سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گرامی ترین عزّت، دانش است، زیرا با آنشناخت معاد و معاش به دست آید و خوارترین خواری، نادانی [امام علی علیه السلام]

مقاله سرقت از بانک تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 3:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله سرقت از بانک تحت فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سرقت از بانک تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سرقت از بانک تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سرقت از بانک تحت فایل ورد (word) :

سرقت از بانک

علیرغم تلاش مداوم بانک‌ها در مقابله با سرقت بانکی هنوز هم از این ناحیه خسارات زیادی متوجه آنها می‌شود و برای مسدود نمودن راه‌های پولشویی و کلاهبرداری، بانک‌ها باید تغییرات اساسی اعمال کنند . با وجود تولید بعضی قوانین با ساختار ویژه مثل «سارپانس اگزلی» قانون فدرال امریکا به‌منظور نظارت، تنظیم و بازرسی شرکت‌های دولتی، هنوز هم میزان فعالیت‌های فریب‌آمیز بانکی در جهان چشم‌گیر است.

در دسامبر 2007 در ارتباط با یک سرقت بانکی 19 نفر و از جمله یک بانکدار سوئیسی بانک UBS در برزیل دستگیر شدند. پلیس برزیل اعلام کرد بیش از چهار میلیون دلار پول نقد به سرقت رفته را باز‌پس‌گرفته‌است. در میان متهمان این پرونده تعدادی شرکت‌های برزیلی هستند که با پولشویی توسط بانک‌های سوئیس از پرداخت مالیات فرار کرده بودند و در این پرونده شاخه خصوصی بانکداری اعتباری سوئیس و AIG مورد اتهام قرار گرفتند.

این سرقت باعث تولید سومین دستورالعمل شد که در آن مسوولیت تمامی کلاهبرداری‌ها برعهده شرکت‌ها نهاده و شرکت‌ها موظف به کنترل اصالت و اعتبار مشتریان خود شدند .

 

پر کردن شکاف‌ها
هلن لرد -مدیراطاعت از قوانین اختلاس شرکت اکسپریان- تجهیز کننده تجزیه و تحلیل‌های اطلاعاتی می گوید: جنایتکاران سازمان یافته بسیار باهوش‌اند و از کوچکترین روزنه‌ای برای سرقت استفاده می‌کنند و وجود تکنولوژی به روز می‌تواند این شکاف‌ها را ‌پر ‌نماید.

با اخطار شرکت‌های TJX (کمپانی‌های تجاری زنجیره‌ای در امریکا، کانادا و اروپا) مبنی بر برخی مزاحمت‌ها به سیستم‌های کامپیوتری و سرقت اطلاعات مربوط به معاملات مشتریان، در ژانویه 2006 برخی قوانین مرتبط اصلاح شد. این کلاهبرداری با به صدا در آمدن زنگ ارسال یک کارت هدیه در زمان قبل از برداشت 8 میلیون دلار و شکستن دیوار امنیتی سایر باجه‌ها به وقوع پیوست.

این قبیل کلاهبرداری‌ها ، لزوم تدابیر بیشتر به‌منظور کاستن موارد تخلف را گوشزد می‌کند . TJX از استاندارد حفاظت اطلاعات کارت، تضمین کننده امنیتی اطلاعات پیروی می‌کند.

هنگام طرح پرونده در حضور قاضی، مدارک حاکی از آن بود که با وجود داشتن استاندارد حسابرسی در شرکت‌های TJX از 12 مورد استاندارد، تنها 9 مورد رعایت شده‌است.

 

اطاعت از قانون
بررسی اطاعت از قانون و دستورالعمل در یک سازمان طبق فرآیند، فوق‌العاده کار دشواری است. این گفته مایک فلوتون
-مدیر تولید شرکت open pages – تهیه‌کننده نرم‌افزار راه حل‌های تسلط بر تجارت است. از این منظر سازمان‌ها نیازمند ابزاری هستند که این راه‌ها را برای آنها شفاف نموده، فرآیند ارزیابی کارشان مکانیزه شود. برایان گریگوری -مدیر ارشد راه‌های فروش نرم‌افزارهای مالی شرکت EMEA اوراکل- نیز عقیده دارد هر چه فرآیند را بیشتر مکانیزه نمایید غلبه بر روش‌ها مشکل‌تر می‌شود.

یکی از موارد تکنولوژی‌های جالب توجه برای تشخیص سرقت اطلاعاتی نمونه‌ای است که در سطح میز کار کارمند و یا با اتصال به شبکه داخلی سازمان از آن استفاده می‌شود.

به منظور محافظت از آدرس صندوق پستی، مدلی توسط شرکت «ونتیووفیدلس» تولید شده‌است. این نرم افزار شامل بخش‌هایی است که پیام‌های خروجی مربوط به شماره حساب و اطلاعات ویژه آن را کنترل کرده، اجازه دسترسی غیرمجاز را از آن سلب می‌نماید.

 

پولشویی
طبق گزارش صندوق بین المللی پول، همه ساله 150 بیلیون دلار درآمد ناشی از فعالیت‌های غیر قانونی از طریق سیستم‌های مالی جهانی پولشویی می‌شود و نیز طبق گزارش‌های تجمیع شده 5 ساله، نرخ هزینه‌های تشخیص دزدی در 5 سال گذشته نشان از 29 درصد رشد دارد.

آنتونی کربی -یکی از متفکرین اقتصادی فرانسه- در این مورد می گوید: بیشتر بانک‌های سرمایه گذار تصمیم دارند حداقل یک چهارم و حداکثر یک سوم بودجه IT خود را صرف جلوگیری اززمینه‌های کلاهبرداری نمایند. موسسات مالی در ارزیابی شبکه‌های خارجی، خود را به سرعت دقیق و توانمند می‌سازند. بیشتر سرقت‌های انجام شده در این سازمان‌ها با اقدام یک تشکیلات جنایتکار و همکاری یک ارتباط داخلی عملی می‌شود.

متخلفان آگاه
نیل داگسون -مدیر ریسک و اطاعت از قوانین در شرکت اما اراکل- می گوید: سیستم‌های بانکی بیشتر برای دستگیری متخلفان آگاه برنامه‌ریزی شده و کمتر به جنایتکارانی که دزدی آنها در حد سابقه دزدی از باجه‌ها می‌باشدتمرکز یافته‌است .
در حال حاضر به منظور کاهش ریسک کلاهبرداری داخلی، بانک‌ها از راه‌هایی مثل استفاده از نرم‌افزار جستجوی رفتارهای مشکوک توسط یک کارمند و اخطار به قسمت فرمان استفاده می‌کنند. از اقدامات دیگر، کنترل سابقه اعتبار و جرایم کارکنان جدید الاستخدام می‌باشد.
موسسات مالی نسبت به نصب سیستم‌های کامپیوتری خود دقت و همت کافی به خرج‌نداده، کوتاهی در کنترل این سیستم‌ها باعث خسارات مالی فراوانی به آنها می‌شود.

برای مثال بانک پست پک استرالیا اعتراف کرد که به دلیل وجود مشکل کامپیوتری در سیستم‌های این بانک، یکی از مشتریان این بانک 9 میلیون دلار بیشتر از مقدار موجودی خود از حساب برداشت نموده‌است.
تاکنون تنها در کشور انگلستان بیش از 57 میلیون پوند معادل 118 میلیون دلار به‌عنوان بازنشستگی و حمایت‌های درآمدی به افرادی که در قید حیات نیستند پرداخت شده‌است.

فلوتون یکی از صاحب نظران می‌گوید: بیشتر اشتباهات و زیان‌های ناشی از تکنولوژی در سازمان‌ها در ارتباط با یکی از دو مقوله فرآیند و یا سیاست است.

به‌منظور جلوگیری از پرداختی‌ها به افرادی که مرحوم شده‌اند، سازمان‌ها باید سیاست‌های حسابرسی و کنترل دایمی اعمال کنند، البته تکنولوژی سیستم‌های مالی، فوق العاده پیچیده بوده و انتظار رفع صد در صد ریسک از فروشندگان تکنولوژی و IT بعید به‌نظر می‌رسد .

 

عملیات کنترلی
نظر به اینکه حملات سارقان اطلاعات به‌طور‌دایم در حال منظم‌تر شدن است، نیاز بانک‌ها به اجرای عملیات کنترلی پویا و جامع مشتریان بیش از پیش احساس می‌شود. اطلاعات موجود نشان‌دهنده آن است که در‌حال حاضر هیچ بانکی این‌گونه عمل نمی‌کند.

تنها راه مقابله با کلاهبرداری در سیستم بانکی، مجهز شدن به سیاست‌های امنیتی مطمئن است. همواره باید از طرف کارکنان نسبت به، به روز نمودن روش‌های تاریخ گذشته اقدام شود.
داشتن یک سیستم حجیم به خودی خود کافی نبوده بلکه بانک‌ها نیازمند دیدگاهی جامع نسبت به افراد و اجرای استانداردها و تکنولوژی می‌باشند.

 

راههای ذکر شده در ذیل جهت شناسایی و استفاده صحیح از کارتهای عابربانک و مراقبت و پیشگیری از سوءاستفاده های احتمالی می باشد .
دستگاههای معتبر عابر بانک و یا خود پرداز بانکی (یعنی ATM machines ) معمولا توسط شرکتهای معتبر و بزرگی همجون Diebold, NCR, Fujitsu ساخته میشوند. تمام آنها دارای کاست cassettes های حاوی اسکناس ، مثلا 10 یا 20 دلاری (یا واحد پولی آن کشور) هستند و این کاست ها توسط هیج نرم افزار کامپیوتری کنترل نمیشوند بلکه توسط تکنسین ها یا شرکتهای سازنده اش با سویج های مختلف در پشت هر کاست کدگذاری میشوند: مثلا بک کاست شامل 20 دلاری است و دیگری 10 دلاری و غیره.. بنابراین خود کاست ها اصلا نمی دانند که چه نوع اسکناسی در آنها گذاشته شده. یعنی کلا این ماشینها smart و هوشمند نیستند و “قبلا پروگرام شده اند” و پیغامهایی هم که روی صفحه اسکرین این ماشینها ظاهر میشه فقط از مرکز هدایت کننده صاحب آن ماشین ، مثلا بانک، از طریق شبکه و “نت ورک” ارسال میشه و خود دستگاه فادر به تغییرش نیست.

ATM ها دارای سنسورهایی هستند که ضخامت و کلفتی اسکناسهایی که در حال بیرون رفتن از کاستهای دستگاه هستند را تست می کند (مثلا ضخامت هر اسکناس بیست دلاری) و اگر ضخامت یک اسکناس که از یک کاست یا BIN خارج میشود مطابق با ضخامت پروگرام شده ای که به ان داده اند تیست ( یعنی مثلا این اسکناس 20 دلاری نیست و 10 دلاری است) فورا آن اسکناس را از دور خارج کرده و به یک BIN یا کاست دیگر هدایت می کند تا بعدا مسوول بانک آنرا در کاست مخصوص همان اسکناس بگذارد. ظاهرا تا اینجای قضیه چیزی قابل دستکاری نیست اما تا مدتهای ریادی default password – رمز و مستر اصلی عبور- این ماشینها در وب سایتهای شرکتهای سازنده شان (در کتایچه راهنما و repair manual شان) در اینترنت قرار داشته و برای همه قابل دسترسی بوده است!! اما زیاد کسی به آن توجهی نمی کرده..

