطه با نیازهای انسان، هرمی را ترسیم و در آن نیازها را به شکل سلسلهمراتبی و برحسب اهمیت و سطوح برآوردهشدن طبقهبندی نموده است. (شکلهای 4 و (5

شکلهای 4 و -5 هرم سلسلهمراتب نیاز مازلو6

طبق این هرم نیازهای رده بالاتر ظاهر نمیشوند؛ مگر اینکه نیازهای ردههای پایینتر لااقل تا حدودی ارضا شده باشند. ارضاء نیازهای ردههای بالاتر بیشتر مستلزم شرایط بیرونی (اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) بهتر است تا نیازهای ردههای پایینتر (پاکزاد، .(32 :1385

Abraham Maslow fa.wikipedia.org

5

6

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

برای اینکه محیطهای طراحی شده از لحاظ روانی سالم باشند، باید بتوانند نیازهای اساسی انسانها را برآورده سازند. در هرم نیازهای مازلو نیازهای زیستی و جسمی پایه این سلسله مراتب را تشکیل داده و نیازهای روانی پیچیدهتر رأس آن را میسازند. به عقیده مازلو، نیازهای زیستی و جسمی که در سطح پایینترند، باید ابتدا و بطور نسبی برطرف شده، سپس نیازهای روانی اهمیت پیدا کنند (ماتلاک، .(592 :1379

2-1-3 نیاز توجیهگر حضور در فضاست

استفان کار7 و همکارانش پنج نوع نیاز انسانی که توجیه کننده حضور مردم در فضاهای عمومی میباشند را معرفی کردهاند؛

راحتی : راحتی اجتماعی و روانی و احساس امنیت خود و اموال .(Carmona, 2007: 231)

آرامش : آرامش از طریق سطح آزادیای که عرضه میکند با راحتی متمایز میشود. آرامش در میزان راحتی جسم و فکر حالت گسترش یافتهتری دارد. استفان کار و همکارانش معتقدند در تعیین عواملی که وظیفه حمایت از آرامش را بعهده دارند، عنصر وقفه یا تضاد نسبت به زمینه شهری مجاور حائز اهمیت است (همان: 232و.(233

ارتباط غیرفعال با محیط : این طبقهبندی شامل توجیحات آشکار، مداوم و لذت بردن مردم از نگاه کردن به صحنه عبور دیگران است. این نوع برخورد، غیرمستقیم یا غیرفعال است؛ چراکه بیشتر دربرگیرنده فعالیت نگاه کردن است تا انجام دادن کاری .(Widiyastuti, 2004: 25)

ارتباط فعال با محیط : ارتباط فعال تماس مستقیمتری را با یک مکان و مردم درون آن برقرار می کند. پیادهروی تفریحی یا کوچک بودن میدان که در برهمکنش بین غریبهها مهم است Carmona, 2007: 236-) .(237

اکتشاف : کار و همکارانش اکتشاف را پنجمین دلیل حضور مردم در فضاهای عمومی می دانند که نیاز به تحرک و جنبوجوش را پاسخگوست و برخی از تجربیات شادیبخش ما مربوط به این مقوله است. اکتشاف همچنین میتواند دربرگیرنده احساس رمز و راز باشد .(Carmona, 2007: 237)

هر مکان ممکن است پاسخگوی یکی از این اهداف باشد. توجه به این نیازها به این دلیل اهمیت دارد که علاوه بر توجیه استفاده از مکان، در ضریب موفقیت آن نیز موثرند. مکانهایی که به نیازهای مردم بیتوجه باشند یا بهنحو مطلوبی ارائه خدمات نکنند، ناموفق و غیرقابل استفاده خواهند بود.

7 Stephen Carr

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

بنابراین میتوان ارتباط بین نیازهای طبقهبندی شده در هرم مازلو را با نیازهایی که کار و همکارانش عامل حضور شهروندان در فضاهای عمومی میباشند را با توجه به سطح برآورده شدن هر نیاز، بصورت شکل 6 مرتبط دانست.