الیته ماشیتهای دیگری که توسط شرکتهای ارزانتر ساخته شده اند مثلا “گیم ماشین” ها که معمولا نوجوانان زیاد با آنها در مغازه ها بازی می کنند از همان صفحه کلیدشان ” یعنی key pad ” شان فابل دستکاری و ریست Reset هستند و بچه های باهوش براحتی میتوانند مجانی بازی کنند. ولی ATM های بانکی را نمیشه از key pad شان دستکاری یا نفوذ کرد.
inside an atm machine ..روی این تصویر کلیک کنید و اجزای داخلی یک ATM ماشین را ببینید.

 

اما در سالهای اخیر هزاران نمونه از برداشتهای غیر مجاز از این عابر بانکها در دنیا اتفاق افتاده که جند نمونه معروف آنها از این قرارند. یعنی کسی از حساب بانکی شما پولی برداشته یا از کردیت کارت شما استفاده غیر مجاز کرده:

“Lebanese Loop”
Plastic Sleeves
/ Skimming Devices
Street Scam Frauds

Lebanese Loop .. لوپ لینانی.. این را ازین جهت که برای نخستین بار و بسیار زیاد در لبنان استفاده شده کلک لبنانی میگویند. و شامل کلک Plastic Sleeves توضیح داده شده در پایین است.

Plastic Sleeves ( آستین پلاستیکی )- شما کارتتان را داخل ماشین می کنید ولی هرچه که pin نامبرتان را وارد می کنید دستگاه به شما میگه که غلط است و کارت را هم به شما بر نمی گرداند. معمولا یک مشتری دیگر هم پشت سرتان منتظر ایستاده.. شما خسته و ناراحت و کلافه شده و آن ماشین را ترک کرده و تصمیم می گیرید که بعدا موضوع را به بانک گزارش

داده و کارتتان را از انها پس بگیرید. آن به ظاهر مشتری که پشت سرتان ایستاده بوده ممکن است که به شما پیشنهاد کمک هم بدهد و بگوید که این ماشین فبلا هم اینکار را با او کرده و او بلد است که چگونه مشکل را حل کند. او pin نامبرتان را از شما می پرسد یا ازتان میخواهد تا آن را دوباره تایپ کنید. اینجوری او pin نامبرتان را می فهمد ( و یا قبلا از پشت سرتان آنرا دیده است که چند بار وارد کرده اید); باز هم دستگاه نه کارتتان را پس میدهد و نه pin نامبرتان را قبول می کند 0 گیر کرده – و شما بالاخره آنجا را با جاگداشتن کارتتان در دستگاه ترک می کنید. و همان به ظاهر مشتری ، از حساب بانکی تان پول برداشت می کند و می رود.

نحوه این کلک ساده به اینصورت است که آن مشتری قبلا یک ورقه پلاستیکی بسیار نازک و تقریبا غیر فابل دید ( مثل یک آسیتین نامرعی) را توی سوراخ کارتخوان آن ماشین کرده و منتظر قربانی (یعنی شما) است. وقتی شما کارتتان را داخل دستگاه می کنید آن کارت در واقع مبره توی/ یا زیر آن ورقه پلاستیکی و دستگاه هم نمیتونه کارت شما را یخواند و بنابراین pin نامبرتان را هم نمیتونه بخواند . بعد از رقتن شما، آن مشتری به سادگی لبه ی برجسته یا کمی خم شده ی آن پلاستیک را (که شامل کارت شما هم هست) و به زحمت فابل دبدن است را از سوراخی دستگاه به بیرون می کشد و کارتتان را دوباره بدون ان پلاستیک به دستگاه وارد می کند و pin نامبرتان را هم که میداند و بقیه فضایا;;حتی ممکن است که کسی هم پشت سرتان نباشد بلکه با استفاده از یک دوربین الکترونیکی بسیار کوچک و مخفی و “نقطه مانند” قبلا نصب شده در بالای ان دستگاه بتوانند pin نامبرتان را ببینند. پس هروفت که دستگاهی pin نامبرتان را بعد از چنذین بار وارد کردن تنوانست بخواند بلافاصله باید با شماره تلفنی که روی ان دستگاه است تماس گرفته و به بانک گزارش کنید و همانجا بمانید تا یکنفر از طرف ان بانک و یا یک پلیس بیاید و با ارایه کارت شناسایی اش به شما کمک کند.

ATM keypad overlay و ATM Card Skimmer (قرار دادن یک پوشش هوشمند روی keyPad دستگاه ATM );; این پوشش به ظاهر معمولی، یک کارتخوان و اسکیمر است و فادر است تا تمام اطلاعات وارد شده از صفحه مگنت کارت شما در این keyPad را خوانده ( یعنی اسکیم کند ) و در خود ذخیره کرده و بعدا توسط کامپیوتر سارفان دانلوذ و برداشته و بازخوانی شده و کارت بانکی ای شبیه مال شما را بسازند و استفاده کنند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله پراش صوتی تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 3:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله پراش صوتی تحت فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پراش صوتی تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پراش صوتی تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پراش صوتی تحت فایل ورد (word) :

پراش صوتی
بازتابش ، شکست و پراش فیزیک امواج صوتی عینا مانند بازتاب ، شکست و پراش نور صورت میگیرد. زیرا آثار امواج نوری از بسیاری جهات شباهت به آثار امواج صوتی دارند و تنها فرق موجود این است که طول موج فیزیک امواج نورانی نسبت به طول موج فیزیک امواج

صوتی بسیار کوچک میباشد. ولی قوانین هندسی آنها کاملا با هم شباهت دارد.

وقتی که بین منبع صوت و گوش مانعی قرار دهیم بر حسب بزرگی و کوچکی مانع نسبت به طول موج ، ممکن است آثار مختلف پیدا شود. اگر فیزیک امواج صوتی به جدار محکمی که در آن سوراخی تعبیه شده است برخورد کنند، قسمتی از فیزیک امواج که به سطح دیواره برخورد میکنند منعکس میگردند و قسمت دیگر که به لبه جداره و یا به لبه سوراخ برخورد میکنند ممکن است پراشیده شوند.

مشاهده پدیده تفرق در زندگی روزمره

 

پدیده تفرق فیزیک امواج صوتی در مشاهدات روزانه ما زیاد است. مثلا وقتی اشخاص در مقابل دهنه بوقی شکل بلندگو واقع میشوند، آنهایی که در وسط و در نزدیکی محور قرار دارند، تمام صداها را میشنوند، ولی آنهایی که در اطراف محور و خارج از میدان بوق

شده‌اند فقط آن کلمات و با قسمتی از موزیک را میشنوند که با صدای بم ادا نشده باشد. همچنین وقتی دو نفر در اطاقی مکالمه میکنند اگر در دیوار مشترک با اطاق مجاور ، سوراخ کوچکی باشد ممکن است صدای آنها را در اتاق مجاور تشخیص داد. در صورتیکه اگر درب همان دو اطاق باز باشد آنکه در همسایگی واقع است ممکن است درست صدای مکالمه در هم

ان اطاق مجاور را بخوبی و مانند سابق نشنود.

همینطور وقتی که در سینما یا تئاتر پشت سر شخص چاق یا قد بلندی بنشینم ، به گونه‌ای که مشاهده صحنه برای ما مقدور نباشد باز صدای آرتیستها را میشنویم. فیزیک امواج صوتی که به بدن آن شخص میرسند قسمتی جذب شده و قسمتی منعکس میگردند و قسمتی که به حدود اطراف بدن او برخورد میکنند، به واسطه پدیده پراش در پشت سر او در هر نقطه که گوش ما قرار گیرد قابل شنیدن میباشند.

یک آزمایش ساده

قطعه‌ای از نمد را که تقریبا به مساحت یک متر مربع باشد اختیار کنید و در وسط آن سوراخی به قطر 15 سانتی متر ایجاد نمائید. اگر یک فرفره آلمانی (نوعی فرفره است که در جدار آن چند سوراخ وجود دارد، وقتی که میچرخد، تولید صدا میکند) را در فاصله 30 سانتی متری از سوراخ بچرخانیم در هر جایی که در پشت نمد قرار گیریم صدای آن به آهستگی و

به طور یکنواخت شنیده میشود. و اگر خود را در مقابل سوراخ طوری قرار دهیم که فرفره را با چشم خود ببینیم، صدای آن از وقتی که خود را در جای دیگر قرار دهیم بلندتر شنیده نمیشود. تنها وقتی در ناحیه پشت قطعه نمد صدای قویتر شنیده میشود که نمد را از میان برداریم و این مطلب برای این است که در صورت اخیر انرژی صوتی بیشتری در گوش ما داخل میشود.

 

اگر بجای فرفره ، یک ساعت جیبی قرار دهیم (طول موج امواجی که ساعتها تولید میکنند از یک الی هشت سانتی متر تغییر میکند) در این حالت برای اینکه صدای تیک تیک آن را در پشت قطعه نمد بشنویم باید خود را در روی محور قرار دهیم، به گونه‌ای که ساعت از پشت نمد قابل رویت باشد. وقتی که این شرط حاصل شد‌، صدای آن عینا مانند وقتی شنیده میشود که نمد وجود نداشته باشد و چون در خارج محور واقع باشیم صدای ساعت تقریبا دیگر شنیده نمیشود.

شرایط پراش

– فرض کنید فیزیک امواج صوتی به سطح دیواری که سوراخی در آن تعبیه شده

است، برخورد میکنند. امواج صوتی را با طول موج معینی در نظر میگیریم. هرگاه طول موج نسبت به قطر سوراخ بزرگ باشد، چون طبقه متراکم (موج) به دیوار برسد، قسمت کوچکی از آن که از سوراخ عبور میکند خود مانند مرکز صوت شد. و با آن طرف جدار طبقات کروی متراکم و منبسط ، پشت سر هم بمرکز سوراخ درست میشوند. نتیجه اینکه در پشت مانع در همه جا صدا وجود خواهد داشت.

– برعکس اگر طول موج نسبت به قطر سوراخ کوچک باشد ، فیزیک امواج در حی

ن عبور از سوراخ عینا به همان حالت باقی میمانند. بدیهی است که در این حالت قسمتی از موج تابشی که با دیوار برخورد میکند، خود به خود حذف میگردد، و فقط قسمت مواجه با سوراخ از آن عبور می کند.

– بنابراین در حالت اول ، در هر نقطه از پشت جدار که واقع باشیم، صدای منبع آهسته‌تر ولی به یک اندازه شنیده میشود، در صورتی که در حالت دوم ، فقط اگر در ناحیه مقابل سوراخ باشیم صدای منبع را به خوبی میشنویم و در خارج آن صدای منبع مسموع نیست. علت اینکه در حالت اول صدا آهسته‌تر شنیده میشود، آنست که انرژی صوتی که از سوراخ عبور میکند روی سطح کروی توزیع شده و ضعیف میگردد، در صورتی که در حالت دوم تمام مقدار انرژی صوتی که از سوراخ عبور میکند روی فیزیک امواج با سطوح کوچک در پشت مانع متمرکز میباشند.
ساز و کار صوت
برای تولید و انتشار امواج آکوستیکی ، ارتعاشهای مختلفی وجود دارند. ارتعاشهایی را که سبب تولید و انتقال موجهای صوتی می‌شوند، بر حسب حدود فرکانس‌شان طبقه بندی می‌کنند. ارتعاشهای صوتی که در ایجاد صدا موثرند، و با گوش شنیده می‌شوند، دارای فرکانسی بین 20 تا 20000 هرتز است.

دگر آهنگش (Modulated)

 

انرژی آکوستیکی که همراه گفتار است از ماهیچه‌های سینه نشات می‌گیرد. این ماهیچه‌ها هنگام انقباض هوا را از ششها به سوی اجزای مختلفی که ساز و کار صوتی ا تشکیل می‌دهند، روانه می‌سازد. این جریان دائم هوا را می‌توان حامل انرژی دانست که باید از حیث سرعت و فشار برای تولید صوت دگر آهنگیده شود. این تغییر لازم به یکی از دو طریق اساسی که به تولید صوتهای با صدا و بی‌صدا منجر می‌شود، انجام می‌گیرد.