شکل -6 نیاز به حضور در فضای عمومی براساس هرم مازلو (نگارنده)

2-3 فعالیت؛ بهانه مکث و گذران زمان در فضای شهری

بنابر تعریف پاکزاد » (41 : 1385)به تمامی افعال انسانی که در راستای برآوردن یکی از نیازهای او انجام میگیرند، فعالیت گفته می شود.« پس میتوان گفت؛ این نیازهای انسانی است که تعیینکننده فعالیتهای رخدهنده در یک فضا میباشند و نوع فعالیتهای موجود در فضا میتواند در موفقیت یا عدمموفقیت یک فضای شهری مؤثر باشد.

فعالیتهای انسان عمدتاً از نیازهای او سرچشمه میگیرند؛ بنابراین با توجه به تنوع نیازهای انسانی و سلسله مراتب آنها، یان گهل(10-1 :1987) 8 شهرساز دانمارکی، برای فعالیتها که معلول نیازهای انسان هستند نیز نوعی دستهبندی قائل شده است. وی فعالیتهای انسانی را از لحاظ اجباری یا اختیاری بودن به سه دسته تقسیم نموده، که عبارتند از؛

-1 فعالیتهای ضروری (اجباری) بطورکلی، وظایف و سرگرمیهای روزانه که مرتباً در طول سال و تحت هر شرایطی و مستقل یا نسبتاً مستقل از محیط بیرونی تکرار میشوند به این گروه تعلق دارند. مانند رفتن به

مدرسه یا محل کار، منتظر ماندن در ایستگاه اتوبوس، خرید کردن و; .

-2 فعالیتهای انتخابی (تفریحی) آن دسته از فعالیتهایی هستند اگر تمایل به انجام آنها وجود داشته باشد و در عین حال زمان و مکان برای وقوع آن مناسب باشد، صورت میپذیرند. این فعالیتها فقط زمانی اتفاق میافتند که شرایط بیرونی مناسب باشند، هنگامی که آب و هوا و مکان دعوت کننده باشند. مانند رفتن به پارک و بطورکلی تفریح و فعالیت های اجتماعی مانند تماشا کردن دیگران، صحبت کردن، جلب توجه کردن و; .

8 Jan Gehl

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

-3 فعالیتهای اجتماعی (اشتراکی یا ناشیشده) در این زمینه تنها فعالیتهایی جای دارند که در فضاهایی با قابلیت دسترسی برای همه، امکان وقوع مییابند. این فعالیتها همچنین می توانند تحت اصطلاح فعالیتهای »ناشی شده« بیان شوند؛ زیرا در همه موارد زمانی ظاهر می شوند که به دو گروه دیگر فعالیتها پیوند یافته باشند. آنها در ارتباط با فعالیتهای ضروری و اختیاری است که وجود و توسعه مییابند. انجام این فعالیتها منوط به حضور افراد دیگر در فضاست؛ نظیر تماشا کردن، صحبت کردن، جلب توجه کردن، فعالیتهای نمایشی و; . ( Carmona, .(2007: 143-145

گهل معتقد است وقتی نواحی بیرونی کیفیت پایینی داشته باشند، فقط فعالیتهای ضروری در آنها رخ میدهند و در تضاد با آن محیطهای مطلوب قرار دارند که گستره وسیعی از فعالیتهای انسانی را امکانپذیر میسازند. طیف گسترده فعالیتهای اختیاری بخاطر مکان و شرایطی است که مردم را برای نشستن، خوردن، بازی کردن و بطورکلی توقف کردن، دعوت میکنند. در مورد فعالیت های اجتماعی میتوان گفت؛ بطور کلی بسته به تعداد دفعاتی که مردم اوقاتشان را در فضای بیرونی بسر میبرند، احتمال صحبت کردن و ملاقاتهای غیرمنتظره بیشتر میشود.

-4 کیفیت فضا

صحبت از تأتیر کیفیت فضا بر میزان وقوع و تکرار فعالیتها به میان آمد. باید گفت برخی از ویژگیهای یک فضا نقش اساسی تر دارند که به آنها ویژگیهای اساسی یا کیفیت آن فضا گفته میشود.

»بطورکلی کیفیت چگونگی یک پدیده است که تأثیر عقلانی- عاطفی خاصی بر انسان میگذارد و منظور از آن اولاً خاصیتها و ویژگیهای اصلی یک چیز و ثانیاً کلیت و نظامی از جزء کیفیتهایی است که یک »چیز« را بوجود آوردهاند« (پاکزاد، 70 :1386و.(71

این کیفیتها که قابل ادراک هستند، بر اساس مدل ساخت مکان کانتر، میتوانند حاصل فرم یا عملکرد یا معنای آن عینیت باشند:

– کیفیتهای صوری یا ظاهری (فرمال)

– کیفیتهای عملکردی

– کیفیتهای معنایی

کیفیت فضا میتواند حاصل کلیت فضای مورد مطالعه، انواع اجزا یا نسبت انواع اجزا و تعداد اجزا و رابطه بین آنها باشد. همخوانی و همگونی یا بالعکس تضاد یا عدمهمخوانی میان آنها میتواند کیفیتهای متفاوتی ایجاد نماید (همان: .(72

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

1-4 احساس فضا

هر کیفیتی از فضا احساسی را در فرد نسبت به آن فضا ایجاد میکند؛ و این موضوع تأثیری جدای از تأثیر نیاز، بر انتخاب فضا و حضور در فضا یا ترک آن دارد. جان ماتلاک (412 :1379) انواع مختلف احساس فضا و کیفیتهایی که این احساسها را ایجاد میکنند را اینچنین نام میبرد؛

رضایت : اگر عناصر متفاوت فضا به یکدیگر مرتبط باشند و چنانچه ویژگیهای آن، با کاربری مورد نظر و زمینه آن هم سازگار باشد، احساس رضایت به بیننده دست خواهد داد.

لذت : چنانچه فضایی نه تنها رضایتبخش باشد،بلکه برای بیننده پُرمعنی هم باشد، فضایی لذتبخش خواهد بود.

آرامش : آسایش فیزیکی و روانی، فرم نرم و روان، رنگهای سرد، نور و صدای ملایم، آشنایی و هماهنگی عوامل، ویژگیهایی فضایی هستند که میتوانند احساس آرامش را بوجود بیاورند.

سرخوردگی : اگر فضایی نتواند روابطی پرمعنا میان عنصر و عنصر، عنصر و زمینه، عنصر و استفاده کننده، فضا و وضعیت، مواد و کاربری، به وجود آورد، بیننده هر چه تلاش کند، نمیتواند اطلاعات جامعی کسب کند. در این صورت فضا موجب سرخوردگی او خواهد شد.

رسمیبودن : روابطی که دارای نظمی ساده و واضح هستند، احساس رسمی بودن را منتقل می سازند. وابستگی شدید به قوانین تقارن دوطرفه و اغراق درباره مقیاس میتوانند چنین احساسی را بیان کنند.

غیررسمی بودن : فضاهایی که دارای نظمی ناموزون هستند،یا نظمی پیچیده و کامل (مثلاً تعادلی پنهانی) دارند، احساس رهایی و غیررسمی بودن را بیان میکنند. این فضاها میتوانند بسیار هیجان انگیز نیز باشند.

وقار و سنگینی: روابط کاملاً هماهنگ، اگر با رنگهای تیره و اشباع نشده ترکیب شوند، احساس وقار را منتقل میسازند. این فضاها میتوانند درونگرا بوده، فرد را ترغیب به تأمل و تفکر نمایند.