 

صوت با صدا

صوت با صدا ، شامل حرکات حروف مصوت گفتار معمولی و همچنین آهنگهای مخصوص صداهای آوازه خوانی است. عامل اصلی دگر آهنگش صوتهای صدادار نای است که تارهای صوتی در عرض آن کشیده شده‌اند.

ساختمان تارهای صوتی

تارهای صوتی تشکیل از دو نوار پرده مانند که دیافراگمی شکاف دار را درست می‌کنند، تشکیل یافته است، و به واسطه باز و بسته شدن این شکاف در اثر ارتعاش جریا

ن هوا دگر آهنگیده می‌شوند. طول سوراخ وسط دیافراگم که هنگام عمل به شکاف تبدیل می‌گردد، در مردان 25 سانتیمتر و در زنان 15 سانتیمتر است و کششی که تار

های صوتی با آن کشیده می‌شوند، فرکانس اصلی دگر آهنکش را معین می‌کنند.

وظیفه تارهای صوتی

عمل تارهای صوتی این است که تغییرات سرعت و فشار جریان دگر آهنگیده را به شکل منحنی دندانه اره‌ای در می‌آورد. وقتی منحنی دندانه اره‌ای را به کمک سری فوریه (Fourier) تجزیه کنیم دیده می‌شود که تعداد زیادی هارمونیکهایی که از حیث فرکانس با هم ارتباط دارند، در آن منحنی قرار گرفته‌اند.

شبکه آکوستیکی

حفره‌های متعددی که در حکم تشدید کننده هستند و همچنین سوراخهای بینی و حفره‌های گلو و دهان بر روی هم یک شبکه آکوستیکی را تشکیل می‌دهند که موجهای

فشار را دوباره دگر آهنگیده می‌کنند. بسیاری از این پارامترها را می‌توانیم به میل خود کنترل کنیم، یعنی با تغییر دادن وضعیت زبان یا تغییر شکل لبها می‌توان تعداد زیادی صوت با صدا تولید کرد.

صوتهای تنفسی

همچنین ساز و کار صوتی می‌تواند صدا را بدون استفاده از تارهای صوت

 

ی تولید کند. اینگونه صوتها را صوتهای تنفسی می‌نامند. مثلا اگر هوا را بطور دائم با فشار توام با تنفس از ششها خارج می‌سازیم، صدایی مانند هیس تولید می‌شود که شبیه به صدای فرار بخار است. ظاهرا این صدا به واسطه اغتشاشی است که در جریان هوا هنگام عبور از مسیر نامنظم دستگاه صوتی پیدا می شود.

صوت بی صدا

اینگونه صوتها شامل صامت‌های بی صدای مالشی (frictive) مانند f و s و همچنین صامت‌های بی صدای ایستی (stop) مانند p و t و k هستند. در اینجا ارتعاش اساسی اینگونه تولید می‌شود که لبها ، دندانها و زبان ، جریان هوا را دگر آهنگیده می‌کنند. تجزیه انواع صوتهای بی صدا وجود نواری از فرکانسهای پیاپی را بیشتر در قسمت بالای فرکانسهای قابل شنیدن قرار دارند، آشکار می‌سازد.
سایه صوت (OMBRE ACOUSTIQUE)
آیا سایه صوت قابل مشاهده است؟

سایه صوت چه شکلی تشکیل می‌شود ؟

آیا سایه صوت را می‌توان همانند سایه نور تشخیص داد؟

چرا هنگام مکالمه با تلفن هر چند بلند حرف بزنیم باز صدای رسیده به طرف مقابل چندان تغییر نمی‌کند؟

چرا صوت موسیقی که ما در خارج از تالار می‌شنویم، به اندازه صدای داخل تالار برای ما جذاب نیست؟

بین صوت و نور ظاهرا جزئی اختلاف مشاهده می‌شود که لازم است راجع به آن توضیح دهیم. می‌دانیم که صوت و نور هر دو ماهیت موجی دارند و اکثر آنچه را ک

ه در مورد امواج نوری مشاهده می‌کنیم ، در مورد فیزیک امواج صوتی نیز قابل مشاهده است.

علل تشکیل سایه صوت

از جمله چیزهایی که وجودش در مورد فیزیک امواج نوری بخوبی قابل روئیت و مشاهده است سایه نور است. در صورتی که در فیزیک امواج صوتی معمولا سایه واضح مشاهده نمی‌شود. علت حقیقی این امر این نیست که امواج صوتی در برخورد با مانع ، تولید سایه نمی‌کنند. زیرا در عمل مانعی که ابعادش به اندازه طول موج صوت بزرگ باشد، در دسترس ما نیست.

پراش نور

بزرگی طول موج نور در حدود اعشار میکرونی می‌باشد. بنابرین ، هر گونه مانعی ولو کوچک هم که باشد ابعادش نسبت به طول موج نور بی‌نهایت بزرگ است. مثلا ابعاد در ، دیوار ، پرده و دسته صندلی ، برگ درختان و غیره هر کدام میلیونها دفعه و بیشتر بزرگتر از طول موج نور می‌باشند و البته وقتی مانع خیلی کوچک و یا باریک شود ، مثلا به کوچکی سوزن و یا به باریکی رشته مویی باشد. دیگر نمی‌تواند برای نور ، سایه خوبی درست کند. و د

ر این حالت پدیده دیفراکسیون حادث می‌گردد و در پشت مانع بطریق خاصی نور مشاهده می‌شود.

دیفراکسیون صوت

طول موج صداهای انسانی در حدود متر است (برای حرف ز

دن معمولی مردان طول موج از 25 -3 متر و برای حرف زدن معمولی زنها طول موج از 12 متر تا 15 متر تغییر می‌کند) بنابرین مثلا دیواری که دارای ده متر باشد. نسبت به طول موج چندان بزرگ نیست و نمی‌تواند برای آن حائل خوبی باشد و از این جهت در اثر دیفراکسیون صوت صدای صحبت کننده از پشت آن شنیده می شود.

نمایش سایه صوت

اگر نت صوت خیلی زیر باشد مشاهده سایه آن آسانتر است. و می‌توان در آزمایشگاه با آنها سایه صوت را درست کرد. مثلا ممکن است با سوت گالتن (سوتی است که طول موج آن در حدود دسیمتر و اعشار آن می‌باشد) با بکار بردن مقوایی به ابعاد متر تا اندازه سایه صوت را قابل مشاهده نمود.

می‌دانیم که هر نوع صوتی با مشخصات سه گانه خود یعنی شدت ، ارتفاع ، طنین مشخص می‌گردد. و چون هر گونه صدایی مخلوط از صدای اصلی و هارمونیکهای آن و در نتیجه مخلوطی از صداهایی با ارتفاع مختلف می‌باشد. و لذا وقتی مانع در جلو فیزیک امواج صوتی قرار می‌گیرد ممکن است بعضی از آن صداها زیرترند بکلی متوقف گردند و برای آنها تولید سایه شود و یا بطور ناقص به پشت مانع برسند. بنابراین عمل مانع نسبت به صداهای زیر و بم یکسان نمی‌باشد. نتیجه اینکه ممکن است در خلا ، دیوار مشخصات صوتی که در جلوی آن

درست شده است موجود نباشد. و بطور خلاصه صدا در رسیدن به پشت مانع تغییر نماید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله دیسکت تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 3:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله دیسکت تحت فایل ورد (word) دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله دیسکت تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دیسکت تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله دیسکت تحت فایل ورد (word) :

دیسکت
فلاپی دیسک ، یک نوع وسیله ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوتر است . درایوهای موجود در کامپیوتر مسئول خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک ها بر اساس یک ساختار مشخص شده ، می باشند. جنس فلاپی دیسک ها از پلاستیک نرم بوده که بر روی آن یک لایه ( غشاء ) مغناطیسی وجود دارد .
مبانی فلاپی درایوها
فلاپی درایو در سال 1967 ابداع گردید. در اولین فلاپی درایو از یک دیسک ( دیسکت ) 8 اینچی استفاده شده بود. همزمان با ارائه اولین کامپیوترهای شخصی در سال 1981 توسط از فلاپی درایوهای 5/25 اینچ استفاده بعمل آمد. این نوع دیسک ها قادر به نگهداری 360 کیلو بایت اطلاعات بودند. در اواسط دهه 1980 دیسک های 3/5 اینج با ظرفیت 1/44 مگابایت مطرح گردیدند. در آن زمان اغلب کامپیوترها دارای دو درایو برای استفاده از دو نوع فلاپی دیسک ( 5/25 و 3/5 ) بودند ولی از اواسط دهه 1990 دیسک های 5/25 بندرت مورد استفاده قرار گرفته و بتدریج از رده خارج گردیدند.

• دیسکت را ” فلاپی دیسک ” نیز می گویند. رایج ترین نوع دیسکت 3/5 اینچ است .
• فلاپی دیسک درایو یک دستگاه الکترومکانیکی برای خواند ن و نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک ها است .
• شیار دوایر متحدالمرکز موجود بر روی یک فلاپی دیسک را می گویند.

• سکتور زیرمجموعه ای از یک شیار بوده و تعداد سکتور در هر شیار بستگی به نوع دیسک دارد.

اجزای یک فلاپی دیسک درایو
دیسک
یک فلاپی دیسک در موارد متعددی مشابه نوار کاست است :
1از یک نوع پلاستیک نازک که با اکسید آهن آغشته شده است استفاده می گردد. اکسید فوق از نوع ” فرومانیتیک ” بوده و اگر تحت تاثیر یک میدان مغناطیسی قرار گیرد، قادر به نگهداری ( ذخیره ) دائم اطلاعات خواهد بود.

2قابلیت ضبط اطلاعات را دارا می باشند.
3قابلیت پاک کردن اطلاعات و استفاده مجدد را دارا می باشند.
4ارزان قیمت بوده و بسادگی قابل استفاده می باشند.

نوارهای کاست دارای یک اشکال بزرگ می باشند . اشکال اساسی نوارهای کاست روش بازیابی “ترتیبی” در آنان است . مثلا” برای شنیدن آهنگ خاصی می بایست بصورت ترتیبی بر روی نوار حرکت و پس از استقرار بر روی آهنگ دلخواه آن را گوش داد. بهرحال پیدا نمودن یک آهنگ و استفاده سریع از آن همواره فرآیندی ترتیبی و کند خواهد بود.

یک فلاپی دیسک همانند نوار کاست از یک نوع پلاستیک نرم آغشته به مواد مغناطیسی( درهردو طرف) استفاده می نماید. اطلاعات بر روی دوایر متحدالمرکزی که “شیار” نامیده می شوند، ذخیره خواهند شد. هر شیار خود به مجموعه ای از سکتورها تقسیم می گردد. همزمان با چرخش دیسک، هد بر روی شیار استقرار و زمینه بازیابی مستقیم اطلاعات فراهم می گردد.

درایو
اجزای اصلی یک فلاپی درایو شامل موارد ذیل است :
• هد خواندن و نوشتن . هد در دو طرف دیسکت وجود داشته و حرکت آنها در طول دیسکت با یکدیگر خواهد بود . از هد های یکسان برای خواندن و نوشتن استفاده می گردد.

• موتور درایو . یک موتور بسیار کوچک با توان چرخش 300 تا 360 دور در دقیقه
• موتور Stepper . وظیفه موتور فوق ، استقرار هد خواندن و نوشتن در محل شیار مورد نظر است.
• فریم مکانیکال . سیستم فوق شامل یک برابرکننده بوده که پنجره کوچک حفاظت( قاب فلزی موجود بر روی فلاپی دیسک ) را برروی دیسکت باز نموده تا بدین طریق امکان تماس هد خواندن و نوشتن دردو طرف سطح دیسک فراهم گردد.