2-4 رابطه حضور و مکث در فضا با کیفیت فضا

با مقایسه میان هرم نیازهای مازلو و دستهبندی فعالیتی یان گهل متوجه میشویم که فعالیتهای اجباری عمدتاً از نیازهای اولیه و ضروری انسانی نتیجه می شوند و بنابراین جاذب طیف گستردهتری از افراد خواهند بود؛ و هرچه به رأس هرم نزدیکتر میشویم، فعالیتهای انتخابی و در مرحله عالی تر از آن فعالیتهای اجتماعی بهوقوع خواهند پیوست که درجهت برآوردن نیازهای عالیتر انسانی مانند خودشکوفایی و زیبایی خواهند بود معمولاًدامنه وقوع آن ها در فضاهای عمومی ناموفق محدودتر میباشد. (شکل (7

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

شکل -7 ارتباط نوع فعالیتها با میزان جذب و حضور مردم در فضا (نگارنده)

همانطوریکه گفته شد؛ فعالیتهای ضروری، تقریباً بدون ارتباط با کیفیت محیط فیزیکی انجام میشوند درحالی که فعالیتهای انتخابی بستگی به این درجه دارد که فضا چه چیزی برای ارائه به افراد دارد؛ و افراد برای پاسخ به کدام نیاز خود در آن حضور یافتهاند. هرچه فضا مطلوبتر باشد، فعالیتهای انتخابی بیشتری در آن صورت میپذیرد و طول مدت فعالیتهای ضروری نیز در آن افزایش مییابد. فعالیتهای اجتماعی که شامل بازی کودکان، احوالپرسی، گفتوشنود، انواع فعالیت های جمعی و دیدن و شنیدن افراد دیگر می شود، نتیجه کیفیت و مدت دوام انواع دیگر فعالیتها است، زیرا زمانی رخ میدهد که افراد دیگر را در شرایط خاص ملاقات میکنند. (شکل (8 هنگامی که تمام انواع فعالیتها با ترکیب و تکمیل یکدیگر رخ دهند، فضاهای جمعی در شهرها و مناطق مسکونی معنیدار و جذاب میگردند.

شکل -8 وابستگی دامنه و دوام فعالیت به کیفیت فضا (نگارنده)

به گفته گهل (183-173 :1987)، فعالیتهای اجتماعی، دستاورد »کیفیت« و »طول مدت وقوع« دو گونه فعالیت پیشین هستند. البته گهل، سه عامل تقویت نظارت اجتماعی، کاستن از سرعت حرکت سواره و همچنین توجه به شرایط اقلیمی در هر محل خاص را بعنوان پیش شرط، بمنظور افزایش احتمال حضور افراد در فضا توصیه میکند. گهل معتقد است فعالیت، در جایی رخ میدهد که پیشتر فعالیتی رخ داده باشد و معمولاً در جایی

لیناو همایشملیشهرسازی و معماری درگذر زمان

که فعالیتی جریان ندارد، فعالیت تازهای رخ نمیدهد. به اعتقاد وی، فعالیتهای اجتماعی و اختیاری در یک فضا هنگامی رخ میدهند که از همه لحاظ مطلوب باشد.

شکل -9 شرط احتمال حضور و انجام فعالیت در فضا (نگارنده)

1-2-4 ویژگیهای مکان مطلوب

همانطور که گفته شد؛ کیفیت فضای شهری نقش مهمی در جذب شهروندان و فعالیت آنها در مقصد مورد نظر دارد. در اینجا به بررسی ویژگیهای کیفی مکانهای مطلوب میپردازیم تا از این طریق بتوانیم ویژگیهای را برای مقصد شهری معرفی نماییم.

در بررسی مطلوبیت مکان ممکن است افراد مختلف به جنبه های مختلفی از کیفیت مکان توجه نمایند. برای برخی از افراد ممکن است جنبههای کارکردی یک مکان در تصویر ذهنی شانپُررنگتر باشد؛ در حالی که برای برخی دیگر ممکن است فعالیتها یا رفتارهایی که در آن مکان رخ میدهد برجستهتر شود.