• برد مدار الکترونیکی . برد فوق شامل تمام عناصر الکترونیکی لازم برای خواندن و یا نوشتن اطلاعات برروی دیسکت است . این برد، مدار کنترلی موتور stepper را نیز کنترل خواهد کرد.( حرکت هدهای خواندن و نوشتن بسمت دیسکت )

زمانیکه هد در طول شیارها حرکت می کند ، با سطح دیسکت تماسی ایجاد نخواهند شد.از نور الکترونیکی بمنظور تشخیص حفاظت دیسک در مقابل نوشتن استفاده می گردد.( زبانه کوچک پشت دیسکت که بصورت کشوئی بوده و دیسکت را در مقابل عمل نوشتن حفاظت می کند )

نوشتن اطلاعات بر روی یک فلاپی دیسک
مراحل زیر نحوه نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک را تشان می دهد.( عملیات خواندن مشابه است : )
• یک برنامه کامپیوتری ، دستورالعملی را برای سخت افزار کامپیوتر ارسال تا اطلاعاتی بر روی فلاپی دیسک نوشته گردد.
• کنترل کننده فلاپی دیسک درایو ” موتور” دیسکت را بحرکت درآورده تا از این طریق فلاپی دیسک چرخش نماید.
• موتور دوم ( Stepper) باعث چرخش یک میله دنده مارپیج ، خواهد شد. مدت زمانی که طول خواهد کشید تا شیار مورد نظر بدست آید را ” زمان دستیابی ” می نامند. سخت افزار فلاپی دیسک درایودارای دانش لازم در خصوص نحوه استقرار بر شیار موردنطر با توجه به تعداد Step مورد نظر است .

• د خواندن و نوشتن در شیار مورد نظر متوقف خواهد شد.

• قبل از اینکه داده خاصی بر روی دیسک نوشته گردد یک بوبین ، انرژی لازم را برای پاک کردن یک سکتور فراهم می نماید.
• اطلاعات مورد نظر بر روی دیسکت نوشته خواهند شد.
فلاپی دیسک چیست ؟
فلاپی دیسک، دیسک نرم رایانه است که از جنس فیلم ویدئویی است و 144 مگابایت حجم دارد.

به آنها دیسکت نیز گفته می‌شود که یک صفحه گرد صاف و انعطاف‌پذیر که با لایه‌ای از اکسید آهن پوشیده شده و سطح آن حاوی ذرات ریزی است که قابلیت حفظ میدان مغناطیسی را دارند و در مجموع در یک پوشش پلاستیکی محافظ جای می‌گیرد. این دیسک هابه طور گسترده به عنوان رسانه یا واسطه ذخیره سازی ثانوی به کار می‌رود. دیسکهای نرم وسیله‌ای معمول و رایج برای انتقال فایلهای برنامه و متن از یک رایانه به رایانه دیگر هستند و زمانی تنها وسیله ذخیره سازی ثانوی برای رایانه‌های شخصی بودند. اما با ساخته شدن دیسکهای سخت ارزان قیمت این گونه دیسکها به صورت جانبی مورد استفاده قرار می گیرند.

فلاپی دیسک در اصل نوعی حافظه جانبی از نوع دیسک مغناطیسی ‌است‌ که از یک صفحه حساس به مغناطیس از جنس پلاستیک ساخته شده است و در یک محفظه پلاستیکی نیز قرار دارد. ظرفیت این نوع حافظه جانبی 144 مگا بایت بوده که امروزه حافظه نسبتاً کمی به حساب می‌آید.

 

مزیت فلاپی دیسک ها
شاید تنها مزیت فلاپی دیسک ها قابلیت حمل آنها باشد که به کاربر این امکان را می دهد تا اطلاعاتی در حدود یک مگابایت را با خود حمل نماید ( که البته اطلاعات زیادی بشمار نمی‌آید )
اشکالات فلاپی دیسک‌ها
با توجه به اینکه فلاپی دیسک‌ها حافظه‌های جانبی نسبتاً قدیمی هستند، امروزه اشکالات زیادی در رابطه با آنها به چشم می‌خورد که عبارت‌اند از : سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در آنها بسیار کم است ظرفیت آنها کم است نسبت به ضربه حساس بوده و در نتبجه دوام کمی دارند

موارد نگهداری از فلاپی دیسک‌ها
در نگهداری از فلاپی دیسک‌ها باید به موارد زیر توجه نمود
آنها را در دمای مناسب نگهداری کرد
به آنها ضربه‌ای وارد نشود

جسم خارجی با صفحه حساس به مغناطیس آنها برخورد ننماید
در میدان‌های مغناطیسی شدید قرار داده نشوند
ساختمان فلاپی دیسک‌ها
فلاپی دیسک‌ها از یک صفحه دایره ای شکل از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند که از مواد حساس به مغناطیسی پوشیده شده است . بر روی فلاپی دیسک ها شیارهای دایره ای شکلی وجود دارد به نام TRACK که اطلاعات بر روی آن به صورت مغناطیسی نوشته می شود .برای دسترسی سریعتر به اطلاعات ذخیره شده ، هر یک از شیارها را به قسمت های کوچک‌تری تقسیم می کنند که قطاع یا SECTOR نام دارد . ظرفیت هر قطاع 512 بایت است .
محافظت نمودن فلاپی دیسک‌ها در مقابل نوشتن

در بعضی از موارد لازم است پس از ذخیره نمودن اطلاعات در فلاپی دیسک ها آنها را در مقابل تغییر و یا پاک شدن محافظت نمود . بدین جهت در فلاپی دیسک ها یک فضای باز مربع شکلی در نظر گرفته شده است که در زیر آن یک دکمه متحرک قرار دارد . هر گاه دکمه متحرک فضای باز را نپوشاند امکان‌نوشتن و یا پاک کردن اطلاعاتِ دیسک وجود ندارد و تنها می توان اطلاعات را از روی دیسک خواند . به عبارت دیگر در چنین حالتی تنها می توان عمل LOAD را جهت اجراء برنامه ها انجام داد . به این حالت از دیسک اصطلاحا Write protect می گویند .

فلاپی درایو Floppy
فلاپی دیسک ، یک نوع وسیله ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوتر است . درایوهای موجود در کامپیوتر مسئول خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک ها بر اساس یک ساختار مشخص شده ، می باشند. جنس فلاپی دیسک ها از پلاستیک نرم بوده که بر روی آن یک لایه ( غشاء ) مغناطیسی وجود دارد .
مبانی فلاپی درایوها
فلاپی درایو در سال 1967 توسط شرکت IBM ابداع گردید. در اولین فلاپی درایو از یک دیسک ( دیسکت ) 8 اینچی استفاده شده بود. همزمان با ارائه اولین کامپیوترهای شخصی در سال 1981 توسط شرکت IBM ، از فلاپی درایوهای 5/25 اینچ استفاده بعمل آمد. این نوع دیسک ها قادر به نگهداری 360 کیلو بایت اطلاعات بودند. در اواسط دهه 1980 دیسک های 3/5 اینج با ظرفیت 1/44 مگابایت مطرح گردیدند. در آن زمان اغلب کامپیوترها دارای دو درایو برای استفاده از دو نوع فلاپی دیسک ( 5/25 و 3/5 ) بودند ولی از اواسط دهه 1990 دیسک های 5/25 بندرت مورد استفاده قرار گرفته و بتدریج از رده خارج گردیدند.

– فلاپی دیسک را ” دیسکت ” نیز می گویند. رایج ترین نوع دیسکت 3/5 اینچ است .
– فلاپی دیسک درایو یک دستگاه الکترومکانیکی برای خواند ن و نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک ها است .
– شیار دوایر متحدالمرکز موجود بر روی یک فلاپی دیسک را می گویند.
– سکتور زیرمجموعه ای از یک شیار بوده و تعداد سکتور در هر شیار بستگی به نوع دیسک دارد.
دیسک :

یک فلاپی دیسک در موارد متعددی مشابه نوار کاست است :
– از یک نوع پلاستیک نازک که با اکسید آهن آغشته شده است استفاده می گردد. اکسید فوق از نوع ” فرومانیتیک ” بوده و اگر تحت تاثیر یک میدان مغناطیسی قرار گیرد، قادر به نگهداری ( ذخیره ) دائم اطلاعات خواهد بود.
– قابلیت ضبط اطلاعات را دارا می باشند.

– قابلیت پاک کردن اطلاعات و استفاده مجدد را دارا می باشند.
– ارزان قیمت بوده و بسادگی قابل استفاده می باشند.
نوارهای کاست دارای یک اشکال بزرگ می باشند . اشکال اساسی نوارهای کاست روش بازیابی “ترتیبی” در آنان است . مثلا” برای شنیدن آهنگ خاصی می بایست بصورت ترتیبی بر روی نوار حرکت و پس از استقرار بر روی آهنگ دلخواه آن را گوش داد. بهرحال پیدا نمودن یک آهنگ و استفاده سریع از آن همواره فرآیندی ترتیبی و کند خواهد بود.

یک فلاپی دیسک همانند نوار کاست از یک نوع پلاستیک نرم آغشته به مواد مغناطیسی( درهردو طرف) استفاده می نماید. اطلاعات بر روی دوایر متحدالمرکزی که “شیار” نامیده می شوند، ذخیره خواهند شد. هر شیار خود به مجموعه ای از سکتورها تقسیم می گردد. همزمان با چرخش دیسک، هد بر روی شیار استقرار و زمینه بازیابی مستقیم اطلاعات فراهم می گردد.
درایو :
اجزای اصلی یک فلاپی درایو شامل موارد ذیل است :
– هد خواندن و نوشتن . هد در دو طرف دیسکت وجود داشته و حرکت آنها در طول دیسکت با یکدیگر خواهد بود . از هد های یکسان برای خواندن و نوشتن استفاده می گردد.

– موتور درایو . یک موتور بسیار کوچک با توان چرخش 300 تا 360 دور در دقیقه
– موتور Stepper . وظیفه موتور فوق ، استقرار هد خواندن و نوشتن در محل شیار مورد نظر است.
– فریم مکانیکال . سیستم فوق شامل یک برابرکننده بوده که پنجره کوچک حفاظت( قاب فلزی موجود بر روی فلاپی دیسک ) را برروی دیسکت باز نموده تا بدین طریق امکان تماس هد خواندن و نوشتن دردو طرف سطح دیسک فراهم گردد.
– برد مدار الکترونیکی . برد فوق شامل تمام عناصر الکترونیکی لازم برای خواندن و یا نوشتن اطلاعات برروی دیسکت است . این برد، مدار کنترلی موتور stepper را نیز کنترل خواهد کرد.( حرکت هدهای خواندن و نوشتن بسمت دیسکت )

زمانیکه هد در طول شیارها حرکت می کند ، با سطح دیسکت تماسی ایجاد نخواهند شد.از نور الکترونیکی بمنظور تشخیص حفاظت دیسک در مقابل نوشتن استفاده می گردد.( زبانه کوچک پشت دیسکت که بصورت کشوئی بوده و دیسکت را در مقابل عمل نوشتن حفاظت می کند )

مراحل زیر نحوه نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک را تشان می دهد.( عملیات خواندن مشابه است ) :
– یک برنامه کامپیوتری ، دستورالعملی را برای سخت افزار کامپیوتر ارسال تا اطلاعاتی بر روی فلاپی دیسک نوشته گردد.
– کنترل کننده فلاپی دیسک درایو ” موتور” دیسکت را بحرکت درآورده تا از این طریق فلاپی دیسک چرخش نماید.
– موتور دوم ( Stepper) باعث چرخش یک میله دنده مارپیج ، خواهد شد. مدت زمانی که طول خواهد کشید تا شیار مورد نظر بدست آید را ” زمان دستیابی ” می نامند. سخت افزار فلاپی دیسک درایودارای دانش لازم در خصوص نحوه استقرار بر شیار موردنطر با توجه به تعداد Step مورد نظر است .