کانتر تأکید میکند که در بررسی مکانها و برای فهمیدن اینکه مکانها چگونه در ارتباط با فعالیتها یا تجربههایی مشخص، تبدیل به مکانهایی خوب یا بد میشوند، میباید »هدف« یک مکان را شناخت (پاکزاد، .(231 :1388 بهباور کانتر ما نمیتوانیم مکانی را کاملاً بشناسیم یا بیافرینیم مگر هنگامی که بدانیم:

-1 انتظار چه »رفتاری« را در آن مکان داریم؛

» – 2ویژگیهای فیزیکی« آن محیط باید چگونه باشد؛ و

» – 3تصورات« یا ذهنیتی که مردم از آن »رفتار« در آن »محیط فیزیکی« دارند چگونه است (همان: .(240

به باور سی. پامیر (73-69 :2004) طراحی یک مکان باید ظرفیت فضا را برای جذب و مطابقت تنوع فعالیتها افزایش بخشد. وی عواملی نظیر؛ ارتباط با خیابان، نشیمنگاه مناسب، راحتی، سازگاری و لذت، کیفیت بالا در عین سادگی را در جهت مطلوبیت مکان شهری برمیشمارد.

دیویس (14 :1384) مکان باکیفیت را مکانی میداند که پاسخهای متمایزی را تشویق و تقویت نماید. وی موارد زیر را نیز در ساخت مکان مطلوب ملاک قرار میدهد؛

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله در مورد ترانزیستور تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/5/31 4:22 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد ترانزیستور تحت فایل ورد (word) دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ترانزیستور تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ترانزیستور تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ترانزیستور تحت فایل ورد (word) :

ترانزیستور
12‌‌1 مقدمه
در فصل گذشته با ساختمان اتمی کریستال‌های نیمه هادی و اتصال PN آشنا شدیم. در این فصل به مطالعه یکی دیگر از قطعات مهم اکترونیکی یعنی ترانزیستور می‌پردازیم. در ترانزیستور پیوندی هم الکترون‌ها و هم حفره‌ها در ایجاد جریان دخالت دارند. بدین لحاظ این نوع ترانزیستور را پیوندی دو قطبی BJT (Bipolar Junction Transistor) می‌نامند. در بخش اول این فصل به بررسی ساختمان ترانزیستور می‌پردازیم و بخش‌های بعدی را به عملکرد ترانزیستور در مدارات تقویت کننده اختصاص خواهیم داد.

12‌‌‌2 ساختمان ترانزیستور
یک ترانزیستور پیوندی از سه کریستال نیمه هادی نوع N و P که در کنار هم قرار می‌گیرند، تشکیل شده است. با توجه به نحوه قرار گرفتن نیمه‌هادی‌ها در کنار هم ترانزیستور به دو صورت NPN و

PNP خواهند بود. در شکب 12‌‌1 ترانزیستورهای PNP و NPN بطور شماتیک نشان داده شده است. در مدارات الکترونیکی ترانزیستورهای NPN و PNP را با علامت اختصاری شکل 12‌‌2 نمایش می‌دهد. پایه‌های خروجی ترانزیستور به ترتیب امیتر (منتشر کننده)، بیس (پایه) و کلکتور (جمع کننده) نام دارد. امیتر (Emiter) را با حرف E، بیس (Base) را با حرف B و کلکتور (Collector) را با حرف C نشان می‌دهند.

شکل 12‌1 نمایش شماتیک ساختمان ترانزیستور
12‌3 تغذیه (بایاسینگ) ترانزیستور
برای اینکه بتوان از ترانزیستور به عنوان تقویت کننده استفاده نمود، ابتدا باید ترانزیستور را از نظر ولتاژ dc تغذیه نمود. عمل تغذیه ولتاژ پایه‌های ترانزیستور را بایاسینگ می‌نامند. برای درک این مطالب ترانزیستور بایاس شده شکل 12‌3 را مورد مطالعه قرار می‌دهیم. این نحوه بایاتس ترانزیستور را اصطلاحاً بایاس در ناحیه فعال می‌نامند. در اکثر تقویت کننده‌های خطی ترانزیستور در ناحیه فعال بایاس می‌شود. در ناحیه فعال اتصال بیس ـ‌ امیتر به صورت مستقیم و اتصال کلکتور ـ بیس به