– هد خواندن و نوشتن در شیار مورد نظر متوقف خواهد شد.
– قبل از اینکه داده خاصی بر روی دیسک نوشته گردد یک بوبین ، انرژی لازم را برای پاک کردن یک سکتور فراهم می نماید.
– اطلاعات مورد نظر بر روی دیسکت نوشته خواهند شد.
فلاپی درایو چیست؟
فلاپی دیسک ، یک نوع وسیله ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوتر است . درایوهای موجود در کامپیوتر مسئول خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک ها بر اساس یک ساختار مشخص شده ، می باشند. جنس فلاپی دیسک ها از پلاستیک نرم بوده که بر روی آن یک لایه ( غشاء ) مغناطیسی وجود دارد . مبانی فلاپی درایوها فلاپی درایو در سال 1967 توسط شرکت IBM ابداع گردید. در اولین فلاپی درایو از یک دیسک 8 اینچی استفاده شده بود. همزمان با ارائه اولین کامپیوترهای شخصی در سال 1981 توسط شرکت IBM ، از فلاپی درایوهای 5/25 اینچ استفاده به عمل آمد. این نوع دیسک ها قادر به نگهداری 360 کیلو بایت اطلاعات بودند.
در اواسط دهه 1980 دیسک های 3/5 اینج با ظرفیت 1/44 مگابایت مطرح گردیدند. در آن زمان اغلب کامپیوترها دارای دو درایو برای استفاده از دو نوع فلاپی دیسک ( 5/25 و 3/5 ) بودند ولی از اواسط دهه 1990 دیسک های 5/25 بندرت مورد استفاده قرار گرفته و بتدریج از رده خارج گردیدند

– فلاپی دیسک را ” دیسکت ” نیز می گویند. رایج ترین نوع دیسکت 3/5 اینچ است .
فلاپی دیسک درایو یک دستگاه الکترومکانیکی برای خواند ن و نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک ها است . – شیار دوایر متحدالمرکز موجود بر روی یک فلاپی دیسک را می گویند.

– سکتور زیرمجموعه ای از یک شیار بوده و تعداد سکتور در هر شیار بستگی به نوع دیسک دارد.
اجزای یک فلاپی دیسک درایو دیسک :

یک فلاپی دیسک در موارد متعددی مشابه نوار کاست است :
– از یک نوع پلاستیک نازک که با اکسید آهن آغشته شده است استفاده می گردد. اکسید فوق از نوع ” فرومانیتیک ” بوده و اگر تحت تاثیر یک میدان مغناطیسی قرار گیرد، قادر به نگهداری ( ذخیره ) دائم اطلاعات خواهد بود.
– قابلیت ضبط اطلاعات را دارا می باشند.

– قابلیت پاک کردن اطلاعات و استفاده مجدد را دارا می باشند.
– ارزان قیمت بوده و به سادگی قابل استفاده می باشند.

نوارهای کاست دارای یک اشکال بزرگ می باشند . اشکال اساسی نوارهای کاست روش بازیابی “ترتیبی” در آنان است . مثلا” برای شنیدن آهنگ خاصی می بایست بصورت ترتیبی بر روی نوار حرکت و پس از استقرار بر روی آهنگ دلخواه آن را گوش داد. به هرحال پیدا نمودن یک آهنگ و استفاده سریع از آن همواره فرآیندی ترتیبی و کند خواهد بود. یک فلاپی دیسک همانند نوار کاست از یک نوع پلاستیک نرم آغشته به مواد مغناطیسی( درهردو طرف) استفاده می نماید. اطلاعات بر روی دوایر متحدالمرکزی که “شیار” نامیده می شوند، ذخیره خواهند شد. هر شیار خود به مجموعه ای از سکتورها تقسیم می گردد. همزمان با چرخش دیسک، هد بر روی شیار استقرار و زمینه بازیابی مستقیم اطلاعات فراهم می گردد.

درایو : اجزای اصلی یک فلاپی درایو شامل موارد ذیل است :
– هد خواندن و نوشتن . هد در دو طرف دیسکت وجود داشته و حرکت آنها در طول دیسکت با یکدیگر خواهد بود . از هد های یکسان برای خواندن و نوشتن استفاده می گردد. – موتور درایو . یک موتور بسیار کوچک با توان چرخش 300 تا 360 دور در دقیقه
– موتور Stepper . وظیفه موتور فوق ، استقرار هد خواندن و نوشتن در محل شیار مورد نظر است.
– فریم مکانیکال . سیستم فوق شامل یک برابرکننده بوده که پنجره کوچک حفاظت( قاب فلزی موجود بر روی فلاپی دیسک ) را برروی دیسکت باز نموده تا بدین طریق امکان تماس هد خواندن و نوشتن دردو طرف سطح دیسک فراهم گردد.
– برد مدار الکترونیکی . برد فوق شامل تمام عناصر الکترونیکی لازم برای خواندن یا نوشتن اطلاعات برروی دیسکت است . این برد، مدار کنترلی موتور stepper را نیز کنترل خواهد کرد.( حرکت هدهای خواندن و نوشتن بسمت دیسکت ) زمانیکه هد در طول شیارها حرکت می کند ، با سطح دیسکت تماسی ایجاد نخواهند شد.از نور الکترونیکی بمنظور تشخیص حفاظت دیسک در مقابل نوشتن استفاده می گردد.( زبانه کوچک پشت دیسکت که بصورت کشوئی بوده و دیسکت را در مقابل عمل نوشتن حفاظت می کند ) نوشتن اطلاعات بر روی یک فلاپی دیسک مراحل زیر نحوه نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک را تشان می دهد.( عملیات خواندن مشابه است ) :
– یک برنامه کامپیوتری ، دستورالعملی را برای سخت افزار کامپیوتر ارسال تا اطلاعاتی بر روی فلاپی دیسک نوشته گردد.
– کنترل کننده فلاپی دیسک درایو ” موتور” دیسکت را بحرکت درآورده تا از این طریق فلاپی دیسک چرخش نماید.
– موتور دوم ( Stepper) باعث چرخش یک میله دنده مارپیج ، خواهد شد. مدت زمانی که طول خواهد کشید تا شیار مورد نظر بدست آید را ” زمان دستیابی ” می نامند. سخت افزار فلاپی دیسک درایودارای دانش لازم در خصوص نحوه استقرار بر شیار موردنطر با توجه به تعداد Step مورد نظر است .
– هد خواندن و نوشتن در شیار مورد نظر متوقف خواهد شد.
– قبل از اینکه داده خاصی بر روی دیسک نوشته گردد یک بوبین ، انرژی لازم را برای پاک کردن یک سکتور فراهم می نماید.
اطلاعات مورد نظر بر روی دیسکت نوشته خواهند شد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله پیامدهای اجتماعی قیام عاشورا تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 3:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله پیامدهای اجتماعی قیام عاشورا تحت فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پیامدهای اجتماعی قیام عاشورا تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پیامدهای اجتماعی قیام عاشورا تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پیامدهای اجتماعی قیام عاشورا تحت فایل ورد (word) :

پیامدهای اجتماعی قیام عاشورا

مقدمه
روزها همچنان از پی هم می‌گذرند و دوباره محرم با آن حال و هوای سحرانگیزش از راه می‌رسد. دوباره عطر خوش حسینی به مشام می‌رسد و نوای «یاحسین» گوش جان را نوازش می‌دهد. زمزمه‌ای که همواره ورد زبان ملت ایران بوده و با نشأت گرفتن از زمزمه‌ها و نام حسین(ع) بود که توانستند چنان حوادثی را بیافرینند به طوری که با گذشت زمان هنوز فعل حسینی‌شان در اذهان حک شده باقی مانده است.
امام حسین ( ع ) به همراه 72 تن از یاران صدیقش حماسه‌ای خلق کرد که حتی با یادآوری آن می‌توان به عظمت این نهضت حسینی پی برد و برای حرکتها و مبارزات ظلم‌ستیزانه بعدی، در طول تاریخ پس از امام(ع) و یارانش الگویی گشت. در باره رویداد عاشورا بسیار گفته و نوشته‏اند. باز هم جاى گفتن و نوشتن باقى است، چرا که این رویداد از چنان ابعاد بزرگ و گسترده‏اى برخوردار است که هر چه بیش‏تر به تحلیل و بررسى آن پرداخته شود زوایاى نوتر و تازه‏ترى از آن آشکار خواهد شد. عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگى برخاسته از متن اسلام

ناب که نقش حیاتى را در استحکام ریشه ها، رویش شاخه ها و رشد بار و برهاى آن ایفا کرده است. عاشورا هیچ گاه در محدوده زمان و جغرافیاى خاصى محصور نمانده است، بلکه همواره الهام بخش تشیع در راستاى حرکت ها، جنبش ها و قیام هاى راستین شیعه ـ پل بسیارى از نهضتهاى دیگر ـ در برابر کانون هاى ظلم و کفر و نفاق بوده است. قیام عاشورا از سال 61 هجرى تا امروز همچون چشمه‏اى جوشان و خروشان از آب زلال و گواراى خود تشنگان معرفت و حقیقت را سیراب کرده، و الهام‏بخش بسیارى از نهضت‏هاى حقّ علیه باطل بوده است. انقلاب اسلام

ى، به رهبرى امام خمینى(ره) از عاشورا حسینی الهام گرفت. وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) نیز این مفاهیم را بیان می‌دارد که هر کس خود را بیشتر برای ظلم محیا کنید ، ظالم

بیشتر می‌شود و اگر در برابر ظالم ایستادگی کنید ظلم از بین می‌رود. روحانیت شیعه همواره براى حراست از کیان فرهنگ عاشورا، نه فقط آن را در طول اعصار متمادى بازگو کرده است، بلکه حتى به بازسازى آن و پاسدارى از ارزش هاى ناشى از آن پرداخته است. بازسازى م

ضامین و مفاهیم بلند فرهنگ عاشورا در هر عصر و زمانى به فراخور حال آن زمان، تأثیر بسیار شگرف و سازنده اى در راه پیشبرد اهداف مقدسى همچون نشر معارف و فرهنگ اسلام ناب، بر جاى نهاده است. تاریخ شیعه گواه صادق و روشنى از این بازسازى‏ها است. این بار نیز آذرخشى دیگر از آسمان کربلا درخشید که نور آن مشعل فروزان راه حق طلبان و حقیقت جویان، و ابهت و صلاى آن، در هم کوبنده الحاد و نفاق است. عاشورا رسالت بزرگى را بر دوش همه دینداران به ویژه آگاهان جامعه نهاده است. همگان پس از شناخت ابعاد آن موظف‏اند خود و جامعه خود را با آن مقایسه و از آن درس و عبرت بیاموزند، چرا که زنده بودن تاریخ به ترسیم و تصویب آن و سنجش خودمان با آن است. از این روى، سخنی هر چند کوتاه پیرامون

اساسى‏ترین بعد این حادثه بزرگ است که در بخشی از آن تحت عنوان « عاشورا در محرم » که بر گرفته از موضوعات مختلف پیرامون این حادثه تاریخی خواهد بود بیان می گردد .