صورت معکوس بایاس می‌گردد. برای اینکه بتوانیم از ترانزیستور به عنوان تقویت کننده سیگنال‌های الکتریکی و یا ;. استفاده کنیم، باید ترانزیستور را با ولتاژ dc تغذیه نمود. در هرحالت، ولتاژهایی که به قسمت‌های مختلف ترانزیستور باید اعمال شود، فرق می‌کند. ولتاژی که بین پایه‌های بیس و امیتر قرار می‌گیرد، با VBE نشان می‌دهند و مقدار آن برابر 7/0 ولت می‌باشد. ولتاژی که در

قسمت کلکتور ـ‌ بیس قرار می‌گیرد با VCB، ولتاژی که بین کلکتور ـ امیتر وصل می‌شود با VCE نشان می‌دهیم. شکل 12‌4 ولتاژهای قسمت‌های مختلف ترانزیستور را نشان می‌دهد.

شکل 12‌2 علامت مداری ترانزیستور

شکل 12‌3 بایاس ترانزیستور PNP در ناحیه فعال
12‌4 جریان ترانزیستور
جریانی که از کلکتور عبور می‌کند با IC و جریانی که از بیس عبور می‌کند با IB و جریانی که از امیتر عبور می‌کند را با IE نشان می‌دهند. همانطور که در شکل 12‌3 نشان داده شده است، جریانی که از امیتر عبور می‌کند به دو انشعاب تقسیم می‌شود. قسمت بسیار کمی از جریان از بیس و قسمت اعظم آن از کلکتور عبور می‌کند. لذا جریان امیتر برابر است با:
IE = IB + IC (1.2)

معادله جریان کلکتور در ناحیه فعال به صورت زیر می‌باشد:
IC = IB (2.12)
که در آن بهره جریان امیتر مشترک می‌نامند. معمولاً وقتی ترانزیستور در ناحیه فعال باشد، جریان کلکتور با جریان امیتر متناسب است. ضریب این تناسب را با نشان می‌دهند.
شکل 12‌4 نمایش ولتاژهای مختلف ترانزیستور
IC = IE (3.12)

مقدار برای ترانزیستورهای مختلف بین 9/0 تا 98/0 تغییر می‌کند و به آن بهره جریان سیگنال بزرگ مدار بیس مشترک می‌نامند.

12‌5 منحنی مشخصه خروجی ترانزیستور
در مدار امیتر مشترک (بعداً توضیح داده خواهد شد) منحنی مشخصه خروجی ترانزیستور، رابطه بین جریان و ولتاژ خروجی (ICE, VCE) به ازای مقادیر مختلف جریان ورودی (IB) را نشان می‌دهد. در شکل 12‌5 منحنی مشخصه خروجی ترانزیستور نمایش داده شده است. مشخصه خروجی ترانزیستور در این مدار را می‌توان به سه ناحیه فعال، قطع و اشباع تقسیم‌بندی نمود.

ناحیه فعال: ناحیه‌ای است که در ان اتصال بیس ـ‌ امیتر در حالت هدایت و اتصال کلکتور ـ ‌بیس در حالت قطع باشت. بخش بالای IB1=0 و سمت راست خط VCEVCE(sat)=0.1V را ناحیه فعال تشکیل می‌دهد. در این ناحیه ترانزیستور تقریباً به صورت خطی عمل می‌کند. معمولاً برای ترانزیستور سیلیکن VCE(sat)=0.2V و برای ترانزیستور ژرمانیم VCE(sat)=0.1V درنظر گرفته می‌شود.

ناحیه قطع: ناحیه‌ای است که در آن هر دو اتصال بیس ـ امیتر و کلکتور ـ بیس در حالت قطع باشد. در این حالت در کلکتور، هیچ جریانی نبوده و IC=0 می‌باشد. در مشخصه خروجی ناحیه قطع، ناحیه زیر منحنی IB1=0 است.
ناحیه اشباع: ناحیه‌ای است که در آن هر دو اتصال کلتور ـ بیس و بیس ـ امیتر ترانزیستور در حالت هدایت باشند. ناحیه اشباع در سمت چپ خط‌چین عمودی قرار دارد.

شکل 12‌5 مشخصه خروجی ترانزیستور در مدار امیتر مشترک

شکل 12‌6 نمایش تقویت کننده
12‌6 ترانزیستور به عنوان تقویت کننده
ترانزیستور می‌تواند سیگنال‌های ضعیف را به سیگنال‌های قوی تبدیل نماید. این عمل به صورت خاصی در ترانزیستور انجام شده و به آن عمل تقویت کنندگی می‌گویند. فرض کنیم به طور کلی یک تقویت کننده شامل دستگاهی باشد که به ورودی آن سیگنال الکتریکی داده شود و از خروجی آن، سیگنال تقویت شده را دریافت نماییم. این تقویت کننده در شکل 12‌6 نشان داده شده است.

اگر در تقویت کننده از یک ترانزیستور استفاده نماییم، از آنجایی که ترانزیستور سه پایه بیشتر ندارد، لذا باید یکی از پایه‌ها را بین ورودی و خروجی مشترک بگیریم. اگر پایه امیتر را بین ورودی و خروجی مشترک بگیریم، تقویت کننده امیتر مشترک و اگر بیس ورودی و خروجی مشترک باشد، تقویت کننده بیس مشترک و اگر کلکتور بین ورودی و خروجی مشترک باشد، تقویت کننده را کلکتور مشترک می‌نامند. هر یک از تقویت کننده‌های فوق می‌توانند جریان، ولتاژ و یا هر دو را تقویت نمایند. شکل 12‌7 به طور ساده هر سه نوع تقویت کننده را نشان می‌دهد. در شکل‌‌های فوق مدارات مربوط

رسم نشده‌اند و شکل‌ها فقط نشان دهنده اشتراک پایانه‌ها می‌باشد تقویت کننده امیتر مشترک بیشترین کاربرد را در انواع تقویت کننده دارد، زیرا این تقویت کننده علاوه بر تقویت ولتاژ، جریان را نیز تقویت می‌کند. بنابراین در این فصل تقویت کننده امیتر مشترک را مورد توجه قرار می‌دهیم.
مثال 12‌1: در مدار شکل 12‌8 برای ترانزیستور بکار رفته =100, VBE=0.7V می‌باشد. مطلوب است محاسبه VCE, IC.
حل: با نوشتن معادله KVL در حلقه ورودی، جریان IB را محاسبه می‌نماییم.

شکل 12‌7 نمایش حالت‌های مختلف تقویت کننده‌های ترانزیستور

شکل 12‌8 مدار مثال 12‌1

در ناحیه فعال جریان کلکتور برابر است با:
IC=iB=100*0.1=10mA
برای محاسبه VCE معادله KVL را برای حلقه خروجی چنین می‌نویسیم:
-VCC+RCIC+VCE=0
VCE=VCC-ICRC=20-1*10=10V

12‌7 تقویت کننده امیتر مشترک
برای اینکه بتوانیم یک سیگنال الکتریکی را از نظر دامنه و یا جریان تقویت نماییم، باید ابتاد تقویت کننده را از نظر ولتاژ dc تغذیه نموده، سپس سیگنال را به ورودی وصل کرده و از خروجی تقویت کننده سیگنال تقویت شده را دریافت نماییم. در شکل 12‌9 یک مدار تقویت کننده امیتر مشترک نشان داده شده است. در این مدار خازن‌های C1, C3 خازن‌های کوپلاژ نام دارند و عمل آنها

جلوگیری از عبور جریان DC می‌باشد. C2 خازن بای پاس نام دارد و عمل آن، عبور سیگنال‌های متناوب به زمین می‌باشد. مقاومت‌های R1, R2 به عنوان مقسم ولتاژ به منظور تامین ولتاژ بیس می‌باشند. مقاومت RL به منظور تغذیه مورد نیاز کلکتور و همچنین به عنوان بار خروجی بکار رفته است. مدار معادل سیگنال این تقویت کننده در شکل 12‌10 نمایش داد شده است. در این شکل مقاومتا RB معادل ترکیب موازی R1, R2 می‌باشد.