1- تأثیرات اجتماعی:
– قیام حسین بن علی (علیه السلام) و اصحابش منشأ برکات فراوان اجتماعی چه در عصر خود و چه در دورانهای بعد شد. که از جمله این تأثیرات، به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:
الف) رفع جهالت و ضلالت مردم: همان طور که در ع

بارات مختلف و در زیارات گوناگون آن حضرت آمده است (از جمله در زیارت اربعین)، شاخص‌ترین پیام اجتماعی و پیامد قیام سید الشهدا، نجات مردم از جهالت و گمراهی است. آن حضرت با قیام آگاهانه خود مرز میان حق و باطل را که به وسیله مستکبران رفته رفته کم رنگ شده و از بین می‌رفت، هر چه بیشتر تبیین نمود و ملاک حق و حقیقت را آشکار کرد. جهل ستیزی عاشورا نه تنها باعث بیداری مسلمین شد، بلکه افراد اهل کتاب بسیاری را نیز روشنی بخشید. تا جایی که برخی نمایندگان دول غیر اسلامی در دربار یزید و همچنین برخی از راهبان معتکف در دیرها را از خواب غفلت بیدار نمود و به سوی حقیقت رهنمون شد. و البته که اشعه های درخشان این موج بیداری، همچنان هم ادامه دارد و آزادگان جهان را رهبری می‌کند. در عصر حاضر نیز این خط سرخ شهادت حسین بن علی (علیه السلام) و اصحابش، خود ب

ه تنهایی گواهی بر صدق مدعای اسلام و تأییدی بر حقانیت آن است. آری، عاشورا، معیار اول خود را عقلانیت و جهل‌زدایی معرفی می‌کند و بارزترین هدف خود را آگاهی مردم بر می‌شمرد. اگر این قیام، بر حق نبود و تنها با تحریک احساسات مردم، خود را پابرجا نگه داشته بود، و از عواطف آنان سوء استفاده می‌نمود، هرگز نمی‌توانست مردم را به عقلگرایی فراخواند و موجب آگاهی عمومی شود.

ب) خیزش عمومی: پس از وقوع عاشورا و به دنبال آگاه

ی عمومی و در امتداد راه عاشورا، قیامهای متعددی بر ضد ظلم، چه در همان روزگار و چه در دورانهای بعد، به وقوع پیوست که از مهمترین آنها در آن روزگار، قیام مردم مدینه است. قیامی که برپاکنندگان آن به پیروزی نمی‌اندیشیدند و تنها به خاطر وظیفه بپاخواسته بودند. در دورانهای بعد نیز قیامهای متعدد اسلامی و غیر اسلامی، با پشتوانه کربلا به وقوع پیوست که آموزه های کربلا را مبنای خویش قرار داده بودند. در طول تاریخ، قیامهای متعدد ماد

ی و یا دینی موجب خیزش مردم در برابر ظلم و ستم گردیده است. اما اثرات تعداد زیادی از آنها یا تنها محدود به عصر خویش بوده است و یا فقط از عواطف و احساسات مردم، استفاده نموده‌اند که پس از مدتی فرونشسته است، اما عاشورا بر پایه اصول انسانی و انگیزه الهی همگان را به قیام فرا می‌خواند.
ج) حرکت و اقدام تنها برای خدا: مهمترین تأثیر قیام کربلا چه در بعد اجتماعی و چه در بعد فردی، عمل نمودن تنها و تنها به خاطر خداست و تنها او را دیدن و از غیر او چشم پوشیدن. حسین بن علی (علیه السلام) در راه خدا همه هستی خویش را فدا نمود و حتی راه پیروزی را نیز شرط قیام خود نمی‌دانست. تا جایی که در شب عاشورا به تمام یاران و خ

اندان خود فرمود: “اینها تنها با من ستیزه دارند، شما تاریکی شب پیش گیرید و بروید و بدانید هر که از شما فردا در این وادی باشد، کشته خواهد شد.” و هم او بود که در کوران سخت‌ترین حوادث فرمود: “بر من آسان است، چرا که در مقابل دیدگان معبود است.”
2- تاثیرات فردی: از دیگر تأثیرات عاشورا، تأثیرات فردی آن است. قیام حسینی، از اصلاح شرایط اجتماعی، اصلاح فرد فرد اجتماع را دنبال می‌کند، بلکه با به جای گذاردن تأثیرات عمیق فردی راه را برای اصلاح اجتماع فراهم می‌آورد؛ که از مهمترین این تاثیرات می‌توان به موارد زیر، اشاره نمود:
الف) ترک نمودن گناه و عمل نمودن به اوامر الهی: هر مسلمان، هر شیعه و هر آزاده، هنگامی که در کنار خوان پر برکت عاشورا می‌نشیند، و به اندازه ظرفیت خویش از آن بهره می‌گیرد، به میزان ظرفیت و تعمق او، تا مدتی این اثر در وجود او شعله‌ور است و او را نه

تنها از ارتکاب معاصی و تخلف از امر الهی باز می‌دارد، بلکه تلخی گناه را احساس می‌کند و شیرینی اطاعت را در وجود خویش درمی‌یابد. صدق این مدعا، هنگامی به اثبات می‌رسد که طالب حقیقت، لختی، خویشتن را به این وادی بسپارد.
ب) آزادگی و حریت: پس از گذشت سالیان متمادی، هنوز نغمه حسین (ع

لیه السلام) که بانگ بر می‌آورد: “اگر دین ندارید، در دنیای خود آزاده باشید”، جهان و جهانیان را به سوی خویش دعوت می‌کند. هنوز هم پیام حسین (علیه السلام) ادامه دارد و امروز نیز هرگونه ذلت و خواری اطاعت از ظالم را از دامان خود و پیروانش دور می‌نماید. آزادی از بند بندگی غیر حق و سر بر آستان حق ساییدن، یکی از پیامهای قیام حسینی است که امروز نیز محک و معیار شناخت اسلام اصیل و حفظ انسانیت انسان، در عصر حاضر می‌باشد و چنین است که دلدادگان حسین (علیه السلام) از هر کیش و مذهب و آیین، با اقتدای به او، خویشتن را از ذلت بندگی غیر خدا می‌رهانند.
ج) صبر و استقامت: شیعیان و به طور کلی بازنگران واقعه عاشورا، چنان تأثیری از صبر و استقامت حسین ابن علی (علیه السلام) پذیرفته‌اند که در سخت‌ترین حوادث و ناگواریهای زندگی که عرصه بر آنان تنگ می‌شود و بردباریشان به انتها می‌رسد، از امام و رهبر خویش یاد می‌کنند و بدین وسیله، خود را تسکین داده و تحمل سختیها را بر خویش آسان می‌نمایند. هم او که سه شبانه روز در صحرایی سوزان، در محاصره آب قرار گرفت و به سخت‌ترین صورت، در م

عرض تشنگی بود. هم او که در برابر چشمانش، طفل 6 ماهه‌اش را کشتند و فرزند جوان او را که مجمع خصائص انسانی و شبیه‌ترین مردم چه از لحاظ ظاهر و چه از نظر خصوصیات اخلاقی به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بود نه تنها کشتند، بلکه بدنش را نیز پاره پاره کردند؛ اما حسین (علیه السلام) در تمامی این وقایع فجیع، زبان به ناسپاسی نگشود و تنها ذکر حق، التیام زخمهای قلب شریفش بود.

پس همانگونه که ذکر شد، نیاز بشر به آموزه‌های عاشورایی پس از گذشت قرنها و پای نهادن به عصر تکنولوژی، نه تنها از بین نرفته است، بلکه روز به روز فزون‌تر می‌گردد؛ چرا که بشر به موازات پیشرفتهای مادی خویش، باید از نظر اصول انسانی و معنوی توسعه یابد که ا

ین توسعه معنوی انسانی، او را در ادامه راه کمک می‌نماید و آدمی را به هدف اصلی زندگی، که همان گام نهادن در مسیر کمال و رسیدن به قرب الهی است، رهنمون می‌شود. عاشورا نیز با ابعاد فرا زمانی خود، امروزه عهده‌دار چنین مسئولیت خطیری است. اگر آدمی در 1300 سال پیش هنوز بسیاری از کارهای حسین بن علی (علیه السلام) را درک نمی‌نمود، اما

امروزه با احساس نیاز خود و با غور و تأمل خود در این مقطع حساس تاریخ، می‌تواند بر جراحت روزمرگی و غفلت از مبدأ و منتهای خود، مرهم نهد و ارزش قیام حسینی را با تعقل و تأمل خود و در حد توان درک نماید.

اما بزرگداشت قیام عاشورا توسط شیعیان و اقدام به بر پایى مجالس سوگواری و گریه نمودن در مصائب اهل بیت را از زاویه ای دیگر نیز می‌توان نگریست که به اختصار به آن اشاره می‌نماییم:
همان طور که همه می‌دانند، روح، اساس و بنیان وجود آدمی است و جسم انسان کاملا در تحت سیطره روح است. ماهیت روح نیز با ماهیت جسم که مادی است تفاوت دارد و روح موجودی غیر مادی و مجرد است. به همین دلیل است که پیوند روحانی به مراتب عمیق‌تر و دارای ژرفای بیشتری نسبت به پیوند مادی و روابط جسمانی است. حال این پیوند چگونه حاصل می‌گردد؟ پیوند روحانی هنگامی میان دو شخص برقرار می‌گردد که هر دو دارای ارزشهای یکسان الهی و انسانی باشند. رابطه و پیوند میان شیعه و ائمه طاهرینش، یک پیوند روحانی و یک رابطه معنوی است و شیعه، حیات انسانی و معنوی خویش را مدیون آن ذوات مقدسه می‌داند. همان گونه که ذکر شد، ماهیت این وابستگی و پیوند، بسیار عمیق‌تر از پیوند مادی است، لذا هیچ جای تعجب ندارد که شیعیان در رثای محبوبان الهی خویش، مغموم و عزادار گردند چرا که رابطه روحانی آنان، همچنان نیز بر قرار است و به مصداق: “ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون”، شیعیان با ائمه خویش حتی در زمان حال، رابطه‌ای عمیق دارند (و البته که رابط

ه معنوی و روحانی، امری فرای زمان و مکان است).
و نیز به همین دلیل است که شیعیان در ماتم اولیای خود اشک می‌ریزند. اما برای

گریستن، فلسفه‌ای دیگر نیز وجود دارد؛ و آن اینکه گریستن وسیله‌ایست برای تقویت محبت و محبت و دلدادگی، موجبات تبعیت از محبوب را فراهم می‌سازد و پیروی، همرنگی و سنخیت می‌آورد که این سنخیت، خود نیز موجب تقویت محبت می‌گردد. پس گریه از محبت منشأ می‌گیرد و خود نیز موجب تقویت محبت می‌شود و چنین است که انسان با دلدادگی به اولیای حق، گام در مسیر قرب الهی می‌گذارد و لحظه به لحظه، به سوی کمال سیر می‌کند. آری، درست است که گریستن تنها وسیله تقویت محبت نیست، اما در گریستن، نکته‌ای لطیف، نهفته است. ابراز و تقویت محبت وقتی کامل است و ادعای مدعی هنگامی صادق، که محب به غیر از حب محبوب، چیز دیگری به دل راه ندهد و هر آن چیز غیر از آن را از دل برون کند. گریستن این رسالت را به خوبی انجام می‌دهد و زنگار دل و باطن آدمی را می‌زداید و درون را صیقل می‌دهد و این خالص ساختن، جان آدمی را آماده تأثیرپذیری از والاترین انسانها می‌نماید.
پس امروز نیز بشریت، باید عاشورا و قیام حسینی را زیر ذره بین عقل و منطق قرار دهد و نیازهای فراوان فکری، عقیدتی و انسانی خود را در پرتو آن جستجو نماید تا در سایه این کنکاش، هر چه بیشتر در راه بهبود حیات معنوی و مادی خویش قدم گذارد و درون و برون خویش را از قید و بندهای خرافی، پالایش نماید.

الگو گیری ازعاشورا
تاریخ اسلام و شخصیت‌های برجسته اسلامی نیز برای مسلمانان در همه دوره‌ها الگو بوده است و تعالیم دین ما و اولیاء مکتب نیز توصیه کرده‌اند که از نمونه‌های متعالی و برجسته در زمینه‌های اخلاق و کمال، سرمشق بگیریم. در میان حوادث تاریخ، «عاشورا» و «شهدای کربلا» از ویژگی خاصّی برخوردارند و صحنه صحنه این حماسه ماندگار و تک‌تک حماسه‌آفرینان عا

شورا، الگوی انسان‌های حق‌طلب و ظلم‌ستیز بوده و خواهد بود، همچنان که «اهل‌بیت ( ع )» بصورت عام‌تر، در زندگی و مرگ، در اخلاق و جهاد، در کمالات انسانی و چگونه زیستن و چگونه مردن، برای ما سرمشق‌اند. از خواسته‌های ماست که حیات و ممات ما چون زندگی و مرگ محمد و آل محمّد باشد: «اَللهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مَحَمَّدٍ »
امام حسین ـ علیه السّلام ـ حرکت خویش را در مبارزه با طاغوت عصر خودش، برای مردم دیگر سرمشق می‌داند و می‌فرماید: «فَلَکُمْ فی اُسوَهٌ» نهضت عاشورا، الهام گرفته از راه انبیا، و مبارزات حقجویان تاریخ و در همان راستاست. استشهادی که امام حسین ( ع ) به کار پیشینیان می‌کند، نشان‌دهنده این الگوگیری است. هنگامی که حضرت می‌خواست از مدینه خارج شود، این آیه را می‌خواند: «فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً یتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمینَ»، قبل از حرکت نیز در وصیتنامه‌ای که به برادرش محمد حنفیه نوشت و مبنا و هدف و انگیزه خروج را بیان کرد، از جمله تکیه آن حضرت بر عمل به سیره جدّ و پدرش و پیمودن همان راه بود و نهضت خود را در همان خطّ سیر معرفی کرد: «وَ اَسیرَ بِسیرَهِ جَدّی و اَبی عَلِی بْنِ اَبی طالِبٍ» و سیره پیامبر و علی ( ع ) را الگوی خویش در این مبارزه با ظلم و منکر دانست. این شیوه، تضمینی بر درستی راه و انتخاب است که انسان مبارز، از اولیائ دین و معصومین الگو بگیرد و برای کار خود حجّت شرعی داشته باشد. در سخنی دیگر، آن حضرت فرموده است: «وَلی وَ لَهُمْ و لِکُلِّ مُسلمٍ بِرَسُولِ اللهِ اُسْوَه و پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله »

را اسوه خود و هر مسلمان دیگر قلمداد کرده است. پیامبر اکرم ( ص ) ، دو فرزندش امام حسن ( ع ) و امام حسین ( ع ) را «امام» معرفی کرده است، چه قیام کنند، چه بنشینند: «اِبْنای هذا اِمامانِ، قاما اَوْ قَعَدا» پس از قیام عاشورا نیز در همان خطّ امام و اسوه و الگو بودن امام حسین ( ع ) بود و عمل آن حضرت برای امّت می‌توانست سرمشق و سرخط باشد و

مبنای مشارکت پیروان امامت در مبارزه با حکومت یزیدی باشد، مبارزه‌ای که ریشه در جهاد همه پیامبران ربّانی و همه جهادهای مقدّس مسلمانان صدر اسلام در رکاب حضرت رسالت داشت.
در تاریخ اسلام نیز، بسیاری از قیام‌های ضد ستم و نهضت‌های آزادی‌بخش، با الهام از حرکت عزّت‌آفرین عاشورا شکل گرفت و به ثمر رسید. حتّی مبارزات استقلال‌طلبانه هند به رهبری مهاتما گاندی، ثمره این الگوگیری بود؛ همچنانکه خود گاندی گفته است: « من زندگی امام حسین ( ع )، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجّه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین ( ع ) پیروی کند »
قائد اعظم پاکستان، محمدعلی جناح نیز گفته است: « هیچ نمونه‌ای از

شجاعت، بهتر از آن‌که امام حسین ( ع ) از لحاظ فداکاری و تهوّر نشان داد، در عالم پیدا نمی‌شود. به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد، پیروی نمایند »
بارزترین نمونه آن، انقلاب اسلامی ایران بود که درس‌ها و الگوهای عاشورا، قوی‌ترین دستمایه جهاد مردم بر ضدّ طاغوت و دفاع رزمندگان در جبهه نبرد هشت ساله به شما

ر می‌رفت. نبرد و شهادت مظلومانه برای رسوا ساختن ظالم، عمل به تکلیف در شدیدترین حالاتِ تنهایی و بی‌یاوری، رها نکردن هدف حتّی با کمبود نفرات و شهادت یاران، همه و همه از ثمرات الگوگیری از عاشورا بود.
امام امّت، در اسوه بودن عاشورا برای نهضت پانزده خرداد می‌فرماید: « ملّت عظیم‌الشأن، در سالروز شوم این فاجعه انفجارآمیزی که مصادف با پانزده خرداد 42 بود، با الهام از عاشورا آن قیام کوبنده را به بار آورد. اگر عاشورا و گرمی و شور انفجاری آن نبود، معلوم نبود چنین قیامی بدون سابقه و سازماندهی واقع می‌شد. واقعه عظیم عاشورا از 61 هجری تا خرداد 42 و از آن تا قیام عالمی بقیه‌ الله اروحنا لمقدمه الفداء در هر مقطع انقلاب‌ساز است. » سزاوار است که نهضت عاشورا از ابعاد مختلف، مورد بازنگری دقیق قرار گیرد و شیوه‌های مبارزه، خطوط اصلی تبلیغ، عوامل ماندگاری یک حرکت انقلابی و ثمربخشی آن در طول سالیان متمادی، و درس‌هایی که برای به حرکت درآوردن ملّت‌های خفته و خمود در آن نهفته است، تبیین گردد و عاشورا به یک «مکتب» و «دانشگاه» تبدیل گردد.

 

عاشورا برای دوران ما چه پیامی دارد ؟
انگیزه، علت و چگونگی واقعه عاشورا و تأثیر و استمرار آن حادثه تاریخی بر زندگی ایرانیان را، نمی توان تنها از میان نقل و قول ها و روایات شیعه ای بیرون کشید و تحلیل نمود. این سخن به معنای نفی گفتارها و اعتقادهای شعیان نیست بلکه، در برخورد جامع و تحلیلی با مسائل تاریخی به خصوص با پدیده ای که در تاریخ یک کشور واقعیت انکارناپذیری دارد، منط

ق حکم می کند که در جستجوی عامل منحصر به فرد نباشیم. مضافاً گروهی از روشنفکران مذهبی [اگر بر این اصطلاح خُرده نگیرید] و از جمله شریعتی، وجود عناصری مانند نفرت دشمنان شیعه و اسطوره و افسانه سازیهای دوستان شیعه را علتی برای کج فهمی ها و برداشت های انحرافی مردم می دانند و نسبت به یکسری شبیه سازیها و عزاداری ها مواضع مشخصی دارند و مخالف برپایی آنها نیز هستند.
همچنین شناخت پدیده ای بنام عاشورا، بدون فهم و تعمق درباره روندهای فکری ـ فلسفی، سیاسی و اقتصادی صدر اسلام و نقش دو منظوره گروهی از ایرانیانی را که طراح و برنامه ریز اصلی این واقعه بوده اند و در روز عاشورا نیز دخالت داشتند؛ بهیچوجه ممکن و مقدور نیست. پدیده ای که هم گفتمانی خاص [نفی حاکمیت سیاسی] و هم سنتی خاص [جدایی مردم از حکومت] و هم مذهبی خاص [شیعه ایرانی] و هم نیروی خاصی [روحانیان] را در کشور ما رواج و تشکیل داد و تقویت ساخت. گفتمان و سنتی که پیش از آن در فرهنگ ایرانشهری سابقه نداشت و نسل های تازه و جوان و بی هویت ایرانی، که یکی ـ دو دهه بعد از تهاجم اعراب وارد مناسبات اجتماعی شده بودند، این پدیده را همآهنگ و تقویت کننده نفرت های دورنی خویش علیه مهاجمان می دیدند و آنرا دنبال می کردند. همانگونه که نسل جوان امروزی، طنزهای

ضد فرهنگی را بهترین تقویت کننده نفرت های دورنی خویش علیه جمهوری اسلامی می بیند و ناخواسته، با لومپنیسم موجود و در حال گسترش همآوا می گردند و آنرا ترویج می کنند.
استقبال ایرانیان از دین اسلام، جدا از اجبارها و خطرات جانی، علت و انگیزه های قوی سیاسی و اقتصادی نیز داشت. بدیهی است که یکی ـ دو نسل بعد از تهاجم اعراب به ایران، به لحاظ منطق و عقل، عملاً نمی توانستند به دین اسلام اعتقاد و باور داشته باشند. هر

عقیده تحمیلی و اجباری، تنها بعد از گذشت زمان آن هم هنگامی که به عادتی عمومی مبدل گردید و یا بعنوان سنتی که از نیاکان به ارث رسیده باشد، آن وقت، قادر است در متن فرهنگ نفوذ کرده و جا باز کند. جامعه زیر سلطه، چه در قدیم و چه امروز، اگر فاقد قدرت نظامی برتر باشد و توان مقابله علیه مهاجمان را در خود نمی بیند، به حربه های سیاسی و فرهنگی متوسل میگردد و ایرانیان نیز چنین کرده اند تا از اینطریق، راه آینده را مطابق دیدگاه و خواس

ت خود هموار سازند.
اما نکته شگفت آور و مهم تاریخ بگونه ای رقم خورد که در زمان تهاجم، هم اعراب و هم ایرانیان، برسر انتخاب رهبری سیاسی ـ دینی و چگونگی اداره جامعه و قبایل، گرفتار بحران شده بودند. جنگ نه تنها مانعی علیه رشد و شکوفایی اندیشه گردید، بلکه انگیزه بازگشت به گذشته را در بین ایرانیان دوباره زنده و تقویت ساخت. از این منظر، خلیفه عمر، که به فرمان او اعراب بر کشور ایران هجوم آوردند، فاقد آن خصوصیاتی بود که پیش از این، ایرانیان، شاه را با فره ایزدی پیوند داده و او را مظهر دو قدرت سیاسی و دینی بر روی زمین می دیدند. شاه که بهره م

ند از فیض و خرد اهورایی است، سنبل دادگری و عدالت برای مردم بود. در حالیکه نه تنها عمر، بلکه علی بن ابیطالب خلیفه چهارم مسلمین نیز چنین ادعایی نداشتند. اگرچه علی مخالف خلافت ابوبکر [اولین خلیفه مسلمین] و به اصطلاح امروزی اپوزیسیون قدرت طلب بود، ولی هیچگاه داعیه امامت نداشت و هیچ وقت هم بر زبان نیاورد که تداوم فیض نبوت، از طریق من استمرار خواهد داشت. هم علی و هم سه خلیفه پیش از او در زندگی نشان دادند که مخالف بدعت و در امور حکومت و اداره جامعه مسلمین، پایبند به دستورات قرآن و سنت اند.
فهم این نکته پیچیده و غیر واقعی نیست هرگاه بگوئیم که سیاستمداران ایرانی، از فردای تهاجم، در جهت تبدیل خلافت به سلطنت گام برمی داشتند و اندیشمندانش، در راستای همآهنگ و منطبق ساختن دین اسلام با تلقی و آرمانی که از مفهوم ایران شهری داشتند. در نتیجه به زعم سیاستمداران ایرانی، بسته شدن دایره نبوت و عدم ارتباط خلیفه ب