شکل 12‌9 مدار یک تقویت کننده امیتر مشترک
12‌8 مدل تقریبی هیبرید ترانزیستور
برای محاسبه مشخصات تقویت کننده امیتر مشترک از قبیل بهره ولتاژ (AV) و بهره جریان (Ai) شکل 12‌9، در مدار معادل ac شکل 12‌10 بجای ترانزیستور مدل تقریبی هیبرید آن را جایگزین نموده و از روش‌های متداول تجزیه و تحلیل مدارهای خطی استفاده می‌کنیم.

شکل 12‌10 مدار معادل ac تقویت کننده شکل 12‌9
مدل تقریبی هیبرید ترانزیستور در حالت امیتر مشترک در شکل 12‌11 نشان داده شده است که در آن Ri مقاومت ورودی می‌باشد. مدار معادل سیگنال کوچک 12‌10 با استفاده از مدل تقریبی هیبرید امیتر مشترک در شکل 12‌12 نمایش داده شده است.

شکل 12‌11 مدل تقریبی هیبرید ترانزیستور در حالت امیتر مشترک
بهره ولتاژ (AV): منظور از بهره ولتاژ نسبت ولتاژ خروجی VO به ولتاژ ورودی Vi می‌باشد. پس:
(412)
در مدار شکل 12‌12 داریم:
VO=-IbRL (5.12)
به طوری که:

(612)
بنابراین بهره ولتاژ چنین بیان می‌شود:
(712)

شکل 12‌12 مدار معادل سیگال کوچک شکل 12‌9
بهره جریان (Ai):‌ بهره جریان به صورت نسبت جریان خروجی به جریان ورودی تعریف می‌شود:
(812)
جریان خروجی برابر است با:
IO=-Ib (9.12)
اما نسبت با تقسیم جریان چنین بدست می‌آید:
(1012)
بنابراین:
(1112)
مثال 12‌2: مدار شکل 12‌9 را درنظر بگیرید. فرض کنید Ri=1.1K, R2=30K, R1=60K, =100, RL=1.1K باشد. مطلوب است محاسبه Ai, AV.
حل: با استفاده از معادله 12‌7 داریم:

و از معادله 12‌11 داریم:

ترانزیستور پیوندی دو قطبی BJT یکی از مهمترین ادوات الکتروینکی است. مسائل این فصل به روابط بین جریان‌های ترانزیستور و نوشتن معادلات KVL در مدارهای ترانزیستوری مربوط می‌شود. تقویت کننده‌های تک ترانزیستوری و روش کلی تحلیل سیگنال ـ کوچک یک مدار الکترونیکی با گذاشتن مدار معادل سیگنال ـ کوچک از دیگر مطالب این فصل است.
مسائل
1 در مدار شکل 12‌13 ترانزیستور دارای VBE=0.7V, =100 می‌باشد. IC و VCE را محاسبه نمایید.

2 در مدار شکل 12‌14 با فرض اینکه VBE=0.7, =100 می‌باشد. IC و VCE را محاسبه نمایید.

3 در مدار شکل 12‌15 با فرض اینکه VBE=0.7V, =200 باشد، مقادیر IC و VCE را محاسبه نمایید.

4 در مدار شکل 12‌16 با فرض اینکه VBE=0.7V, =100 می‌باشد. IC و VCE را محاسبه نمایید.

5 در مدار شکل 12‌17 ترانزیستور دارای VBE=0.7V, =100 می‌باشد. VCE را محاسبه نمایید.

6 در مدار تقویت کننده شکل 12‌18 ترانزیستور دارای Ri=1100, =100 و VBE=0.7V می‌باشد.
الف) مدار معادل dc آن را رسم نمایید.
ب) مدار معادل ac آن را رسم نمایید.
ج) مدار معادل سیگنال کوچک آن را رسم کنید.
د) بهره ولتاژ را محاسبه نمایید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

<      1   2   3   4   5   >>   >