ا فیض الهی، در طول زمان، خلافت می توانست به سلطنت و سپس به سلطنت مورثی مورد علاقه و فرهنگ ایرانیان مبدل گردد. معاویه خلیفه نخست خاندان امویان،

آرزوی ایرانیان را برآورده ساخت و در زمان حیاتش، فرزند خود یزید را به جانشینی انتخاب کرد و همان زمان «آقا زاده» های مخالف از جمله عبدالله‌بن‌زبیر، عبدالله‌بن‌عمر و حسین بن علی، این حرکت را پذیرفتند و با او بیعت کردند. بدیهی است، ایرانیانی که در دستگاه حاکمیت ابن زیاد مشغول انجام وظیفه بودند از این تغییر و از سلطنت نوبنیاد یزید، شدیداً پاسداری می نمودند. آنان نه تنها حرکت حسین بن علی را بسمت کوفه برنمی تابیدند بلکه، مشوق اصلی ابن کشتار نیز شدند. و این یکی از ده ها نکات مبهمی است که ایرانیان پیرو مذهب شیعه، در ورود و پرداختن به آن ـ شاید به این دلیل که نمی خواهند دستان آلوده به خون نیاکان خود را در این واقعه ببینند ـ دلهره دارند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 95/2/30 3:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار تحت فایل ورد (word) دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار تحت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار تحت فایل ورد (word) :

طرح ضربگیر آبی انفجار

مقدمه
با گسترش علم و دانش و پیشرفت جوامع اهمیت امنیت روز به روز در حال افزایش است. از این رو دولت ها و برقرار کنندگان امنیت، سعی بر این دارند، تا با از میان برداشتن هر گونه خطر امنیتی، امنیت را به حداکثر ممکن در جامعه برسانند. در طی دهه های گذشته اولویت خطرات امنیتی از دشمنان و جنگ های رو در رو به جنگ های چریکی و گروهک های تروریستی تغییر کرده است.

گروهک های تروریستی با پشتیبانی قدرت های بزرگ، هر از چند گاهی با اقدام به بمب گذاری،

امنیت جوامع جهان سومی را بر هم می زنند. به همین دلیل در روزگار کنونی، بر خورد با این عملیات ها و خنثی سازی بمب های کار گذاشته شده توسط تروریست ها جلوگیری از انفجار آنه

ا به هر طریقی ممکن و یا حداقل کاهش دادن قدرت تخریب بمب های جهت کاهش خسارات اهمیت فراوان می یابد. با پیشرفت علم، تکنولوژی به کار رفته شده در بمب ها روز به روز گسترش یافته و مقابله و خنثی سازی آن سخت تر و خطرناک تر می گردد.
یکی از بهترین راههای مقابله ی با بمب های پیشرفته ای امروزی جلوگیری از آز

اد شدن کامل انرژی داخل بمب یا به اصطلاح دیگر، کاهش قدرت و شعاع موج انفجار می باشد. برای رسیدن به هدف های فوق طرح ضربگیر انفجار پیشنهاد می گردد. طرح ضربگیر انفجار می تواند تا حد زیادی قدرت و تخریب ناشی از انفجار یک بمب یا ماده ی منفجره را کاهش دهد.

ساختمان کلی ضربگیر انفجار:

ضربگیر انفجار درامل شامل یک پوشش لاستیکی به شکل نیم دایره ای کامل است که در داخل آن فضای خالی به اندازه ی قرار گرفتن یک بمب آن هم به شکل نیم دایره وجود دارد.

این پوشش با فشار زیاد توسط آب پر شده و روی بمب قرار داده می شود و سپس از اطراف توسط چند میخ یا پیچ محکم به زمین بسته می شود. این پوشش به شرح زیر مانع از رسیدن انرژی بمب در حین انفجار می گردد.
1- مانع از رسیدن هوا به بمب و سوختن کامل ماده ی منفجره و ایجاد موج گرما در اطراف بمب شده حداقل موج گرمای ایجاد شده نیز توسط آب های داخل پوشش سرد شده و از بین می رود.
2- مانع از ایجاد موج صدای مهیب و ویران کننده در حین انفجار می گردد. چون سرعت صوت در آب 220m/s است و این سرعت در آب ذخیره شده در فشار بالا(( همانند آ

ب موجود در ضربگیر)) بیشتر کاهش می یابد، به این ترتیب پس از انفجار، موج صدا ابتدا در عبور از پوشش مرتفع ضربگیر و سپس در آب تحت فشار مقدار زیادی از انرژی خو

د را از دست می دهد و زمانی که بعد از عبور از پوشش دوباره به فضلی آزاد می رسد قسمت اعظم انرژی خود را که موجب ویرانی و وحشت می گردد، از دست می دهد.
3- ضربگیر انفجار، با کاهش دادن انرژی موج صوتی، و با از بین بردن و به حداقل رساندن موج گرما، مانع از ایجاد بادهای تند و ویرانگر ناشی از انفجار در محل های مجاور انفجار می گردد.

فواید استفاده از آب در ضربگیر:
1- ارزان و در دسترس
2- قابلیت جذب گذما و انرژی زیاد
3- سادگی استفاده از آن

4- حمل آسان آن
5- قابلیت فرم و شکل به هر شکل مورد نیاز « با تغییر پوشش آن»

اجزا و قطعات

اجزای کلی ضربگیر آبی انفجار :
1- پوشش لاستیکی به شکل نیم دایره با قابلیت ارتجاع بالا و انعطاف زیاد
2- دریچه ی فلزی فشار ورود آب
3- فشار سنج آبی که برای سنجش فشار آب داخل پوشش و به دریچه ی ورود آب نصب می شود.
4- شیر فلزی که به فشار سنج آبی بسته می شود جهت بستن جریان آب
5- خلقه های فلزی اطراف پوشش جهت میخ یا پیچ کردن ضربگیر به زمین.

فواید کلی استفاده از ضربگیر آبی انفجار:
1- قابلیت کاهش قدرت انفجار تا

2- هزینه ی کم سوخت
3- ساختمان ساده و کاربرد آسان آن
4- وزن و حجم کم و قابلیت حمل آسان

5- کم خطر ترین راه برای جلوگیری از خسارت انفجار به نسبت سایر روشن ها
6- قابلیت تطابق، آسان با شرایط و حالات مختلف
7- تکنولوژی ساده و قابلیت تولید انبوه آن.
ایمن سازی سلاح نارنجک انداز RPG7
با پیشرفت جوامع روز به روز بر اهمیت جان انسان ها افزوده می

گردد. از این رو کاهش تلفات و آسیب های انسانی در جنگ ها اهمیت بسیاری یافته و کشورهای زیادی در این زمینه سرمایه گذاری های هنگفتی را انجام داده اند.
یکی از علت های اصلی تلفات انسانی در جنگ ها، مشکلات امنیتی سلاح ها و بی احتیاطی اپراتورهای آن هاست که موجب صدمات به نیروهای خودی می

گردد.
مشکل اصلی سلاح های فاقد گله، خارج شدن آتش حاصل از احتراق باروت از پشت سلاح است. یکی از این سلاح ها نارنجک انداز RPG7 است که آتش عقبه ی آن تا30 متر پشت سلاح پیشروی کرده و همه چیز را می سوزاند.
در خطوط مقدم جبه های جنگ به علت چیدمان خطی نیروها و قرار گرفتن اپراتور های RPG7 در خط مقدم و پرتاب آتش عقبه ی این سلاح به سمت نیروها با تاسیساتی که در پشت قرار گرفته اند همواره موجب ایجاد خسارات و جراحات بر تجهیزات و نیروهای خودی می گردند. به همین دلیل ایمن سازی این سلاح برای جلوگیری از بروز صدمات و خسارات بیشتر

به نیروهای خودی در جنگ ها ضروری به نظر می رسد.
برای ایمن سازی این سلاح 2 راه حل وجود دارد.
1- نصب چراغ هشدار دهنده ی در روی سلاح RPG7 به رنگ قرمز و به طوری که نور آن فقط به عقب پخش شود و از جلو دیده نشود. این چراغ به ماشه ی سلاح وص

ل گردیده و به این ترتیب به محض اینکه سرباز خلاص ماشه را گرفته و چراغ روشن شده و سربازان پشت سلاح را از پرتاب نارنجک RPG7 آگاه می کند و در خصوص سنگر گرفتن به آنها هشدار می دهد. به این ترتیب سرباز زمان کافی برای سنگر گرفتن را خواهد داشت.
فواید این طرح:
1- این طرح به صورت یکی از تجهیزات کمکی سلاح تولید می گردد و تغییری در ساختار اساسی سلاح ایجاد نمی کند.
2- عمل کردن این طرح بسیار آسان است و به تکنولوژی بالا نیازی ندارد.
3- هزینه ی کم ساخت طرح
4- تاثیر بالا کاهش صدمات انسانی آتش عقبه ی سلاح در مقایسه با هزینهی صرف شده

اجزا کلی چراغ هشدار دهنده ی RPG7:
1- باتری کوچک . 2- چراغ لیزری قرمز رنگ .3- کلید کوچک نصب شونده به ماشه ی سلاح .4- هاله ی اطراف چراغ« برای جلوگیری از دیده شدن نور توسط دشمن»

 

راه حل دوم برای ایمن سازی سلاح نارنجک انداز RPG7:
ساخت یک لوله ی منحرف کننده که در انتهای لوله ی سلاح RPG7 نصب گردد و ته سلاح را به میزان 5 درجه به بالا منحرف کند. برای مقاومت بیشتر در براب0ر گرما و جلوگیری از گرم شدن سلاح جنس این منحرف کننده باید از جنس سرامیک باشد. با نصب این منحرف کننده به انتهای لوله ی سلاح آتش عقبه ای که از ته سلاح خارج می شود دیگر به صورت مستقیم به عقب نخواهد رفت و 5 درجه به سمت بالا منحرف می شود. این انحراف موجب ارتفاع گرفتن آتش عقبه از زمین و تجهیزات و نیروها گردیده و خطر را از آن ها دور می کند. این کار گلدی را نیز به سلاح به وارد می کند ولی چون نارنجک قبلا پرتاب شده و میزان این گلدی هم بسیار کم است . مشکل ایجاد نمی کند.

فواید استفاده از منحرف کننده ی سرامیکی:

1- دور کردن کامل خطر از تجهیزات و نیروهای پشت محل آتش
2- افایش کارایی سلاح از طریق افزایش توانایی به کارگیری سلاح در متاطق بسته.
3- جلوگیری از گرم شدن سلاح به علت جنس سرامیکی منحرف کننده
4- این وسیله به صورت یکی از تجهیزات کمکی سلاح تولید می شود و تغییری در ساختار اساسی ایجاد نمی کند.
5- سادگی ساختمان طرح
6- قابلیت،باز و بست کردن آسان منحرف کننده به سلاح
اجزاء کلی منحرف کننده:

1- لوله ی منحرف کننده ی سرامیکی با کالیبر 50mm و ط

ول حدود 18cm « به علت اینکه کالیبر منحرف کننده از لوله بیشتر است، میزان گلد احتمالی و فشار به منحرف کننده و به حداقل می رسد.
2- سر لوله ی منحرف کننده از جنس فلز با کالیبر 50mm و قابلیت کاهش قطر و بسته شدن محکم به سلاح جهت نگه داشتن منحرف کننده و تحخمل فشار ناشی از آتش پرتاب نارنجک.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >